Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

artikkeli viime vuodelta kertoo: http://www.maailmankuvalehti.fi/artikkelit/10924

Turvapaikanhakijoiden saama vastaanottoraha on noin 290 euroa kuukaudessa. Rahalla on katettava ruoka- ja vaatemenot, vähäiset terveydenhuoltomenot, paikallisliikenteen ja puhelimen käytöstä aiheutuvat menot ja muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot. Jos vastaanottokeskus järjestää ateriat, yksin asuvan turvapaikanhakijan vastaanottoraha on noin 85 euroa kuukaudessa.

Turvapaikanhakijan vastaanottoraha 85–290 €/kk (siis niillä jotka asuvat vastaanottokeskuksissa)
tai
Toimeentulotuki 461,05 €/kk (kuntalaisena yksityisesti asuville)
tai
Työmarkkinatuki 674 €/kk (kuntalaisena yksityisesti asuville)
tai
Sairauspäiväraha 574 €/kk (kuntalaisena yksityisesti asuville)

Muuttoavustus yksin muuttavalle 2 x toimeentulotuki, korotus 200 €/perheenjäsen. Muuttoavustus voidaan antaa rahana tai tavarana.

Tässä listassa ei puhuta niistä harkinnavaraisista tukimuodoista joita mamuille kuin liukuhihnalta myönnetään jopa säännöllisesti kerran kuussa. Nämä harkinnavaraiset tuet on niitä asioita missä ei toteudu samanarvoisuus kotoperäisten avuntarvitsijoiden ja mutiaisten (muualta tulleet) kohdalla. Harkinnanvaraisina tukimuotoina mamut saavat ihan henkilöautoa ja puhelimia jne. Sellaisia asioita joista suomalaiselle valkonaamalle todetaan että perusosasta jos haluat hankkia niin ole hyvä ja hanki.

Tiedän mistä puhun kun olen tätä vierestä saanut seurata selostuksen kera.. kaverin isä sai sossulta rahat auton hankintaan kun kertoi vain tarvitsevansa työssä kulkemista varten.. no muuten ihan jees mut bussi kulki koti ovelta duunin ovelle.. pitserian ovelle jossa se oli "töissä" kuten 20 muutakin karvakättä.

Jos normijengillä tarkoitat tätä, niin ei.. en sitten ole normijengiä:

128957499142090.jpeg

Tämä taitaa olla yks sun lempparikuvista kun tasaisin väliajoin tämän postaat? Suomalainen sentään ymmärtää arvostaa ja kunnioittaa toisen (ja etenkin tuntemattoman) ihmisen tilaa ja yksityisyyttä eikä turhaan pyri iholle haisemaan ja mekkaloimaan. Oikeastaan aika pohjoismainen tapa. Turhaa hälinää kukaan kaipaa ympärilleen.

Jos tämä kuvastaa sun suurinta "ongelmaa" Suomalaisessa käyttäytymisessä niin sanoisin että meillä menee aika helvetin hyvin :P

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013042016926462_uu.shtml

Nuori mies puukotti sivullista bussissa

Tuntomerkit: tummaihoinen, pituus noin 165 senttimetriä, vihreä paita, musta kiiltävä toppatakki ja beiget housut. Iältään korkeintaan 18-vuotias, mahdollisesti nuorempi. Musta, kihara tukka, puhui hyvin suomea, vasemmassa tai oikeassa kyynärvarressa tatuointi, jossa on tekstiä.

Tuontineekeri taas näytti osaamisensa :)

Miksi tutustua maahanmuuttajiin yleisesti, kun koko ryhmä on niin hajanainen? Ainoa yhdistävä tekijä irlantilaisen, venäläisen, kiinalaisen ja somalin välillä on se, että he eivät ole suomalaisia. Kolme ensimmäistä on todennäköisesti tullut opiskelemaan/työskentelemään Suomeen ja viimeinen on toissijaisen suojelupäätöksen turvin täällä. Miten irlantilaiseen tutustuminen siis antaisi jotain lisäarvoa tässä tilanteessa, kun keskustelu kuitenkin pääsääntöisesti käsittelee humanitääristä maahanmuuttoa? Noiden somalien ja pakolaisstatuksella leireiltä tänne otettujen YK:n kiintiöpakolaisten välillä on jo suuri ero, vaikka nuo ryhmät usein mielletään yhdeksi. Vielä suurempi se ero on työperäisten maahanmuuttajien ja humanitaaristen maahanmuuttajien välillä.

Onko ainoa syy käyttää tuollaista laveaa ja hyvin ylimalkaista kategoriaa se, että pyritään vähättelemään tiettyjen ryhmien aiheuttamia ongelmia? "Katsokaa nyt, ihan kivoja ne maahanmuuttajat on! Meilläkin on töissä irlantilaisia, brittejä, ausseja ja pari saksalaista. Puhuvat vähän hassusti murtaen, mutta mitään kränää ei ole koskaan ollut ja jalkapalloa voidaan hyvin katsella yhdessä pubissa. Maahanmuutto on siis todella superfantsuihqhienoa! Hallelujah!"

Ongelma on tietyiltä kriisialueilta ja tietyistä kulttuureista tänne tulevat toissijaisen suojelun varjolla otetut maahanmuuttajat, eivät ne korkeasti koulutetut työkaverit tai kiinalaiset vaihto-oppilaat korkeakouluissa. Taitaa vain olla niin, että tuota ongelmaa ei suostuta käsittelemään, koska ne argumentit loppuvat viimeistään Tilastokeskuksen tilastoja tarkasteltaessa.

Sori voin tarkentaa. Eli tarkoitin maahanmuuttajia vaikkapa Lähi-idästä tai Pohjois-Afrikasta. Pointti oli, että jos tutustuu näihin, niin huomaa, että ovat ihan "normijengiä".

- - - Updated - - -

Mikä väitteen sisällössä olisi epäuskottavaa ja miksi?

Tuossa Panostajapena kerkesikin jo vastata sun kysymykseen.

Tämä taitaa olla yks sun lempparikuvista kun tasaisin väliajoin tämän postaat? Suomalainen sentään ymmärtää arvostaa ja kunnioittaa toisen (ja etenkin tuntemattoman) ihmisen tilaa ja yksityisyyttä eikä turhaan pyri iholle haisemaan ja mekkaloimaan. Oikeastaan aika pohjoismainen tapa. Turhaa hälinää kukaan kaipaa ympärilleen.

Jos tämä kuvastaa sun suurinta "ongelmaa" Suomalaisessa käyttäytymisessä niin sanoisin että meillä menee aika helvetin hyvin :P

Taisi olla toinen kerta kun postaan. Sopi hyvin tähän kohtaan. Ai sä näet tuon kuvan niin, että ko. kuvan henkilöt arvostuksen ja kunnioituksen takia pitävät tommoset tasaiset 4-5 metrin turvavälit? Mä näen tuon niin, että se turvaväli on sen takia ettei vahingossakaan jouduta tekemisiin tuntemattoman ihmisen kanssa. Itseasiassa tuolle kuvalle on naurettu ihan ulkomaisissakin keskusteluforumeissa. Ei toi ole normaalia.. ei ainakaan mun mielestä, mutta kai nää on niitä kuuluisia kulttuurieroja vaikka puoliksi suomalainen olenki :)

Ei tämä kuvasta suurinta "ongelmaa" missään. Rankkuri vaan tuossa kyseenalaisti mun normaaliutta, johon mä vastasin, että jos tuon kuvan meininki on sitä normaalia, niin mielummin olen sitten epänormaali..

Ei toi ole normaalia.. ei ainakaan mun mielestä, mutta kai nää on niitä kuuluisia kulttuurieroja vaikka puoliksi suomalainen olenki :)

Tuo on ihan normaalia täällä. Samalla tavalla kun se on ihan normaalia että kun esimerkiksi tuolla Helsingin keskustassa liikkuessa kuulee jostain kovaäänistä (ja häiritsevää) mölyämistä niin kyseessä on aina joko mamut tai romanit. Toiset ei osaa olla hiljaa koskaan, kun toisille on taas vaikeampi avata se suu. Kulttuurieroja, kyllä.

Taisi olla toinen kerta kun postaan. Sopi hyvin tähän kohtaan. Ai sä näet tuon kuvan niin, että ko. kuvan henkilöt arvostuksen ja kunnioituksen takia pitävät tommoset tasaiset 4-5 metrin turvavälit? Mä näen tuon niin, että se turvaväli on sen takia ettei vahingossakaan jouduta tekemisiin tuntemattoman ihmisen kanssa. Itseasiassa tuolle kuvalle on naurettu ihan ulkomaisissakin keskusteluforumeissa. Ei toi ole normaalia.. ei ainakaan mun mielestä, mutta kai nää on niitä kuuluisia kulttuurieroja vaikka puoliksi suomalainen olenki :)

Tuo bussipysäkki näyttää siltä, että sinne ei kovin kova tunku ole, vaan ihmiset tulee ehkä muutaman minuutin välein yksitellen. Suomalaisena minusta olisi ainakin tyhmää mennä jonkun iholle, jos olen toinen tulija pysäkille ja tilaa on, mutta kyllähän tuo tyhmälle näyttää. Sosiaalipsykologisesti sitä vaan tekee mallin mukaan ja jos pari muuta edellä ollutta on ottanut parin metrin hajuraon edellä olevaan, niin helposti muut seuraa mallia. Tänäänkin nousin yhteen kohtalaisen harvaliikenteiseen bussiin ja asemalla jonossa ennen minua oli vain noin 7 ihmistä. Jono oli kuitenkin melkein pidempi kuin koko bussi, tilaa oli kaikille. Menin tietysti jonon perälle ja kun jono alkoi liikkua bussiin, niin äkkiä kaikilla olikin nenä kiinni edessä olevan perseessä.

Hassuahan se on, mutta näin täällä. Sosiaalipsykologit kertokaa selitys. Jos minä olisin mennyt jonkun välittömään läheisyyteen, siinä paikallaan seisovassa tasaisesti erilleen jakautuneessa jonossa, niin olisin kokenut itseni edellä olevan ahdistelijaksi ja minua oltaisiin varmaan ihmetelty muidenkin ihmisten osalta.

EDIT: Jos bussiin menijöitä olisi enemmän, ei tuollaisia hajurakojakaan kuitenkaan olisi.

EDIT2: Tietysti Keski -Euroopassa ollaan enemmän tappituntumalla bussijonossa ja yllättäen se tappituntuma näyttää korreloivan myös hävinneiden lompakkojen ja muun arvotavaran kanssa.

Eli joku järki 3 metrin hajuraossakin on, kuitenkin.

Ei tämä kuvasta suurinta "ongelmaa" missään. Rankkuri vaan tuossa kyseenalaisti mun normaaliutta, johon mä vastasin, että jos tuon kuvan meininki on sitä normaalia, niin mielummin olen sitten epänormaali..

Ööö. Itseasiassa sinä olet se "vammainen" tässä suhteessa.

Henkilökohtainen tila - yksilöetäisyys - jne. Tässä löytyi sopiva tutkimuskin aiheesta:

Lähde: tohtori.fi
"Amyglada aktivoituu, kun ihmisen henkilökohtaiselle alueelle tunkeudutaan. Tämä todennäköisesti heijastaa ihmisen reaktiota siihen, kun joku tulee liian lähelle. Me varmistimme tämän harvinaisella potilaalla, jolla oli vammoja aivojen rakenteessa: hän oli täysin tyytyväinen huolimatta siitä, kuinka lähelle joku tuli häntä, eikä hänellä ollut selvää henkilökohtaista aluetta, asiantuntija kertoo."

http://www.tohtori.fi/?page=1341824&id=1641354

badatsim!

Ööö. Itseasiassa sinä olet se "vammainen" tässä suhteessa.

Henkilökohtainen tila - yksilöetäisyys - jne. Tässä löytyi sopiva tutkimuskin aiheesta:

"Amyglada aktivoituu, kun ihmisen henkilökohtaiselle alueelle tunkeudutaan. Tämä todennäköisesti heijastaa ihmisen reaktiota siihen, kun joku tulee liian lähelle. Me varmistimme tämän harvinaisella potilaalla, jolla oli vammoja aivojen rakenteessa: hän oli täysin tyytyväinen huolimatta siitä, kuinka lähelle joku tuli häntä, eikä hänellä ollut selvää henkilökohtaista aluetta, asiantuntija kertoo."

http://www.tohtori.fi/?page=1341824&id=1641354

badatsim!

Niin muuten vaan tuo kuva on valittu MTV3:n "katsojan kuvaksi" ja laitettu Riemurasiaan ja ties mihin muualle.

Ehkä tässä selitys tuolle ilmiölle (huumorilasit päähän):

Bussipys%25C3%25A4kki.jpg

Stay away from my private space!

".... potilaalla, jolla oli vammoja aivojen rakenteessa: hän oli täysin tyytyväinen huolimatta siitä, kuinka lähelle joku tuli häntä, eikä hänellä ollut selvää henkilökohtaista aluetta, asiantuntija kertoo."

:lol2:

Uskomatonta millaiseen paskaan tääkin keskustelu kääntyi.

Miten sä Disgust itse siis toimisit ollessasi bussipysäkillä vastaavassa tilanteessa? Oletetaan, että pysäkillä on 1 somppu, 1 lapsi ja 1 vanhempi suomalainen rouva. Hakeudutko tahalleen sompun tai lapsen "lämpöön", vai jätätkö hajurakoa? Ehkä menet juttelemaan vanhemmalle rouvalle: "On se ilmoja pidellyt... Sais kohta sataa?". :D

Mun ei onneksi tarvitse kulkea bussilla (kuskeina useita neppejä sun muita raiskaajan näköisiä ymmärtääkseni) metriäkään, mutta ei sellainen "small talk" jokaisen kanssa vaan sovellu suomalaiseen kulttuuriin. Ja miksi pitäisi soveltua? Jos sulla on niin kova sosiaalinen tarve jutella niin pirauta vaikka kavereillesi aina kun tekee mieli märmättää.

Täällä kritisoidaan neppejen raiskaamista ja muutenkin alistavaa asennettava naisia kohtaan, sä kritisoit sitä kun suomalaiset on niin epäsosiaalisia bussipysäkillä :face:

Uskomatonta millaiseen paskaan tääkin keskustelu kääntyi.

Miten sä Disgust itse siis toimisit ollessasi bussipysäkillä vastaavassa tilanteessa? Oletetaan, että pysäkillä on 1 somppu, 1 lapsi ja 1 vanhempi suomalainen rouva. Hakeudutko tahalleen sompun tai lapsen "lämpöön", vai jätätkö hajurakoa? Ehkä menet juttelemaan vanhemmalle rouvalle: "On se ilmoja pidellyt... Sais kohta sataa?". :D

Mun ei onneksi tarvitse kulkea bussilla (kuskeina useita neppejä sun muita raiskaajan näköisiä ymmärtääkseni) metriäkään, mutta ei sellainen "small talk" jokaisen kanssa vaan sovellu suomalaiseen kulttuuriin. Ja miksi pitäisi soveltua? Jos sulla on niin kova sosiaalinen tarve jutella niin pirauta vaikka kavereillesi aina kun tekee mieli märmättää.

Täällä kritisoidaan neppejen raiskaamista ja muutenkin alistavaa asennettava naisia kohtaan, sä kritisoit sitä kun suomalaiset on niin epäsosiaalisia bussipysäkillä :face:

Noh se tosiaan oli Maikkarille valittu katsojan kuvaksi ja Riemurasiassa aika hyvin oli näkyvillä, joten kyllä tuolle muutkin nauraa kuin minä. Eikä tää niin vakava aihe ole. Jäitä hattuun..

Enkä mäkään nyt tuntemattomille mene mitään jauhaa.. mut en mä myöskään kävele lähijunaa päästä päähän löytääkseni tyhjän loossin.

mut en mä myöskään kävele lähijunaa päästä päähän löytääkseni tyhjän loossin.

Ja suomalaiset tekee näin? :lol2:

Ja suomalaiset tekee näin? :lol2:

Kyllähän monet noin juurikin tekee.. meillä on Suomessa mm. avohoidossa kymmeniä tuhansia ihmisiä joilla on erinäisiä psyykkisiä ongelmia.. nämä ongelmat ilmenevät useilla tavoilla.. esim. just tollain et jos vaan mahdollista niin vetäydy johonkin omaan koloon piiloon muilta ihmisiltä..esim. paniikkihäiriöiset toimivat monesti näin.
Tuollainen toiminta taas ei liity suomalaisuuteen yhtään sen enempää kuin muillakaan kansoihin tällä pallolla.

Kyllähän monet noin juurikin tekee.. meillä on Suomessa mm. avohoidossa kymmeniä tuhansia ihmisiä joilla on erinäisiä psyykkisiä ongelmia.. nämä ongelmat ilmenevät useilla tavoilla.. esim. just tollain et jos vaan mahdollista niin vetäydy johonkin omaan koloon piiloon muilta ihmisiltä..esim. paniikkihäiriöiset toimivat monesti näin.
Tuollainen toiminta taas ei liity suomalaisuuteen yhtään sen enempää kuin muillakaan kansoihin tällä pallolla.

Oletin, että puhuttiin normikansalaisista eikä mielenterveyspotilaista.

- - - Updated - - -

Tekeekö? Kaikki suomalaisetko? Kuka niin sanoi?

Tosin monet tekee. Ihan itse havaittu. Näköjään dösäpysäkeillä ainaki tarvitaan 5 metrin turvaväli.
Esitit esimerkin, jolla annoit kuvan, kuin se olisi käytäntönä normi. Se, että lauseessa ei löydy sanaa "kaikki" ei muuta lauseen sisältöä mihinkään.

Teeppäs arkinen visio: istut junassa johon tulee asemalla kyytiin 20 ihmistä.. kaksi heistä kulkee koko junan läpi ja tulee viellä takaisin päinkin kun ovat havainneet että puolimatkassa oli väljintä..
nämä kaksi osuvat silmään tottakai koska muut istuituivat heti sisään päästyään sinne missä lähimpänä tilaa oli.

Nuo kaksi edustavat sitä 10% osuutta väestöstä jotka kärsivät erinäisistä mielenterveydellisistä rajoitteista.. ehkä toisella oli paniikkihäiriö joka provosoituu tilanteissa jossa joutuu olemaan kasvotusten useiden tuntemattomien kanssa. Toinen taas voi olla raiskattu ja tuon tapahtuman johdosta traumatisoitunut ja siksi hakeutuu junassa sinne missä istuu vain naisia.

Näin saimme "suomalaisuuteen" liitetyn käsitteen ulos "suomalaisuudesta".

- - - Updated - - -

Esitit esimerkin, jolla annoit kuvan, kuin se olisi käytäntönä normi. Se, että lauseessa ei löydy sanaa "kaikki" ei muuta lauseen sisältöä mihinkään.

Otetaas vielä pikkasen taaksepäin. Juttelin jonkun kanssa "normijengistä".. sinä liityit keskusteluun perus one linerilla, kun muuta ei sulta nykyään tule. Et kirjoitusteni perusteella laskenut minua "normijengiksi", ja heitit vanhan ja kuluneen :lol2:-hymiön perään. Minä kuittasin takas linkittämällä hauskahkon kuvan suomalaisista bussipysäkillä ja kirjoitin perään, että jos nämä ovat "normijengiä", niin sitten olen mielummin epänormaali. Mutta joo.. ohan toi nyt vähän ihmetystä herättävä kuva. Sitä et edes sinä voi kieltää.

Otetaas vielä pikkasen taaksepäin. Juttelin jonkun kanssa "normijengistä".. sinä liityit keskusteluun perus one linerilla, kun muuta ei sulta nykyään tule. Et kirjoitusteni perusteella laskenut minua "normijengiksi", ja heitit vanhan ja kuluneen :lol2:-hymiön perään. Minä kuittasin takas linkittämällä hauskahkon kuvan suomalaisista bussipysäkillä ja kirjoitin perään, että jos nämä ovat "normijengiä", niin sitten olen mielummin epänormaali. Mutta joo.. ohan toi nyt vähän ihmetystä herättävä kuva. Sitä et edes sinä voi kieltää.

Sit kun teiltä tulee jotain järkevää ja perusteltua monikulttuurisuuden puolesta niin sit mä voin tulla taas kyykyttämään teitä mokuttajia. Ymmärrän kyllä, että on ikävä

Back
Ylös Bottom