Alaselkä vihoittelee kyykätessä ja jalkaprässissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 107741
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 107741

Morjenst Pakkotoistolaiset.

Kolmijakoista reeniä on tullut tehtyä reilu puolivuotta jajjaja ajattelin kysäistä fiksummilta neuvoja alaselän ongelmiin.
Eli ongelmana on se että jalkakyykkyä tehdessä en pääse kovinkaan alas kyykkyyn. Tuntuu että kun lantio alkaa olemaan lähellä
polvien tasoa niin tekniikka kusee ja liike on todella vaikea tehdä puhtaasti loppuun. Tuntuu että tuo alaselän ja lantion liikkuvuus on huono ja vaikka
pyrin tekemään liikkeen mahdollisimman puhtaasti alaselkä aina hieman kipeytyy. Sama ongelma tulee jalkaprässiä tehdessä. Syvälle prässätessä
alaselkä irtoaa penkistä ja en siis pysty tekemään liikettä kunnolla loppuun asti.

Eli millä saisi tuota liikkuvuutta paremmaksi jotta liikkeet saisi tehtyä kunnolla loppuun, vai ovatko liikkeet yhtä toimivia vaikka ne jättäisi tekemättä
aivan tappiin saakka, eli kyykätessä ei laskisi lantiota polvien tasolle ja prässätessä ei tunkisi polvia kurkkuun tai kainaloihin?

Kiitos nam ja kippis.

Morjenst Pakkotoistolaiset.

Kolmijakoista reeniä on tullut tehtyä reilu puolivuotta jajjaja ajattelin kysäistä fiksummilta neuvoja alaselän ongelmiin.
Eli ongelmana on se että jalkakyykkyä tehdessä en pääse kovinkaan alas kyykkyyn. Tuntuu että kun lantio alkaa olemaan lähellä
polvien tasoa niin tekniikka kusee ja liike on todella vaikea tehdä puhtaasti loppuun. Tuntuu että tuo alaselän ja lantion liikkuvuus on huono ja vaikka
pyrin tekemään liikkeen mahdollisimman puhtaasti alaselkä aina hieman kipeytyy. Sama ongelma tulee jalkaprässiä tehdessä. Syvälle prässätessä
alaselkä irtoaa penkistä ja en siis pysty tekemään liikettä kunnolla loppuun asti.

Eli millä saisi tuota liikkuvuutta paremmaksi jotta liikkeet saisi tehtyä kunnolla loppuun, vai ovatko liikkeet yhtä toimivia vaikka ne jättäisi tekemättä
aivan tappiin saakka, eli kyykätessä ei laskisi lantiota polvien tasolle ja prässätessä ei tunkisi polvia kurkkuun tai kainaloihin?

Kiitos nam ja kippis.

Takareisien ja pakaroiden venyttelyä vaan. Semmonen on esim hyvä venytys, kun istut pitkä penkki jalkojen välissä ja painat alaselkä notkolla napaa penkkiin jalkojen väliin. Tuntuu aika kivasti hamstereissa.

Mulla ollut vähän samantyylistä vaivaa. Fysioterapeutillakin pari kertaa kävin ja osasyy varmasti oli pituusero jaloissa (sain treeninkenkään korotuspohjallisen), jolloin koko yläkroppa on vähän epäsymmetriassa, siihen kun lisää yliliikkuvat nivelet (kuten mulla) ja ottaa tangon niskaan, niin on hyvä kombinaatio valmis... Fyssari meinas että myös kireet lonkankoukistajat (käski venytellä huolella) ja heikot vatsalihakset varmasti myös taustalla. Mulla oli varmaan noista jälkimmäisistä johtuen muutenkin lantio vähän virheasennossa, ihan vaan normaalisti seistessäkin. Vähän niinku perse pystys takana. Vedin äsken selälle ja reisille tunnin putkirullaus -session ja tuntu kyllä selän pitkittäisfileetkin olevan alhaalta aivan saatanan kireenä, että siinäkin varmaan huomioitavaa. Yleis fiilis itellä nyt, että aikalailla totaalisesti vissiin on tullut laimionlyötyä kehonhuolto ja nyt alkaa paikat prakaamaan...

ps. Komppaan myös tuota takareisien ja rektaalin venyttelyä^^

Vatsalihaksissa ei ole probleemaa ja jalat on samanpituiset. Iskias vaiva todettiin jokunen vuosi sitten, mutta se ei ollut vaivannut aikoihin. Nyt taas tuntuu muistuttelevan olemassaolostaan. Vielä mainitsen että kyykkyyn pääsen helposti jos nostan kädet suoraan eteen. "ass to grass" onnistuu näin ongelmitta ja selkä pysyy suorana, mutta kun laitetaan tanko niskaan ja kädet tangon taakse ei tuo kroppa jousta ollenkaan samalla tavalla kuin kädet edessä kyykäten :/ Jumittaako tanko niskassa ja kädet siinä kiinni selän jotenkin niin että kyykkyyn on vaikeampi päästä...vissiin sitten niin :/

Jos homma on noin, niin eikö kannattais suosista heivata takakyykky helvettiin ja etukyykky tilalle ? Jos bodausmielessä harrastat, niin ei takakyykky oo mitenkään välttämätön, tai korvaamaton liike muutenkaan. Eri asia jos oot voimanostaja :D

Etukyykkyä ei ole tullut kokeiltua kertaakaan ja on liikkeenä minulle täysin uusi. Tuossahan näyttäisi olevan riskinä että kippaa nopsasti eteenpäin ja onhan se tanko varmaan helpompi pitää niskan takana. Kaksipiippuinen juttu...joko tanko niskan takana ja puolikyykkyyä tahi sitten tanko edessä ja nenilleen kyykätessä :D Kiitos kuitenkin vinkeistä ja tarttee lähteä kokeilemaan mikä toimii parhaiten. Venyttelyä nyt varmaankin pyrin lisäämään ja rajusti.

Kyllä se takakyykky helpommin kippaa eteenpäin tekniikkavirheen ja huonon liikkuvuuden kautta, katos kun sulla on etukyykyssä selkä pystymmässä heti lähtöasennossa. Jos etukyykky kippaa eteen niin silloin on liikaa painoa ja eipä se tanko enään silloin pysykään olkapäillä. Mutta kannattaa tietenkin ne liikkuvuusongelmat hoitaa että pystyypi takaakin kyykkäilemään.

Jos et ole kyykännyt paljon niin alaselän vihoittelu kuuluu asiaan ja hellittää pian.
Malttia painojen kanssa, päivittäinen näky salilla kun niiataan ylisuurilla romuilla..tyyliin kattokaa mua nyt kaikki!
Mun koirakin häpeäis jos näkis...:face:
Täys liikerata tuo taatusti enemmän lihaa ja voimaa reisiin.
Kokeile myös hackia..katso vaikka gymlog 15min etureidet, hätäpierun kohdilla näkyy hyvin liikerata:)

Smithissä tehdessä pääsee pohjaan asti, vaikka olisi kuinka kankea paska tahansa. Itse en normikyykkyä pystyisi nykyään tekemään varmaan lähellekään edes 90 asteen kulmaa. Smithissä ATG:ta vaan ;) Hyvin toimii ja helppo kohdistaa halutessaan etureisille. IMO olen sitä mieltä, että järkevämpi tehdä kyykky smithissä tai hackissa (tai molemmissa) ATG:na, kuin taistella vapaalla tangolla puolikyykkyjä ja ottaa loukkaantumisriski.

+1 itsellä oli kanssa liikkuvuusongelmaa kyykyssä vuosikausia. Pohjakyykkäsin julleja, ja naisten painoilla aina. Nyt sitten kun jonkun aikaa olin kyykkäämättä ollenkaan, kokeilin smithissä tehdä. Ja ensimmäisen kerran meni kyykky sinne minne halusi(etureisille) eikä tietenkään alaselkä kipuillut kun ei notkahduksia eteen pääse tulemaan.

Etukyykkyä ei ole tullut kokeiltua kertaakaan ja on liikkeenä minulle täysin uusi. Tuossahan näyttäisi olevan riskinä että kippaa nopsasti eteenpäin ja onhan se tanko varmaan helpompi pitää niskan takana. Kaksipiippuinen juttu...joko tanko niskan takana ja puolikyykkyyä tahi sitten tanko edessä ja nenilleen kyykätessä :D

Mulla on ollut ihan samanlaista alaselkävaivaa takakyykyssä ja prässissä. Nyt olen kuukauden verran tehnyt etukyykkyä ja alaselkä ei ole kipeytynyt. Tietysti pitää käyttää huomattavasti kevyempiä rautoja ja hioa tekniikka kuntoon. Pakkislaisten omista treenivideoista löytyy hyviä videoita etukyykystä, sieltä vaan mallia ottamaan.

Vielä mainitsen että kyykkyyn pääsen helposti jos nostan kädet suoraan eteen. "ass to grass" onnistuu näin ongelmitta ja selkä pysyy suorana, mutta kun laitetaan tanko niskaan ja kädet tangon taakse ei tuo kroppa jousta ollenkaan samalla tavalla kuin kädet edessä kyykäten :/ Jumittaako tanko niskassa ja kädet siinä kiinni selän jotenkin niin että kyykkyyn on vaikeampi päästä...vissiin sitten niin :/

Liian isot painot?

Mulla on ollut ihan samanlaista alaselkävaivaa takakyykyssä ja prässissä. Nyt olen kuukauden verran tehnyt etukyykkyä ja alaselkä ei ole kipeytynyt. Tietysti pitää käyttää huomattavasti kevyempiä rautoja ja hioa tekniikka kuntoon. Pakkislaisten omista treenivideoista löytyy hyviä videoita etukyykystä, sieltä vaan mallia ottamaan.

Liian isot painot?

tämähän räjähti käsiin. Takakyykkyä olen tehnyt 60kg painoilla. Jalat on todella heikot vielä toistaseks. Kokeilin joskus 70kg ja päätin luovuttaa suosiolla. Suottaapi olla että vielä voisi ottaa vaikka 10kg pois ja lähteä kokeilemaan.

tämähän räjähti käsiin. Takakyykkyä olen tehnyt 60kg painoilla. Jalat on todella heikot vielä toistaseks. Kokeilin joskus 70kg ja päätin luovuttaa suosiolla. Suottaapi olla että vielä voisi ottaa vaikka 10kg pois ja lähteä kokeilemaan.

Kyllä niillä pienilläkin painoilla saa tulosta kun tekee hallittuja toistoja/ kestkittyy kunnolla negatiiviseenkin vaiheeseen. Ja kyykyssä kyllä painot nousee kun tekniikka kohenee.

Tee alkuun vaikka pienemmillä painoilla lämppärinä/ väsytyksenä ennen prässiä.

Ja kokeile siinä prässissä (jos on säädettävä) loiventaa sitä "työntölevyn" kulmaa ja saattaa myös auttaa jos nouset vähän ylemmäs sieltä kuopasta tai asetat jalat alemmas levyllä.

Mulla ainakin on ongelmana kans, että jaloissa riittäis voimaa huomattavasti isompiin romuihin kyykätä, kuin mitä keskivartalo antaa tehä. Hack on Pöyröön listalla etureisiliikkeiden kuningas. Jopa tälläinen polvivammainen (niiden takia intistäkin vapautettu) tohtii tehdä hackissa perseet pohkeisiin -tyylillä ja ihan ok romuillakin.

Mulla ainakin on ongelmana kans, että jaloissa riittäis voimaa huomattavasti isompiin romuihin kyykätä, kuin mitä keskivartalo antaa tehä. Hack on Pöyröön listalla etureisiliikkeiden kuningas. Jopa tälläinen polvivammainen (niiden takia intistäkin vapautettu) tohtii tehdä hackissa perseet pohkeisiin -tyylillä ja ihan ok romuillakin.

Sama juttu oli meikäläisellä, vyön avulla sain kyykyssä aika nopeastikin painot 180kg asti hilattua kunnes keskivartalosta tuli makaroonia :P

Nyt kun pitkän tauon jälkeen olen palannut salille niin vältän vyötä kyllä viimeiseen asti, tuskin sitä enää tarttee kun en mitään ykkösiä edes hae.

ootko kokeillu säätää prässissä selän kulmaa?? mulla autto siihen selän penkistä irtoomiseen se et jyrkensin selän kulmaa.. Ei oo sen jälkeen kipuillu selkä yhtään.

ootko kokeillu säätää prässissä selän kulmaa?? mulla autto siihen selän penkistä irtoomiseen se et jyrkensin selän kulmaa.. Ei oo sen jälkeen kipuillu selkä yhtään.

Tätä minäkin meinasin. Ne yleisimmät asetukset ei ole välttämättä ne sinulle sopivat...

Eli kokeiluun vain eri säädöt niin että olo tuntuu tukevalta alusta loppuun asti. Itsekin otin juuri projektiksi prässätä niin syvään kuin vain yleensä on mahdollista ja tähän auttoi itsellä kun nosti vaan jalkoja ylemmäs levyllä. Saa melkeinpä kelkan syliin ilman että alaselkä irtoaa. Voi tehdä kapealta ja leveeltä.

Itse en kyykkää ollenkaan. Mulla yliliikkuvuusongelmia ja sain aina selän tilttiin takakyykyssä. Varmaan ois joo onnistunut kun ois vaan treenannut ja treenannut ja treenannut ja välillä mennyt vauvakävelyä kipeän selän kanssa mutta EVVK kun ei voimanosto ole mun harrastus.

Itse siis suosittelisin aloittajalle prässin kanssa noita säätöjä ja kyykyn kanssa kokeilemaan sitä etukyykkyä. Prässiä leveellä jalkojen asennolla ja etukyykkyä niin aijai kun onkin hyvä jalkatreeni.

Tänään tuli kokeiltua etukyykkyä ja takakyykkyä vyön kanssa sillai reippaasti. Omat mitathan on siis 187 ja 93kg. aloitin 50kg varovasti ja tuntu menevän ihan ok...paitsi etukyykky ei vaan luonnistu. Takakyykkyä tein vyön kanssa ja kyllä oli ilo tehdä kun ei käynyt selälle lainkaan. Pienet venyttelyt heitin siihen alkuun ja kyllä se taitaa olla niin että tuo vyö jelppaa meikäläistä todella paljon. Täytyy ottaa tavaksi sen käyttö kyykyä ja mavea tehdessä.

Back
Ylös Bottom