Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Heh. Jos et halua sitä ymmärtää, että tällä menolla kohta ei ole muilla sitä rahaa mitä lainata kuin Kiinalaisilla ja Venäläisillä, niin en voi mitään. Vai meinaatko että Etelä-Euroopan maat lainaa Suomelle joka menettää AAA luokituksensa? Mistä ne lainaisi yhtään mitään ylipäätään, oli luokitus mitä tahansa?

Ei minulla sen enempää ole pökäleet puntissa, mutta ei tämä meno kauaa tule jatkumaan. Leikkurit napsahtaa vielä se on varma. Tai sitten pitää lähteä talous kasvamaan rajusti, en oikein siihenkään lähitulevaisuudessa usko...

EU/EMU:n raha- ja finanssipoliittisissa institutionaalisissa järjestelyissä on vakavia ongelmia, joita on muissa ketjuissa ja varmaan täälläkin käsitelty.

Silti, vaikka käsiteltäisiin asiaa ilman EU-kriittistä näkökulmaa, niin miksi Suomi menettäisi AAA-luokituksensa? Edes pahimmat velalla pelottelijat eivät ole onnistuneet kaivamaan tätä vakavamman näköistä kuvaajaa, vaikka ovat turvautuneet VM:n budjettiosastoon.
VM_valtionvelka_2012.jpg

Suomen velan suhde BKT:hen ei ylitä 60 prosenttia, joka on vakaus- ja kasvusopimuksessa luokiteltu raja (jolle ei ole sinänsä mitään perusteita, mutta joka nyt vaan on kirjattu sinne). Tilastokeskuksen mukaan Suomen valtionvelan (eka luku) ja julkisyhteisöjen velan (toka luku) suhde BKT:hen on kehittynyt seuraavasti (prosenttia BKT:sta):
2004 41,9 44,4
2005 38,1 41,7
2006 35,5 39,6
2007 31,2 35,2
2008 29,3 33,9
2009* 37,3 43,5
2010* 41,8 48,4
2011* 41,6 48,6

* ennakkotieto

Ja ei, en edelleenkään ymmärrä minkä takia sitä rahaa ei kohta ole kuin kiinalaisilla ja venäläisillä. Et kyllä itse ole tuota väitettäsi mitenkään perustellut, mutta on toki hienoa että sinulla on asiasta mielipide.

Eikö narrisonford näe mitään uhkakuvia tässä nykysuunnassa jossa yksityinen sektori koko ajan leikkaa ja vähentää työpaikkoja ja julkinen sektori jatkaa paisumistaan? Miten valtio saa budjetin tasapainoon, jos se koko ajan vaikeuttaa yksityisen sektorin elpymistä verojenkorotuksilla? Voiko valtio lainaa ottamalla ja julkista sektoria kasvattamalla ratkaista tämän kriisin?

Jo nämä kaksi LEIKKAUSTA saisivat Suomen talouden tasapainoon: kaikki käsi ojossa tulleet paluulippu kouraan ja takas sinne savimajaan tai mistä ikinä lähtivätkään.
Ja sitten, kaikenmaailman kehitysavut ja muut ulkomaille tarjotut rahat säppiin.

Ja vola.. meillä on miljardi säästöt, ja lisä velkaa ei tarvitse ottaa. Huomioikaa.. me ja meidän tulevat polvemme otamme velkaa elättääksemme mohamedilaiset täällä ja täältä aina afrikan sarveen asti.

Voisitko hiukan avata lukuina tätä pelastusoperaatiota.

jotenkin tuntuu, että taas vaan suu vaahdossa huudetaan neekeriä, mutta yhtään lukua ei ole tullut tarkistettua. Oikeastaan koko mittaluokka on kadoksissa?

Ja tämä ei ole mikään kannanotto kehitysavun / elintasopakolaisten puolesta.

Voisitko hiukan avata lukuina tätä pelastusoperaatiota.

jotenkin tuntuu, että taas vaan suu vaahdossa huudetaan neekeriä, mutta yhtään lukua ei ole tullut tarkistettua. Oikeastaan koko mittaluokka on kadoksissa?

Ja tämä ei ole mikään kannanotto kehitysavun / elintasopakolaisten puolesta.

juu, kukaan ei oo lukuja koskaan miettiny. huudetaan vaan.

maahanmuuton hinta.doc

http://global.finland.fi/public/default.aspx?contentid=165234&nodeid=32313&contentlan=1&culture=fi-FI

Suomi käytti viime vuonna kehitysapuun 0,43 prosenttia bruttokansantulostaan. Viisi DAC-maata ylitti YK:n 0,70 prosentin suosituksen. Ne olivat Ruotsi (0,98), Luxemburg (0,92), Norja (0,88), Tanska (0,82) ja Hollanti (0,80). Suomen edelle sijoittuivat lisäksi Irlanti (0,58) ja Belgia (0,47).

Suomi on sitoutunut Euroopan unionin vuonna 2005 tekemään päätökseen saavuttaa 0,51 prosentin minimitavoite vanhoille jäsenmaille vuoteen 2010 mennessä ja 0,7 prosentin tavoite vuoteen 2015 mennessä.

toivottavasti ei oo liikaa aiheutunu mielipahaa ihmisille tästä jatkuvasta huutamisesta. se, että jakob ei ole koskaan yhtään lukua tarkistanu, ei tarkoita etteikö joku muu olisi.

ja suomen bkt 2011 189,4 miljardia, josta 0,7 % on noin 1,3 miljardia.

vedä nyt happea välillä. En minä ole väittänyt missään kohtaa, ettei näitä olisi laskettu. Monesta kommentista tulee vaan aikalailla sellainen olo, että asioita tarvitse ei selvitellä, koska naapuri ja kehitysapu.

Suomi pelastuisi välittömästi kun näistä kahdesta kirouksesta päästäisiin eroon. Epäilen vahvasti. Ne on niin maailman suurin vääryys kaikille ja iankaikkisesti, että mihinkään muuhun ei kannata edes ajatella puuttuvan ennen kuin kaikki värivammaiset on ajettu täältä pois.

Ja kuten sanottua. tarkoitus ei ollut puolustaa maahanmuuttoa tai kehitysapua. Toisaalta jos mun pitää valita vihervasemmisto tai mamu-threadin kommaripersujen väliltä niin minut saa lokeroida vihervasemmistoon. Kiitos.

Lisätään vielä yksi sana: Kreikka.

E: tuplapostaus. duuniverkko lagailee

Noh, nyt saatiin tästäkin mamu thread.
Kiinnosta [ ]
ei kiinnosta [x]

Eikö narrisonford näe mitään uhkakuvia tässä nykysuunnassa jossa yksityinen sektori koko ajan leikkaa ja vähentää työpaikkoja ja julkinen sektori jatkaa paisumistaan? Miten valtio saa budjetin tasapainoon, jos se koko ajan vaikeuttaa yksityisen sektorin elpymistä verojenkorotuksilla?

En ole koskaan tietääkseni puhunut myötäsyklisen talouspolitiikan puolesta enkä myöskään pitänyt valtion budjetin tasapainottamista jollain tietyllä aikavälillä välttämättömänä. Veronkorotukset ja leikkaukset nimenomaan ovat myötäsyklisiä tässä taloustilanteessa eivätkä missään nimessä toivottavia. Silti niitä tehdään, koska tällainen "markkinakuri"-ajattelu yhdistettynä tähän budjetin tasapainottamisvimmaan on niin laajalle levinnyttä. Ja kun tähän vielä lisätään se, että suuri osa ei ymmärrä talouden perusmekanismeja niin lopputulos on, että annetaan perverssejä politiikkasuosituksia (yritetään tasapainottaa budjettia taantumassa veronkorotuksilla ja leikkauksin).
Voiko valtio lainaa ottamalla ja julkista sektoria kasvattamalla ratkaista tämän kriisin?

Valtio voi vetäytyä roolistaan talouden kannattelijana, ja sen on syytäkin tehdä niin, siinä vaiheessa kun yrityssektori sekä kotitaloudet alkavat jälleen investoimaan (velkaantumaan). En osaa sanoa miltä luvut tarkalleen ottaen näyttävät Suomen osalta, mutta todennäköisesti jossain määrin muistuttavat Yhdysvaltain vastaavia:

http://rahajatalous.wordpress.com/2012/09/28/velka-investoinnit-ja-tyottomyys/

vedä nyt happea välillä.

En tiedä sun kunnosta ja ylipainosta, mutta mua ei ainakaan tää kirjottaminen kauheasti hengästytä.

En minä ole väittänyt missään kohtaa, ettei näitä olisi laskettu. Monesta kommentista tulee vaan aikalailla sellainen olo, että asioita tarvitse ei selvitellä, koska naapuri ja kehitysapu.

Tuleehan sulle tottakai, ku sä et itse tiedä niistä mitään niin sä oletat ettei kukaan muukaan tiedä.

Suomi pelastuisi välittömästi kun näistä kahdesta kirouksesta päästäisiin eroon. Epäilen vahvasti. Ne on niin maailman suurin vääryys kaikille ja iankaikkisesti, että mihinkään muuhun ei kannata edes ajatella puuttuvan ennen kuin kaikki värivammaiset on ajettu täältä pois.

Rasistista tekstiä.

Ja kuten sanottua. tarkoitus ei ollut puolustaa maahanmuuttoa tai kehitysapua. Toisaalta jos mun pitää valita vihervasemmisto tai mamu-threadin kommaripersujen väliltä niin minut saa lokeroida vihervasemmistoon.

Fasisti.

Kiitos.

Ei tarvi kiittää. Ei äiti vittuile, äiti opettaa.

Kyllä minä suurinpiirtein lukuni tiedän ja pitäydyn edelleen sanassani. Suomea ei pelasteta (vain) näillä kahdella mainitulla toimella, kuten PP tuossa väitti. Syvemmälle suohon kyllä päästään. Suomen pärjääminen on huomattavasti monimutkaisemmista asioista kiinni, kuin pelkästä mamu-ongelmasta. Se voi olla ongelman osatekijä, mutta ei sitä kaikesta voi syyttää.

En ole talousihminen enkä maahanmuutosta sen suuremmin tietävä, mutta kyllä sitä väkisin törmää näihin asioihin, jos ei laput silmillä kulje.

Sun teksteillä olisi monesti ihan informaatioarvoa ja sulla olis oikeasti annettavaakin, mutta ei noita yleensä viitsi lukea noiden henkilökohtaisten vittuiluiden takia.

Jos vähän rauhoittuisit, niin saattaisin jopa äänestää sua, jos olisit politiikassa mukana :)

Mitä sanoisi demokraattinen järjestelmä maahanmuutosta? Vastaus voisi erota jonkin verran suomalaisen näennäisdemokratian linjasta.

Suomi pelastuisi välittömästi kun näistä kahdesta kirouksesta päästäisiin eroon. Epäilen vahvasti.

Suomi ei pelastu, suomen kansalaiset med börjar.. olemme tuomittuja kärsimään sekä omista päättäjistämme että EU tason satraappien päättömyyksistä.

En väittänyt että Suomi pelastuisi jos kehitysapu ja maahanmuuttajien elättäminen lakkautettaisiin.. sanon vain ettei lisävelkaa tarvisi ottaa nimeksikkään niin paljon.. Viellä kun näiden "isojen poikien lelujen" eli asejärjestelmien uusiminen lakkautettaisiin niin oltaisiin reilusti plussan puolella.

Sun teksteillä olisi monesti ihan informaatioarvoa ja sulla olis oikeasti annettavaakin, mutta ei noita yleensä viitsi lukea noiden henkilökohtaisten vittuiluiden takia.

Jos vähän rauhoittuisit, niin saattaisin jopa äänestää sua, jos olisit politiikassa mukana :)

Luit kuitenkin ja vastasitkin.

Hämmästyisit jos näkisit kuinka rauhallinen mä oon.

Jos mä kirjoitan jonkun tekstin ja siihen vastataan että haukkaa happea niin se on aika varma että saa samaan tyyliin kirjoitetun vastauksen.

Kiitos äänestä. Otan yhteyttä jos lähden ehdolle.

Luit kuitenkin ja vastasitkin.

Hämmästyisit jos näkisit kuinka rauhallinen mä oon.

Jos mä kirjoitan jonkun tekstin ja siihen vastataan että haukkaa happea niin se on aika varma että saa samaan tyyliin kirjoitetun vastauksen.

Kiitos äänestä. Otan yhteyttä jos lähden ehdolle.
Luin vain puoliväliin, ei tuota meuhkaamista pidemmälle jaksa :D

Hankala kyllä kuvitella sua rauhalliseksi... Tekstistä päätellen pidättelet hengitystä pää punaisena ja popsit piriä kuin popcornia :D

Luin vain puoliväliin, ei tuota meuhkaamista pidemmälle jaksa :D

Hankala kyllä kuvitella sua rauhalliseksi... Tekstistä päätellen pidättelet hengitystä pää punaisena ja popsit piriä kuin popcornia :D

Yleensä kyllä tuntuu että ne joille vähän auon päätä tuntuu olevan huomattavan paljon kiihottuneemmassa olotilassa kuin minä.

Yleensä kyllä tuntuu että ne joille vähän auon päätä tuntuu olevan huomattavan paljon kiihottuneemmassa olotilassa kuin minä.
Ei kiihota yhtään. :(

Petyitkö?

En ole koskaan tietääkseni puhunut myötäsyklisen talouspolitiikan puolesta enkä myöskään pitänyt valtion budjetin tasapainottamista jollain tietyllä aikavälillä välttämättömänä. Veronkorotukset ja leikkaukset nimenomaan ovat myötäsyklisiä tässä taloustilanteessa eivätkä missään nimessä toivottavia.

Ei toivottavia, mutta pakollisia. Mun näkemyksen mukaan valtion politiikan kyky vaikuttaa talouden tilaan on varsin... heikko. Noh, velkaa tekemällä saadaan pidettyä julkinen sektori työllistettynä ja sosiaaliavustukset juoksemassa. Veronkorotukset vaikuttaa lähinnä palvelualojen työllisyyteen ja kauppoihin. Noh, onhan niissäkin vino pino ihmisiä hommissa. Mutta talouden suuret kuviot tapahtuu jossain muualla kuin suomessa, täällä ollaan lastuna laineilla.

Viellä kun näiden "isojen poikien lelujen" eli asejärjestelmien uusiminen lakkautettaisiin niin oltaisiin reilusti plussan puolella.
Pitäisikö Suomea puolustaa tarpeen vaatiessa sitten kivillä ja kepeillä?

Eiköhän maahanmuuton lisäksi virkamiesarmeijasta ja sosiaalituista karsimalla saa isommat rahat säästettyä kuin jo valmiiksi kuritetun armeijan rampauttamisella.

Ei kiihota yhtään. :(

Petyitkö?

Kovin kiinnostunut musta tunnut kuitenkin olevan. Heterolla tavalla tottakai.

Pitäisikö Suomea puolustaa tarpeen vaatiessa sitten kivillä ja kepeillä?

Eiköhän maahanmuuton lisäksi virkamiesarmeijasta ja sosiaalituista karsimalla saa isommat rahat säästettyä kuin jo valmiiksi kuritetun armeijan rampauttamisella.
Miinoilla jotka piti mennä tuhoamaan. Siinä olis halpa, turvallinen ja tehokas järjestelmä.

Miinoilla jotka piti mennä tuhoamaan. Siinä olis halpa, turvallinen ja tehokas järjestelmä.

Miinat nyt olivat vain pienehkö osa puolustusta. Ei niillä Itämeren kauppareittejä puolusteta, kuten juuri hankituilla miinalaivoilla.

Toki miinoista luopuminen oli kuitenkin virhe, kun pelkkä miinojen poistaminen maksaa käsittääkseni satoja miljoonia.

Back
Ylös Bottom