Haluaisin haastaa tätä aika yksipuolista ketjua keskusteluun, jossa ei ole vastakkain kaksi ääripäätä. Täällä kun tuntuu olevan vallalla todella maahanmuuttovastainen linja ja muutamien vastarannankiiskien mielipiteitä halutaan osoittaa naurettaviksi ja vääriksi. Suomalainen maahanmuuttokeskustelu menee helposti suvaitsevainen vs. ei-suvaitsevainan, natsi vs. vasuri ja skini vs. muslimi tyyppiseksi vastaikkainasetteluksi, joka ei etene mihinkään suuntaan. Itse haluan nyt tietoa ilman vastakkainasettelun kiihkoa.
Kun tarkastelee asiaa, niin olen itse kai jonkinlainen "outolintu"; vasemmistolaisten mielestä tunteeton maahanmuuttokriitikko ja natsien mielestä äärisuvaitsevainen. Vasureiden mielestä olen hairahtunut liberaali, joka uhkaa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Lisäksi olen aikanaan saanut kuulla uusnatseilta päin naamaa, että minut teloitetaan, kunhan Persut saavat vallan huikean vaalivoiton myötä... omaan ilmeisesti vihatun mielipiteen ollen jonkinlainen väärinajattelija.
Tosiasia on se, että kuulun Edistyspuolueeseen ja olen talous- ja arvoliberaali. En kannata minkäänlaisten sosiaalitukien myöntämistä henkilöille, joilla ei ole Suomen kansalaisuutta. Olen kuitenkin erittäin suvaitsevainen heitä kohtaan enkä kannata minkäänlaista rasismia tippaakaan. Syy tiukkaan linjaan on se, että ei-kansalaisten tukemiseen meillä ei ole varaa kertakaikkiaan mitenkään. Työperäinen maahanmuutto on mielestäni erittäin tervetullut asia. Sellaiselle rajat voivat olla puolestani auki.
Vaikka en tukia antaisikaan ei-kansalaisille, niin en ymmärrä puheita, joiden mukaan maahanmuuttajille annetaan enemmän rahaa, kuin kotimaisille sossupummeille. Kertokaa jotain konkreettisia sekä totuuteen pohjautuvia lukuja siitä, että montako sataa euroa enemmän tukia maahanmuuttajille syydetään? Mielestäni kotimaiset sossupummitkin saa halutessaan hämmentävän paljon rahaa valtiolta, mutta en ole huomannut missään vaiheessa isompia rahavirtoja ajautuvan maahanmuuttajille. En, vaikka olen pitkänlinjan arvoliberaalina kansalaisena tutustunut erittäin läheisesti maahanmuuttajiin ja nähnyt heidän elämäänsä. Veikkaan, että harva suvaitsevaisuuden puolesta huutelija ei ole ollut puoliksikaan niin läheinen maahanmuuttajien kanssa, kuin minä. Tämän perustan ihan äärivasemmistolaisten ja äärisuvaitsevaisten kanssa käymiini keskusteluihin; kaikenlaisia ulkomaalaisryhmiä pitäisi suvaita ja verovaroin ruokkia loputtomiin, mutta ennakkokäsitykset ja harhaluulot heidän elämästään ovat outoja. Toki eri tavoin outoja, kuin jollain peräkylän wannabe-skinillä, mutta outoja silti. Ennen siirtymistäni myyntialalle, olin töissä erilaisissa "hanttihommissa" ja tutustuin siellä erittäin ahkeriin afrikkalaisiin ja aasialaisiin duunareihin. Kellään heistä ei olisi ollut ilman duunia näitä "suuria valtion antamia rahasummia", vaan työtä oli tehtävä siinä missä syntyperäisten suomalaistenkin. Tuntemani mamuduunarit ovat olleet paikoitellen jopa aika persaukisia.
Kertokaa tosiaan paljonko nämä maahanmuuttajat saavat sosiaalitukia enemmän? 100 € / kk? 500 € / kk? 900 € / kk? Tai prosenteissa; 30 % enemmän? Ja mihin väite perustuu; lähteet? Vastustan niiden antamista jatkossakin, mutta haluan tietää, kun tästä asiasta aina niin kovasti paasataan. Mistään mutu-läpästä en ole kiinnostunut.