Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Päivää mökkiin!

Elikkäs nyt on 3 kuukautta kunnon reeniä takana ja tehnyt 2 jakosella (työntävä/vetävät)... Olen ajatellut vaihtaa useampi jakoiseen, koska kaipaan vaihtelua ja kehityskään ei ole loppuvaiheessa enää ollut mitään huomattavaa. Tykkään reenissä keskittyä tiettyyn lihakseen mahdollisimman paljon, mutta mitä olen lukenut niin ei aloittelijan kannattaisi reenata isojakoisella ohjelmalla. Myös olen ajatellut että jalkojen reenaaminen jäisi vähäisemmäksi, koska tällä hetkellä jalat ovat huomattavasti edellä muita lihaksia, tässä vähän specsejä.

Pituus 175cm
Paino 67kg
Sarjapainot:
Vinopenkki 25kg käsipaino 10 toistoa
Kyykky 110kg 10 toistoa
Ylätalja 70kg 8 toistoa
hauis scotissa käsipainolla 17.5kg 10 toistoa
Pystypunnerrus käsipainoilla 17.5kg 15 toistoa
Ranskalainen punnerrus 30kg 10 toistoa

Tuossa on jokaisen lihaksen sarjapaino ja toistojen määrä, joten onko järkeä vähentää jalkatreeniä vai jatkaa vain samaan malliin? ja minkälaista ohjelmaa suosittelisitte?

ps. saatto mennä väärään paikkaan :S

Päivää mökkiin!

Elikkäs nyt on 3 kuukautta kunnon reeniä takana ja tehnyt 2 jakosella (työntävä/vetävät)... Olen ajatellut vaihtaa useampi jakoiseen, koska kaipaan vaihtelua ja kehityskään ei ole loppuvaiheessa enää ollut mitään huomattavaa. Tykkään reenissä keskittyä tiettyyn lihakseen mahdollisimman paljon, mutta mitä olen lukenut niin ei aloittelijan kannattaisi reenata isojakoisella ohjelmalla. Myös olen ajatellut että jalkojen reenaaminen jäisi vähäisemmäksi, koska tällä hetkellä jalat ovat huomattavasti edellä muita lihaksia, tässä vähän specsejä.

Pituus 175cm
Paino 67kg
Sarjapainot:
Vinopenkki 25kg käsipaino 10 toistoa
Kyykky 110kg 10 toistoa
Ylätalja 70kg 8 toistoa
hauis scotissa käsipainolla 17.5kg 10 toistoa
Pystypunnerrus käsipainoilla 17.5kg 15 toistoa
Ranskalainen punnerrus 30kg 10 toistoa

Tuossa on jokaisen lihaksen sarjapaino ja toistojen määrä, joten onko järkeä vähentää jalkatreeniä vai jatkaa vain samaan malliin? ja minkälaista ohjelmaa suosittelisitte?

ps. saatto mennä väärään paikkaan :S
Kyykyt on jotain todella vajaita pyllistyksiä, tai sitten on vitusti ruutia reisissä. Ootko harrastanu jotain muuta ennen salia? Vaikea uskoa, että pelkällä 3 kk treenillä on kyykkymaksimi jo n. 2.19 kertaa omapaino.
Onhan nuo jalat ihan sairaasti edellä, jos on oikeasti ihan pohjaan asti vedettyjä kyykkäyksiä.

Kyykyt on jotain todella vajaita pyllistyksiä, tai sitten on vitusti ruutia reisissä. Ootko harrastanu jotain muuta ennen salia? Vaikea uskoa, että pelkällä 3 kk treenillä on kyykkymaksimi jo n. 2.19 kertaa omapaino.
Onhan nuo jalat ihan sairaasti edellä, jos on oikeasti ihan pohjaan asti vedettyjä kyykkäyksiä.

Selailin piruuttani vanhempia posteja.. Näyttäis toi Joepoika käyneen jo yht. 1v ja 3kk salilla. Sillä oli näköjään vaan 2kk tauko välissä, joten aiempaa treeniä ei muka lasketa mukaan. Kai toi on ihan mahdollista ton pitusella treenillä (ja ministi vajailla kyykyillä)

No siis harrastanut salibandyä ja jalkapalloa ja käynyt talvisin pelaamassa jääkiekkoa... ja nuo kyykyt tosiaan on vähän alemmas suorakulmasta eli alle 90 asteen kulmaan tehtyjä

- - - Updated - - -

Selailin piruuttani vanhempia posteja.. Näyttäis toi Joepoika käyneen jo yht. 1v ja 3kk salilla. Sillä oli näköjään vaan 2kk tauko välissä, joten aiempaa treeniä ei muka lasketa mukaan. Kai toi on ihan mahdollista ton pitusella treenillä (ja ministi vajailla kyykyillä)

siis jäi näköjään mainitsematta, että keuhkokuumeen jälkeen 3kk käyty
Jos tähän tarkkaa salilla käyntiä lasketaan niin aloitin 2011 syyskuussa käymään salilla, kävin n. puoli vuotta ja tuli olkapää vamma jonka jälkeen pidin n. 5-6kk taukoa, sitten kävin n. kuukauden salilla ja tuli keuhkokuume ja keuhkokuumeen jälkeen olen 3kk reenannut

Mitä haittoja odotettavissa kun en koskaan venyttele kunnolla...:nolo:

Ja pitäisikö venyttely suorittaa ennen vai jälkeen treenin ?

Eipä tuossa muuta kuin että paikat alkaa mennä jumiin ja loukkaantumisriski kasvaa. Ennen treeniä vain kevyt lämmittelyn yhteydessä suoritettu venytys, ei pitkiä venytyksiä. Treenin jälkeen kymmenisen minuuttia venyttelyä treenatuille lihaksille on ihan ok. Kannattaa katsoa aiheesta gymlog 12 - lihashuoltojakso.
Ja kyllä se venyttely kannattaa, sen jälkeen on paljon virkeempi olo, ja venyttelemättömyydellä saat aikaan sen että vähän ajan päästä et pysty paskan venyvyyden takia tekemään joitain liikkeitä jne.

[video=vimeo;50945361]http://vimeo.com/50945361[/video]

Aloitan nyt kolmijakoisen ohjelman joka vedetään 3on 1-2off tyylisesti. ennekin vetänyt tähän tyylin ja todennut sen hyväksi.

nyt jakona perinteinen yläkropan työntävät/vetävät/ jalat. mutta onko sillä käytännössä mitään väliä palautumisen kannalta vetääkö työntävät/jalat/vetävät eli vaihtaa selkä-hauis treenin paikkaa jalkojen kanssa.

Tällöin olisi aina yksi välipäivä vähintään yläkropasta taukoa vaikka eiväthän nuo vastalihakset täysin suorasti vaikuta toisiinsa.

toivottavasti jollain minua fiksummalla on tähän kysymykseeni jotain sanottavaa :D

Aloitan nyt kolmijakoisen ohjelman joka vedetään 3on 1-2off tyylisesti. ennekin vetänyt tähän tyylin ja todennut sen hyväksi.

nyt jakona perinteinen yläkropan työntävät/vetävät/ jalat. mutta onko sillä käytännössä mitään väliä palautumisen kannalta vetääkö työntävät/jalat/vetävät eli vaihtaa selkä-hauis treenin paikkaa jalkojen kanssa.

Tällöin olisi aina yksi välipäivä vähintään yläkropasta taukoa vaikka eiväthän nuo vastalihakset täysin suorasti vaikuta toisiinsa.

toivottavasti jollain minua fiksummalla on tähän kysymykseeni jotain sanottavaa :D

Ite tekisin 1. Jalat 2. Työntävät 3. Vetävät siksi, että selkätreenissä myös alaselälle tulee osumaa samoin kuin jalkatreenissä (mikäli siellä yhtään kyykyn tai maven variaatiota on vapailla painoilla) ja tuolla tavalla on edes se yksi lepopäivä. Nuo työntävät/vetävät treenit eivät suoranaisesti vaikuta toisiinsa, koska eivät samoja lihaksia rasita, mutta jos et syö tarpeeksi niin alkaa noissa viimeisissä treeneissä varmaan puhti olemaan pois. Jalat laitan myös siksi tuohon ekaksi, koska mun mielestä se treeni on kaikkein rankin ja siihen on hyvä olla täydet lataukset. Tietty kolmijakoisessa ohjelmassa kaikki treenit ovat raskaita ja selkä olisi tuossa toisena, mutta tuon lepopäivän alaselälle otan mieluummin kuin sen rankkuusjärjestyksen.

Millaisia tuloksia porukka on saanut tuolla "Twenty pull-ups"-ohjelmalla? Olisi tarkoitus ottaa nyt leuanveto ainoaksi selkäliikkeeksi peruskauden ajaksi ja saada leuanvetotulosta ylöspäin. Tuosta ei pitäisi olla mitään haittaa, ettei ole muuta selkäliikettä kuin tuo?

Nyt on reilu 2kk saliharrastusta takana ja ohjelmana ollut g6. 17v/186cm/67kg, kyykky sarjaennätys 4x10x70kg
kyykky.png

Pakkotoistosta olen saanut sen käsityksen, että kannattaa vain tehdä ne kyykyt perse maahan-tyylillä. Olenkin tehnyt kyykyt syvälle alas asti (kuva a, jos kuvan lisäys onnistuu:nolo:), mutta nyt on ruvennut tuntumaan kipua polvissa kun nousee syvältä. Kipua ei tunnu niinkään sarjoja tehdessä vaan esim. 2 tuntia myöhemmin matalalta tuolilta noustessa. Polvet myös tuntuvat jäykemmiltäja ne naksuvat aiempaa enemmän. Kyseltyäni kuulin, että kyykkyjä ei kannatakkaan tehdä niin alas vaan jättää reiden ja pohkeen väliin ala-asennossa 90 asteen kulma (kuva b). Miten niitä nyt sitten kannattaa tehdä? Olisiko hyvä vaihtoehto vaihtaa kyykyn tilalle maastaveto vaikka pariksi kuukaudeksi ja katsoa vaikuttaako alavartalon liikkeen vaihto mitenkään asiaan?

Toinen peruskysymys: voiko g6 ohjelman vatsat tehdä hyvällä omatunnolla voimapyörällä, vai viekö oma säätäminen vain hyvän valmiin ohjelman tehoja? Olisi kuitenkin haluja päästä kokeilemaan joululahjaksi saatua voimapyörää.

3. Voimapyörän ongelmana ahdas sali. Kun tekee vatsat muutenkin viimeisenä, haittaako jos tekee seuraavasti: 1. salilla muu ohjelma 2. palkkari, pukeutuminen 3. kotimatka (<15min) 4. voimapyörä treeni?

Nyt on reilu 2kk saliharrastusta takana ja ohjelmana ollut g6. 17v/186cm/67kg, kyykky sarjaennätys 4x10x70kg
kyykky.png

Pakkotoistosta olen saanut sen käsityksen, että kannattaa vain tehdä ne kyykyt perse maahan-tyylillä. Olenkin tehnyt kyykyt syvälle alas asti (kuva a, jos kuvan lisäys onnistuu:nolo:), mutta nyt on ruvennut tuntumaan kipua polvissa kun nousee syvältä. Kipua ei tunnu niinkään sarjoja tehdessä vaan esim. 2 tuntia myöhemmin matalalta tuolilta noustessa. Polvet myös tuntuvat jäykemmiltäja ne naksuvat aiempaa enemmän. Kyseltyäni kuulin, että kyykkyjä ei kannatakkaan tehdä niin alas vaan jättää reiden ja pohkeen väliin ala-asennossa 90 asteen kulma (kuva b). Miten niitä nyt sitten kannattaa tehdä? Olisiko hyvä vaihtoehto vaihtaa kyykyn tilalle maastaveto vaikka pariksi kuukaudeksi ja katsoa vaikuttaako alavartalon liikkeen vaihto mitenkään asiaan?

Kyykut aina kuten tuo kuva a, jos polvissa tuntuu niin usein jalkojen asento on jotenkin väärä, esim. jalat liian lähellä toisiaan. Kun laskeudut alas niin työnnä polvia sivuille ja ulospäin jolloin kyykkyasento on luonnollinen.

Kyykky ja mave ovat täysin eri liike, joten ne eivä tkyllä korvaa toisiaan :)

Onko järkevää treenata jalkoja 2 kertaa viikkoon, jos muun kropan treenaa kertaan? Esim. MA jalat TI rinta, kädet TO selkä, olkapäät PE jalat

Motivaatiota löytyy jalkatreeneihin enemmän kun ikinä, lähinnä haluan kyykkytuloksen taivaisiin. Ja eikait se niin vaarallista ole, jos jalat vähän dominoi? Ja tuota ylläolevaa jakoa en sen kummemin miettiny, kuhan selväks tuli, että haluan panostaa jalkoihin. :whip:

Laitan vielä kysymyksen tännekkin vaikka laitoin sen jo toiseen lankaan.

Mitähän sitä pitäisi tehdä kun vasen rinta laahaa perässä kokonsa puolesta? Voimaeroja en ole ainakaan vielä huomannut, mutta huolestuttaa koska ei haluisi että sellaisia tulee. Mistähän myös johtuu että kovien rinta treenien jälkeen alkaa sellainen pieni pisto oikeassa rintalihaksessa enemmänkin siinä kohdassa missä se kiinnittyy olkapäähän (en tiedä miten selitän paremmin)? Kannattaisiko alkaa treenata vasenta rintaa enemmän? Olen myös kuullut että vasen rintani oli vereämmässä kunnossa, eli oikean venyttelyn puutetta olisi, mutta mun oikeakaan ei tunnu yhtään että olisi jumissa.

Anteeksi sekava teksti. En tiedä oikein miten oisin muuten asiani saanut sanottua

Laitan vielä kysymyksen tännekkin vaikka laitoin sen jo toiseen lankaan.

Mitähän sitä pitäisi tehdä kun vasen rinta laahaa perässä kokonsa puolesta? Voimaeroja en ole ainakaan vielä huomannut, mutta huolestuttaa koska ei haluisi että sellaisia tulee. Mistähän myös johtuu että kovien rinta treenien jälkeen alkaa sellainen pieni pisto oikeassa rintalihaksessa enemmänkin siinä kohdassa missä se kiinnittyy olkapäähän (en tiedä miten selitän paremmin)? Kannattaisiko alkaa treenata vasenta rintaa enemmän? Olen myös kuullut että vasen rintani oli vereämmässä kunnossa, eli oikean venyttelyn puutetta olisi, mutta mun oikeakaan ei tunnu yhtään että olisi jumissa.

Anteeksi sekava teksti. En tiedä oikein miten oisin muuten asiani saanut sanottua

Ei mitään ja EI.

ärsyttää vain jos alkaa kasvaa ero vielä isommaksi ja jos voimatasot alkaa mennä erilleen :s voi vittu kun lihasten kasvatus voi olla välillä helvetin palkitsevaa, mutta joskus taas niin turhauttaa ja rasittavaa :itku::wall:

Mistähän myös johtuu että kovien rinta treenien jälkeen alkaa sellainen pieni pisto oikeassa rintalihaksessa enemmänkin siinä kohdassa missä se kiinnittyy olkapäähän (en tiedä miten selitän paremmin)?
saattaa olla fasettilukko, itsellä oli ja vasenta rintii pisti jumalattomasti sillon tällön, kävin naprapaatilla ja ei ole sitä ongelmaa ollu sen jälkeen, paitsi silloin tällöin omin keinoin yrittänyt vähän avata selkää

ärsyttää vain jos alkaa kasvaa ero vielä isommaksi ja jos voimatasot alkaa mennä erilleen :s voi vittu kun lihasten kasvatus voi olla välillä helvetin palkitsevaa, mutta joskus taas niin turhauttaa ja rasittavaa :itku::wall:
Et voi sille paskaakaan, ja ei niihin mitään voimatasoja eroja tule.

saattaa olla fasettilukko, itsellä oli ja vasenta rintii pisti jumalattomasti sillon tällön, kävin naprapaatilla ja ei ole sitä ongelmaa ollu sen jälkeen, paitsi silloin tällöin omin keinoin yrittänyt vähän avata selkää

Eikös fasettilukot ole enemmän sen selän puolella olevia ongelmia? Mikäs sitten se naprapaatti on? :D nopealla googlauksella sain tuloksen että jokin selän ja niskan hieroja? Kait perus fysioterapeutitkin ja hierojat osaavat avata näitä fasettilukkoja, vai voisiko sitä ylipäätäänsä yrittää avata mitenkään itse?

Edit. Lueskelin tossa äsken vähän tuosta fasettilukosta rinnasta ja moni sanoi että tuntui hengittäessäkin kipu. Omalla kohdalla tuntuu kuitenkin vain siinä treenin loputtua, että onkohan tuo nyt sitä? Kertokaa kokemuksia jos on ollut fasettilukkoja ja erityisesti jos on rinnassa ollut :)

Eikös fasettilukot ole enemmän sen selän puolella olevia ongelmia? Mikäs sitten se naprapaatti on? :D nopealla googlauksella sain tuloksen että jokin selän ja niskan hieroja? Kait perus fysioterapeutitkin ja hierojat osaavat avata näitä fasettilukkoja, vai voisiko sitä ylipäätäänsä yrittää avata mitenkään itse?

Edit. Lueskelin tossa äsken vähän tuosta fasettilukosta rinnasta ja moni sanoi että tuntui hengittäessäkin kipu. Omalla kohdalla tuntuu kuitenkin vain siinä treenin loputtua, että onkohan tuo nyt sitä? Kertokaa kokemuksia jos on ollut fasettilukkoja ja erityisesti jos on rinnassa ollut :)
No missä se siis kipu on, koskeeko siis lihakseen vai luuhun? Tuskin on fasettilukko, jos vaan reenin jälkeen vähän koskee.

Back
Ylös Bottom