Oon edelleen eri mieltä monessa kohtaa, mutta tartun vain tähän.
Nopeus on nimenomaan hermoston ominaisuus ja hermoston ominaisuudet ovat liikekohtaisia. Hitaat kyykyt ei tee susta hitaampaa juoksijaa, nopeat kyykyt ei tee susta nopeampaa juoksijaa. Kyykystä saatu perusvoima tekee susta nopeamman, koska sulla on enemmän voimaa liikuttaa itseäsi. Siihen päälle vasta tulee juoksuharjoittelu, joka opettaa sut, eli sun hermoston juoksemaan tehokkaammin ja nopeammin (mutta ei opeta sua kyykkäämään tai hyppäämään nopeammin). Kehonrakennustreeni ei tee lihassoluista sen hitaampia.
Puhuit siitä että bodarit eivät opi painonnostoliikkeitä. Crossfitin aloittavat henkilöt mun tietääkseni laitetaan yleensä heti opettelemaan painonnostoliikkeitä ja olen täysin varma, että tavallinen sohvaperuna on hitaampi kuin kehonrakentaja, koska perusvoimassa on niin suuri ero. Kummallakaan näistä ei muutenkaan pitäisi olla mitään fysiologista estettä oppia pn-liikkeitä. Painonnostoliikkeiden osaaminen ei vaadi suurta nopeutta, vaan vasta kun hiotaan tekniikka tappiin ja yritetään saada kaikki irti kehosta, alkaa nopeudesta tulla merkittävä tekijä.
Crossfittaajalla voi toki olla nopeuden suhteen etulyöntiasema varsinkin sellaiseen bodariin, joka on treenannut huonosti. Kimmoisuus ja liikkuvuus ovat perusvoiman ohella sellaisia pohjaominaisuuksia, joista on hyötyä nopeuteen. Toisaalta fiksu kehonrakentaja pitää näistä ominaisuuksista huolen vammoja ehkäistäkseen, jolloin tällä kehonrakentajalla saattaakin olla etulyöntiasema suurempien voimatasojensa vuoksi. Ei järkevä bodari "pyri laittamaan lihaksia eri tavoilla jumiin".