Olen nyt rapian vuoden tauon jalkeen palannut kaksijakoisen ohjelman pariin useampijakoisesta ohjelmasta ja koska olen saanut talla ohjelmalla yllattavan hyvia tuloksia ajattelin laittaa sen jakoon. Ohjelman ohessa on myos ajatuksia joidenkin osa-alueiden merkityksesta. Jaoin ohjelman viidelle paivalle, koska huomasin etta pidempien sarjojen jalkatreeneissa painot alkoivat olla niin suuria, etta ne verottivat jalkojen jalkeen tulevia rinta ja selkatreeneja hapenpuutteen kautta, enka toisaalta halunnut treenata rintaa ja selkaa samalla. Vaihdoin lisaksi noihin bodymentaliteetilla tehtaviin paiviin toistot viitentoista kympin sijaan ja lainailin rinta ja selkaosuudet Nyyssolan blogista.
Ideana naissa paivissa on osittain maksimoida lihaksen pumppia ja hapenpuutetta, jolloin kasvatetaan yksittaisten lihassolujen volyymia, kun solujen sytoplasman volyymi kasvaa ja organellien maara lisaantyy. Vastaavasti kahdessa myohemmassa treenissa tavoite on kasvattaa lihassolujen maaraa kohdistamalla niihin kasvuarsyke lyhyilla raskailla toistoilla. Jaloissa treenaan ensin jalat kokonaisuudessaan ja sitten kahdessa kevyemmassa osassa, joissa tavoite on vain maksimoida kasvuarsyke viikolle. Pukirullausten ja venyttelyjen rooli on tassa ohjelmassa suuri, jotta jalat palautuvat paivan 5 MAVEa varten. Kirjoitin taman englantilaisella nappiksella ja siksi tekstista uupuvat jotkin suomalaiset kirjaimet, pahoittelut siita.
1 paiva Jalat
SSb-kyykky 5X10
kapea prassi 5X50
SJMV 4X15 (yleisesti takarareisille suositelllaan lyhyempia sarjoja raskailla painoilla, mutta saan itse liikkeen paremmin perille nain)
etureisikone 4x15
takareisikone 4x15
Pohkeet seisten 4X15
Paiva 2 Selka ja hauis bodymielessa
Lammitelyjen jalkeen jaloille lyhyita putkirullauksia ja venytyksia, niin etta lihasta venytetaan hetki, loysataan ja venytetaan uudeleen hetki. Nain maksimoidaan hapen saanti ja palautuminen lihaksille.
Ylatalja 5X15
Alatalja lapio 5X15
Soutu KP 4X15
Pullover 3X20
Hauis tanko 3X15
hauis taljassa (hauiksen huipun treenausta) 3X15
Vatsat: rutistukset
Paiva 3 Rinta ja ojentaja bodymielessa
Lammitelyjen jalkeen jaloille lyhyita venytyksia, niin etta lihasta venytetaan hetki, loysataan ja venytetaan uudeleen hetki. Nain maksimoidaan hapen saanti ja palautuminen lihaksille.
Rinta KP 5X15
Penkki 5X15
Flyers 3X15
Pystysoutu KP 4X10
Takaolat KP pekissa 4X10
Olkapaat sivuille 4X10
Ojentajatalja 5X15
Ojentaja KP niskan takana 3X10
Kyljet
Tama paiva on paperilla melko pitka, mutta kun takaolat ja ojentajataljan tekee superina samoin kuin vipunostot ja ojentajat niskan takana, niin sen saa helposti alle tuntiin.
Paiva 4 tauko
Paiva 5 Selalle voimaa ja takareisille sekoitus voimaa ja TUT:ia
Maastaveto 5X6 rakenetaan sarja esim 100, 120, 140, 140, 140; seuraavalla viikolla 100, 120, 140, 160, 160 jne. Ideana saada raskailla painoilla arsyketta lihaksille ilman etta kustaan kehitys kyykyssa vetamalla selka jumiin.
Askelkyykky 4X10 ( toistot per jalka)
Pohkeet istuen 4X15-20
Selka rackissa 3X6
Leuanveto lisapainolla 4X6
Kulmasoutu 3X8
Hauis Hammer 3X8
Vatsat: voimapyora ja lankku
Paiva 6 Voimaa rinnalle ja etureisille sekoitus voimaa ja TUT:ia
Etukyykky 5X5
Hack 5X20
Vinopenkki KP 4X6
Alaviistopenkki 4X6
Pystypunnerrus 5X6
Takaolat tangolla 4X15
Ranskalainen 3X8
Vatsat: hitaat negatiiviset laskut
paiva 7 lepo
Oman kokemuksen mukaan rinta, selka takaolat, kadet ja jalat kasvavat talla hyvin ja etuolat heikohkosti. Olen nyt tehnyt kaksi 5 viikon sylkia joiden jalkeen olen aina pitany 1 viikon kevyen viikon. Sarjapainoja olen koittanut nostaa kaikille paiville proressiivisesti, mutta kuten arvata saattaa, noissa pitkissa sarjoissa painot ovat nouseet hieman hitaammin, kun taas voimatreeneissa ollaan harpottu huolella eteenpain. Jalat ovat palautuneet yllattavan hyvin ja maastaveto tuloskin on noussut noin 20kg (kutosen sarjoissa siis, ei maksimi).
Ideoita ja haukkuja otetaan vastaan.