Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen täysi newbie treenailussa.Golden Sixiä hinkattu kuukauden päivät ja joissakin liikkeessä loistavaa kehitystä ja joissakin huonompaa. Tuli vaan mieleen, että kannattaako välipäivinä vedellä vaikka 5x5 leukoja vastaotteella vai haittaako liikaa hauisten ja selän palautumista? (olen surkea leuanvetäjä. max 8 leukaa)

Koita vaikka muutama viikko Pavelin Grease the Groove ideaa leuanvetoihin (eli kevyitä settejä pitkin päivää). Ei pitäisi liikaa haitata palautumista.
http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/108692-gtg-training-grease-groove/

EDIT: tässä hyvä jto:n postaus: http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/42779-treenailu-pitkin-paeivaeae/#post891449
(linkki löytyy tuosta gtg threadistä)

EDIT2: ennen kun joku muu ehtii... ei ole alunperin Pavelin kehittämä systeemi ;)

Mikäs siinä on sitten se vaikuttava tekijä ? tän jos vielä voisit kertoa

Se ero että kehon väsyy myös kokonaisuutena, eli maratonin jälkeen et jaksa penkata niin hyvin kuin ilman maratonia. Sitten erona tietysti esimerkiksi vastakkaisten lihasryhmien treenaus, eli esim rinta ja selkä. Sarja penkkiä 30sec lepoa, sitten sarja kulmasoutua, 30sec lepoa ja toista. Mitä tahansa liikkeitä ei kannata tehdä liikepareina tai supereina. esim penkkiä ja olkapäitä, koska siinä aktivoidaan niin paljon samoja lihaksia. Kyykky ja penkki ei siksi, koska ovat hyvin raskaita liikkeitä ja syö sitten jo liikaa yleisesti energiaa.

Olen vasta alottelemassa salilla käyntiä, eli aika asiantuntematon asiasta. Eli kuinka tärkeä on vetää liikkeitä tangolla, mavee, kulmasoutuu, kyykkyy yms.? Kun vähän pelottaa kun tangolla tehtävät liikkeet niin helposti tahtovat näin alottelijalla mennä väärin. Riittääkö siis, tai kuinka paljosta jää paitsi, jos vetää vain jaloista reiden koukistajia ja ojentajia ja pohkeita ja prässiä ja jättää kyykyn pois? En miksikään bodybilderiksi tähtää, ihan huvin ja urheilun kannalta tarkoitus olisi käydä muutaman kerran viikossa.

Olen vasta alottelemassa salilla käyntiä, eli aika asiantuntematon asiasta. Eli kuinka tärkeä on vetää liikkeitä tangolla, mavee, kulmasoutuu, kyykkyy yms.? Kun vähän pelottaa kun tangolla tehtävät liikkeet niin helposti tahtovat näin alottelijalla mennä väärin. Riittääkö siis, tai kuinka paljosta jää paitsi, jos vetää vain jaloista reiden koukistajia ja ojentajia ja pohkeita ja prässiä ja jättää kyykyn pois? En miksikään bodybilderiksi tähtää, ihan huvin ja urheilun kannalta tarkoitus olisi käydä muutaman kerran viikossa.

Kannattaa alottaa samantien tekemään myös noita isoja liikkeitä, sillä esim. kyykky käy kokonaisvaltaisesti kroppaan ja vahvistaa jalkojen lisäksi tukilihaksia. Pyydät ihan rohkeasti jotain kokeneempaa neuvomaan liikkeissä.

edit. http://www.pakkotoisto.com/treeni/7...-kunniaan-vai-eristysliikkeiden-vallankumous/

En miksikään bodybilderiksi tähtää, ihan huvin ja urheilun kannalta tarkoitus olisi käydä muutaman kerran viikossa.

Voi siellä salilla käydä Cosmopolitaniakin lukemassa, eihän sitä mikään estä. Jos kuitenkin halajat tuloksia, niin ei kyllä kannata jättää kyykkyä ja mavea väliin. Tanko ei kuitenkaan ole penkissä välttämätön, joten voit hyvin korvata sen käsipainoilla. Kyllä sitä periaatteessa tuloksia on saatavissa niillä vimputtimillakin, mutta samaan lopputulokseen pääsemiseksi siellä salilla pitää käydä vain aika monta kertaa enemmän eli kyllä noiden parin raskaan perusliikkeen paras puoli on juurikin nopeahko kehitys verrattuna vetkuttimiin. Jos näyttää siltä, että alat muistuttaa sitä bodybuilderiä, niin jätä treeniä sitten vähemmälle -- älä murhedi siitä vielä tässä vaiheessa.

Tämmöinen pikainen kysymys liittyen polveen. Eli tuli sohlattua lasketellessa vasen polvi, niin että kävellessä se ei oikein tahto taipua ja muutenkin on semmoinen jäykän oloinen, sekä polvilumpioon vihloo aina välillä. Kyykyn tein ihan suosiolla ainakin nyt yhden treenin kevennettynä, mitä tuo polvi kesti ilman vihlomisia, eli siis että onko hirveästi haittaa jos tekee esim yhden viikon kyykyn kevennettynä ja antaa polvelle vähän lepoa? Ja kysymys vielä, että jos on tapaturma vakuutus, niin kannattaisiko tuota käydä näyttämässä jossain lääkärissä, jos tulevaisuudessa joutuisi operoimaan kys.polven, sillä ei ole ensimmäinen kerta, kun se kipuilee ja vihoittelee?

jos on kohta 15v, onko järkeä ottaa oma pt valmennus, esim fitfarmilta?
valmentaako kukaan ylipäätään tänikäsiä , siis ihan kunnolla valmentaa, ei mitään höntsyilytreeniä?:D

Jos sulla ei oo tavoitteena kisailla niin eipä tuossa pahemmin järkeä ole, sillä melko pienellä opiskelulla tiedät jo itsekin sen verran, että saat hommat kulkemaan ja massaa runkoon. IMO itse ottaisin valmennusta vasta kun kehitys pysähtyisi eikä itse saisi sitä uudestaan kasvuun, tai että olis tähtäimessä kisat muutaman vuoden sisällä.

E. Kannattaa muuten ihan kysellä niiltä PT vaihtoehdoilta, että mitä ne ovat mieltä. Vastaavat kyllä varmaan melko suoraan onko mitään järkeä/hyötyä ottaa tuossa vaiheessa valmennusta, ja suostuvatko hommaan.

jos on kohta 15v, onko järkeä ottaa oma pt valmennus, esim fitfarmilta?
valmentaako kukaan ylipäätään tänikäsiä , siis ihan kunnolla valmentaa, ei mitään höntsyilytreeniä?:D

En lupaa, mutta eiköhän niille sun rahat kelpaa. Junnukisojen ikärajakin taitaa olla jo se 16 eli miksei.

Tuli tuossa mieleen äskön koiran kanssa lenkillä kun on tapana aina ottaa pieni bursti rappusissa, hypätä aina 2 rappua kerralla. Ei mitään urheilullista tarkoitusta vaan ihan muuten vaan. Alko kuitenkin polvi vihloa jo ekassa loikassa ja sitten saakin kävellä epämääräisesti seuraavan minuutin. Kyykkyä pystyn tekemään ihan hyvin ilman mitään ongelmia lämmittelyjen jälkeen joten kysymys onkin, että onko tuo normaalia kun ei ole lämmitellyt, että tuolleen nappaa polvesta?

Toivottavasti joku nyt ymmärsi
.

Tuli tuossa mieleen äskön koiran kanssa lenkillä kun on tapana aina ottaa pieni bursti rappusissa, hypätä aina 2 rappua kerralla. Ei mitään urheilullista tarkoitusta vaan ihan muuten vaan. Alko kuitenkin polvi vihloa jo ekassa loikassa ja sitten saakin kävellä epämääräisesti seuraavan minuutin. Kyykkyä pystyn tekemään ihan hyvin ilman mitään ongelmia lämmittelyjen jälkeen joten kysymys onkin, että onko tuo normaalia kun ei ole lämmitellyt vai eikö?

Toivottavasti joku nyt ymmärsi

juu mulla myös joku vuosi sitten kun juoksin rappusia ylös niin yhtäkkiä saatanallinen vihlonta.. siinähän ihan pelästyi.. muuten tuohon aikaan salilla ei tainnut mitään polvikipua ilmetä. itse pistäisin tuon vaan lämmittelyiden puutteeseen. joku aivan satavarmasti tietää näistä polvijutuista enemmän kuin minä kun en juuri yhtään tiedä :D mutta oma kommenttini tähän väliin.

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset

Ihan aloittelijana taas kyselen, mutta noi meinaa vissii että teke vuorotellen liikeitä, kun on johonkin laitettu monta liikettä? Ja mielepiteitä tästä aloittelijalle? Onko liikkeiden järjestyksellä väliä? Mitä meinaa forkut? Ja viittiskö joku selventää hieman ojentajapunnerrusta, ranskalaista ja kohautuksia? Varmasti aivan tyhmiä kysymyksiä, mutta niin olen minäkin ainakin salilla käynnin suhteen. Kiitoksia edellisistä vastauksista, toivottavasti jaksatte vaivautua vielä tämmöisen amatöörin puoleenkin.

Noi missä on monta liikettä niin niitä voi vuorotella. Ohjelma sopii hyvin aloittelijalle. Yleensä kannattaa tehdä raskaimmat liikkeet ensiksi. Forkut = forearms = kyynärvarsi

Ojentajapunnerrus = http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdown.html
Ranskalainen punnerrus = http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html
Kohautukset = http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/BBShrug.html

edit. ei kannata sokeasti luottaa noihin exrx netin tekniikkavideoihin, sillä jossain videoissa tehdään "huonolla" tekniikalla

Kiitoksia, näillä päästään jo pidemmälle. Vielä jäi yksi asia mietityttämään tossa liikkeiden järjestyksessä, onko sillä väliä että vetääkö samaa lihas(ryhmää)? reenaavia liikkeitä heti peräkkäin, vai kannattaako vetää toinen lihasryhmä välissä? Siis esim kannattaako penkki ja vinopenkki vetää peräkkäin vai vetää välissä jokin muu liike? Ja jos joku viittii, olisin kiitollinen jos laittaisi noi semmosseen hyvään järjestykseen missä kannattas vetää, en kuitenkaan rupea ruikuttamaan..

Ainakin mä olen käsittänyt niin että alottaa isoista lihaksista ja etenee sitten pienempiin. ja ite oon tehnyt niin että jos on monta liikettä samalle, esim rinnalle, oon tehnyt vuoroviikoin eri liikkeitä/miten on paikkoja ollut vapaana, aina ei pääse penkkaan. mut ihan miten kukin haluu tehä.

Joko toi mikä ylhäällä on tai sitten:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset

Tuossa 1. päivässä tulee tuolla järjestyksellä vain se ongelma että olkapäät ovat aika kovilla jo penkin ja vinopenkin jälkeen ja sitten pitäisi samantien alkaa veivaa olkapäille omia liikkeitä.
Itse kun reenailen samalla jaolla niin itsellä liikkeet menee 1. pv:ssä näin: penkki, kyykky, pystypunnerrus ja ranskalainen, jolloin olkapäät saavat hieman lepoa ennen kuin niitä aletaan suoraan rasittamaan.

Mutta kannattaa kokeilla mikä tuntuu hyvältä. Ja toistomääriä kannattaa myös vaihdella.

Back
Ylös Bottom