Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Niin ihan hyvähän se olisi mutta tu 52.5 ja 55 meenee juuri sen 10 kertaaei yhtään enempää että en tiedä mikä sitten mättää.
mutta tuossa juuri kun kävin penkkaamassa niin ei mennyt enään 50 kg kuin vaivaiset neljä kertaa että olisikohan lihakset nyt sitten liian väsyneet kun edellisestä kerrasta on vasta 2 pv aikaa.

Niin ihan hyvähän se olisi mutta tu 52.5 ja 55 meenee juuri sen 10 kertaaei yhtään enempää että en tiedä mikä sitten mättää.
mutta tuossa juuri kun kävin penkkaamassa niin ei mennyt enään 50 kg kuin vaivaiset neljä kertaa että olisikohan lihakset nyt sitten liian väsyneet kun edellisestä kerrasta on vasta 2 pv aikaa.

Kyllä. Jos teet kovia sarjoja niin mielummin kerran tai kahdesti viikossa penkki, syystä jonka kirjoitit juuri itsekkin. Toisen penkin voi/kannattaa tehdä kapealla otteella. Ja vaihtele ihmeessä toisto- ja sarja-aluetta 2-4*8-12. Lisää joka treeniin viikossa jotain. Tänään 2*10*50, ensi kerralla 2*10*52,5 tai 4*10*50kg. Kapeassa voi painot olla pienemmät, niissä omassa tahdissa etenet myös. Niissä sitten 6-10 toistoa.

selvä kiitos tästä pikaisesta vastauksesta siitä oli apua olen käynyt salilla vasta 7 kk. edistystä on tullut minulle hurjat 23 kg eli nyt nostan penkistä maxim 73 kg ja aluksi nostin vain 50 kg.

BCAA, eli haaraketjuisia aminohappoja, siinä tärkeimmät. Tukkuun on tullut uusi merkki smartsupps, näyttäis olevan kilohinnaltaan erittäin halpaa ja kuuleman mukaan hinta-laatusuhteeltaan erinomaista.

Starnutrition whey 80- pussissa näyttäis olevan samat aminohapot myös määrällisesti, joten en taida ostaa smartsuppin BCAA:ta ;)

Moi!

Varmaan kysytty jossain joskus aiemmin, mut mulla on semmonen tilanne edessä että huhti-lokakuun ajan hiimailen mittavan jalkaleikkauksen takia kepeillä ja ortoosilla täydellä varauskiellolla. Aloin sitten miettimään, miten saisin kesäkuntoa varten parhaiten poltettua viimeiset rasvat treenillä, mikä ei rasittaisi jalkoja lainkaan? Lähinnä treenin kannalta mietin, miten saa loppukirin vetästyä, että olisi kesään mennessä niin shredded kuin kerkee tässä ajassa olla, ruokavalio alkaa olla raiteillaan. Vajaat puolitoista vuotta olen salilla pyörinyt ja ihan hyviä tuloksia alkaa pikkuhiljaa olemaan, mutta kunnon rutistuksen kun sais tähän loppuun :)

Lisäksi voisin käyttää tätä aasinsiltana kysymykseen; miten jaottelisitte salitreenin joka ei sisällä noita jalkoja ollenkaan, kun tulee 4x viikkoon käytyä reenaamassa, ettei ihan kuole sitten muu kroppa? Vähän jotain uutta näkemystä ja inspiraatiota jos löytyisi!

Tämmönen tyhmä kysymys. Keskiviikkona olisi tarkotus veivata maksimeita penkistä, mavesta ja kyykystä. Koskaan ennen en ole noita koittanut. Millähän tavalla noita kannattais lähteä rykimään? 5 kiloa kerralla lisää tankoon laittaen, vai pienempiä määriä? Kannattaako tehdä minkälaiset lämmittelysarjat alle? Voiko maksimien jälkeen vetää vielä normaalin treenin? Penkkiin kannattaa varmaankin hommata varmistaja kaveriks, mites kyykkyyn?

Tämmönen tyhmä kysymys. Keskiviikkona olisi tarkotus veivata maksimeita penkistä, mavesta ja kyykystä. Koskaan ennen en ole noita koittanut. Millähän tavalla noita kannattais lähteä rykimään? 5 kiloa kerralla lisää tankoon laittaen, vai pienempiä määriä? Kannattaako tehdä minkälaiset lämmittelysarjat alle? Voiko maksimien jälkeen vetää vielä normaalin treenin? Penkkiin kannattaa varmaankin hommata varmistaja kaveriks, mites kyykkyyn?

Monet lisää mavessa ja ehkä kyykyssäkin viis kiloa kerrallaan, mut mä lisään kyllä joka liikkeessä lopuks 2,5kg kerrallaan. Lämppäreitä mä teen ihan samalla tavalla ku normaalistikin eli pienemmillä painoilla pidempiä sarjoja ja painojen kasvaessa toistoja on lopulta yks. Lämmittelyks kannattaa myös tehä jotain aerobista kymmenisen minuuttia (silleen, et tulee lämmin), koska sen on todettu parantavan tuloksia jopa lähes kymmenellä prosentilla. Penkkiin varmistaja tietty, kyykkyyn varmistaja jos et tee kyykkyä räkissä, jossa saat varmistusraudat käyttöösi. Maveen ei kannata pyytää varmistajaa. Kyllä noitten maksimien jälkeen vois vielä treenin tehdä. Tietty kannattaa huomioida, et oot jo tehny sitte hermostoa aika paljon rasittavia maksiminostoja.

Moi!

Varmaan kysytty jossain joskus aiemmin, mut mulla on semmonen tilanne edessä että huhti-lokakuun ajan hiimailen mittavan jalkaleikkauksen takia kepeillä ja ortoosilla täydellä varauskiellolla. Aloin sitten miettimään, miten saisin kesäkuntoa varten parhaiten poltettua viimeiset rasvat treenillä, mikä ei rasittaisi jalkoja lainkaan? Lähinnä treenin kannalta mietin, miten saa loppukirin vetästyä, että olisi kesään mennessä niin shredded kuin kerkee tässä ajassa olla, ruokavalio alkaa olla raiteillaan. Vajaat puolitoista vuotta olen salilla pyörinyt ja ihan hyviä tuloksia alkaa pikkuhiljaa olemaan, mutta kunnon rutistuksen kun sais tähän loppuun :)

Lisäksi voisin käyttää tätä aasinsiltana kysymykseen; miten jaottelisitte salitreenin joka ei sisällä noita jalkoja ollenkaan, kun tulee 4x viikkoon käytyä reenaamassa, ettei ihan kuole sitten muu kroppa? Vähän jotain uutta näkemystä ja inspiraatiota jos löytyisi!

ruokavaliolla kannattais ne rasvat kuluttaa.

Vatsatreenejä?

Eli tarvitsisin vatsatreeni vinkkejä. Aina kun treenaan ni ei oikee lihakset tahdo tulla kipeiksi ja se olisi kyl iha kiva et ne tulis kipeeks ni tietäisin et on tehny jotaan oikein :D Eli laittakaa tähän vaikka jotaan linkkejä tai kertokaa jotaan hyviä liikkeitä!!:):)

Voimapyörä on hyvä kokonaisvaltanen liike

...mutta kannattaa olla varovainen ala-asennossa. Vähemmällä lämmittelyllä on revähdyksen riski. Itse olen tämän pari kertaa kokeillut ja ei ole elo hääviä n. viikkoon sen jälkeen. Tuntuu repivänä kipuna ihan ylävatsassa tissien alapuolella. Istumaan ei voi penkiltä nousta, vaan pitää kierähtää polvien kautta.

Treenimusiikkia? :D

Jos joku jaksais laittaa tähän hyvää treenimusiikkia mikä motivois ja ei mielellään mitään ihan tappohevii kun en siitä ihan tykkää:) :D

En nyt tiedä menenkö ihan aloittelijasta, 17-vuotiaasta olen salilla käynyt eli jo useampi vuosi treeniä takana kuitenkin. Olen treenannut personal trainerin kanssa ihan menestyksekkäästi ja muutenkin innokkaasti, sekä olen fysiikaltani sellainen että lihas tarttuu näin naiseksi ihan mukavasti. Nyt olen kuitenkin havahtunut seuraavanlaiseen asiaan: olkapäät on tosiaan valmiiksikin jo leveät, ja nyt näytän mielestäni jo suht miehiseltä. Takeista ja paidoista vaikeaa löytää koko joka ei olisi vyötäröltä liian leveä. JA farkkujen osto on mahdotonta koska takamus ja reidet on ihan hillittömät, samoin pohkeet. Ainakin näin omaan silmääni. Pidän kuitenkin vähän sirommasta fysiikasta ja tunnen itseni vähän körilääksi tässä nykyisessä olomuodossani. Olkapäät on siis kuin ladon ovet ja salitreenin aloitettuani huomasin kyllä omaavani oikein kunnon karjakon pohkeet. Puhumattakaan siitä miten ranteet on paksuuntuneet. Jos siis oikeasti tavoittelin maksimaalista lihaskasvua, joten lihasta on kuritettu ja tuloksia oikeasti saatu. Tällainen kroppa miellyttää omaa silmää:

http://www.seiska.fi/linda/english/images/bb_muotinaytos.jpg

Eli hoikka ja 'linjakas'. Pitäisikö tehdä lajinvaihto ihan kokonaan? Ei meinaan himota sellainen body ftiness -fysiikkakaan.

Monet lisää mavessa ja ehkä kyykyssäkin viis kiloa kerrallaan, mut mä lisään kyllä joka liikkeessä lopuks 2,5kg kerrallaan. Lämppäreitä mä teen ihan samalla tavalla ku normaalistikin eli pienemmillä painoilla pidempiä sarjoja ja painojen kasvaessa toistoja on lopulta yks. Lämmittelyks kannattaa myös tehä jotain aerobista kymmenisen minuuttia (silleen, et tulee lämmin), koska sen on todettu parantavan tuloksia jopa lähes kymmenellä prosentilla. Penkkiin varmistaja tietty, kyykkyyn varmistaja jos et tee kyykkyä räkissä, jossa saat varmistusraudat käyttöösi. Maveen ei kannata pyytää varmistajaa. Kyllä noitten maksimien jälkeen vois vielä treenin tehdä. Tietty kannattaa huomioida, et oot jo tehny sitte hermostoa aika paljon rasittavia maksiminostoja.

Mites muuten pystypunnerruksen maksimin kokeilu, kannattaako sitä edes?

Aina kun treenaan ni ei oikee lihakset tahdo tulla kipeiksi ja se olisi kyl iha kiva et ne tulis kipeeks ni tietäisin et on tehny jotaan oikein :D

Kuinka niin? DOMSsithan eivät tunnetusti ole mikään tae kehityksestä, vaan ovat enemmänkin tuollainen epämukava lisä useimmille varsinkin monijakoisempaa ohjelmaa suosivalle.

- - - Updated - - -

Mites muuten pystypunnerruksen maksimin kokeilu, kannattaako sitä edes?

Eli sulla on suunnitelmissa kokeilla maksimeja neljällä eri liikkeellä yhdellä kerralla? Jos tavoite on voimailussa, niin en kyllä maksimien kokeilussa tähän tyyliin mitään järkeä ja toisaalta mikäli olet enemmänkin massanhaussa, niin maksimien kokeilu on aivan turhaa. Lisäät vain loukkaantumisriskiä ja näin ollen kehitys voi mennä seuraavat kuukauden aivan toiseen suuntaan kuin tällä hetkellä suunnittelet.

Eli sulla on suunnitelmissa kokeilla maksimeja neljällä eri liikkeellä yhdellä kerralla? Jos tavoite on voimailussa, niin en kyllä maksimien kokeilussa tähän tyyliin mitään järkeä ja toisaalta mikäli olet enemmänkin massanhaussa, niin maksimien kokeilu on aivan turhaa. Lisäät vain loukkaantumisriskiä ja näin ollen kehitys voi mennä seuraavat kuukauden aivan toiseen suuntaan kuin tällä hetkellä suunnittelet.

Olisi suunnitelmissa kokeilla eri liikkeiden maksimeita ja pitää sen jälkeen kevyt viikko, minkä jälkeen jatkaa massanhakua.

Back
Ylös Bottom