Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitä tarkotetaan penkkaamisessa että kyynärpäät ei saa levitä? Mikä ois semmonen kiintopiste kyynärpäiden asennolle ? sojottaa kokoajan samaan suuntaan? :D

^ parhaan voimantuoton kannalta kyynärpäät leviää noston eri vaiheissa. Kärjistäen rinnalta lähdössä kyynärpäät on kaikkein lähimpänä kylkiä, ja loppuojennukseen lähdettäessä kaikkein eniten "levinneinä". Tuo "leviäminen" siis on suhteellisen vähäistä noston aikana, mutta sitä kuitenkin tapahtuu jos voimantuoton haluaa maksimoida noston eri vaiheissa. Kokeilemalla sen nopeasti havaitsee, että jos pinnanostoja teet ensin aivan rinnan tasalta niin eniten rautaa nousee kun kyynärpäät on suhteellisen kapealla, sitten kun nostat pinnoilta noin noston puolivälin paikkeilta, niin huomaat että eniten rautaa nousee kun kyynärpäät on levitettyinä huomattavasti enemmän sivuille kuin rinnalta nostettaessa.

vähän sekava selitys mutta koita pärjätä

Jos ei satu naksuessa niin jatka kyykkäämistä. Itelläkin naksuu aina välillä paikka jos toinenkin, mutta kun kipua ei tunnu niin ei haittaa.

Missä järjestyksessä teet nuo liikkeet? Teetkö ensin etureidet ja sitten vasta takareidet vai vuorotellen?

Teen eri päivinä etu- ja takareidet, ku 2-jakosella vedetään. 90 asteessa ei naksu, mutta paljo paremmin menee perille tuo syvempi, nii mielellään kyllä sillä jatkasinki.

Eli; Meikäläinen alotti uuden salitreenin massan hankkimiseksi, mutta nyt semmonen "huoli" on vielä, kun pitäs lähteä leposykettä madaltamaan joka paukkuu atm noin 80 tienoilla. Kesän alotin taas hyvin lenkkeilemällä mutta se jäi sitten melko pian sateiden ja töiden myötä...
Aattelin, että jos lähen 3x sali + 1x kardio -setillä pyörittämään viikkoja (eli yht. 4 treenipäivää joista 3 salipäivää viikossa), niin onnistuukohan se massan kasvu JA sydämen treenaus samalla kuinka hyvin? Ja minkälainen treeni ois paras sitten siihen kardioon? Yritin googlailla asiasta, ilmeisesti interwalliharjottelu on ihan ok. Mutta oisko parempi sit lähteä juoksentelemaan tunniks vai esimerkiks mennä tunniks pelaamaan sulkapalloa?
Vai pitäskö 3x sali + 2xkardio jos haluaa oikeesti parantaa leposykettä? :D
Salitreeni on tällä hetkellä tän näkönen, jos kiinnostaapi:

Ma:
- Alaltalja 4x12
- Ylätalja 4x12
- Kulmasoutu 4x12
- Ylätaljasta niskantaa 4x12
- Hauis ristitaljan alaosasta selkä taljaanpäin 4x12
- Leuanveto kapealla vastaotteella + lisäpainolla, 5x5 // Leuanveto myötäote + lisäpainolla, 5x5 vuoroviikoin

Ti:
- Kyykky 5x5
- Reiden ojennus 4x12
- Prässi 4x12
- 4x Superina reiden koukistus x10 + SJMV x10

To:
- Penkki 5x5
- Rinta ristitaljassa 4x12
- 4x Superina Ojentajapunnerrus x12 + Ranskalinen seisten x12
- Pystysoutu 4x12
- Viparit sivuille 4x12
- Hartiat (kohautukset) 3x14

^ pahoittelen kirjoitushäiriötä, tarkoitin siis juurikin imeytymistä. eli siis ei mitään väliä palautumisen/imeytymisen nopeuden kannalta sekoittaako palkkarin veteen vai maitoon...

Kyllä se nyt vähän vaikuttaa. Maitoon sekotettuna palkkari imeytyy hitaammin, piste. Se, että onko sillä käytännön merkitystä on sitten taas eri juttu, mutta itse elän siinä uskossa että palkkarista saa enemmän hyötyä irti, jos sen sekoittaa veteen. Eipähän tarvitse omia maitojakaan kuskailla mukana.

Onks tää jotain näitä juttuja taas, että maitoproteiini imeytyy hitaammin? Ihan sitä samaa proteiiniä se herakin on. Sillä ei oo mitään merkitystä palautumisen tai kehityksen kannalta, et kumpaan sekotettu palkkari imeytyy nopeemmin. Jos tommosia asioita miettii, ni kannattaa varmaan varmistaa aminohappojen saanti jo ennen treenejä esim. BCAA:lla, kun miettiä, et imeytyykö se palkkari, jossa on käytetty heraproteiiniä nopeemmin maidossa, vedessä, mehussa vai kusessa.

Onks tää jotain näitä juttuja taas, että maitoproteiini imeytyy hitaammin? Ihan sitä samaa proteiiniä se herakin on. Sillä ei oo mitään merkitystä palautumisen tai kehityksen kannalta, et kumpaan sekotettu palkkari imeytyy nopeemmin. Jos tommosia asioita miettii, ni kannattaa varmaan varmistaa aminohappojen saanti jo ennen treenejä esim. BCAA:lla, kun miettiä, et imeytyykö se palkkari, jossa on käytetty heraproteiiniä nopeemmin maidossa, vedessä, mehussa vai kusessa.

Itse vedän palkkarin sillä tavalla millä se maistuu parhaalta, eli vedessä. Kommentoin tuohon vaan siksi, koska hera yksinkertaisesti imeytyy hitaammin maidon kanssa. Maitoproteiinista suurin osahan on kaseiinia, mikä imeytyy hitaasti. Jostain myöskin luin että maito tekee jonkinlaisen ''kalvon'' mahalaukkuun sen juotuaan, joka hidastaisi imeytymistä.

Nää on näitä hifistelyjuttuja, itse vedän palkkarin veden kanssa koska olen siihen tottunut ja suosittelen sitä muillekkin, mutta jos tielle sattuu kaveri joka juo palkkarinsa maidon kanssa niin en minä sitä ala morkkaamaan, kukin tavallaan.

No sittenhä sie voitki varmaan tähän laittaa jonku tutkimuksen, jossa todetaan, että rasvattomaan maitoon tehty palkkari imeytyy hitaammin ku veteen tehty? Jos haluut hifistellä, ni otat ne BCAA:t ennen treenejä. Pysyn edellen kannassani, ettei sillä oo mitään käytännön merkitystä, et onko se palkkari sekotettu veteen vai maitoon. Jos punaseen maitoon sekottaa, niin sitten voin uskoo tommoset "kalvo mahalaukussa" selitykset, mut ei mee läpi rasvattomassa maidossa.

e: ja teen siis ite palkkarini veteen, koska se on kätevämpää. Mut en kuvittele sen imeytyvän yhtään nopeammin.

No sittenhä sie voitki varmaan tähän laittaa jonku tutkimuksen, jossa todetaan, että rasvattomaan maitoon tehty palkkari imeytyy hitaammin ku veteen tehty? Jos haluut hifistellä, ni otat ne BCAA:t ennen treenejä. Pysyn edellen kannassani, ettei sillä oo mitään käytännön merkitystä, et onko se palkkari sekotettu veteen vai maitoon. Jos punaseen maitoon sekottaa, niin sitten voin uskoo tommoset "kalvo mahalaukussa" selitykset, mut ei mee läpi rasvattomassa maidossa.

Sitähän tuossa pari viestiä aiemmin sanoinkin että ei välttämättä ole mitään käytännön merkitystä... Ja odotinkin että pyydät jotain tutkimusaineistoa, niitä varmasti löytyy kun jaksaa nettiä tarpeeksi penkoa mutta minulle riittää se, että enemmistö niin väittää ja perustelee. Tuosta kalvojutusta en sen enempää tiedä, kun olen sen vain lukenut jostain, mutta maidon sisältämä kaseiini varmasti hidastaa omalta osaltaan heran imeytymistä, mutta missä määrin? - sitä en tiedä, mutta mitään menetettävää ei ole jos vähän hifistelee ja juo sen veden kanssa, niin se on parempaakin. :)

Oma kysymykseni koskisi kyykkäämistä.

Eli olen nyt alkanut kiinnittämään treenaamisessa enemmän painoa jalkoihin, kun tuntuu ettei tule rasitettua tarpeeksi.
Olen pyrkinyt kehittämään etukyykkytekniikkaani, mutta olen huomannut kropassani ongelman: En yksinkertaisesti pääse yhtään alas, ellei jalat ole todella haarallaan.
Tämän pystyn toki korjaamaan korokkeella kantapäiden alla, mutta ihmettelen vain miten ihmiset pystyvät kyykkäämään selkä suorana kantapäät maassa perse lattiassa ja selkä täysin suorana. Itse saan hädintuskin reisiäni taittumaan 15 astetta ilman, että jalat menevät täysin lukkoon ja alemmaksi jatkaessani olen selälläni, jos suorana yritän pysyä.

Onko tämä vain joku outo fysikaalinen poikkeavuus vai harjaantuuko tämä "virhe" pois treenaamisen myötä? koska en ikinä ole pystynyt tekemään "aasian kyykkyä", vaikka kaverit (varsinkin naispuoliset) voivat hengata vaikka tuntikaupalla tuossa asennossa o_O

http://www.youtube.com/watch?v=y76UbfBr5vo

Back
Ylös Bottom