Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kannattaako voima ja volyymi yhdistää samassa treenissä, vai ottaa erillisssä treeneissä?

Esim. Hulkkihan puhuu juuri tuon eri treeneihin sijoittamisen puolesta eli tehdään ensin voimapainotteinen kierto esim yläkroppa-alakroppa-jaolla, jonka jälkeen sama kierto volyymipainotteisesti.

Monissa ohjelmissa kuitenkin tehdään treenin alkuun esimerkiksi rinnalle: Penkki 3x5 ja sitten vinopenkki 3x10-12. Eli tehdään voima ja volyymi samassa treenissä. Kumpi näistä on järkevämpää vai kannattaako näiden kesken vaihdella?

Kannattaako voima ja volyymi yhdistää samassa treenissä, vai ottaa erillisssä treeneissä?

Esim. Hulkkihan puhuu juuri tuon eri treeneihin sijoittamisen puolesta eli tehdään ensin voimapainotteinen kierto esim yläkroppa-alakroppa-jaolla, jonka jälkeen sama kierto volyymipainotteisesti.

Monissa ohjelmissa kuitenkin tehdään treenin alkuun esimerkiksi rinnalle: Penkki 3x5 ja sitten vinopenkki 3x10-12. Eli tehdään voima ja volyymi samassa treenissä. Kumpi näistä on järkevämpää vai kannattaako näiden kesken vaihdella?

Järkevästi suunniteltuna se on ihan hyvä juttu yhdistää ne treeneissä. Esimerkiksi elaston 2-jakoisessa homma toimii ja kyseinen ohjelma onkin kerännyt hurjan suosion.

Perusperjaatteena jos haluat voimaa, treenaat voimaa. Se miksi voimaa ja volyymia yhdistellään usein, niin halutaan eri lihassolutyyppejä aktivoida. Sitten kuinka hyvin se oikeasti onnistuu ja mitä eroa se tuo loppujenlopuksi on varmaan hyvin vaihtelevaa.
Itse ottaisin joko puhtaasti korkean intesiteetin jaksoja matalilla toistomäärillä, tai sitten korkeamman volyymin ja tiheämmän frekvenssin treenijaksoja erikseen. Näitäkin mä lähtisin tekemään suhteessa 4-5viikkoa korkeaa intesiteettiä, ja 1-2 viikkoa volyymia. Natulle tärkeintä on kuitenkin se, että kilot kasvaa tangossa ja kehitytään treeninoissa.

Onhan tuo elaston 2-jakoinen "suosittu", mutta ei siinä mitään uraauurtavaa tai erikoista ole. Todellakin perus 2-jakoinen jossa alkuviikko voimapainotteinen, loppuviikolla volyymia. Tiedä sitten miksi siitä on tullut juuri elaston ohjelma...

Se mitä olen huomannut salilla niin aluksi tyypit kattos ja ihmetteli ``Kuka hemmetti toi on``? Mut nykyään onhan siellä pari tyyppii kene kans jutellaan :D
ei oo ketään enää ruvennu mtn aukomaan

Se mitä olen huomannut salilla niin aluksi tyypit kattos ja ihmetteli ``Kuka hemmetti toi on``? Mut nykyään onhan siellä pari tyyppii kene kans jutellaan :D
ei oo ketään enää ruvennu mtn aukomaan

Tottakai aluksi porukka katsoo, kun salille ilmestyy uusia naamoja. Sielä loppujen lopuksi pyörii samat naamat vuodesta toiseen ( poislukien vuodenvaihteessa ja kesän jälkeen tulevat muutamankuukauden laihduttajat ).
Hetken aikaa, kun käyt niin huomaat, kuinka porukka alkaa tuntea toisensa ja morjestatte törmätessänne.

Aukomiseen ja sopimattomaan käyttäytymiseen törmäät korkeintaan baarissa, mihin on kerääntyneet ne kaupungin ''oikeat'' adonikset appelsiinit kainaloissa ja vaimarit päällä, mutta niitä herroja ei pidä yhdistää rehteihin salilla kävijöihin, mitä suurin osa porukasta kuitenkin on.

Tuolla aiemmin keskusteltiin tuosta proteiinin tarpeesta, minkä kyllä hyvin tiedänkin, mutta kysymys kuuluukin: mikä proteiini lasketaan? Itse yleensä lasken vain mitkä tulevat lihatuotteista, maitotuotteista yms., ja niistä proteiinia tulee massakaudellakin helposti se 2,5g/kg. Joten, mitenkä on?

Tuolla aiemmin keskusteltiin tuosta proteiinin tarpeesta, minkä kyllä hyvin tiedänkin, mutta kysymys kuuluukin: mikä proteiini lasketaan? Itse yleensä lasken vain mitkä tulevat lihatuotteista, maitotuotteista yms., ja niistä proteiinia tulee massakaudellakin helposti se 2,5g/kg. Joten, mitenkä on?

Tottakai siihen lasketaan kaikki mahdollinen, mistä sitä suuhun pistäessäsi saat? Ei sillä niin väliä ole, että syötkö muurahaisia vai rahkaa jos ravintosisällössä olisi sama proteiinimäärä per 100g..

Tottakai siihen lasketaan kaikki mahdollinen, mistä sitä suuhun pistäessäsi saat? Ei sillä niin väliä ole, että syötkö muurahaisia vai rahkaa jos ravintosisällössä olisi sama proteiinimäärä per 100g..

Ok. Tuolla vaan jossain ketjuissa luki, että esimerkiksi kasvisproteiini imeytyy huonommin kuin eläinproteiini, ja osa oli sitä mieltä että lasketaan, osa taas että ei lasketa, joten sen vuoksi halusin varmuuden asiaan.

Treenaan kolmijakoisella kerran viikkoon. Treenipäivät: Su (Selkä,hauis,epäkkäät) Ti (Rinta, olkapäät, ojentajat) To (Jalat, vatsat)

Kysymys kuuluu, että onko järkevää kehityksen kannalta, jos teen leukoja myös torstaina, koska haluan parantaa tulosta siinä? En tosin vedä sarjoja loppuun, vaan jätän aina yhden tai kaksi toistoa varastoon. Sunnuntaina myös luonnollisesti leuat ohjelmassa mutta max toistot silloin. Mainittakoon vielä, että olen dieetillä

Ok. Tuolla vaan jossain ketjuissa luki, että esimerkiksi kasvisproteiini imeytyy huonommin kuin eläinproteiini, ja osa oli sitä mieltä että lasketaan, osa taas että ei lasketa, joten sen vuoksi halusin varmuuden asiaan.

Mitään faktaa mulla ei ole, joten asia voi hyvinkin olla näin, kun sielä on väitetty. En vain itse jaksa turhaa hifistelyä. Proteiini on proteiinia thats it

Puhuttaessa BV:sta (tämän taulukon mukaan esim. riisin proteiini on biologiselta arvoltaan parempaa kuin esimerkiksi naudanlihan.

Jos saat proteiinia jokaisen gramman laskemalla sen n. 2 grammaa / painokilo se kuitenkin riittää, sillä saat suurimman proteiineista kuitenkin lähteistä, joiden proteiinista n. 70 prosenttia saadaan proteiinisynteesin käyttöön.

Heps!Elikkäs tarvis vähän tietoa selän alueesta:Itselläni on aika isot luut ja etenkin lapaluut on melkoisen näkyvät,eikä yleinen hoikkuuskaan tätä näkymää paranna. Kysymykseni siis on että millä tekniikoilla saisi lisää paksuuta juurikin tuohon lapaluiden väliin/alle?Kiitos jo etukäteen!

Olen ajatellut että alkaisin käydä salilla ihan vain painoa nostaakseni. Nyt olen hieman alipainoinen ja se näkyy. Kaveri miettinyt kans saliharjoittelun aloittamista, mutta kylvää aina samaa lausetta: "En uskalla mennä sinne, kun en oo lihaksikas ja ne muut nauraa mulle." Tuon tyypin takia itekkin vierastan (vielä) salilla käyntiä niin sanokaa te miten on.

Kertokaa myös miten en näyttäisi ihan aloittelijalta ja/tai pelleltä. Antaa tulla vaan vinkkejä otetaan vastaan. ;)

Jos joku nauraa ni viskaat sitä kahen kilon käsipanolla ni loppuu se virnuilu.

Alkaa mennä jo naurettavaks tää painon kohottaminen. Koitan vedellä niin paljo ku mahtuu ja tulee ~6 ateriaa päivään, eikä vieläkään paino nouse. Joka kunnon aterialla ihan ähky, ja en tän enempää vois syödä. Nyt tekee mieli oikeasti kääntyä sinne massanlisääjän puoleen, mikä on laadukkain ?

Alkaa mennä jo naurettavaks tää painon kohottaminen. Koitan vedellä niin paljo ku mahtuu ja tulee ~6 ateriaa päivään, eikä vieläkään paino nouse. Joka kunnon aterialla ihan ähky, ja en tän enempää vois syödä. Nyt tekee mieli oikeasti kääntyä sinne massanlisääjän puoleen, mikä on laadukkain ?

Paljonko kaloreita kertyy päivässä?

Back
Ylös Bottom