Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mistä olette yleensä saanut motivaation takaisin kun on tullut takapakkia? itseltäni on lähtenyt lihoja n. 7kg ja motivaatiot niin nollissa että vituttaa vaan treenata niitä takasin :D

Mistä olette yleensä saanut motivaation takaisin kun on tullut takapakkia? itseltäni on lähtenyt lihoja n. 7kg ja motivaatiot niin nollissa että vituttaa vaan treenata niitä takasin :D

Kehitys on lihasmuistin takia huimaa, motivaatio on muista asioista kiinni jos ei raudan lisääminen tankoon itsessään motivoi.

-

- - - Updated - - -

Yleisesti ottaen nuo 6-12 sarjat kasvattaa lihasta ja lyhyemmät voimaa. Mutta vaikka teet lyhyempää sarjaa ja sittenku alkaa olemaan isot romut, niin saatat huomata, ettei vanhat pöksyt menekkään jalkaan.

Eli 6-12 toistoa olisi parempi lihasten kasvun kannalta?

Hei vaan kaikki, ensimmäinen viestini tänne..
Päätin siis aloittaa kuntosaliharrastukseni ensimmäistä kertaa viime viikolla, takana nyt viisi kuntosalikäyntiä ja tarkoituksena olisi jatkaa 3krt/vko. Pituutta on 162cm ja painoa 58kg eli aika pätkä ruipelo kyseessä.
Tähän asti olen noudattanut kuntosaliohjelma.fi- sivustolta löytämääni aloittelijoille suunnattua ohjelmaa joka menee näin:

1. päivä (kädet ja olkapäät)

* 3*12 Penkkipunnerrus kapealla otteella
* 3*12 Ojentajapunnerrus ylätaljassa
* 3*12 Hauiskääntö suoralla tangolla
* 3*12 Hauiskääntö istuvalteen penkissä vastaotteella
* 3*12 Niskantakaapunnerrus Smith-koneessa penkillä

2.päivä (jalat ja keskivartalo)

* 3*12 Jalkaprässi
* 3*15 Jalanojentajat laitteessa
* 3*15 Jalankoukistajat laitteessa
* 3*25 Pohjelihakset istuen laitteessa
* 3*15 Vatsalihasrutistus matolla (suora)
* 3*15 Selkäojennus

3. päivä (rinta ja selkä)

* 3*12 Ylätaljan vetoa eteen
* 3*12 Alataljalla vetoa
* 3*”niin monta kuin saa” Leuanveto
* 3*12 Penkkipunnerrus
* 3*12 Vinopenkkipunnerrus käsipainoilla

Toistojen määrää en ole suoranaisesti noudattanut vaan testannut ensin raskaimman painon jolla saan 5-6 toistoa tehtyä ja tehnyt sillä sitten n.3-4 sarjaa. Viimeisellä sarjalla toistojen määrä on jäänyt usein vajaaksi kun voimat loppuneet kesken, mikä on kait ihan ok varsinkin näin alussa.
Miltä tuo ohjelma näyttää teidän kokeneempien silmissä?

Hei vaan kaikki, ensimmäinen viestini tänne..
Päätin siis aloittaa kuntosaliharrastukseni ensimmäistä kertaa viime viikolla, takana nyt viisi kuntosalikäyntiä ja tarkoituksena olisi jatkaa 3krt/vko. Pituutta on 162cm ja painoa 58kg eli aika pätkä ruipelo kyseessä.
Tähän asti olen noudattanut kuntosaliohjelma.fi- sivustolta löytämääni aloittelijoille suunnattua ohjelmaa joka menee näin:

1. päivä (kädet ja olkapäät)

* 3*12 Penkkipunnerrus kapealla otteella
* 3*12 Ojentajapunnerrus ylätaljassa
* 3*12 Hauiskääntö suoralla tangolla
* 3*12 Hauiskääntö istuvalteen penkissä vastaotteella
* 3*12 Niskantakaapunnerrus Smith-koneessa penkillä

2.päivä (jalat ja keskivartalo)

* 3*12 Jalkaprässi
* 3*15 Jalanojentajat laitteessa
* 3*15 Jalankoukistajat laitteessa
* 3*25 Pohjelihakset istuen laitteessa
* 3*15 Vatsalihasrutistus matolla (suora)
* 3*15 Selkäojennus

3. päivä (rinta ja selkä)

* 3*12 Ylätaljan vetoa eteen
* 3*12 Alataljalla vetoa
* 3*”niin monta kuin saa” Leuanveto
* 3*12 Penkkipunnerrus
* 3*12 Vinopenkkipunnerrus käsipainoilla

Toistojen määrää en ole suoranaisesti noudattanut vaan testannut ensin raskaimman painon jolla saan 5-6 toistoa tehtyä ja tehnyt sillä sitten n.3-4 sarjaa. Viimeisellä sarjalla toistojen määrä on jäänyt usein vajaaksi kun voimat loppuneet kesken, mikä on kait ihan ok varsinkin näin alussa.
Miltä tuo ohjelma näyttää teidän kokeneempien silmissä?

En nyt itse mikään kokenut ole, mutta itse tekisin seuraavaa:
1.Niskantakaapunnerrus ihan peruspystypunnerruksena, koska huonolla tekniikalla ja joillakin hyvälläkin voi tehdä pahaa olkapäille. Vapaat painot ovat myös hyvät.
2.Toinen liike olkäpäille, mahdollisesti kolmaskin, mutta ainakin pystysoutu/viparit sivulle ja jos haluat niin myös viparit taakse tai joku muu takaolkapääliike
3. Kyykkyä sanovat tehokkaimmaksi jalkaliikkeeksi, joten itse tekisin sen ensin, jonka jälkeen jalkaprässi ja ne ojennukset ovat sitten jo vähän turhia
4.Selkäliikkeistä leuat ensin, koska ovat raskain liike noista.
5. 12-15 on melko korkea toistoalue, joten tekisin noista kapean penkin, hauiskäännön suoralla, pystypunnerruksen, ensimmäisen jalkaliikkeen(minkä sitten valitsetkin), leuat ja penkin toistoilla 5-8
Ja jos tähän nyt tulee joku suosittelemaan 1-jakoista, älä tee JOS EI SILTÄ TUNNU. 1-jakoinen on hyvä ohjelma, mutta aloittelijalla tulee kehitystä millä vain, ja pitää löytää itselle sopiva.

^ jos nyt yksi juttu pitäisi sanoa niin tee olkapäät ennen käsiä. Olkapäille ei tee hyvää tehdä punnertavia hauiskäännön jälkeen. Ja ei nyt parjata sitä niskantakaapunnerrusta taas ihan turhaan..

"Heti treenin jälkeen ei tulisi syödä kiinteää ruokaa, sillä ruoansulatus ei onnistu liikunnan jälkeen, verenkierron keskittyessä lihaksistoon. Noin 1,5-2 h treenin jälkeen tulisi syödä ravitseva ateria. Sen tulisi olla monipuolinen, hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa sisältävä annos."
Pitääkö paikkansa? Itse käyn salilla klo 17-19 välissä et salin jälkeen normaalisti palautusjuoma ja noin 30min päästä kotona ruokaa. tätä olen noudattanut miltei joka reenin jälkee mut tänää tuli luettua tommonen väite? kannattaako siis toimia entiseen malliin vai jättää tosiaan se ruokailu vasta sinne n.1-2 tunnin päähän?

"Heti treenin jälkeen ei tulisi syödä kiinteää ruokaa, sillä ruoansulatus ei onnistu liikunnan jälkeen, verenkierron keskittyessä lihaksistoon. Noin 1,5-2 h treenin jälkeen tulisi syödä ravitseva ateria. Sen tulisi olla monipuolinen, hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa sisältävä annos."
Pitääkö paikkansa? Itse käyn salilla klo 17-19 välissä et salin jälkeen normaalisti palautusjuoma ja noin 30min päästä kotona ruokaa. tätä olen noudattanut miltei joka reenin jälkee mut tänää tuli luettua tommonen väite? kannattaako siis toimia entiseen malliin vai jättää tosiaan se ruokailu vasta sinne n.1-2 tunnin päähän?

Tuo on turhaa hifistelyä, tee kuten olet tottunut.

Tuo väitehän nyt paljastaa itse itsensäkin vähän vääräksi. "Ruoansulatus ei onnistu liikunnan jälkeen". Kuinka moni on huomannut alle 1,5h salin jälkeen syödyn ruoan tulevan sulamattomana läpi? Se on toki totta, että verenkierto lisääntyy lihaksissa treenin seurauksena, jonka vuoksi esimerkiksi kovan jalkatreenin jälkeen voi tulla oksennus. Ruoansulatukselle ei riitä verta ja sitten se ajattelee, että mitäs tälle sulatettavalle ruoalle nyt voi tehdä? No oksentaa pois. Mut kyllä sille mahallekin verta riittää normaalisti treenin jälkeen.

.....

Millä omalla painolla tehtävillä liikkeillä kehittää leveitä selkälihaksia, jos leuanvetoa ei voi tehdä.....

Johtuuko toi "ei voi tehdä" siitä, ettei saa tehtyä yhtään toistoa? Negatiiviset leuanvedot ovat erittäin tehokkaita auttaman alkuun leuanvedossa. Eli hyppäät yläasentoon ja laskeudut hitaasti ja kontrolloidusti alas, toista esim. 3x10 kertaa. Sittenkun menee vaikka kaksi toistoa, niin teet ne 2 toistoa ja loput negatiivisinä, eli 3x2+8. Leuanveto on liike, joka kehittyy erittäin nopeasti aluksi.

Koitetaas vielä kolmas kerta...

Millä omalla painolla tehtävillä liikkeillä kehittää leveitä selkälihaksia, jos leuanveto ei ole liikevalikoimassa.

Back
Ylös Bottom