Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuinka paljon ns. cheattipäivän kaloreista imeytyy?

Wileniuskin veti tossa jollain kisadieetillään gym-tv:n pätkässä dieetin puolivälissä päivän, jossa otti jotain 10 000 kcal. Eikö nämä sitten kaikki imeydy?

Muutenhan tuo tekisi kunnossakin aika paljon takapakkia. Toisaalta, eikös tuossa jotain termodynamiikan lakia rikota, jos kaikki ei muka imeydy?

Miten on, käyttääkö keho kaikki cheattipäivän esim 10 000 - 15 000 kaloria? Tuossahan kertyisi rasvaa jo jokunen kilo päivässä jos imeytyy...

Toisaalta, eikös tuossa jotain termodynamiikan lakia rikota, jos kaikki ei muka imeydy?

Termodynamiikat on nyt luettu varsin huonosti. Jos osa ravinnosta tulee paskan mukana sulamattomana/prosessoimattomana ulos elimistöstä, niin se ei riko termodynamiikan sääntöjä mitenkään niin kauan kuin syöty energia = imeytynyt energia + paskan ravintosisältö.

Kun keholle syötetään yhtäkkiä paljon tavallista suurempi ravintomäärä lyhyen ajan sisään, niin se ei yleensä pysty ja ehdi hyödyntämään kaikkea energiaa ruoan kulkiessa elimistön läpi, siinä nyt ei arkijärjelläkään ole mitään ihmeellistä. Tällainen "shokki" kuitenkin pistää ruoansulatuksen toimimaan täysteholla ja auttaa pitämään ruoansulatusta päällä vaikka normaalipäivien ravintomäärät olisivatkin pieniä, juuri siinä sen idea on.

Termodynamiikat on nyt luettu varsin huonosti. Jos osa ravinnosta tulee paskan mukana sulamattomana/prosessoimattomana ulos elimistöstä, niin se ei riko termodynamiikan sääntöjä mitenkään niin kauan kuin syöty energia = imeytynyt energia + paskan ravintosisältö.

Kun keholle syötetään yhtäkkiä paljon tavallista suurempi ravintomäärä lyhyen ajan sisään, niin se ei yleensä pysty ja ehdi hyödyntämään kaikkea energiaa ruoan kulkiessa elimistön läpi, siinä nyt ei arkijärjelläkään ole mitään ihmeellistä. Tällainen "shokki" kuitenkin pistää ruoansulatuksen toimimaan täysteholla ja auttaa pitämään ruoansulatusta päällä vaikka normaalipäivien ravintomäärät olisivatkin pieniä, juuri siinä sen idea on.

Randomin kysymys Utti Hietala - ketjusta:

"Sulla kanssa välillä noita himomättöpäiviä,voiko ne kaikki kalorit imeytyä kroppaan vai tuleeko osa läpi?

Hulkki vastaa:

No en sanoisi että niitä ähkymättöpäiviä on "välillä", sillä kokonaisuudessaan noita kunnon syö-mitä-haluat-päiviä tulee korkeintaan sellainen kymmenen kappaletta vuodessa. Ja tottakai ne kalorit imeytyvät, ei meikäläinen mikään termodynamiikan lakeja rikkova yksilö ole."

Ainakin 2007 utti ollut asiasta vielä tuota mieltä...

Muistin joskus tuon lukeneeni, ja siitä tuo termodynamiikkaan viittaaminenkin taisi alitajunnasta tulla :D Nyt löyty sitten searchilla toi Utin alkuperänen kommentti.

Eräässä dieeti ohjelmassa tutkivat testattavien jätöksiä ja kun sieltä löytyi sulamatonta ruokaa ,niin sanoivat syyksi hotkimisen eli huonon ruuan pureskelun. Saattaa toki olla muitakin syitä. Varmuuden siihen että onko kaikki hyvin sulanut (tiedä sitten imeytymisesyä)saa kun tutkii jätöksiään mättöpäivän jälkeen : )

Kuinka paljon ns. cheattipäivän kaloreista imeytyy?

Wileniuskin veti tossa jollain kisadieetillään gym-tv:n pätkässä dieetin puolivälissä päivän, jossa otti jotain 10 000 kcal. Eikö nämä sitten kaikki imeydy?

Muutenhan tuo tekisi kunnossakin aika paljon takapakkia. Toisaalta, eikös tuossa jotain termodynamiikan lakia rikota, jos kaikki ei muka imeydy?

Miten on, käyttääkö keho kaikki cheattipäivän esim 10 000 - 15 000 kaloria? Tuossahan kertyisi rasvaa jo jokunen kilo päivässä jos imeytyy...

No, JOS se imeytyy niin sittenhän se on takapakkia. Mutta asia ei käytännön kokemuksien perusteella mene niin kuin teoria sanoo, ellei sitä imeytymättömyyttä (huh) sitten huomaa itse mitenkään (ulosteeseen viitaten). Monella on tapana, varsinkin vähä hiilihydraattisilla dieeteillä, pitää jopa joka viikko päivä, jolloin syödään niin paljon että muina päivinä tehdyt miinukset menevät lähes umpeen. Silti paino putoaa melko tasaisesti. Toisaalta pätkäpaasto on osoittanut että hieman erilailla tuota toteuttamalla se kyllä menee ihan kaloreiden mukaan. Esimerkiksi painoa voi nostaa tasaisesti joka viikko vaikka yhden päivän olisi kokonaan syömättä, kunhan tämä vaje muina päivinä kurotaan kiinni (ja yli).

Kukaan ei kysymykseeni jaksanut vastata viimeksi niin postaan nyt uusiksi.

Olisin kysynyt supersettien tekemisestä. Miten niitä kannattaisi yhdistellä? Jos joku pakkiksen kokenut körmy kertoisi omista kokemuksista?

Itse olen miettinyt liikkeitä jossa tulee monen toiston jälkeen vasta se oikea polte, eli joku liike siihen eteen jotta saa heti ekoilla toistoilla tuntumaan. Tässä tein eilen vipareita sivulle raskaammilla painoilla ja heti perään viparit taakse kevyillä ja ihan hyvältä tuntui.

Kannattaa ottaa, jos tuntee alussa epävarmuutta liikeradoista, laitteista ym. Tosin monella PT:lla on omat näkemyksensä treeneistä, joten ehdotettuja liikkeitä kannattaa muokata omiin tarpeisiin sopiviksi. Tosin paljon oppii myös kokeneemmilta eli katso salilla miten "isot pojat" treenaa.

Komppaan! Itse otin myös salielämää aloitellessan PT:n, syystä että olin kohtuullisen ulapalla nimenomaan noista liikeradoista ja välineistöstä. Pääsin mielestäni sikäli helpommalla, ettei tarvinnut käyttää aikaa netissä surffailuun - olkoonkin, että toki tämä palsta on ihan vertaansa vailla! Samalla sai sen käytännön tsemppituen ja seurannan, mikä minunlaiselleni lusmuilijalle oli enemmän kuin tarpeen. NYT en enää edes lusmuile :)

Noi nyt on suht helpot tavotteet, jotka saavuttaa vaikka just tommosella 3x10-treenillä. Lisäks kyllä suosittelisin yksinkertasesti tekemään vaan maksimimäärän toistoja noilla painoilla (tai noissa liikkeissä) ja nopeesti, eli periaatteessa tehdä noita testejä ihan treeninä. Välillä voi tietty tehä niin monta ku menee vaikka vähän isommalla painolla, ku testissä tarvitaan. Välillä voi taas tehä hiukan pienemmällä painolla, mutta tosi nopeasti. Tai kenties hiukan isommilla painoilla lyhkäsempää sarjaa, mutta tosi nopeesti.

Jos siirryn esim. 3x15 -tyyliin, niin mitä sanot palveleeko se kestävyyttä enemmän mutta hiukan myös voimaa? Tai 2-viikkoa voimaa ja 1-viikko kestävyyttä. Voisko toi toimia, siltä kannalta että voima kehittyy mutta kehittyy myös samalla kestävyys?

Kevennysviikosta pari kysymystä:

- Miksi sitä itse asiassa tarvitaan, mitä sillä saavutetaan?
- Mitä keventäminen oikeastaan käytännössä tarkoittaa, treenipainojen laskemista vai treenikertojen vähentämistä toviks - vai molempia?

Treenattuani nyt supersäännöllisesti 3 kk, 4 x vko, olen edelleen saanut nostettua painoja hiljaksiin. Nyt olen kaikissa liikkeissä saavuttanut minulle ennalta asetetut tavoitteet (siis PT laati ohjelman, jota siinä matkan varrella fiksailtiin) eli omat "maksimipainot" 8-12 toistoilla. --> Tarkoittaako, että nyt olisi aika pitää joku kevennysviikko ja sitten vaikkapa taas alkaa lisäilemään painoja? Ja jos, niin miksiköhän...? VAI vain jatkan ja jatkan ja jat... painojen lisäämistä ilman mitään kommervenkkejä?

No sillä haetaan lähinnä hermoston palautumista ja sitä kautta ehkäistään ylirasitusta ja ylikuntoa, voi tarkoittaa vaikka molempia mutta yleensä kai treenataan normaalisti ja sarjapainoja tiputetaan. Itse en juuri kevyitäviikkoja ole pitänyt ja kuten Nyyssöläkin sanonut niin totaalilepoviikko on parempi. Mulla ei siihen sen kummempaa ole muutakuin mua ei kiinnosta sinne salille mennä kevyttä jumppaa tekemään sitä viikkoa, vaan suosiolla sitten kokonaan pois.

Varmaan jollekkin ihan basic kyssäri. Olen ymmärtänyt että voima ja kestävyys eivät kulje käsikädessä. Peruskuntoa on alla ja se minkä olen raudan kanssa vääntänyt niin lähinnä keskittynyt voimaan, lihaksien kasvattamiseen. 3x10 -tyylillä. Nyt pitäis sekottaa pakkaa ja alkaa treenaamaan kestävyyttä tulevia palomiestestejä varten. Jos joku viitsii kertoa asiallisen ohjelman ja tyylin jolla reenata kestävyyttä, että ei tule ongelmia sen jaksamisen kanssa sitten testeissä. Alla testien minimivaatimukset. Kiitos etukäteen.

Istumaannousu: 34 krt/60 s
Käsinkohonta (vastaote): 6 krt
Penkkipunnerrus: 45 kg/60 s/25 krt
Jalkakyykky: 45 kg/60 s/23 krt

Jos siirryn esim. 3x15 -tyyliin, niin mitä sanot palveleeko se kestävyyttä enemmän mutta hiukan myös voimaa? Tai 2-viikkoa voimaa ja 1-viikko kestävyyttä. Voisko toi toimia, siltä kannalta että voima kehittyy mutta kehittyy myös samalla kestävyys?

Nuo on sen verran keposet painot, mitä tuolla testeissä liikutellaan, että periaatteessa miten tahansa treenaamalla nuo pitäisi tulla.

Kuitenkin yleisesti voisi sanoa, että jos haluat tehdä jossain liikkeessä painolla X mahdollisimman monta toistoa, niin paras keino siihen on kasvattaa ensin maksimivoimaa niin, että se paino X on mahdollisimman pieni prosentti maksiminostosta. Riippuen aikataulusta, ennen testejä aletaan ottamaan sitten sitä pitempääkin hapottavaa sarjaa, mutta jos ajatellaan että aikajänne olisi vaikka puoli vuotta, niin ensimmäiset neljä kuukautta paukuttaisin ihan pelkästään maksimivoimaan tähtäävää treeniä, siis perusvoimaa ja piikkailua sopivassa suhteessa. Hapottavaa treeniä tekisin vasta parina viimeisenä kuukautena.

Kyselin jo aiemmin, että jos haluaa nopeaa kehitystä penkkiin, niin onko 3-4x viikossa liikaa. Vastaukseksi sain, että ei ole hyötyä, mitä arvelinkin. Kuitenkin voimaharjoittelu.fi sivustolla oli tällainen ohjelma aloittelijoille:
Maanantai:

Penkkipunnerrus 4x3x80-85%
Ojentajat levytangolla 3x10

Keskiviikko:

Penkkipunnerrus 3x5x60-65% eri leveyksillä
Vipunostot olkapäille 3x10

Perjantai:

Penkkipunnerrus 4x4x70-75%
Penkkipunnerrus käsipainoilla 3x10-15

Lauantai:

Penkkipunnerrus 5x3x60-65%
Ylätalja eteen 3x10-15
Onko ohjelma varteenotettava vai ei?

Heitän tänne lainauksen omasta postistani vammat ja lihashuolto osiosta, koska tätä ketjua luetaan useammin ja saan varmaan paremmin tummennettuun kohtaan vastauksen mihin kukaan ei ole vastannut tuolla puolella.

Osaisko joku kertoa mitään osviittaa mikä mun olkapäässä saattaisi olla vikana? Tiedän että diagnoosia on hyvinkin vaikea tehdä internetin välityksellä mutta itse tiedän näistä asioista niin vähän että valistuneet arvauksetkin kuulen mielelläni.

Ikinä aiemmin en ole siis havainnut olkapäässä mitään vikaa. Aloitin punttisaliharrastuksen lokakuussa G6 ohjelmalla. Vaihdoin heti ensimmäisestä kerrasta lähtien NTP:n pystypunnerrukseen tangolla ihan siksi että täältä luin sen olevan parempi olkapäälle. Huomasin jo ensimmäisistä kerroista lähtien että oikea olkapää ns. naksuu aina yläasennosta alas vietäessä. Varsinaista kipua ei kuitenkaan ollut joten annoin olla. Yritin myös aina pyöritellä olkapäitä hyvin lämpöiseksi ennen pystypunnerrusten tekoa. Naksumista lukuunottamatta ongelmia ei ollut sen kummemmin.

Viimeviikon torstaina kävin sitten elämäni ensimmäistä kertaa kuntonyrkkeilyssä jonka jälkeisenä päivänä tuo oikea olkapää oli kipeä nostettaessa ylöspäin. Olen varmaan lyönyt säkkiä väärin ja se on päässyt tärähtämään tms. Kipu oli selkeästi havaittavissa arkipäiväisissä askareissa kun esimerkiksi kurotin ylempää jotain tavaraa kohti. Tutkin asiaa ja vipunostomaisessa liikkeessä sivulle, taakse tai edestä kipua ei esiinny, vaan juurikin jos asetan käden 90 asteen kulmaan nyrkki ylöspäin suoraan sivulle ja nostan siitä ylös. Kipua tuntuu jossain lihaksen alla, ilmeisesti juuri siinä kohdassa mistä käsi on liitetty kroppaan.

Kipu hälveni hieman viikonlopun aikana mutta eilen kun menin salille huomasin ettei pystypunnerrusta pysty enää tekemään. Jo 30kg tehdessä alasvienti tuntui aina sen verran ikävältä että keskeytin viiden toiston jälkeen ja nopeasti keksin sitten tilalle viparit sivuille - se kun kerran ei satu. Mikä voisi siis olla todennäköinen syy tälle kun vain tietty asento ja liikerata tuntuu ikävältä? Toinen kysymys on että millä liikkeellä tuo pystypunnerrus olisi nyt hyvä korvata kun todennäköisesti tuo olkapää vaatii ainakin lepoa mutta en halua jättää sitä kokonaan treenaamatta. Vipunostot tulivat vain ensimmäisenä mieleen ja niillä mentiin nyt, mutta mielelläni kuulen jos on parempia liikkeitä tarjolla G6 -ohjelmaan sopien.

Tosiaan siis varsinkin tuohon tummennettuun kohtaan kaipaisin mielipiteitä. Jos olkapää edelleen kipuilee ja en tuota pystypunnerrusta pysty tekemään niin haluaisin kuitenkin jonkun liikkeen tilalle. Olkapään viaksi tuolla toisella puolella arveltiin kiertäjäkalvosinta. Mikäli se siltä kuulostaa, miten tuota lähteä hoitamaan? Millaisia liikkeitä olisi hyvä tehdä voimistamiseen?

Tosiaan siis varsinkin tuohon tummennettuun kohtaan kaipaisin mielipiteitä. Jos olkapää edelleen kipuilee ja en tuota pystypunnerrusta pysty tekemään niin haluaisin kuitenkin jonkun liikkeen tilalle. Olkapään viaksi tuolla toisella puolella arveltiin kiertäjäkalvosinta. Mikäli se siltä kuulostaa, miten tuota lähteä hoitamaan? Millaisia liikkeitä olisi hyvä tehdä voimistamiseen?

Annat olkapään nyt levätä, ei se kehitys ole parista treenikerrasta tai viikosta kiinni. Kyseessä voi myös olla ihan erilaisesta ja uudenlaisesta rasituksesta johtuva kipu, jonka pitäisi mennä ohi muutamassa päivässä. Kiertäjäkalvosimia kannattaa nyt kuitenkin treenata ihan olkapäiden terveyden kannalta ja niihin löytyy täältä paljonkin ohjeita.

Tässä on erilaisia harjoitteita ja venytyksiä. Kaikkien kiertäjäkalvosinliikkeiden kohdalla rauhallisuus on valttia, repivillä liikkeillä ja väkisin painamalla ne saa helposti hajalle ja sitten pääsetkin leikkaukseen ja mahdollisesti toiseen ja kolmanteenkin...

Youtubesta löytyy videoita hakemalla "rotator cuff exercises/rehab" ja pakkiksella asiaa on useasti käsitellyt ainakin jto, joten hänen ketjustaan pitäisi löytyä myös vastauksia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mitähän teen väärin leuanvedoissa, kun sarjojen jälkeen oikea latsi on aivan tulessa kun taas vasemmassa hädintuskin on mitään tunnetta? Myöskin oikea latsi on isompi kuin vasen. Reeniä takana G6:ta vasta vajaa pari kuukautta kylläkin. Pitäisikö tehdä vasemmalle latsille omia sarjoja jotain yhden käden liikettä vai? Esim http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBOneArmPulldown.html

Kyykyssä myös oikea etureisi saa enemmän hittiä kuin vasen, mutta niissä en ole kokoeroa huomannut ainakaan vielä.

Roinaforum.netin ajoilta asti tullut mukana roikuttua, mutta ei treenattua. Kymmenen vuotta sitten tuli pari kertaa käytyä salilla nojailemassa laitteisiin ja puhumassa lisäravinteista, mutta unohtui se ite treenaaminen. Nyt vihdoin tuli salikortti hankittua ja pari kertaa olen jopa käynyt jotain tekemässäkin.

Kokeilin tehdä penkkiä, ja vaikka tangossa oli vain 90kg, niin nyt on kämmenet kummallisesti kipeät. Molemmissa kämmenissä käsivarren luun pää (ei peukalon alla oleva klumppu, vaan se toinen) aika hellänä. Johtuuko tämä väärästä nostoasennosta vai onko mulla vaan niin neidit kädet, kun ei oo rautoihin tottunu? Tai oikeastaan se ei taida olla se ite klumppu, vaan iho+muu tavara siinä klumpun päällä. Kohtia myös kutittaa mielettömästi.

Back
Ylös Bottom