Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Joo idea oli neuvoissa ihan hyvä, mutta toteutus vähän kyseenalainen. Minusta ei kyllä tasapaino sais mennä mavessa koskaan, näytti aika vaaralliselta. Sumotyylillä saa ja pitääkin "istua tai nojata taakse" ennenkuin irroittaa, mutta se itse nosto tulee mielestäni pystysuoraan eikä noin takaviistoon.
Joo totta kyl kyl, mutta.. Mulla on sama ongelma ku Tatella tossa. Tarvii olla riittävästi malmia että saa vedettyä ittensä lähtöasentoon :jahas:
Kapeella sama homma. Painojen kanssa tota horjahteluongelmaa ei kyllä ole.

Jos haluaisin jonkun ammattilaisen neuvomaan juuri minulle, mitä minun pitäisi tehdä, jotta pääsisin syväkyykkyasentoon ihan mukavasti istuskelemaan, kenen puheille minun pitäisi mennä? Joku personal trainer vai fysioterapeutti? Tietysti mahdollisimman halvalla, mutta ammattitaitoa haluaisin silti. Tää on vaan tällasta jossittelua, mut jos kohtuulliseen hintaan saisin henkilökohtaiset venyttelyneuvot sun muut, voisin jopa harkita sitä. Itekkin olen toki venytellyt ja saanut jonkunlaista tulostakin, mutta en mielestäni riittävästi.

Jos haluaisin jonkun ammattilaisen neuvomaan juuri minulle, mitä minun pitäisi tehdä, jotta pääsisin syväkyykkyasentoon ihan mukavasti istuskelemaan, kenen puheille minun pitäisi mennä? Joku personal trainer vai fysioterapeutti? Tietysti mahdollisimman halvalla, mutta ammattitaitoa haluaisin silti. Tää on vaan tällasta jossittelua, mut jos kohtuulliseen hintaan saisin henkilökohtaiset venyttelyneuvot sun muut, voisin jopa harkita sitä. Itekkin olen toki venytellyt ja saanut jonkunlaista tulostakin, mutta en mielestäni riittävästi.

jto?

Jos haluaisin jonkun ammattilaisen neuvomaan juuri minulle, mitä minun pitäisi tehdä, jotta pääsisin syväkyykkyasentoon ihan mukavasti istuskelemaan, kenen puheille minun pitäisi mennä?

Sillä ei oo merkitystä onko se PT, fysio vai shamaani, koska edellämainituista jokainen voi olla pätevä tai epäpätevä kyykkyopettaja. Sikäli onkin hankalaa kun ei tiedä ketkä on kaupungin kyykkygurut ja vaikeaahan sitä on lähteä etsimään ilman mitään taustatietoja. jto varmasti osaisi neuvoa hyvin, mutta sitten pitäis mennä paikan päälle ja se vaatii vähän matkustamista (ei kuitenkaan ole ennenkuulumatonta). Toinen mihin uskaltaisin luottaa tossa asiassa on paikallisen painonnostoseuran kokeneimmat henkilöt. Jos ei seuraan halua liittyä niin voi kysyä jos siellä olis jotain kursseja, tai muita mahdollisuuksia saada opastusta kyykkyyn.

Mikä on optimaalinen syvyys takakyykylle kun tavoitteena on maksimaalinen lihaskasvu? Niin alas kuin menee? Itselläni polvet kipeänä seuraavan viikon jos kovilla painoilla vedän pohjalle asti, mistä saattaa johtua?

Mitäs avuksi kun tuntuu et voimat riittäis vetää helposti enemmän ku 120kg maasta, mut ote ei vaan pidä. Nelisen toistoa menee aika helposti, mut ei uskalla sit vetää sarjoja ihan loppuun kun tuntuu vaan et kohta luistaa ote ja tanko tippuu. Ristiotteella nostan isommat painot.

Mitäs avuksi kun tuntuu et voimat riittäis vetää helposti enemmän ku 120kg maasta, mut ote ei vaan pidä. Nelisen toistoa menee aika helposti, mut ei uskalla sit vetää sarjoja ihan loppuun kun tuntuu vaan et kohta luistaa ote ja tanko tippuu. Ristiotteella nostan isommat painot.

Näppireeniä vaan lisäks. Lisäksi mavessa aina lämpät ja nousut myötäotteella ilman sormilukkoa niin pitkälle kuin pääsee. Tuolla myötäote maveilla ainakin ite sain varsin nopeaa tahtia näppivoimat sille tasolle ettei enää nostaminen jää niistä kiinni millään painolla. Niin ja käytäthän magnesiumia? Ensin suositteleisin siis ottamaan magnesiumia käyttöön ja ottamaan nuo lämpät myötäotteella sekä lisäreeniä näpeille (pidät vaikka tankoa ilmassa lyhkäsiä sarjoja, jto on kirjotellu otereeneistä paljon voimapuolella). Jos tuntuu ettei nuo tuo tarpeeksi nopeaa apua niin remmit auttaa, mutta ainakin voimailija kusee siinä omiin muroihinsa mikäli ei näppivoimiaan kasvattele.

Mikä on optimaalinen syvyys takakyykylle kun tavoitteena on maksimaalinen lihaskasvu? Niin alas kuin menee? Itselläni polvet kipeänä seuraavan viikon jos kovilla painoilla vedän pohjalle asti, mistä saattaa johtua?

aika paha kenenkää varmaa sanoa noilla tiedoilla. meneekö lonkka,polvi ja jalkapöytä linjassa, eli ylhäältä kattoen pääällekkäin. tietenki on mahdollista että siel on muutakin häikkää (esim itellä kenkien kanssa kyykkäily aiheuttaa/korosotaa jotain mikä kipuaa polvissa, mut ilman ei mitää kuha toi polvilinja pysyy) sillo pitänee mennä ammattilaiselle, netissa paha niiden ammattilaistenkaa lienee neuvoa

Näppireeniä vaan lisäks. Lisäksi mavessa aina lämpät ja nousut myötäotteella ilman sormilukkoa niin pitkälle kuin pääsee. Tuolla myötäote maveilla ainakin ite sain varsin nopeaa tahtia näppivoimat sille tasolle ettei enää nostaminen jää niistä kiinni millään painolla. Niin ja käytäthän magnesiumia? Ensin suositteleisin siis ottamaan magnesiumia käyttöön ja ottamaan nuo lämpät myötäotteella sekä lisäreeniä näpeille (pidät vaikka tankoa ilmassa lyhkäsiä sarjoja, jto on kirjotellu otereeneistä paljon voimapuolella). Jos tuntuu ettei nuo tuo tarpeeksi nopeaa apua niin remmit auttaa, mutta ainakin voimailija kusee siinä omiin muroihinsa mikäli ei näppivoimiaan kasvattele.

Magnesiumia ei oo käytössä. Pitää varmaan sitä käydä hakemassa.

Tosiaan lämppäsarjat vedänkin tällä hetkellä myötäotteella aina ja vasta työsarjoissa ristiotetta kehiin. Jooh, ei tosiaan oo innostusta hommata remmejä kun pitkällä tähtäimellä ei oo kovin hyödyllistä.

Paras syvyys lihaskasvua ajatellen olis kai lähes ihan täysin pohjaan, mutta ei kuitenkaan niin syvään, että sieltä vois mitenkään pompauttaa vauhtia. Tosta kivusta on paha nyt sanoa mitään, mutta todennäköisesti väärästä tekniikasta tai (joka on seurausta) huonosta liikkuvuudesta se johtuu.

Sormilukko kyllä ratkaisee ongelmat sekä epäsymmetrisen noston että näppivoimien suhteen

Ainot että rikoin toisen sormen peukalon rystysnivelen kun rivessä pudotin sormilukolla tangon alas (en maahan asti vaan syliin). Siihen asti oli ihan kiva, taitaa mennä tosin tuo vamma tuolle ikilistalle jotka ei ikinä parane täysin, kuten ranne ja nilkka jo.

No kummallas sitä kyykkimistä sitten kannattais tehdä? Tai kysytäänkö näin, että kumpi on näin yleisellä tasolla suositumpi tapa tehdä kyykkyjä, kisa- vai syväkyykky? Tuntuma on luonnollisesti erilainen ja syväkyykky on rasittavampi tehdä, mutta oisko siitä sitten se hyöty sen verran suurempi, että kannattais kisakyykyn sijaan mennä pohjaan saakka? :D

Ei sen väliä kummalla tavalla kyykkäät, kunhan kyykkäät. Voimanostossa low-bar on yleisempi, high-bar taas suosii painonnostoa tempauksen ja työnnön liikeratojen vuoksi. Itse olen kyykänny high-bar tekniikalla ja olen opettelemassa low-bar tekniikkaa, sillä takareidet saa täten enemmän rasitusta. High-bar on myös kuluttavampi polville joka voi olla ongelma jos polvet ei kestä tätä. http://70sbig.com/blog/2012/01/low-bar-vs-high-bar-squatting/

High-bar on myös kuluttavampi polville

Tätä en ihan helpolla niele. Melko perusteellisen selvityksen vaadin väitteelle ennen kuin ees harkitsen sen uskomista.
Muuten en kyllä jaksa osallistua täyskyykky vs. vajaa kyykky -keskusteluun, koska se on käyty pakkiksella jo noin kaksisataa kertaa. Sen voin sanoa että itse suosittelen täyskyykkyä, jos se vain on mahdollista.

Monet tuntuu suosivan polvilämppäreitä kipuilua vastaan. Itellä ei tosin niistä ole kokemuksia.

Muotoilin ehkä hiukan huonosti. Ei mullakaan mitään vaivoja ole tullut vaikka olen high-bar tyyliä käyttänyt ja etukyykkyä kanssa, jossa polvet luonnollisesti menee vielä enemmän eteen. Pontti oli se että jos polvet on paskana jostain muusta syystä niin täyskyykky ottaa enemmän polviin, tämä siis tämän mukaan> http://www.youtube.com/watch?v=rOH6b0jJ2bQ Videossa tosin puhutaan boxikyykystä mutta kuitenkin.

Tätä en ihan helpolla niele. Melko perusteellisen selvityksen vaadin väitteelle ennen kuin ees harkitsen sen uskomista.
Muuten en kyllä jaksa osallistua täyskyykky vs. vajaa kyykky -keskusteluun, koska se on käyty pakkiksella jo noin kaksisataa kertaa. Sen voin sanoa että itse suosittelen täyskyykkyä, jos se vain on mahdollista.
Jos high-bar kyykyllä tarkoitetaan enemmän bodybuilding kyykkyä, niin totta se on. Low-bar kyykyssä jossa yleensä siis jalat on käsitykseni mukaan leveämmällä polviin kohdistuu pienempi rasitus.

"Typically the torque forces in the barbell squat are slightly greater for the stronger hip joints as compared to the knee joint although both the knee and hips travel in opposite direction away from the line of force. Generally speaking, during a powerlift type squat (bar lower behind the shoulders and a wider stance) the knee does not travel forward as far as a bodybuilding type squat. The hips typically travel back further with the torso bent forward on a powerlift type squat. This emphasizes the stronger hip extensors and adductors and consequently reduces knee extensor involvement. Knee torque is further reduced by a wide stance."

Mitä kapeampi jalkojen asento sinä enemmän työskentelevät lihakset jotka suoristavat polvea ja mitä leveämpi asento niin sitä enemmän työskentelevät lihakset jotka suoristavat lantiota -> polveen kohdistuu suuremmat voimat kapealla jalkojen asennolla (yleensä siis high-bar squat) kuin leveällä jalkojen asennolla (yleensä siis low-bar squat).

" Kreighbaum (1996) illustrates the safe position of a deep squat with the knees extending beyond the toes. Kreighbaum explains how a deep squat can be performed little chance of injury to the knee. The variables of concern:

speed of descent
size of calves and thighs
strength of the controlling muscles

The primary danger to the knee occurs when the tissues of the calf and thigh press together altering the center of rotation back to the contact area creating a dislocation effect. The danger of knee injury in this situation may be prevented if either of the following factor are present:

center of gravity of the body system is kept forward of the altered center of rotation
muscles of the thigh are strong enough to prevent the body from resting or bouncing on the calves.

Kreighbaum concludes the deep squat is of little danger to the knees unless these variables and factors are disregarded. Certainly only a limit type of athletes and performers may have a the need to perform a full squat. Olympic weightlifters commonly bounce out of a full front squat with near maximum resistances during both the Clean & Jerk and Snatch. Incidentally, the wide stance during an Olympic-style squat further reduces knee torque forces."

Syväkyykyn ei siis pitäisi olla mitenkään vaarallista polville, kunhan ala-asennossa ei "pompauta" painoa pohkeille. Tuossa mainitaan juuri kyllä, että painonnostajat pompauttavat ala-asennossa painot ylös, mutta leveä jalka-asento takaa sen, että polviin ei kohdistu kovia voimia.

"If the body has not adapted to a greater torque force, injury can result. It is not necessary to avoid the torque force if the muscles and joint structures can adapt. See adaptation criteria. Of the hip and knee joint, the knee is more vulnerable to injury than the hip due to structural and functional differences. Certainly, if an individual has had a history of knee pain associated with these types of movements, the squat can be modified to to place more torque on the hip and consequently less on the knee joint. Based on the above analysis, this can be accomplished two ways. Simply, by not squatting down all the way (e.g. 90°) both the knees and hip do not experience as great of torque forces. Although, this decrease is may be off set by the tendency to add more weight to the exercise. Alternatively, by bending at the hip more than the knee, the knee will travel forward less, as in the powerlifting type squat. Recall, the quadriceps will not be exercised as intensely since there is less torque on the knee joint. In addition, since balance must be maintained over the feet, bending over not only transfers more torque to the hips, the torque forces through the spine (lower back) increase, another vulnerable joint for some. Certainly a compromise must be made to evenly distribute the torque force between the knee and the hip/lower back, particularly when both the knees and lower back are healthy."

Jos on taasen ongelmia polvien kanssa, niin ratkaisuna on juuri, että ei kyykkää alle 90 asteen, koska silloin polviin ja lantioon kohdistuu suurempia voimia kuin silloin kun kyykky jätetään vajaaksi.

Lähde: http://www.exrx.net/Kinesiology/Squats.html

Jos high-bar kyykyllä tarkoitetaan enemmän bodybuilding kyykkyä, niin totta se on. Low-bar kyykyssä jossa yleensä siis jalat on käsitykseni mukaan leveämmällä polviin kohdistuu pienempi rasitus.

No niin, mitä enemmän polvet liikkuu eteenpäin sitä suuremmassa roolissa etureidet on nostossa (polven ojennus) ja sitä suurempia voimia kohdistuu polviniveleen suhteessa käytettyyn painoon. Mitä vajaammaksi kyykky jää ja mitä enemmän siinä pystytään käyttämään myös vahvoja lantionojentajia (polvet taaempana, jalat leveemmällä), sitä suurempia painoja voidaan käyttää, mikä myös puolestaan kasvattaa polviin kohdistuvia voimia.
Although, this decrease is may be off set by the tendency to add more weight to the exercise.
Ideaalitilanne on kyllä päästä pohjaan ilman, että polvia tarvitsee viedä tolkuttomasti eteenpäin, koska silloin saadaan täydellä liikelaajuudella tehokkaasti kaikki nostavat lihakset käyttöön. Joillekin tää on rakenteellisista syistä kuitenkin erittäin vaikeaa, enkä mä silloin näe ongelmaa polvien eteenviemisessä. Kyykky ei vaan välttämättä pääse silloin täysiin oikeuksiinsa takaosaston kannalta. Jos ne polvet sitten menee paljon eteenpäin, voi olla ihan aiheellista kiinnittää huomiota tähän:
The primary danger to the knee occurs when the tissues of the calf and thigh press together altering the center of rotation back to the contact area creating a dislocation effect. The danger of knee injury in this situation may be prevented if either of the following factor are present:

center of gravity of the body system is kept forward of the altered center of rotation
muscles of the thigh are strong enough to prevent the body from resting or bouncing on the calves.
Kyykyssä kuuluu IMO käyttää hyväksi lihasten elastisuutta, mutta se ei tarkoita samaa kuin pohkeista pompauttamista. Pohkeita ei pidä käyttää trampoliinina tai lepoalustana kyykyn pohjassa. Toinen tekijä on laskeutumisnopeus, jota hidastamalla voi tarvittaessa tasoittaa suunanvaihdossa tapahtuvaa voimapiikkiä (mitä nopeampi liike sitä voimakkaampi jarrutus).
Painonnostajista kun puhutaan niin ei nekään käytä takareisien ja pohkeiden kontaktia hyväksi pompussa, vaikka sieltä pohjasta joustamalla vauhtia otetaankin aika rajusti. Se jousto tulee lihasten pitkittäisestä elastisuudesta.

Uhkailin etten syvyyskeskusteluun osallistuisi, mutta olkoot tämä riittävän eriävä aihe.

Back
Ylös Bottom