Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Itse käyn nyt pääsääntöisesti salilla 3 kertaa viikkoon ja olen jakanut kropan kahteen. Yks treeni on yläkroppa, toinen alakroppa ja kolmas toiminnallinen treeni (tai joskus erikseen joku "iso" liike esim. mave tai rive). Näiden lisäksi on sit lajitreenit ja juoksulenkit. Pitäiskö minunkin sit yrittää pusertaa treeni 1-jakoiseksi?

Riippuu täysin tavoitteista. Mikäli treenisi kestävät poikkeuksetta mainitsemasi 1½ tuntia, niin voisi olla syytä tarkistaa myös treenin intensiteettiä. Toki pitkillä palautuksilla saa varmaan enemmän rautaa ylös, mutta se ei välttämättä silti takaa parasta kehitystä eli paljonkos sulla on sarjojen välissä vaikka taukoa? Katsotko aikaa kellosta, vai kuunteletko biisin radiosta välillä tai juttelet kavereiden kanssa? Myös mainitsemiisi isompiin liikkeisiin satsaaminen säästää turhalta vemputtelulta.

Riippuu täysin tavoitteista. Mikäli treenisi kestävät poikkeuksetta mainitsemasi 1½ tuntia, niin voisi olla syytä tarkistaa myös treenin intensiteettiä. Toki pitkillä palautuksilla saa varmaan enemmän rautaa ylös, mutta se ei välttämättä silti takaa parasta kehitystä eli paljonkos sulla on sarjojen välissä vaikka taukoa? Katsotko aikaa kellosta, vai kuunteletko biisin radiosta välillä tai juttelet kavereiden kanssa? Myös mainitsemiisi isompiin liikkeisiin satsaaminen säästää turhalta vemputtelulta.

Nojoo, se on totta, että tavoitteethan sen treenin sanelee. Minulla ei ole sarjojen välillä juuri mitään taukoa. Treenaan yleensä liikepareina, jolloin toisen liikkeen palautumisen aikana teen jotain toista (eri lihakseen/lihasryhmään) kohdistuvaa liikettä. Kun yhden liikeparin sarjat on tehty, lepoa on sen verran kun nyt menee aikaa siirtymään seuraavalle "pisteelle" rauhallisesti kävellen. Olen laskeskellut, että keskimäärin yhteen liikepariin (3-4 sarjaa kumpaakin liikettä) menee aikaa noin kymmenen minuuttia. Aikaa treenistä vie ehkä eniten alun lämmöt. Yleensä otan lämpöjä 10-20 minuuttia, koska olen huomannut sen sopivan minulle. Varsinaista punttitreeniä on sitten se noin tunti. Ehkä liikkeitä on liikaa. On vain vaikea päättää, minkä jättää pois.

On vain vaikea päättää, minkä jättää pois.

Tämä asia on selitetty monella tapaa, satojen tyyppien toimesta, mutta mun mielestä tässä on todella hyvä neuvo mikä kannattaa lukasta. Toki ei mitään uutta, selitetty vain eritavalla, ehkä... :D

http://www.defrancostraining.com/articles/38-articles/65-westside-for-skinny-bastards-part3.html

INDICATOR EXERCISES

Now that I’ve provided you with all my templates, I’d like to wrap things up by discussing the importance of having indicator exercises in your program.

I firmly believe that every strength program must include indicator exercises. Your indicator exercises are, essentially, your “money” exercises. They’re the exercises that’ll tell you whether your program is working or not. There are no rules to what your indicator exercises should be. I recommend simply choosing 3-5 exercises that you feel are the most important movements in your strength program in terms of determining your progress. You must then figure out which exercises help strengthen your indicator exercises, as well as which exercises don’t carry over to your indicator exercises. Keep the exercises in your program that strengthen your indicator exercises. Eliminate the ones that don’t carry over.

Generally speaking, in our strength program, we have four indicator exercises - two upper body and two lower. Our indicator exercises are:

#1 – Box Squat
#2 – Vertical jump and/or Box Jump
#3 – Bench Press
#4 – Chin-ups

For the majority of our athletes, all of the other exercises we perform in our program are intended to “build” our four indicator exercises. If we can simultaneously improve these four exercises, we know we’re developing many different aspects of strength. For example, the box squat and bench press require absolute strength for the lower and upper body, respectively. The vertical jump (or box jump) requires an athlete to display his/her strength rapidly - explosive power - and we’ve also found that jump height directly correlates with an athlete’s sprinting speed. The chin-up test requires tremendous relative body strength which we’ve also found to correlate with an athlete’s sprinting speed. As you can see, if we can improve our four indicator exercises, we know our clients are developing “balanced” strength and power. This builds a terrific foundation for all athletes.

By contrast, if an athlete’s bench press and box squat numbers have improved, but their vertical jump and chin-up performance have deteriorated, we know we need to alter the program and reevaluate the athlete’s nutritional habits, etc. If an athlete increases only his/her absolute strength, without improvement in relative strength or explosive power, he/she may become slower and less agile. This is why we place a huge emphasis on improving ALL FOUR of our indicator exercises.

To summarize:

If you determine what your indicator exercises are, you’ll be better able to design a productive program for yourself. Every couple of weeks (or months), test yourself in your indicator exercises. If they improve, no one can tell you that your program sucks! If your indicator exercises do not improve, you’ll then know that you have to make changes to your exercise selection, training volume, diet, or any other training variables that may be hindering your progress. By having indicator exercises, you’ll constantly be able to monitor your progress and make adjustments along the way. This will improve your results dramatically, as well as your training knowledge and your ability to design a program that best suits your needs!

Lyhyesti. Otat 3-5 mihin haluat keskittyä. Jos niitä on nyt 2 vain, niin OK, ei kukaa sulle huuda :D Panostat niihin ja teet apuliikkeitä niin, että ne pääliikkeet ei kärsi. Jos kehityt sillä ohjelmalla mikä on käytössä, niin ei ole mitään tarvetta vähentää mitään.

Olen 15-vuotias poika, mitat jotain 172/63. Pari kuukautta oon salilla treenannut ja opetellut liikkeitä. Mavea ja kyykkyä välttelen vielä kun pituuskasvu ei oo loppunut. 2-jakoisella treenaan, tiistaisin ja torstaisin käyn salilla sählyn jälkeen/ennen ja maanantaisin ja perjantaisin treenaan kotona omalla painolla/käsipainoilla. Noin 3 liikettä per lihas ja 3-4 sarjaa, onko liikaa? Ja missä järjestyksessä treenaan lihakset?

Rinta, ojentajat, olkapäät, etureidet, pohkeet (vatsat molemmilla kerroilla)

Penkki 3x15
Vinopenkki kp 3x15
Flyessejä tai ristikkäistaljaa 3-4x15

Dipit 3x6-7
Ranskalainen punnerrus 3x12-15
Kapea penkki/push down 3-4x15

Pystypunnerrus kp 3x15
Viparit sivulle 3x12-15
Takaolkapäät ristikkäistaljassa 3x15

Prässi 4x12-20
Reiden ojennus 3x15
Pohkeet istuen 4x15

Selkä, hauis, takareidet

Ylätalja 4x15 tai leuanvetoa leveellä 3x8-10
Kulmasoutu kp 4x15
Pullover 3-4x15-20

Leuanveto kapeella vastaotteella 3x10
Hauiskääntö mutkatangolla 4x15-20
Niskan taakse ylätaljassa yhdellä kädellä(jostain Gymlogista) 3-4x15

Polviltaveto 3x15
Reiden koukistus 3x20

Olen 15-vuotias poika, mitat jotain 172/63. Pari kuukautta oon salilla treenannut ja opetellut liikkeitä. Mavea ja kyykkyä välttelen vielä kun pituuskasvu ei oo loppunut. 2-jakoisella treenaan, tiistaisin ja torstaisin käyn salilla sählyn jälkeen/ennen ja maanantaisin ja perjantaisin treenaan kotona omalla painolla/käsipainoilla. Noin 3 liikettä per lihas ja 3-4 sarjaa, onko liikaa? Ja missä järjestyksessä treenaan lihakset?
Hyvän harrastuksen olet löytänyt. :)

Rinta, ojentajat, olkapäät, etureidet, pohkeet (vatsat molemmilla kerroilla)

Penkki 3x15
Vinopenkki kp 3x15
Flyessejä tai ristikkäistaljaa 3-4x15

Dipit 3x6-7
Ranskalainen punnerrus 3x12-15
Kapea penkki/push down 3-4x15

Pystypunnerrus kp 3x15
Viparit sivulle 3x12-15
Takaolkapäät ristikkäistaljassa 3x15

Prässi 4x12-20
Reiden ojennus 3x15
Pohkeet istuen 4x15

Selkä, hauis, takareidet

Ylätalja 4x15 tai leuanvetoa leveellä 3x8-10
Kulmasoutu kp 4x15
Pullover 3-4x15-20

Leuanveto kapeella vastaotteella 3x10
Hauiskääntö mutkatangolla 4x15-20
Niskan taakse ylätaljassa yhdellä kädellä(jostain Gymlogista) 3-4x15

Polviltaveto 3x15
Reiden koukistus 3x20

Ihan perushyvä ohjelma mielestäni, pieniä muutoksia voisin tehdä. Ensimmäinen minkä muuttaisin, on pohkeet. Tekisin ne takareisien kanssa kuten itse nykyisellä 2-jakoisella (Yläkroppa-alakroppa+vatsat jaolla). Ja myös sarjapituuksia lyhentäisin siihen kymmenen toiston hujakoille muutamia poikkeuksia lukuunottamatta:

Flyessit/Ristikkäistalja 3x15
Pohkeet 3x20
Prässissä voi tuntuman mukaan tehdä pitkiäkin sarjoja.
Vatsarutistuksia 3x15-20
Pullover myös voi olla ihan hyvä tuntuman mukaan 15-20 toistoa per sarja.
Ja reiden ojennus ja koukistus 3x15 myös.

Muissa liikkeissä mielestäni on hyvä se 8-12 toistoa. :)

Ja sitten semmonen vielä että kuinka kauan nuo treenit yleensä kestää? Yli 1,5h ei kannata treenin antaa venyä. Joitain liikkeitä voisi ehkä karsia samoilta lihaksilta. :)

Hei!

Olen 15-vuotias poika ja mittoina on 185/63. Olen kotitreenannut tässä kohta vuoden. Treeniohjelma tällä hetkellä tämmöinen.

5x20 punnerruksia
3x25 etuheilautuksia 16kg kahvakuulalla
5x10 hauiskääntö 8,5kg punteilla
3x10 olkapäät 8,5kg punteilla (vasta aloittanut, mutta meni koulun kuntotesteissä 20x4kg, 20x6kg ja 20x8kg eli yhteensä 60 yhdellä kädellä)
3x15 ojentajat penkillä (omalla painolla siis)
3x70 tai 1x100-200 vatsalihaksia
n. 15 min lenkki reipasta hölkkää

Tuo siis suunnilleen joka toinen päivä: Ma, Ke, Pe ja joskus Su. +joka arkipäivä 10km pyöräilyä koulumatkoina.

Nyt on kuitenkin tilanne semmoinen, että on käyneet kotiolojen painot liian kevyiksi (max. 8,5kg käsipainot ja 16kg kahvakuula) ja tarkoituksena olisi lähteä salille treenaamaan. Olisiko vinkkejä miten tästä kannattaisi jatkaa? Haluaisin saada ainakin lisää massaa. Onko tarjota treeniohjelmaa salille ja minkälainen tuo kotireeni mielestänne on?

Ja sitten semmonen vielä että kuinka kauan nuo treenit yleensä kestää?

No tunnin yleensä oon viihtyny, joskus menny alle ku aika lyhyillä palautuksilla vedän. Prässissä pitkien sarjojen tekoa rajottaa mun kengät joiden takia alkaa jalkapohjaan sattumaan aivan hirveästi, pitäis ostaa kai uudet. Onko muuten mitään hyvää vaihtoehtoista liikettä etureiskoille vaikka reiden ojennuksen tilalle(ei kyykky), kun polvet ei tahdo sitä supistusta kestää?

Mutta sarjapituudet on sen takia pitkiä kun oon kuullu ja lukenut että aluksi kannattais treenata tuota lihaskestävyyttä ja sitten alkaa massaa/voimaa hankkimaan ettei seinä tulis samantien vastaan. Sarjamääriä toki voin ottaa aika monestakin liikkeestä yhden tai kaks pois.

voisiko joku arvostella/lisäillä/poistaa mun pikkusesta värkkäämästä ohjelmasta jotaki
1.
hauiskääntö tangolla
vatsat 3x15
hauiskääntö käsipainoilla3x10
pystäri3x10
penkki 3x10
leuat max

2.
jalat(mm. pressi ja pari muuta)
alatalja 3x10
ylätälja 3x10
vatsat 3x15

ja sitte jonpaan kumpaan laitan rintarutistuksen koneella ja dipin

No tunnin yleensä oon viihtyny, joskus menny alle ku aika lyhyillä palautuksilla vedän. Prässissä pitkien sarjojen tekoa rajottaa mun kengät joiden takia alkaa jalkapohjaan sattumaan aivan hirveästi, pitäis ostaa kai uudet. Onko muuten mitään hyvää vaihtoehtoista liikettä etureiskoille vaikka reiden ojennuksen tilalle(ei kyykky), kun polvet ei tahdo sitä supistusta kestää?
No joo, ei välttämättä siinä tapauksessa ole tarvis vähentää liikkeitä.

Ja reisille tiedän vallan erinomaisen supistavan liikkeen. Hack-kyykky tangolla, niin että kantapäiden alla on joku lankun pätkä tai vastaava. Sen kun tekee rauhallisesti ja tuntumalla, eristää erinomaisesti etureiskat. Ja toinen hyvä, joka ottaa myös muihin reiden osiin, mm. sisäreiteen itselläni, on askelkyykky kävellen kässäreillä. :) Katso Gymlogin vanha etureisijakso, siinä muistaakseni näytettiin tuo hack-kyykyn tekniikka.

Mutta sarjapituudet on sen takia pitkiä kun oon kuullu ja lukenut että aluksi kannattais treenata tuota lihaskestävyyttä ja sitten alkaa massaa/voimaa hankkimaan ettei seinä tulis samantien vastaan. Sarjamääriä toki voin ottaa aika monestakin liikkeestä yhden tai kaks pois.

Okei, en ole itse kuullut, mutta tuskinpa siitä haittaakaan on, jos muutaman kuukauden treenaisi kestävyyttä. :) Ilmeisesti tiedät sarjapituudet massa- ja voimatreenille, kun joskus tulevaisuudessa alat massaa tai voimaa treenaamaan enemmän. Ei muuta kuin hyviä treenejä! Ja muista syödä. :)

Menee ehkä hieman offtopicin puolelle, mutta kun mä kysyin mielipiteitä mun ohjelmasta ja se oli hyvä, mutta moodasin sitä niin, että molempiin treeneihin tulee hauis- ja ojentajaliike, niin onko 3 punnerrus liikettä liikaa kerralle? Esimerkki, miten ne menevät:

Treeni A

Penkki x3
Pystyp. x2
Ranskalainen p. x2

Treeni B

Vinopenkki kp. x3
Pystyp. x2
Dippi x2

1-jakoinen siis kyseessä.

Onko tuo siis liikaa? Toki sen huomaa, että ojentajat ovat kahden ensimmäisen punnerrusliikkeen jälkeen rasittuneet, mutta ei tuo mitenkään pahalta ole tuntunut.

Menee ehkä hieman offtopicin puolelle, mutta kun mä kysyin mielipiteitä mun ohjelmasta ja se oli hyvä, mutta moodasin sitä niin, että molempiin treeneihin tulee hauis- ja ojentajaliike, niin onko 3 punnerrus liikettä liikaa kerralle? Esimerkki, miten ne menevät:

Treeni A

Penkki x3
Pystyp. x2
Ranskalainen p. x2

Treeni B

Vinopenkki kp. x3
Pystyp. x2
Dippi x2

1-jakoinen siis kyseessä.

Onko tuo siis liikaa? Toki sen huomaa, että ojentajat ovat kahden ensimmäisen punnerrusliikkeen jälkeen rasittuneet, mutta ei tuo mitenkään pahalta ole tuntunut.

1-jakoiseen voi olla liikaa, mutta itsehän sinä sen parhaiten huomaat, keskittyisin kuitenkin ehkä enemmän tekemään penkkiä ja pystypunnerrusta ja sitä että saat niissä painot nousemaan. Mutta tuskin noilla vielä saat ojentajiasi aivan tukkoon, koska sarjoja on kuitenkin noin vähän.

Elikkäs tein ensin muutaman kuukauden stronglifts(periaatteessa sama kun starting strength) ja sain hyvin varsinkin kyykkyyn sarjapainoja ylös. Nyt olis tällänen yläkroppa/alakroppa-ohjelma jossa molemmat läpi 2x viikkoon. Vähän joidenkin liikkeiden nimet on hakusessa, kun tottunut lukemaan englanniks noita artikkeleita/keskusteleen englanninkielisillä foorumeilla.

Leuat ja dipit teen sillä tavalla, että vedän pari sarjaa ensin ilman lisäpainoja, ja sitten vähän pienemmillä ja yhden kovan sarjan siinä välissä jota nostan joka treenissä, sitten perään yks kevyempi sarja. Alkanu taas nousemaan tuloksen ton avulla.

1. Alakroppa A
Kyykky 3x5
Suorinjaloin maastaveto 3x10
Bulgarian split squat kässäreillä 3x12(en tiedä suomalaista nimeä, on muuten helvetin tehokas liike, raskaampi mitä kyykky ainaki itelle!)
Pohkeet tangolla seisten 3x12
Vatsalihakset

2. Yläkroppa A
Penkki 3x5
Kulmasoutu 4x6
Dipit lisäpainoilla
Ranskalainen punnerrus(skullcrusher englanniks) 3x12
Facepulls 3x12 (tällekkään en tiedä suomalaista nimeä, kattokaa vaikka erxr jos ette tiedä)

Alakroppa B
Maastaveto 3x5
Etukyykky 6x3
Takareisien koukistus makuultaan 3x12
Pohkeet istuen 2x20
Vatsat

Yläkroppa B
Leuanvedot lisäpainoilla
Pystypunnerrus 3x5
Penkki kapealla otteella 5x5
Kulmasoutu käsipainoilla
Facepulls 3x12
Hauiskääntö käsipainoilla 3x12

Mitä mieltä ootte?

Mitäs mieltä ootte tälläsestä ohjelmasta.. salilla siis aattelin käydä 4 kertaa viikossa. Maanantai, tiistai, torstai ja lauantai. Kyykkyä ei ole koska on ollut onglemia polvien kanssa joten aloitan prässillä ja jossain kohtaa vaihdan kyykyn tekemiseen kun polvet tuntuu paremmalta.

1. Rinta, Ojentajat, Vatsat
Penkki 3x8-10
Vinopenkki kp 3x12
Dippi 3x8
Pushdown 3x10
Vatsat 3x20
2. Selkä, Hauis
Mave 3x5
Leuanveto 3x8-10
Alatalja 4x10
Selän ojennus 2x10
Hauis mutkatanko 3x10
Hauiskääntö vinopenkki 3x8
3. Jalat, Olkapäät
Prässi 3x12
Ojennus 3x10
Koukistus 3x10
Pohkeet 3x12
Pystypunnerrus 3x8-10
Viparit 3x10

Esim.
Ma = rinta, ojentajat, vatsat
Ti = selkä, hauis
To = jalat, olkapäät
La = rinta, ojentajat, vatsat
ja taas Maanantaina selkä ja hauis eli joka viikko jotkut lihakset tulee 2 kertaa.

1-jakoiseen voi olla liikaa, mutta itsehän sinä sen parhaiten huomaat, keskittyisin kuitenkin ehkä enemmän tekemään penkkiä ja pystypunnerrusta ja sitä että saat niissä painot nousemaan. Mutta tuskin noilla vielä saat ojentajiasi aivan tukkoon, koska sarjoja on kuitenkin noin vähän.

Okei, voihan sitä välillä ainakin jättää nuo ojentajaliikkeet pois. Dippiä tykkäisin kuitenkin välillä tehdä.

1 jakoinen koko kroppa 3 kertaa viikossa kahta treeniä vuoronperään kierrättäen.

treeni A

1. kyykky 5x
2. penkki 5x
3. leuat kapea vastaote 5x
4. pohkeet istuen/seisten 3x

Treeni B

1. mave 5x
2. kapea penkki 5x
3. leuat leveä vastaote 5x
4. istumaan nousu 3x

Sitten viellä kerran viikossa vipunostot sivulle 3 sarjaa siinä treenissä joka sattuu viikonlopulle (koska silloin treenaan toisella salilla jossa on paremmin käsipainoja.)

Sen mitä nyt omaa kroppaa tunnen niin alaselkä kyllä jaksaa ja jos ei jaksa niin sitten teen joka viikko 2 A treeniä ja vain yhden B treenin.

Löytyykö mitään suurempia vikoja?

1 jakoinen koko kroppa 3 kertaa viikossa kahta treeniä vuoronperään kierrättäen.

treeni A

1. kyykky 5x
2. penkki 5x
3. leuat kapea vastaote 5x
4. pohkeet istuen/seisten 3x

Treeni B

1. mave 5x
2. kapea penkki 5x
3. leuat leveä vastaote 5x
4. istumaan nousu 3x

Sitten viellä kerran viikossa vipunostot sivulle 3 sarjaa siinä treenissä joka sattuu viikonlopulle (koska silloin treenaan toisella salilla jossa on paremmin käsipainoja.)

Sen mitä nyt omaa kroppaa tunnen niin alaselkä kyllä jaksaa ja jos ei jaksa niin sitten teen joka viikko 2 A treeniä ja vain yhden B treenin.

Löytyykö mitään suurempia vikoja?

No suosittelisin aina tekemään noin, että 2 kpl A treniä ja yksi B. Sitten Mavessa ei tartte ehkä aivan noin paljon sarjoja tehdä(Paitsi tietysti, jos siinä vielä tekniikkaa opettelet ja painot eivät ole valtavat). Varmasti toistaseksi vielä alaselkä kestää, mutta, kun painoa alkaa tankoon tulla lisää, niin saattaa sanoa poks.

Sitten treeni B:hen mielummin ehkä kapean penkin tilalle vinopenkki. Pystypunnerrusta suosittelisin ottamaan mukaan, jos vaan jaksat sitä penkin jälkeen tehdä, vaikka tuohon A:han, ja pohkeet eivät ole välttämättömät 1-jakosessa olla, mukana, mutta voithan niitä aina treenin lopuksi hinkkailla, jos siltä tuntuu..

Back
Ylös Bottom