Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En löytänyt vimmaisen hakemisenkaan jälkeen vastausta/ketjua seuraavaan kyssäriin:

Mitä arvoja perus natutreenaajan kannattaa tutkituttaa, kun on menossa verikokeeseen?

50kiloisella keijukaisen vartalolla varustetulla tyttöystävällä epäillään 2. tyypin diabeetesta ja kun itsellä on painoa vajaat 100kg ja "pikku" kahvat vyötäröllä :rolleyes: , niin ajattelin itsekkin käydä tutkituttamassa omat sokeriarvot, just in case. Ja kun kerran neula on tarkoitus hihaan vetää, niin voihan siinä samalla katsoa sitten rasvat, kilpirauhashormonit, testot ja ja ja, niin olisiko vielä jotain mitä kannattaa kysyä? :arvi:

Kertohaaka, jos treenaa 13 kertaa viikossa niin tuleeko ylikuntoon, 6x salilla, 6xlenkillä ja 1x sulkapalloo lätkimässä, onko järkee, kannattaako treenata noin paljon?

Jos palaudut kunnolla, niin miksikäs ei. Kyllä tolla tahdilla ainakin läski tirisee :D
En usko että ylikunto on heti ovella, mutta jossain kohtaa kroppa alkaa kiljumaan lisää kaloreita ja rakennusainetta, joten kannattaa tarkkailla ainakin näitä:
Säilyykö yöunet vai onko pelkkää hikoilua ja pyörimistä?
Viluttaako silloin kun muut pärjäävät t-paidalla eli onko kropan termostaatti säädetty säästöliekille
Säilyykö nälän/janon tunne normaaleina eli tuleeko ahmimiskohtauksia/vahinko paastoja
Kusihätä, kropan säästöliekin huomaa myös siitä jos juomisesta huolimatta kusella tarvitsee käydä vain pari kertaa päivässä

Myös noiden treenien todellisesta rankkuudesta voidaan spekuloida loputtomasti. Failure-treeni 6x/vk vrt. Me Naisten lukemista reisikoneessa 6x/vk on todella eri asioita, mutta en epäile ettetkö osaisi treenata... :thumbs:

- - - Updated - - -

^ Kai tajuat tuosta tulevan aika mojovan laskun? Ei ne testit ilmaisia ole.

olen joskus 10v sitten viimeksi käynyt rasva- ja sokerikokeessa ja silloin selvisin ainakin muutamalla kympillä, kun tk:ssa kävin (silloinen anoppi oli lääkäri, joka tulokset minulle tulkkasi). Nykyisistä hinnoista ei ole mitään hajua, mutta jaksan kyllä jonottaa pari kuukautta julkisella, ei tällä niin kova kiire ole...
Onko sulla kokemusta noiden nykyisistä hinnoista?

Tossa jo viime sivulla ja tän sivun ylälaidassa tätä samaa kyseltiinkin mutta varmistukseksi vielä kysyn itsekin, en saanut mielestäni tarpeeksi rautalangasta väännettyä vastausta: jos teen esim. 3 sarjaa 10-15 toistoilla niin onko lihaskasvun kannalta järkevämpi lähteä isoista painoista lämppäreiden jälkeen tiputtamaan, vai nostaa painoa aina uuteen sarjaan? Havainnollistan vielä esimerkein, penkkipunnerrus käsipainoilla:

A:
10-15 x 20
10-15 x 25
niin monta kuin menee, kuitenkin vähintään 10 toistoa x 30

B:
10-15 x 30
10-15 x 25
niin monta kuin menee, kuitenkin vähintään 10 toistoa x 20

HUOM painot vain esimerkkejä

Tähän vielä lisäkysymys: pitäisikö noiden sarjojen mennä esimerkki A:ssä siten, että hyvä suoritus on siten että kaikilla sarjoilla menee se 15 toistoa, vai mitenkä? Että vaikka ekalla menee viistoista, tokalla 13 ja vikalla tulee tiukasti 10 vs. tuossa esimerkki B:ssähän se menee sitten melkein varkain jo että siellä viidentoista hujakoilla toistomäärät ovat.

Vääntäkää rautalangasta olen ihan pihalla.

Morjesta! Koht ollaan kolmisen kuukautta arnoldin kuusikkoa väännetty ja tulokset on kasvanu ihan mukavasti. Siinä sivussa sitten tohon keskikroppaankin on vähän liikaa tota löysää tullut. Nyt sit olis tarkotus siirtyä ekaa kertaa kunnolla dieettaamaan ja näin ensikertalaisena en mitään ketoiluja vielä lähde kokeilemaan. Tavoitteena dieetillä siis olisi luonnollisesti rasvanpoltto, sekä lihasten ja voiman ylläpito (hyvällä tuurilla jopa pieni lisääminen). Olen palkkarina käyttänyt tuota star nutritionin recovery pro:ta, joka siis sisältää noin 40g hh/ 40g prodea per annos. Nyt kuitenkin pussi alkaa lähenemään loppuaan ja mietinkin että olisiko kannattavampaa ostaa uusi pussi myös dieetin ajaksi, vai kannattaisiko ostaa pelkkää heraproteiinia (esim. star nutrition whey 80) ja näin karsia palkkarin hiilarista hieman pois? Yksi vaihtoehto olisi myös ostaa heran lisäksi maltoa ja tehdä omilla suhteilla palkkarit, joissa hiilaria olisi normaalipalkkaria vähemmän. Mikä näistä kolmesta vaihtoehdosta olisi kannattavin rasvanpolton, sekä lihasten ja voiman ylläpidon kannalta?

Morjesta! Koht ollaan kolmisen kuukautta arnoldin kuusikkoa väännetty ja tulokset on kasvanu ihan mukavasti. Siinä sivussa sitten tohon keskikroppaankin on vähän liikaa tota löysää tullut. Nyt sit olis tarkotus siirtyä ekaa kertaa kunnolla dieettaamaan ja näin ensikertalaisena en mitään ketoiluja vielä lähde kokeilemaan. Tavoitteena dieetillä siis olisi luonnollisesti rasvanpoltto, sekä lihasten ja voiman ylläpito (hyvällä tuurilla jopa pieni lisääminen). Olen palkkarina käyttänyt tuota star nutritionin recovery pro:ta, joka siis sisältää noin 40g hh/ 40g prodea per annos. Nyt kuitenkin pussi alkaa lähenemään loppuaan ja mietinkin että olisiko kannattavampaa ostaa uusi pussi myös dieetin ajaksi, vai kannattaisiko ostaa pelkkää heraproteiinia (esim. star nutrition whey 80) ja näin karsia palkkarin hiilarista hieman pois? Yksi vaihtoehto olisi myös ostaa heran lisäksi maltoa ja tehdä omilla suhteilla palkkarit, joissa hiilaria olisi normaalipalkkaria vähemmän. Mikä näistä kolmesta vaihtoehdosta olisi kannattavin rasvanpolton, sekä lihasten ja voiman ylläpidon kannalta?
Sanoisin, että ihan miten parhaalta tuntuu. Pidät vaan huolen, että olet miinuskaloreilla ja proteiini/hiilari/rasva suhde pysyy sopevana

Tykkään tehä leuanvetoja leveällä otteella ja oikeen muut liikkeet selälle ei nappaa, jos ei oteta huomioon normi leukoja. Pärjääkö pelkällä leuanvedolla, jos haluaa hyvät selkälihakset vai pitäiskö ottaa jotain muitaki liikkeitä mukaan? Teen yleensä ensin 2-3 sarjaa leukoja ja sitten meen tekemään leuanvetolaitteeseen (se jossa on painot apuna) tekemään pudotussarjoja.

Terve, olen todella laiha (190cm 55kg) ja olen ruvennut käymään äskettäin salilla että saisin painoa lisää. Olen myös kullut että lihakset ei kehity jos ei itsellä ole kertakaikkiaan yhtään massaa. Kysymys on siis että kannataako minun ruveta juomaan jotain massajuomaa että saisin painoa ja lihasta? Vain onko jotain muita hyviä vinkkejä? :) Ruokavalioni on ihan ok mitä olen täältä foorumilta katsellut. Kiitos vinkeistä jo etukäteen :D.

Terve, olen todella laiha (190cm 55kg) ja olen ruvennut käymään äskettäin salilla että saisin painoa lisää. Olen myös kullut että lihakset ei kehity jos ei itsellä ole kertakaikkiaan yhtään massaa. Kysymys on siis että kannataako minun ruveta juomaan jotain massajuomaa että saisin painoa ja lihasta? Vain onko jotain muita hyviä vinkkejä? :) Ruokavalioni on ihan ok mitä olen täältä foorumilta katsellut. Kiitos vinkeistä jo etukäteen :D.
Syö kunnon ruokaa ja unohda nuo massajuomat.

Kunnolla ruokaa koneeseen vaan. Jos tuntuu, ettet jaksa syödä niin paljon, että paino rupeaa nousemaan niin sitten ota jotain "massajuomaa" lisäksi.

Tykkään tehä leuanvetoja leveällä otteella ja oikeen muut liikkeet selälle ei nappaa, jos ei oteta huomioon normi leukoja. Pärjääkö pelkällä leuanvedolla, jos haluaa hyvät selkälihakset vai pitäiskö ottaa jotain muitaki liikkeitä mukaan? Teen yleensä ensin 2-3 sarjaa leukoja ja sitten meen tekemään leuanvetolaitteeseen (se jossa on painot apuna) tekemään pudotussarjoja.

Kyllä ne leuat aika kokonaisvaltasesti selkää aktivoi, mutta lähinnä niillä kasvaa latsit. Mitään parasta lavanlähentelytreeniä se ei ole, että jos teet koko ikäs vaan leukoja niin voit odottaa aika leveetä selkää, mutta eteenpäin kääntynyttä ryhtiä. Erilaiset soudut ja takaviparit on sitten omiaan tuomaan sitä paksuutta ylä- ja keskiselän seudulle. Maastavedolla saa vahvistettua alaselkää.

Väittäisin, että kyllä pelkillä leuanvedoillakin saa ihan näyttävän selän, mutta tee ihmeessä ainakin myös horisontaaleja vetoja jos vain mahdollisuus on! (vaikka maistuskin myrkyltä)

Pitäisi vähä rasvaa alata pudottamaan. Juoksua olisi tarkoitus harrasta normaalin salitreenin ohella. Kumpaa suositelette, tasavauhtista- vai intervallityyppistä juoksua?

Moro! Elikkäs miten saisin penkkituloksen nousemaan, tällä hetkellä nostan n. 70kg ja jämähtänyt siihen yli kaksi kuukautta. Käyn salilla 3 kertaa viikossa ja penkkiä teen kaksi ( joskus 3 ) kertaa viikossa. Elikkäs minkälaisia sarjoja ja toistoja kannattaisi tehdä? Ruokapuoleen sen verran että yritän syöda mahdollisimman hyvin , mitä nyt kouluruuasta saa + kotona illallinen. Treenin jälkeen otan Whey-80 proteiinia. Vastaajille kiitokset etukäteen ! :)

Moro! Elikkäs miten saisin penkkituloksen nousemaan, tällä hetkellä nostan n. 70kg ja jämähtänyt siihen yli kaksi kuukautta. Käyn salilla 3 kertaa viikossa ja penkkiä teen kaksi ( joskus 3 ) kertaa viikossa. Elikkäs minkälaisia sarjoja ja toistoja kannattaisi tehdä? Ruokapuoleen sen verran että yritän syöda mahdollisimman hyvin , mitä nyt kouluruuasta saa + kotona illallinen. Treenin jälkeen otan Whey-80 proteiinia. Vastaajille kiitokset etukäteen ! :)

Kai päivääsi nyt muutakin kuuluu kun pelkät noi ruoat? Ensiksi nimittäin pitää tietää se syötkö edes tarpeeksi.

Kai tohon nyt muutakin kuuluu kun pelkät noi ruoat? Ensiksi nimittäin pitää tietää se syötykö edes tarpeeksi.

Tottakai, aamuks leipää ja jugurttia joskus puuroa, seuraavaks kouluruoka, ja ennen treeniä esim. banaania ja leipää, treenin jälkeen sitten kunnon ruoka, ja illalla leipää taikka puuroa.

Miten tuo timban 4-jakoinen (Sticky ketju Tärkeä: FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä) sopisi kehonrakennnus tyyliseen treenaamiseen ? Arvostaisin nopeeta vastausta!
Tähän nyt vastausta nopeasti jos mahdollista!

Tottakai, aamuks leipää ja jugurttia joskus puuroa, seuraavaks kouluruoka, ja ennen treeniä esim. banaania ja leipää, treenin jälkeen sitten kunnon ruoka, ja illalla leipää taikka puuroa.

Kuulostaa aika hiilaripainotteiselta tuo ruokavalio. Mites liha, maitotuotteet ja kananmunat? Pari siivua leivän päällä ei vielä ihmeitä tee.

Kuulostaa aika hiilaripainotteiselta tuo ruokavalio. Mites liha, maitotuotteet ja kananmunat? Pari siivua leivän päällä ei vielä ihmeitä tee.

Maitoa tulee juotua n. litra päivässä yhteensä, leivän päällä kinkkua ja juustoa. Lihaa lähes joka päivä jommankumman ruokailun yhteydessä.

Back
Ylös Bottom