Rypsiöljy on täysin luonnoton rasvanlähde ja vaatii mittavan teollisen prosessin ennen ihmisravinnoksi soveltumista....
Entäs sitten esimerkiksi (kylmäpuristettu) luomurypsiöljy? Meneekö samaan kategoriaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Rypsiöljy on täysin luonnoton rasvanlähde ja vaatii mittavan teollisen prosessin ennen ihmisravinnoksi soveltumista....
Entäs sitten esimerkiksi (kylmäpuristettu) luomurypsiöljy? Meneekö samaan kategoriaan?
No mitään vastakkaista en varmaan väittänytkään. Äläkä säkään väitä vastaan näin yksinkertaisessa asiassa. Tässä on kuva villistä luonnollisesta banaanista. Ei näytä liian herkulliselta ja pienikin on.Tuo nyt on ihan shaissea, banaani on niin kuin muutkin hedelmät ja kasvi ollut huomattavasti terveellisempi ennen ihmisen sorkkimista ja ihan syötävä ja hyvä hedelmä.
Melkein kaikkien hedelmien ravintoarvot ja maku ovat heikentyneet jalostuksessa joka on tähdännyt yleensä kokoon ja säilyvyyteen.

O-3-rasvojen lähtöaineena toimiminen ei välttämättä ole ALA:n ainoa terveyshyöty.
Kts. esim:
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/2/385
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18606916
Totta. Osittain my bad. Piti vain takertua tuohon tällä hetkellä kovassa nosteessa olevaan "MARGARIINI TAPPAA!!1!"-hypeen, jolle ei mun mielestä ole perusteita.
O-3-rasvojen lähtöaineena toimiminen ei välttämättä ole ALA:n ainoa terveyshyöty.
Kts. esim:
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/2/385
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18606916
Totta. Osittain my bad. Piti vain takertua tuohon tällä hetkellä kovassa nosteessa olevaan "MARGARIINI TAPPAA!!1!"-hypeen, jolle ei mun mielestä ole perusteita.
oliiviöljyllä paljon hyviä puolia mm. auttaa muuttamaan enemmän kolesterolia testosteroniksi http://link.springer.com/article/10.1007/s11745-008-3277-z
Päteekö ihmisiin?ALA ei oo hirveen hyvää tavaraa bodarille kestävyysurheilijalle mielummin http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20015518

Ja vastaisuuden varalle, tässä on loistava kirjoitus tieteellisten (ravitsemus)tutkimusten tulkinnasta. Ei siis millään pahalla, näyttää että niiden lukemiseen sinulla riittää intoa mutta pieni tieteellisen lukutaidon petraaminen tekee meille kaikille hyvää![]()
Powerhousu sanoi:No mitään vastakkaista en varmaan väittänytkään. Äläkä säkään väitä vastaan näin yksinkertaisessa asiassa. Tässä on kuva villistä luonnollisesta banaanista. Ei näytä liian herkulliselta ja pienikin on.
katso liitettä 91425
Powerhousu sanoi:Täällä sanotaan hyvin: "Jos joku luulee, että villissä luonnossa kasvaa paljon herkullisen makuisia, riittoisia ja mehukkaita kasveja, hedelmiä ja marjoja, niin suosittelen kokeilemaan esimerkiksi viikon retkeä luontoon – ilman eväitä. Olit sitten suomalaisessa mäntymetsässä tai Amazonin satuviidakossa, niin löydät melkoisen vähän sellaisenaan syötäväksi kelpaavaa ruokaa. Maistoitpa lähes mitä tahansa syötäväksi kelpaavan näköistä, niin huomaat, että se maistuu erittäin kitkerälle. Hyi!"
On tietysti paljon vähemmin käsitelty, mutta itse pidän kaikkia rypsiöljyjä luonnottomina verrattuna oliiviöljyyn, neitsyt kookosöljyyn tai voihin.
Jokainen saa tietysi käyttää mitä haluaa.

Eivät nuo banaanit näytä houkuttelevilta noin auki revittyinä, mutta ovat varmasti hyvää sapuskaa, olen nähnyt apinoiden noita luontodokumenteissa vetelevan eivätkä ainakaan mielestani syljeskelleet edes siemeniä pois, joten syötäviä taitavat nekin olla.
Oletko monesti nähnyt luontodokumenteissa villejä, lihavia tai elintasosairauksia sairastavia apinoita.
Kiinnostaisi tietää vähän rypsärin hapettumisesta, tarkemmin alfalinoleenihapon (ALA) hapettumisesta. Kuinka paljon tätä tapahtuu jääkaappilämpötilassa? Entä miten paistettaessa, mitä rypsärille tapahtuu kuumalla pannulla? Kylmäpuristettua tulee ite käytettyä.
Monesti asia esitetään niin että jos on paljon tyydyttymätöntä rasvaa, se hapettuu kuumennettaessa. Tätä argumenttia käytetään voin ja kookosöljyn puolesta varsinkin paistamisessa. Itse en ole vielä täysin vakuuttunut siitä, että tämä(kään) asia on ihan näin yksinkertainen. Kun noita tutkimuksia katsoo, niissähän on kuumennettu erilaisia öljyjä minuuteista jopa päiviin ja sitten mitattu eri lopputuotteiden määrät. Mikä on näiden relevanssi siihen kun kypsentää vaikka possunpihviä 6min? Ajan lisäksi tuohon vaikuttanee se, mitä ruokaa itse asiassa kuumennetaan. Tässä vaiheessa kuvaan astuu nk. Maillardin reaktion avulla muodostuvat AGE-tuotteet jotka voivat olla monella tapaa haitallisia terveydelle. Niiden määrään ei välttämättä voi edes vaikuttaa paistoöljyä vaihtamalla.
Ei Australian alkuasukkaillakaan ollut mitään vaikeuksia pärjätä luonnossa ilman kasvinjalostusta, ennen kuin valkoinen mies ja teollisuus tuli ja muutti hommat.
Juu mä oon muuten kans ihan varma, että lihavuus ja elintasosairaudet johtuu just niistä jalostetuista kasveista.Eivät nuo banaanit näytä houkuttelevilta noin auki revittyinä, mutta ovat varmasti hyvää sapuskaa, olen nähnyt apinoiden noita luontodokumenteissa vetelevan eivätkä ainakaan mielestani syljeskelleet edes siemeniä pois, joten syötäviä taitavat nekin olla.
Oletko monesti nähnyt luontodokumenteissa villejä, lihavia tai elintasosairauksia sairastavia apinoita.
Ja siellä menee se pointti edelleen yli hilseen niin että tukka heiluu. Se että sinä keräät sieltä marjoja ja sieniä ja niitä syöt, ei muuta sitä, että varmaan samalla ostat kaupasta omenoita, tomaatteja, appelsiineja jne. Kaikki jalostettuja. Tai otat sen omenan omasta puusta sen omenan, niin sekin on jalostettu. Nykyään on dieetti kyllä aika köyhällä pohjalla jos pyrkii pelkkiin luonnollisiin raaka-aineisiin. Possun-, broilerin- ja naudanlihakin on kaukana siitä. Ja luulenpa että koko luonnollisuus on monen kohdalla pelkkää itsensä kusettamista ja seurausta siitä ettei vain tiedosteta sitä miten jalostettuja kasviksetkin on.En tosiaan tiedä tarkalleen kuinka uusavuttomia nuoret ovat nykyään, mutta isäni on opettanut ainakin minut nuoresta pitäen käymään marjametsässä keräämässä mustikoita, puolukoita, villivadelmia ja soilla karpaloita. Joka vuosi olen myös kerännyt erilaisia sieniä ja tehnyt niistä kastikkeita ja lisukkeita lihalle ja perunalle.
Aika usein näen myös peuroja, hirviä rusakoita ja metsäkanalintuja ja olen varma että pohjoisempana asutuksen ulkopuolella voisin ruokkia itseni riistalla jos siihen olisi tarvetta ja pelkällä metsästysjousella.
Aloitan myös kalastuksen jo huhtikuussa joka viikoisena hobbynä, rentoutumisena ja jopa vaimo on mukana, meillä ainakin syödään 6kk vuodesta itse kalastettua kalaa ja samalla saa rentoutua järvellä ilman kaupungin pölyjä.
Perkaan ja suolistan kalat jo järvellä ja lyön merisuolaa sisään ja heitän kylmälaukkuun tai jopa joskus paistan ja syön jo nuotiolla
Ei Australian alkuasukkaillakaan ollut mitään vaikeuksia pärjätä luonnossa ilman kasvinjalostusta, ennen kuin valkoinen mies ja teollisuus tuli ja muutti hommat.
Elu sanoi:Etkö sinäkin söisi pahan makuisia hedelmiä, jos muuta ei ole tarjolla? Lihavuutta ja elintasosairauksia ei villiapinoille pahemmin tule kun ei oo sitä "elintasoa", eli ruokaa/energiaa mielin määrin. Oletko muuten nähnyt montakin hyvinvoivaa 80-vuotiasta villisimpanssia?
Tuskin kannattaa liikaa vetää johtopäätöksiä siitä mitä jotkut elukat syö, tai siitä mitä on syöty kivikaudella. Ihminen on tietysti pitkällä aikavälillä sopeutunut tietynlaiseen luonnosta saatavaan ravintoon, mutta ei se tarkoita sitä että ihmiselimistö toimisi hyvin ja pysyisi terveenä pelkästään suoraan luonnosta tulleella ravinnolla.
Elu sanoi:Ja elimistö sopeutuu ns. "alkuperäisestä" poikkeavaankin ruokavalioon hyvin. Esim. maanvlijely on ollut olemassa vasta about 10k vuotta, mikä ei ole evolutiivisesti aika eikä mikään, mutta hyvin ihmiset porskuttaa erilaisilla viljatuotteilla ympäri maailmaa. Ja jos ihminen nyt oliskin muutaman tuhannen vuoden aikana sopeutunut geneettisesti juuri maanviljelyn tarjoamaan ravintoon, niin samalla se sotii kivikausiruokavaliota vastaan.
Juu mä oon muuten kans ihan varma, että lihavuus ja elintasosairaudet johtuu just niistä jalostetuista kasveista.
Heitänpä yhtä hyvän väitteen: Jalostettu pitkälle prosessoitu ruoka on huomattavasti terveellisempää kuin luonnollinen ruoka, koska nykyään eliniänodote on kolminkertainen kivikauteen nähden.
Juu tiedän. Kuten huomaat, niin esitin yhtä "hyvän" väittämän kuin sinäkin.Kyllä tuo johtuu lääkkeistä saairaan hoidosta ja helvetin helpoista elinolosuhteista.
Ihmisellä ei ole enää edes luonnollisia vihollisia. Pisimpään nykyäänkin elävät ihmiset jotka elävät kaukana saasteista ja sivistyksestä jossain vuorilla.