Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

onko kellään muulla ollut tämmöstä ilmiötä että raskan kyykky sarjan jälkeen päässä tuntuu omituista ''painetta''

Itellä, niin kuin monilla muillakin, jalkatreeni pistää ihan hyvin huippaamaan ja pään ministi jyskyttämään. Johtunee siitä kun pitää niitä paineita (ilmaa) sisällä, niin tuntuu päässä omituiselta.

Nostanpa tämän itse ylös, sillä edelleen kommenttia kaivataan. Onni ois huomenna päästä salille, tänään piti pitää jo väliä sen eilisen hieronnan jäljiltä)(kin) :(

Tätä kannattaa kysyä ennemmin tuolta vammat ja lihashuolto -osiosta. Imo pitäisin kevyemmän jakson ja keskittyisin siihen, että ne paikat saa ensin auki ja kivuttomiksi.

Itellä, niin kuin monilla muillakin, jalkatreeni pistää ihan hyvin huippaamaan ja pään ministi jyskyttämään. Johtunee siitä kun pitää niitä paineita (ilmaa) sisällä, niin tuntuu päässä omituiselta.

Samoin verenpaineet nousee tappiin asti kovassa jalkakyykkysarjassa. Kovimmat paineet on ykkösmaksimeissa joilloin kuorma on kovin.

Vinkkejä alaselän lihasten kestävyyden parantamiseen? Ongelma ei ole siinä, että alaselästä loppuisi voima salilla, mutta esim. kesäisin rullaluistelu on hankalaa, koska jo 5km jälkee alaselkä on aivan tulessa ja ei meinaa jaksaa pitää ylävartaloa pystyssä. Oikeastaan kaikessa tuo on ongelmana missä alaselälle tulee rasistusta pitkän aikaan.

kun puhutaan aina että pitäis aina vaikka kerran kuussa pitää herkuttelupäivä, onko sillä väliä miten sen pitää, meinaan etttä ite oon tehny sillee et sinä päivänä syön oikeestaa pelkkää karkkia ja sipsiä yms, ja siis todella paljon:Dja toiset taas sitte vaikka yhen jäätelöannoksen.
eli onko sillä hirveesti väliä miten sen sitte pitää:

Tietysti penkki koska se on raskaampi.

Eikös nyrkkisääntö ole se, että isot lihakset kannattaa lämmittää/tehdä ensin? Yleensähän niissähän ne raskaimmat liikkeet ovat?

Olisin kysynyt supersettien tekemisestä. Miten niitä kannattaisi yhdistellä?

Itse olen miettinyt liikkeitä jossa tulee monen toiston jälkeen vasta se oikea polte, eli joku liike siihen eteen jotta saa heti ekoilla toistoilla tuntumaan. Tässä tein eilen vipareita sivulle raskaammilla painoilla ja heti perään viparit taakse kevyillä ja ihan hyvältä tuntui.

Ite tykkään joskus rikkoa tota perinteistä "isot-liikkeet-eka" -ajattelua. Oon huomannu, että jos teen vaikka kyykyn ennen penkkiä, niin olen aivan saatanan poikki kun meen sitten penkkailee. Sen sijaan penkki ei pistä niin koville eli jos teen penkin eka niin pystyn tekemään molemmat liikkeet aika hyvällä vireellä.

Täskäkin aiheesta on tuhansia aiheita, mutta kysyn silti teiltä. Voisikohan olla jotain pientä ylirasitustilaa, kun kädet ovat alkaneet täristä ja hikoiluttaa entistä enemmän. Tunnistaako ylirasituksen kyllä jos se tulee vai mitähän tässä nyt tekisi?

Täskäkin aiheesta on tuhansia aiheita, mutta kysyn silti teiltä. Voisikohan olla jotain pientä ylirasitustilaa, kun kädet ovat alkaneet täristä ja hikoiluttaa entistä enemmän. Tunnistaako ylirasituksen kyllä jos se tulee vai mitähän tässä nyt tekisi?

Kokeile aluksi pitää vaikka viikon totaalilepo jos on jo pitkään kovaa painettu ja kato mitä käy.

Kokeile aluksi pitää vaikka viikon totaalilepo jos on jo pitkään kovaa painettu ja kato mitä käy.

ei kannata varmaan dieettiä yhdistää tähän kevyeen viikkoon? pitäs jossain välissä vähän laihduttaakin, mutta kait jätän sen sitten tuonnemmaksi. mites onko ihan totaalilepo parempi vai kannattaako tehdä edes jotain pientä lihaksia pumppaavia liikkeitä? mites aerobisen laita?

Vinkkejä alaselän lihasten kestävyyden parantamiseen? Ongelma ei ole siinä, että alaselästä loppuisi voima salilla, mutta esim. kesäisin rullaluistelu on hankalaa, koska jo 5km jälkee alaselkä on aivan tulessa ja ei meinaa jaksaa pitää ylävartaloa pystyssä. Oikeastaan kaikessa tuo on ongelmana missä alaselälle tulee rasistusta pitkän aikaan.

Syvät vatsat hyvin todennäköisesti se oikea syypää, jos salitreeniä on yhtään takana. Ne jatkuvat aina tuonne selän puolelle asti, jonka voi tuntea kun tekee tuota lankkupitoa loppuun asti, jolla noita syviä vatsoja on paras treenatakkin. Siis punnerrus asennossa kyynerpäät maassa, 90 s kun pysyy niin hyvä.

Eli nyt kun on läskiä kertynyt ja näkyy peilissäkin niin pitäis ekaa kertaa ruveta dieetille... Kuinka paljon olisi sopiva kalorimäärä kulutukseen nähden? -500kcal? Olen jo lukenut tuon dieettaustopicin ja esimerkkiruokavaliot joten tiedän suurinpiirtein kuinka paljon proteiinia pitäisi olla jne. mutta jos esim. oma kulutus olisi 2700kcal niin kuinka paljon olisi sopiva määrä dieetillä? Toiseksi, kuinka kauan kannattaa dieetata? Voisi luulla että niin kauan kunnes rasvaprosentti laskeen johonkin sopivaan määrään josta taas voisi aloittaa bulkkaamaan, onko näin?

ei kannata varmaan dieettiä yhdistää tähän kevyeen viikkoon? pitäs jossain välissä vähän laihduttaakin, mutta kait jätän sen sitten tuonnemmaksi. mites onko ihan totaalilepo parempi vai kannattaako tehdä edes jotain pientä lihaksia pumppaavia liikkeitä? mites aerobisen laita?

Hmmm, kokeile ihan vaan kunnolla levätä ilman salia tai kovempaa treeniä, jos keho tarvitsee lepoa niin parempi antaa kunnolla. Eipä sillä dieetillä luulisi olevan mitään vaikutusta mutta alota vaikka sitten kun treenauskin jatkuu

- - - Updated - - -

Eli nyt kun on läskiä kertynyt ja näkyy peilissäkin niin pitäis ekaa kertaa ruveta dieetille... Kuinka paljon olisi sopiva kalorimäärä kulutukseen nähden? -500kcal? Olen jo lukenut tuon dieettaustopicin ja esimerkkiruokavaliot joten tiedän suurinpiirtein kuinka paljon proteiinia pitäisi olla jne. mutta jos esim. oma kulutus olisi 2700kcal niin kuinka paljon olisi sopiva määrä dieetillä? Toiseksi, kuinka kauan kannattaa dieetata? Voisi luulla että niin kauan kunnes rasvaprosentti laskeen johonkin sopivaan määrään josta taas voisi aloittaa bulkkaamaan, onko näin?

Jos kulutus on 2700 niin miinusta siitö 500, ei ole kovin vaikeaa. Proteiiniä dieetillä vähintään se 2g/per painokilo

Tykkään kovasti tehdä esim pudotussarjoja. Niillä saa hyvän pumpin.

Miten usein kannatta tehdä erilaisia supersarjoja, pudotussarjoja, jättiläs-settejä? Kun aloitin treenaamisen sanoi PT minulle ettei niitä kannata tehdä, jos et ala kilpailemaan :/ en oikeen tajunnut. Se kyllä puhui aika paljon asioita joita en tajunnut... Ymmärrän toki ettei aloittelijan kannata liikaa lihaksiaan rääkätä, mutta ymmärtääkseni niitä on erittäin suotuisaa välillä tehdä? Treenaan kropan kahdesti läpi 8 päivän aikana.

Onko sitten hyvä vetää koko kierto läpi erikoissarjoilla esim. joka kymmenes kierto???

Ite teen joko pudotussarjoja tai pakkotoistoja aina ennen kevyttä viikkoa...ei niistä meikäläinen ainakaan muuten palaudu, kun 2-jakoisella teen reenit 3krt. viikossa

- - - Updated - - -

Syvät vatsat hyvin todennäköisesti se oikea syypää, jos salitreeniä on yhtään takana. Ne jatkuvat aina tuonne selän puolelle asti, jonka voi tuntea kun tekee tuota lankkupitoa loppuun asti, jolla noita syviä vatsoja on paras treenatakkin. Siis punnerrus asennossa kyynerpäät maassa, 90 s kun pysyy niin hyvä.

...ja voimapyörä on hyvä!

kun puhutaan aina että pitäis aina vaikka kerran kuussa pitää herkuttelupäivä, onko sillä väliä miten sen pitää, meinaan etttä ite oon tehny sillee et sinä päivänä syön oikeestaa pelkkää karkkia ja sipsiä yms, ja siis todella paljon:Dja toiset taas sitte vaikka yhen jäätelöannoksen.
eli onko sillä hirveesti väliä miten sen sitte pitää:

Kuka tuollaista puhuu, että PITÄISI pitää herkkupäivä. Ei sellaista tarvitse mihinkään, edes dieetillä. Ja on sillä nyt väliä, jos syöt vaikka 400g suklaata ja siihen 1,5l limsaa ja jotain sipsiä vielä verrattuna vain yhteen jäätelö annokseen. Tulee noistakin kaloreita. Ei tollasessa ole mun mielestä mitään järkeä, että vetää koko päivän karkkia ja sipsiä ja muuta höttöä. Tollanen on vaan tekosyy syödä paskasti.

Mitkä teillä kokeneilla oli kyykkäystä aloittaessa sarjapainot? Tuntuu jumalauta että tangollakin on jo raskasta. Noh pitää kai ruveta kunnolla kyykkäämään.

esim 3x10 tuli tehtyä 30kg:llä.....kannattaa oikeesti lähtee tekeen niin pienellä raudalla ,millä pystyy tekeen puhtaasti.

Back
Ylös Bottom