Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ihmettelen edelleen mitä tarkoitat tuolla "hormoonin aktivoitumisella". Ja väitätkö että kataboliaa tapahtuu vain kroonisessa stressitilassa?

Aerobinen vaikuttaa lihaskasvuun jo pelkästään nousseena kulutuksena ja androgeenien määrän laskuna. Kovan treenivolyymin kanssa tuo vielä lisää hermoston kuormitusta.

Voit myös yrittää vähän suhteuttaa että kuinka paljon niitä happiradikaaleja hengittämisestä tulee... ja eihän hengittämistä voi lopettaa. Vähän niinkun toteaisit että kyllä sitä voi olla 5 päivää syömättä kun oothan sä öisinki syömättä. Suhteellisuuden tajua nyt.

1) Katabolia ei ole synonyymi lihasten purkamiselle; katabolia on yläkäsite monenlaiselle toiminnalle. Elimistön pääasialliset energiavarastot ovat aivan muita kuin lihakset. Keskustelun fokus on ollut "lihasten palamisessa".

2) Suhteellisuudentajukommentti on syytä suunnata CP:lle, joka alun perin nosti esiin ajatuksen oksidatiivisestä stressistä. A ) Sitä tapahtuu aina; elimistöllä on mekanismit tilanteen korjaamiseksi B) Se ei liity lihasten purkamiseen tässä.

3) Kova aerobinen harjoittelu voinee laskea androgeenitasoja. Väittämä kuitenkin oli se, että ylipäätään mikä tahansa aerobinen harjoittelu (kova tai ei) "polttaa lihaksia". Näinkö on - silloinkin kun ruokavalio on proteiinipainotteinen ja lihasharjoittelu on mukana ohjelmassa?

1) Katabolia ei ole synonyymi lihasten purkamiselle; katabolia on yläkäsite monenlaiselle toiminnalle. Elimistön pääasialliset energiavarastot ovat aivan muita kuin lihakset. Keskustelun fokus on ollut "lihasten palamisessa".

2) Suhteellisuudentajukommentti on syytä suunnata CP:lle, joka alun perin nosti esiin ajatuksen oksidatiivisestä stressistä. A ) Sitä tapahtuu aina; elimistöllä on mekanismit tilanteen korjaamiseksi B) Se ei liity lihasten purkamiseen tässä.

3) Kova aerobinen harjoittelu voinee laskea androgeenitasoja. Väittämä kuitenkin oli se, että ylipäätään mikä tahansa aerobinen harjoittelu (kova tai ei) "polttaa lihaksia". Näinkö on - silloinkin kun ruokavalio on proteiinipainotteinen ja lihasharjoittelu on mukana ohjelmassa?
Mistä luulet, että elimistö ottaa sen energian pitkän lenkin aikana? Sitä otetaan sekä rasvasta että lihaksesta kun maksan glykogeenivarastot on käytetty loppuun.

Eikä tuo "Syö vähemmän kuin kulutat" ole mikään itseisarvo aina laihdutuksessa, ihan henkilökohtaista miten kroppa toimii. Tunnen monta henkilöä joilla hädin tuskin tulee 2000kcal syötyä päivässä, käyvät duunissa koulussa ym. ja sanovat että vain lihovat koko ajan enemmän.

Eikä tuo "Syö vähemmän kuin kulutat" ole mikään itseisarvo aina laihdutuksessa, ihan henkilökohtaista miten kroppa toimii. Tunnen monta henkilöä joilla hädin tuskin tulee 2000kcal syötyä päivässä, käyvät duunissa koulussa ym. ja sanovat että vain lihovat koko ajan enemmän.

Totta. Kalorimäärä ei aina kerro kaikkea. Kalori on tavallaan kalori, mutta ei ihan kuitenkaan kun mennään tarpeeksi pitkälle.

Mistä luulet, että elimistö ottaa sen energian pitkän lenkin aikana? Sitä otetaan sekä rasvasta että lihaksesta kun maksan glykogeenivarastot on käytetty loppuun.

Tämä ei millään tavalla vastaa alkuperäiseen kysymykseen.

Toiseksi pitkä lenkki tarkoittaa yleensä hidastempoista matalaintensiteettistä lenkkiä, jolloin suurin osa energiasta tulee rasvahapoista. Ns. lihaksenpurku glukoneogeneesin kautta alkaa vasta kroonisen stressitilan myötä...lue itse jos usko. Tässä krooninen tarkoittaa pitkäkestoista (useiden tuntien ajanjakso): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC425032/

Ps. Linkkaamsi Poliquinnin artikkeli on muuten oikeastaan tahattoman koominen: siinä vedellään mutkia suoriksi ja yleistetään niin pahasti asioita, että ukko on suoraan sanottuna pihalla, olkoon minkälainen guru tahansa jenkeissä. En ole muuten ainoa, joka suomii Poliquinnia...

Tämä ei millään tavalla vastaa alkuperäiseen kysymykseen.

Toiseksi pitkä lenkki tarkoittaa yleensä hidastempoista matalaintensiteettistä lenkkiä, jolloin suurin osa energiasta tulee rasvahapoista. Ns. lihaksenpurku glukoneogeneesin kautta alkaa vasta kroonisen stressitilan myötä...lue itse jos usko. Tässä krooninen tarkoittaa pitkäkestoista (useiden tuntien ajanjakso): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC425032/

Ps. Linkkaamsi Poliquinnin artikkeli on muuten oikeastaan tahattoman koominen: siinä vedellään mutkia suoriksi ja yleistetään niin pahasti asioita, että ukko on suoraan sanottuna pihalla, olkoon minkälainen guru tahansa jenkeissä. En ole muuten ainoa, joka suomii Poliquinnia...
Ei irtoo noin monimutkanen lontoo ilman sanakirjaa... jatketaan parempana aikana tätä. Jos pystyt usealla tutkimuksella osoittamaan, että aerobisella tehoalueella tehty juoksulenkki on kehonkoostumuksen kannalta niin toimiva kuin väität ja rasvan tirinän ihan kuulee niin ilman muuta olen valmis muuttamaan kantani. En ole fanaatikko vaan aina avoin uusille näkemyksille :)

Ei irtoo noin monimutkanen lontoo ilman sanakirjaa... jatketaan parempana aikana tätä. Jos pystyt usealla tutkimuksella osoittamaan, että aerobisella tehoalueella tehty juoksulenkki on kehonkoostumuksen kannalta niin toimiva kuin väität ja rasvan tirinän ihan kuulee niin ilman muuta olen valmis muuttamaan kantani. En ole fanaatikko vaan aina avoin uusille näkemyksille :)

Nooh...itse asiassa en ole väittänyt mitään. Olen sen sijaan ihmetellyt sitä mekanismia, jolla mikä tahansa aerobinen "polttaa lihasta" siinäkin tilanteessa, jossa ruokavalio on proteiinipitoinen ja punttitreeni mukana ohjelmassa. Olen itsekin avoin tarkistamaan omia kantojani, mutta omien kokemustenikaan pohjalta en pidä ajatusta uskottavana. Voin olla väärässä.

Kunnes toisin nyt uskottavasti todistetaan uskallan todeta, että alkaa nyt jättäkö aerobista treeniä pois, koska "lihas palaa!" Ei pala! Tämä tietenkin sillä olettamuksella, että ruokavalio on kunnossa ja kaikessa treenissä on jokin tolkku (esim. 15 tunnin aamulenkki ei ole hyvä idea).

Onko penkiltänostossa selän kaaresta jotain hyötyä lisävoiman muodossa tms. vai onko kyse vain rinnan saamisesta mahdollisimman ylös ja siten nostoliikkeestä lyhyemmän? Itse nostan aina jalat penkille ja siksi koko selkä on kiinni penkissä. Tulisiko jalat maassa lisää voimaa nostoon?

Nooh...itse asiassa en ole väittänyt mitään. Olen sen sijaan ihmetellyt sitä mekanismia, jolla mikä tahansa aerobinen "polttaa lihasta" siinäkin tilanteessa, jossa ruokavalio on proteiinipitoinen ja punttitreeni mukana ohjelmassa. Olen itsekin avoin tarkistamaan omia kantojani, mutta omien kokemustenikaan pohjalta en pidä ajatusta uskottavana. Voin olla väärässä.

Itse asiassa en ole vetänyt edes matalaintensiteettistä aerotreeniä vaan paljon erittäin korkealla intensiteetillä ja rankoilla miinuskaloreilla (tai no suht kovilla, pitkiä aikoja meni about -1000 kcal:n vauhdilla) n. viimeiset puoli vuotta. Tuloksena ei ole ollut lihasten katoaminen vaan päinvastoin rasvan katoaminen ja ei kova mutta jonkinlainen lihaskasvu nyt ainakin. Pääselityksenä juurikin lienee ravinto ja punttitreeni osana ohjelmaa...ja ehkä intermediate fastingillä on ollut tekemistä asian kanssa.

Kunnes toisin todistetaan uskallan todeta, että alkaa nyt jättäkö aerobista treeniä pois, koska "lihas palaa!" Ei pala! Tämä tietenkin sillä olettamuksella, että ruokavalio on kunnossa ja kaikessa treenissä on jokin tolkku (esim. 15 tunnin aamulenkki ei ole hyvä idea).
Meneekö nyt munat ja kanat sekaisin? Korkealla intensiteetillä tehty juoksu ei enää ole aerobista vaan anaerobista. Lyhyiden anaerobisten lenkkien kannalla itsekin olen dieetillä, joskaan ne eivät ole myöskään välttämättömiä. Summa summarum, itse dieettaisin pelkällä salitreenillä tai mahdollisesti lisäisin lyhyitä mäkivetoja tms.

- - - Updated - - -

Onko penkiltänostossa selän kaaresta jotain hyötyä lisävoiman muodossa tms. vai onko kyse vain rinnan saamisesta mahdollisimman ylös ja siten nostoliikkeestä lyhyemmän? Itse nostan aina jalat penkille ja siksi koko selkä on kiinni penkissä. Tulisiko jalat maassa lisää voimaa nostoon?

On muutakin. Saat latsit paremmin selän alle supistettua yhteen jolloin olkapäät aktivoituvat vähemmän ja rintalihakset saavat paremman venytyksen. Jalat maassa tulee huomattavasti lisää voimaa nostoon.

Nyt päästään sitten vänkäämään, mitä tarkoittaa aerobinen treeni. Pakkiksella on jo yksi ketju siitä, joten jätettäköön ainakin se pois tästä. Poistin myös nuo harjoitteluani koskevat seikat, koska ne eivät oikeastaan todista kuin yhden ihmisen kokemuksen eikä sen pohjalta itse asiassa voi tehdä yleistystä, joten niiden listaaminen tänne oli tarkemmin miettien turhaa. Ehkä tämä keskustelu on muutoinin syytä lopettaa tai siirtää jonnekin muualle: ei taida kovin paljoa auttaa aloittelijoita.

Lisätään vielä että on näyttöä että tyhjällä mahalla vedetyt aamulenkit aiheuttavat lihaskataboliaa (Hulmilta löytyy tästä juttua). Eikö samalla logiikalla pitkäkestoisessa aerobisessa aiheudu kataboliaa kun maksasta ja ruoasta saadut glykogeenivarastot on käytetty loppuun? Silloinhan "vatsa on tyhjä", ts. vapaata glukoosia ei saada muualta kuin rasvasta ja lihaksesta.

- - - Updated - - -

Nyt päästään sitten vänkäämään, mitä tarkoittaa aerobinen treeni.
No tuosta nyt ei varmaan kauaa tarvitse vängätä kun ollaan todennäköisesti molemmat siitä aika samaa mieltä :D

Lisätään vielä että on näyttöä että tyhjällä mahalla vedetyt aamulenkit aiheuttavat lihaskataboliaa (Hulmilta löytyy tästä juttua). Eikö samalla logiikalla pitkäkestoisessa aerobisessa aiheudu kataboliaa kun maksasta ja ruoasta saadut glykogeenivarastot on käytetty loppuun? Silloinhan "vatsa on tyhjä", ts. vapaata glukoosia ei saada muualta kuin rasvasta ja lihaksesta.

Tätä voi pohtia myös siitä näkökulmasta, että onko kokonaistuloksen tai (käytetään käsitettä) lihaskasvun ja rasvanpolton neton kannalta kovinkin suurta merkitystä, palaako lihas jonkin verran, jos tätä kompensoivia tekijöitä on mukana (ruokavalio, punttitreeni lihassynteesin ja GH:n erityksen stimuloijana). Tällöin nettona kuitenkin rasvaa palaa ja lihasta tulee.......Mutta lienee jo suht off t.

Tätä voi pohtia myös siitä näkökulmasta, että onko kokonaistuloksen tai (käytetään käsitettä) lihaskasvun neton kannalta merkitystä, palaako lihas jonkin verran, jos tätä kompensoivia tekijöitä on mukana (ruokavalio, punttitreeni lihassynteesin ja GH:n erityksen stimuloijana). Tällöin nettona kuitenkin rasvaa palaa ja lihasta tulee.......Mutta lienee jo suht off t.

Elä nyt offtopicia pelkää :D Tää on mun makuun sellanen ketju josta ei porukka eti 1643 sivun varrelta vanhaa tietoa vaan kysyy vaan uudestaan, saakin vähän rönsyillä.

Mutta miksei nuo kompensoivat tekijät olisi mukana vaikka aerobista ei tehtäisi? Eihän se tarkoita ettei ruokavalio ja treeni voisi olla kohdillaan. Päinvastoin, luulisi että jäisi enemmän aikaa ja jaksamista tehdä se kaikkein tärkein, eli salitreeni täysillä. Kyllä mun mielestä testosteronitason lasku voi olla ihan huomionarvoinen tekijä tuossa tapauksessa, joten en usko että ero välttämättä niin marginaalinen olisikaan. Täyttä mutua (niin kuin melkein koko keskustelu :D ) mutta uskoisin, että jos yksilö tekee runsaasti aerobista niin nuo pienet negatiiviset puolet muodostavat yhdessä jo kokonaisuuden jonka vaikutus ei ole niin marginaalinen. Ja vaikka vaikutus olisikin marginaalinen niin miksi sitä aerobista pitäisi silti tehdä? En ole vielä onnistunut kuulemaan perusteluja aerobisen tekemiselle, jos tavoitteena on myös lihasmassan ylläpito/kasvu. Elleivät nuo linkkisi nyt pidä paikkansa tuon rasvan käytön osalta. Vaikea uskoa kuitenkaan, että keho niin hanakasti käyttäisi rasvaa energianlähteentä, vaikka toisaalta IF-fanina uskon pätkäpaastossani noin juuri tapahtuvan.

Minkälainen liike on viparit sivulle istuen rackin sisällä? :D

Suosittu se ainakin tuntuu olevan, itsekin olen moisen bongannut pariin otteeseen. Ilmeisesti ne turvaraudat toimi kyseiselle kaverille merkkinä kuinka ylös pitää käsiä nostaa. No, mikäs siinä, kunhan ei pahimpaan ruuhka-aikaan noita harrasta.

Jos mahdollisuuteni päästä salille treenaamaan on viisi kertaa viikossa niin onko järkevintä ottaa millainen jako käyttöön? Taustasta sen verran, että aktiivista ja tavoitteellista treeniä n. 2 vuotta takana, joista suurin osa 3-jakoisella. Seuraavaksi 3kk pitäisi löytää jokin ohjelma, kun voisi panostaa kunnolla treenaamiseen.

1. Tällä hetkellä olen treenannut 3+1 jakoisella, jossa jakona ollut 1. Rinta/olkapää/ojentaja 2. Selkä/hauis 3. Jalat 4. Rinta/selkä eristävillä ja supersarjoilla. Tyyli on toiminut ihan hyvin ja varsinkin tämä viimeinen treeni tuonut vaihtelua ja uudenlaista ärsykettä totuttuun ''normaaliin''. Kuukauden jälkeen tuntuu kuitenkin, että tämä viimeinen treeni on ehkä vähän turhahko?

2. Parhaan kehityksen olen saanut aikaiseksi ylempää aiemmin toteutetulla jaolla 1.Rinta/selkä 2. Jalat 3. Olkapää/ kädet. Viis treeniä viikkoon. Tuleeko liian pian uudestaan jos otan sen kuukauden jälkeen taas käyttöön seuraavaksi 3kk?

3. 4-jakoinen, mitä en ole kokeillut vielä tai olen, mutta niin, että olisin oikeesti osannut syödä tarpeeksi. Huonot kokemukset 4-jakoisesta voivat siis johtua siitä, että olen syönyt silloin niiden aikana huonosti, joten voisiko nyt olla uusi mahdollisuus 4-jakoiselle? Pelkään kuitenkin, että osaanko treenata tarpeeksi kovaa ja vaaditulla tavalla

Priorisointia haluaisin käsiin ja selkään, joten pystyykö 3-jakoisessa keskittyä tarpeeksi niiden kehittämiseen samalla, kun tasapainoisesti treenaa muitakin lihasryhmiä?

Todella kiitollinen olen jos joku ohjaa ja opastaa, kiitos!

Millaisilla prosenteilla ykkösmaksimista porukka tekee työsarjoja esim. 3x8, tai 3x5. Onko 3x8 painot noin 80% ykkösmaksimista vai enemmän?

Sekavasti ilmaistu, mutta toivottavasti joku ymmärsi.

Riittääkö 2580kcal: proteiini 210g(840kcal)/ Rasva 60g (540kcal)/ hiilarit 300g (1200kcal) lihasmassan keräämiseen ilman hirveää rasvan kertymistä?
Poika 173cm/73kg
Treenaan 4-jakoisella:
Selkä+vatsat
Ojentajat+hauikset+vatsat
jalat+vatsat
olkapäät+rinta+vatsat
Sydeeminä 3on 1off

@JPO1512

Mä olen tehnyt viiden toiston sarjan 87,5% ykkösmaksimista. Jos sarjoja tekisin kolme, prosentti tippuis hiukan. 80% ykkösmaksimista saan 7 tai 8 toistoo. Noihan on aika yksilöllisiä juttuja ja sen lisäksi jos on tehnyt maksimin piikkauksen, ykkösmaksimi on kova ja 8 toiston sarjan prosentti voi olla huonompi kun ennen piikkausta, joten myös treenitapa vaikuttaa.

Back
Ylös Bottom