Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikä liike/liikkeet on parhaita rintalihaksen totaaliväsyttäjiä? Penkissä/vinopenkissä mulla hapottaa ojentajat kauan ennenkuin rintalihas väsyy. 1-jakoisella teen ja joskus haluaisi tehdä oikein kunnon tappotreenin nimenomaan rinnalle ettei lihas totu siihen perus 3x15 hinkkaamiseen ja saa mukavan shokkiefektin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Oon kulukenu salilla suunilleen 2kk ja oon reenin jälkeen juonu fastin muscle+ ja nyt mitä oon tämän forumin perusteella älynny nii sitä protskua pitäs ottaa muullonki ku reenin jälkeen? ja riittääkö tuo pelkkä musce+ vai pitäskö mun sekotella siihen jotaki muutaki?

Oon kulukenu salilla suunilleen 2kk ja oon reenin jälkeen juonu fastin muscle+ ja nyt mitä oon tämän forumin perusteella älynny nii sitä protskua pitäs ottaa muullonki ku reenin jälkeen? ja riittääkö tuo pelkkä musce+ vai pitäskö mun sekotella siihen jotaki muutaki?

Ei sitä pakko jauheena oo ottaa. Maitotuotteet, liha, kana, kala sisältää paljon proteiinia. Suosi niitä.

Salilla on ruvettu herkuttelemaan uusilla tangoilla. en ehkä aloittelija ole enää mutta täällä voi kai kysellä.

Swiss bar eli http://www.functionalfitmag.com/blog/wp-content/uploads/2011/12/swiss-bar.jpg tuollainen.

Mitä kaikkea tuolla voi tai kannattaa tehdä ? penkkiä, hauiskääntöä, pystypunnerrusta ? miksi kannattaa pitää kädet noin päin eikä niin kuin normi tangossa ? etuja ? haittoja ?

toinen kyssäri koskee kuminauhoja. Onko jotain miksi kannattaa käyttää noita vastuskumeja, esim. kyykyssä, penkissä, maastavedossa ? ilmeisesti keventää tai voimistaa punnerruksen loppuvaihetta ? miksi ?

Painonpudotus ja lihasmassan saanti

Morjens !

Olen 21 vuotias jätkä ja nyt on tullut vihdoin sen aika että alan treenaamaan itteni kuntoon !

Eli tavoitteena olisi treenata koko kroppaa ja saada jonkin näköinen packki pienen pömpän tilalle, Olen miettinyt seuraavanlaista suunnitelmaa itselleni.

-30-60min reipasta kävelyä jokapäivä
-ma-ke-pe-su vatsalihastreeniä, leuanveto tankoo, hyppynarua plus jalka treeni.

tuleeko tuossa liikaa eri lihaksien treeniä jos nuo kaikki vetää samana päivänä vai olisiko hyvä jaotella nuita eri päiville?

Sit suositteletteko tota CLA+:aa ?

Ruokapuolesta vielä sen verran että syön 4-6 kertaa päivässä terveellisesti protskuu ja hyviä rasvoja joten ruoka puolella on kaikki ok mut toi treeni ohjelma ja noi lisäravinteet ois vielä kysymysmerkki?

Kiitoksia vastauksista etukäteen!

Aloittelijalle neuvoja?

Hei. Olen nyt tutkiskellut tätä ja paria muuta treenaamiseen liittyvää sivustoa jonkin aikaa vaihtelevalla mielenkiinnolla. Eli olisin kiinnostunut lisäämään lihasmassaa mutta en ole oikein perillä oikeasta ruokavaliosta/lisäravinteista. Jos joku viitsisi neuvoa minua oikeaan suuntaan olisi hieno juttu.

Eli olen 19v poika ja painoa on hurjat 65kg. Olen treenannut vähän enemmän noin vuosi sitten mutta koska mitään näkyvää tulosta en ole saanut niin mielenkiintohan siinä on mennyt. Syynä todennäköisesti juurikin nuo ruoka ja ravinnepuolen jutut. Silloin kun treenasin niin selvästi isommilla painoilla jaksoin penkkiä ja hauiskääntöjä yms. tehdä kuin nyt. Mutta kuten sanoin mitään näkyvää tulosta en ole saanut.

Treeniohjelmaksi olen ajatellut tuota Arnoldin kultaista kuusikkoa mutta mitä jauheita tai palautusjuomaa kannattaa laittaa, tai kumpaakin? ja milloin niitä sitten vedetään naamaan? ja onko tuo treeniohjelma ihan ok?

Kiitoksia jo etukäteen.

Puntille ei ole tarvetta lähteä kun kotoa löytyy pienimuotoinen kuntosali jossa hyvät välineet.

Kun tein vielä lihaskuntoa, niin tein punnerruksia, istumaannousuja, selkäpunnerruksia ja kyykkyjä kehonpainolla. Lisäksi käsipainoilla tein pystypunnerruksia, hauiskääntöjä, ojentajapunnerruksia, kulmasoutua ja vipunostoja. Tuolla sai toki tiukkuutta aikaiseksi kehoon, mutta lihaksia se ei juurikaan kasvattanut. Suosittelen ihan sitä punttisalia.

Hei. Olen nyt tutkiskellut tätä ja paria muuta treenaamiseen liittyvää sivustoa jonkin aikaa vaihtelevalla mielenkiinnolla. Eli olisin kiinnostunut lisäämään lihasmassaa mutta en ole oikein perillä oikeasta ruokavaliosta/lisäravinteista. Jos joku viitsisi neuvoa minua oikeaan suuntaan olisi hieno juttu.

Eli olen 19v poika ja painoa on hurjat 65kg. Olen treenannut vähän enemmän noin vuosi sitten mutta koska mitään näkyvää tulosta en ole saanut niin mielenkiintohan siinä on mennyt. Syynä todennäköisesti juurikin nuo ruoka ja ravinnepuolen jutut. Silloin kun treenasin niin selvästi isommilla painoilla jaksoin penkkiä ja hauiskääntöjä yms. tehdä kuin nyt. Mutta kuten sanoin mitään näkyvää tulosta en ole saanut.

Treeniohjelmaksi olen ajatellut tuota Arnoldin kultaista kuusikkoa mutta mitä jauheita tai palautusjuomaa kannattaa laittaa, tai kumpaakin? ja milloin niitä sitten vedetään naamaan? ja onko tuo treeniohjelma ihan ok?

Kiitoksia jo etukäteen.

Kannattaa lueskella noita kaikkia aloittejioille tehtynä ketjuja ja lukea sieltä enemmän ravinnosta.

Golden six on hyvä ohjelma, ja mitä luultavimmin saat tulosta kunhan muistat syödä tarpeeksi. Kaikki ei näe palkkaria alussa tarpeelliseksi, mutta sanoisin, että mee ostaa normi kaupasta tommonen hera 80 pussi ja otat sitä sitten 1dl välittömästi treenin jälkeen.

http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/
http://lihastohtori.wordpress.com/2012/08/15/lihaskasvun_yrkkisaannot/

Ehdottamasi ohjelma on hyvä.

Kiitoksia jo etukäteen.
No tollanen ihan perus ruokavalio on sun ihan itsekin helppo rakentaa kun tähtäät niihin asioihin, että saat proteiinia noin 2-3g painokiloa kohti ja energiaa tollanen 2500-3000 Kcal. Ja kun alussa ollaan niin helppo on ottaa joka päivälle se sama setti. Ei sen tartte olla ihmeellisempää kuin aamupalalle vaikka kaurapuuroa, raejuustoa ja mehukeittoa, tai vaikka Fazerin Real proteiini max leipää ja kinkkua tms päälle. Ja lounaaksi ja päivälliseksi 100g (kuivana) täysjyväriisiä tai tummaa makaronia tai josku perunaa jne. ja 200g naudan jauhelihaa, kanaa, kalaa ja / tai kylkeen vaikka kananmunaa. Väliin tunti - pari ennen treeniä ehkä joku proteiinipatukka tai muuta proteiinipitoista ja vähän hiilaria ja treenin jälkeen proteiinia pussista palkkariksi. Iltapalaksi rahkaa, kaurahiutaleita, mehukeittoa yms. ja pääaterioille tietty jotain hivanneksia ja jos tarve vaatii niin vaikka plus-maitoa joka aterialle. Kaikkihan riippuu siitä miten paljon niitä kaloreita ja protskua nyt sit saat noista. Pystyt ihan hyvin kikkaileen yksinkertaisilla aineilla 2-3g / painokilo protskua ja 3000 Kcal energiaa kun hiukan syvennyt aiheeseen eikä tee edes tiukkaa vaikka olisit ns. huono syömään. Hyvänä apuna toimii fineli.fi. Ja kuten tossa sanoin niin ennen kuin pääset sisälle ruokavalion saloihin niin helpoin on vetää samalla pohjalla pienin mutoksin ja pitää huolta just siitä että saat oikean määrän proteiinia ja energiaa. Loppu hifistely tulee sit ajan kanssa jos siihen on tarvetta.

Ja treeninä toimii ihan hyvin joku G6 tai joku vastaava ohjelma mikä perustuu aika pitkälti näihin koviin pääliikkeisiin. Voi se olla vaikka 1- tai 2-jakoinen ihan miten ite tykkää ja miten monta kertaa viikossa voi salilla käydä. 3- ja 4-jakoisia voi kokeilla sit myöhemmin jos haluaa, mutta mitään tarvetta niillekään ei välttämättä ole. kaikki riippuu ihan tavoitteista ja siitä mistä tykkää. Ei noi moniijakoiset sen parempia välttämättä ole, mutta niissä on treenityyli ihan erilainen ja ohjelman rakentaminen ja jaksottaminen tarkempaa.

Niin ja muista treenissä nousujohteisuus. Se on se mikä vie sua eteenpäin ja tuo tulosta ja pitää ehkä myös treenimotivaatiota yllä. Pelkkä helppojen 3x8-sarjojen tekeminen ei johda mihinkään vaan sun pitää haastaa itsesi.

Kiitos paljon neuvoista. Ruokailu säännöllisesti ja oikein syöminen onkin minulle juuri se vaikein pala. Sen kun saisi nyt vain kuntoon niin eiköhän se tästä lähde liikkelle.

Yksi kysymys olisi vielä.. Onko tärkeää syödä säännöllisesti? Yleensä en aamupalaa syö enkä oikeen kerkeäkkään yleensä syömään. Vai onko pääasia se että saa tuon 2-3g proteiinia/kg ja 3000kcal päivässä?

Yksi kysymys olisi vielä.. Onko tärkeää syödä säännöllisesti? Yleensä en aamupalaa syö enkä oikeen kerkeäkkään yleensä syömään. Vai onko pääasia se että saa tuon 2-3g proteiinia/kg ja 3000kcal päivässä?

Voit tehdä ihan hyvin noin. Itekkin teen (monet muut täälläkin myös) ja hyvin toimii.

Muista pitää se focus kuitenkin siinä treenissä. Sieltä salilta se nälkä ansaitaan, treenaat sen verran kovaa ja tarpeeksi useasti niin saa se lihas syyn kasvaa. Ruokavaliosta saitkin hyviä ohjeita, jes.

Moro,

Pahoittelen jos olisi kuulunut ravinnon puolelle mutten viittinyt uutta ketjua aloittaa :D Elikkä sellainen ongelma kun ensimmäistä kertaa aloittaessa saliharrastusta söin aivan älyttömän paljon (silti terveellisesti ja ammattilaisten ohjeiden mukaan) ja paino nousi varmaan lähemmäs 20kg todella lyhyessä ajassa. Ymmärsin kyllä jo silloin että se oli paljon mutta olin aloittaessani anoreksinen (190cm/55-60kg) joten ajattelin että kai se on ihan normaalia kun paino nousi sinne 90kg paikkeille ja tulokset kanssa. Sitten tulikin huomattua että ohhoh, nyt ollaan sitten läskejä. Sen jälkeen olen saanut tiputettua sen noin 78kg joten kysyisin että onko jollaista ideaali määrää nostaa painoa viikossa/kuukaudessa?

Moro,

Pahoittelen jos olisi kuulunut ravinnon puolelle mutten viittinyt uutta ketjua aloittaa :D Elikkä sellainen ongelma kun ensimmäistä kertaa aloittaessa saliharrastusta söin aivan älyttömän paljon (silti terveellisesti ja ammattilaisten ohjeiden mukaan) ja paino nousi varmaan lähemmäs 20kg todella lyhyessä ajassa. Ymmärsin kyllä jo silloin että se oli paljon mutta olin aloittaessani anoreksinen (190cm/55-60kg) joten ajattelin että kai se on ihan normaalia kun paino nousi sinne 90kg paikkeille ja tulokset kanssa. Sitten tulikin huomattua että ohhoh, nyt ollaan sitten läskejä. Sen jälkeen olen saanut tiputettua sen noin 78kg joten kysyisin että onko jollaista ideaali määrää nostaa painoa viikossa/kuukaudessa?

+500 kcal per päivä, noin puolikiloa nousee viikossa paino.

Kiitos paljon neuvoista. Ruokailu säännöllisesti ja oikein syöminen onkin minulle juuri se vaikein pala. Sen kun saisi nyt vain kuntoon niin eiköhän se tästä lähde liikkelle.

Siinähän se onkin, että kun teet itsellesi ruokavalion mitä sitten noudatat päivästä toiseen, niin siihen oppii. Puultahan se alkaa kohta maistua jos vedät samat setit joka päivä, mutta sit voi keksiä jotain vaihtelua. Juju onkin siinä että sillä saa vähän tuntumaa hommaan. Eikä se säännöllinen syöminen nyt ihan niin kriittistä ole, mutta helpottaa tietysti aterioiden suunnittelua jos se olisi säännöllistä. Eikä aamupalakaan ihan välttämätön ole, mutta taas kerran helpottaa huomattavasti kun pystyy jakamaan kaikki päivän sapuskat pidemmälle aikavälille. Ei tartte kerralla syödä niin paljon. Aamupalan syömiseen tottuu kyllä ja ehtiminen on tietysti paskapuhetta. Sen kun herää 20 minuuttia aikaisemmin niin jo ehtii. Ehtiminen on aina tekosyy.

Morjens. Laitan tämän tähän, kun en ole varma minne muuallekaan tämä sopisi, ja ollaanhan tässä aloittelijoita vielä. Eli Grouponissa olisi tarjolla 30e treenipassi kolmeksi kuukaudeksi Vantaan Easyfitille. Easyfitin sivuilla puhutaan kuitenkin aloitusmaksusta, joka on myös vähän alle 30e. Sopimusehtojen mukaan aloitusmaksu pitää maksa uuden asiakkuussuhteen alussa, mutta Grouponin sivuilla ei mainita tuosta mitään. Sattuisiko kukaan täällä tietämään, tulisiko tuolle tarjoukselle sitten hinnaksi 30e vai 60e? Ei se jälkimmäinenkään summa iso ole, mutta mieluummin sitä tietäisi paljonko joutuu maksamaan. Entä onko kokemuksia tuosta Tikkurilan Easyfitista, onko miten hyvä sali?

Voisi tässä samalla kysyä treeniohjelmastani ja syömisestä, kun tosiaan olen aloittelija. Olen kyllä käynyt salilla aiemminkin, mutta mulla on ollut siihen on/off -suhde. Kävin salilla puoli vuotta putkeen 17-vuotiaana ja toiset puoli vuotta 21-vuotiaana, minkä lisäksi olen käynyt pienempiä jaksoja välissä. Silloin ei tullut saatua tuloksia, koska söin liian vähän. Nyt 26-vuotiaana on tarkoitus ottaa sekä salilla käynti että syöminen vakavammin. Mitään hienoa ohjelmaa en ole suunnitellut, kunhan vaan olen noudattanut tätä ohjelmaa sopivilla painoilla. Tein kuukauden 12 - 16 toiston sarjoja, nyt 8 - 12 toiston ja seuraavaksi olisi tarkoitus siirtyä kuukaudeksi 4 - 8 toiston sarjoihin. Sitten sama uusiksi.

Syödä olen koittanut ihan vaan tarpeeksi ja tasaisesti ympäri päivän. Lähinnä mietin proteiinin saamista: nykyään syön 2 x 250g maitorahkaa päivässä, mutta pitäisikö syödä kolme purkkia? Vai olisiko se 70-kiloiselle jo liikaa proteiinia (pituus 177cm). Ei halua proteiiniövereitäkään vetää, kun se liika proteiini rasittaa munuaisia.

Salille mennessäni sekoitan desin maltoa ja desin heraa palautusjuomaksi. Puolet siitä juon jo vähän ennen salille saapumista, jotta treenin aikana olisi heti ylimääräistä energiavarastoa. Loput sitten treenin jälkeen.

Kiitti jo etukäteen. :)

Back
Ylös Bottom