Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nii.. Mut eiks kahvin pitäis päinvastoin nopeuttaa aineenvaihduntaa? Täytyy alkaa sit vierouttautuu jos helpottais.

Eise mitäännopeuta, eikä edes poista oikeasti nesteitä. Kahvikupillisesta itsestään saatava nestemäärä korvaa helposti sen määrän minkä se "poistaa" kehosta diureettina.

Kysellään nyt vaikka täältä.
Eli olen nyt parin kuukauden ajan tehnyt penkkiä 5x5 ohjelmalla, ja parannusta on tullut penkkiin suunnilleen 10kg.
Nyt ajattelin vaihtaa ohjelmaa, mutta ongelmana on se, että pystyn käymään salilla vain 2x viikossa, ja nämäkin peräkkäisinä päivinä, eli la-su, johtuen siitä että viikkoisin menee koulussa niin pitkään + 50km koulumatka (kotona olen yleensä 18.00 aikoihin..)
Viime kesänä kokeilin tuota 6 viikon ryssä penkkiohjelmaa, ja 22,5kg tuli parannusta penkissä, tosin silloin tein tuota penkkiä sen 3x viikossa..
Nyt tekisi mieli kokeilla samaa, mutta liian kiireellisen aikataulun takia se ei ole mahdollista. Tosin ensi viikolla kun meillä vaihtuu koulussa jakso, ja koulu alkaa maanantaisin vasta 12, niin kerkeisin aamusta käydä vetämässä treenin. Tulisiko siis mitään, jos tekisin lauantaina raskaan penkin, ja maanantaina sitten kevyemmän? Penkkitreeniä olisi siis 2x viikossa.

On ehkä turhin kysymys mitä on kysytty täällä. Ei ole olemassa mitään vitun hauiksen ulkosyrjää, hammer ote kohdistuu kyynärvarsiin, ja hauikseen myös.

No tässä ehkä meinattiin brachialista joka on se pikku pallo tossa hauiksen ulkosyrjässä, johon hammer ja myötäotekäännöt ottavat sekä liikkeet joissa kyynärpää tuettuna.

Nopea kysymys, mitkä liikkeet kohdentuu hauiksen ulkosyrjään? Olenko olettanut oikein, että hammer ote? Onko muitakin?
Jos haluat kädestä paksumman niin treenaa ojentajia enemmän, niinkuin lakipiste sanoi, hauis on tosiaan kaksipäinen lihas eli mitään ulko- tai sisäsyrjää ei pahemmin pysty muokkaamaan muutakuin kasvattamalla koko lihaksen kokoa jolloin se turpoaa väkisinkin myös leveyssuunnassa.

Jos haluat kädestä paksumman niin treenaa ojentajia enemmän, niinkuin lakipiste sanoi, hauis on tosiaan kaksipäinen lihas eli mitään ulko- tai sisäsyrjää ei pahemmin pysty muokkaamaan muutakuin kasvattamalla koko lihaksen kokoa jolloin se turpoaa väkisinkin myös leveyssuunnassa.

Ja kuten niccessor sanoi sinua ennen, sitä ulkosyrjää voi painottaa juuri hammerilla ja tuetuilla, varsinkin tuettuna leveämmällä otteella. Se on sitten eriasia kannattakko sitä hauista nyt alkaa priorisoimaan erikseen vielä jollekki ulkosyrjälle.

Ja kuten niccessor sanoi sinua ennen, sitä ulkosyrjää voi painottaa juuri hammereilla ja tuetuilla, varsinkin tuettuna leveämmällä otteella. Se on sitten eriasia kannattakko sitä hauista nyt alkaa priorisoimaan erikseen vielä jollekki ulkosyrjälle.
Siksi ohjeistinkin treenaamaan ojentajia käden paksuutta hakiessa, se tuo reilusti enemmän kokoa käsiin kuin brachialiksen treenaaminen.

Ja forkkujen koosta ei kande huolehtia, ne on geneettinen ominaisuus, kuten pohkeet. Itellä hauberit 43cm, mut forkut sen 30cm käsi suorana, eli eipä juuri kasva suhteessa muuhun hanskaan, vaikka on tehty hammereita, myötäotteita ja rannekääntöjä. Joten turha nysvääminen on ainakin mulla osottautunu turhaks. Eipä sitä oikeen muuta hauisliikettä osaa itselleen perustella paitsi kääntö suoralla tangolla.

Mulla on käytössä Jim Wendlers 5/3/1 ohjelma ja nyt on kevyt viikko. Mulla on vielä penkki ja kyykky treenit tekemättä ja pitäis tällä viikolla tehdä. Suositteletteko tekemään molemmat samana päivänä? Tulisi siis yläkropan ja alakropan treenit. Kannattaako treenit vetää peräkkäin vai aamulla ja illalla? Kevyt viikko siis kyseessä joten ei tule liian raskaaksi vaikka teenkin molemmat samana päivänä.

Kyllä nuo saa yhteenkin treeniin. Tee molemmat pääliikkeet ja sitten 5 sarjaa yhtä apuliikettä kummallekin - ja vaikka toinenkin apuliike jos siltä tuntuu. Kevyt treeni hieman alle tuntiin.

Mulla on käytössä Jim Wendlers 5/3/1 ohjelma ja nyt on kevyt viikko. Mulla on vielä penkki ja kyykky treenit tekemättä ja pitäis tällä viikolla tehdä. Suositteletteko tekemään molemmat samana päivänä? Tulisi siis yläkropan ja alakropan treenit. Kannattaako treenit vetää peräkkäin vai aamulla ja illalla? Kevyt viikko siis kyseessä joten ei tule liian raskaaksi vaikka teenkin molemmat samana päivänä.

Kevyellä viikolla on ihan hyvä jättää välillä kokonaan tekemättä iso pääliike.

Back
Ylös Bottom