Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Alotin käymään salilla noin puoli vuotta sitten, ja aluksi treenasin rintalihaksia pec deckissä, mutta pari kuukautta sitten aloitin penkki-treenin. Penkissä on nyt ilmaantunut aika merkittävä ongelma: aina sarjan viimeisillä toistoilla vasen käsivarteni jää alas, eikä nouse yhtä hyvin kuin oikea, ja tässä tilanteessa väkisinkin yritän saada tangon nousemaan jolloin vasen olkapääni nousee penkistä. Tämä tapahtuu vaikka ensimmäiset toistot olisivat olleet puhtaita ja mielestäni oikein tehtyjä oikealla tekniikalla. Liike siis viimeisillä toistoilla on todella epäpuhdas ja väärä, ja nyt jos yritän tehdä penkkiä, vasemman olkapään takaosassa alkaa tuntua pientä kipua. Olen nyt toistaiseksi lopettanut penkissä treenaamisen ja toivoisin pikaista apua kokeneemmilta.

Vaihtaisin penkin ainakin muutamaksi kuukaudeksi käsipainopenkkiin jolloin vahvempi käsi ei ole auttamassa heikompaa. Tätä samaa voi ilmetä esim. tangolla tehtävässä hauiskäännössä, jolloin ratkaisuksi tango-> kässärit.

Tuo, että toinen käsi jää jälkeen on aika yleistä ja se pikkuhiljaa tasottuu sitä mukaa kun reenailet ja kehitystä tulee.

Lavat taakse ja olkapäiden ei todellakaan ole tarkotus nousta. Lues vaikka tuolta http://www.penkkipunnerrus.fi/penkkipunnerrus että saat tekniikkas kuntoon.

Tää ei kyllä mun mielestä pidä paikkaansa. Muutaman kuukauden kävelykeppi kinkkailun jälkeen toisesta kintusta lähti n. 3cm lihaa pois eikä se ole 9kk kyykkäilyn jälkeen juurikaan tasottunut, toisen jalan etu- ja takareisi on huommavasti suurempi. Tähän olen ottanut lääkkeeksi yhden jalan sjmv:tä ja prässiä. Voimatasotkin on ihan eri luokkaa jalkojen välillä, joten uskoakseni sama pätee tuohon haukka95:n tapaukseen.

:)

Onkos hyvät mitat jos on 17v 185cm/100kg ja hartialinja on edestä 56cm ja takaapäin 60cm ja hauis 38cm jännitettynä ja forkku 33cm jännitettynä ..?

Onko tällänen ohjelma hyvä aloittelijalle?:

jalkaprässi 3x15 jalat
penkkipunnerrus 3x15 rinta, ojentaja, olkapää
vinopenkkipunnerrus 3x15 rinta
ylätalja 3x15 selkä
vatsalihas laitteessa 3x15 vatsa
dippi 3x15 ojentajat
hauiskääntö 3x15 hauis
rannekääntö 3x15 käsivarsi

Tällästä meinasin tehdä 3 kertaa viikossa. Onko väliä että missä järjestyksessä noi liikeet teen? Sanokaa jos ois hyvä lisätä joku liike tohon tai ottaa pois

Onko tällänen ohjelma hyvä aloittelijalle?:

jalkaprässi 3x15 jalat
penkkipunnerrus 3x15 rinta, ojentaja, olkapää
vinopenkkipunnerrus 3x15 rinta
ylätalja 3x15 selkä
vatsalihas laitteessa 3x15 vatsa
dippi 3x15 ojentajat
hauiskääntö 3x15 hauis
rannekääntö 3x15 käsivarsi

Tällästä meinasin tehdä 3 kertaa viikossa. Onko väliä että missä järjestyksessä noi liikeet teen? Sanokaa jos ois hyvä lisätä joku liike tohon tai ottaa pois
Joss pakko on tuota tehdä niin rannekääntö, dippi ja vinopenkki pois. Ylätaljan tilalle leuat/kulmasoutu ja prässin tilalle etu- tai takakyykky.

Syklityksestä postasin jo toisaalle, mutta taisi viesti jäädä vähän marginaaliseksi niin huutelen täälläkin neuvoja kaivaten:

Tarkoitus tehdä 6 viikon syklejä joissa:

4 viikkoa +200 kaloria (4. viikko kevyt viikko)
2 viikkoa -400 kaloria

Vaihdan yhden syklin jälkeen treeniohjelmaa. Nyt menossa starting strength täältä otettuna. Olen tottunut tekemään 5x5 ohjelmia, mutta
tein dieetillä tätä ennen 4-jakoistakin mikä osottautui yllättävän hauskaksi ohjelmaksi joten mielelläni vaihtelisin eri ohjelmia ja jakoja
näiden syklien vaihtuessa.

Tarkoitus olisi kasvattaa ns. tiukkaa lihasta minimoiden fläsän kertymisen. Erityisesti Jhulmin mielipide tästä syklittelytavasta kiinnostaa
ja olisiki lisävinkkejä antaa tähän.

Isoimmaksi ongelmaksi olen jo nyt ensimmäisellä viikolla ollessani huomannut ulkona syömisen jolloin pienillä plussakaloreilla oleminen
on hankalampaa arvioida, mutta kokeilen nyt tätä jonkin aikaa ja tuloksistahan sen sitten näkee. Tähän kiinnostaisi mielipide syklittelijöiltä, että
miten sitä läskiä on kertynyt ja painokehityksestä yms tälläisen aikana?

Kipeäksi tuleminen on se suurin ongelma omassa treenissäni. Päättelin nyt, että kipeäksi tullessani jatkaisin sykliä 0-kaloreilla koko kipeänä olemisen
ja tervehtymisen aikana ja palaisin siihen pisteeseen missä syklissä olisin eli en alottelisi sitä uudestaan vaan esim jos sairastun kolmannen viikon alussa ja
olen kaksi viikko kipeänä niin aloitan sitten 5. viikon dieetillä. Toki sarjapainot ottavat takapakkia tässä ja pitää aluksi vähän keventää taas.

Kipeilystä vielä se, että onko jollain kokeneemmalla vinkkejä kalorikulutukseen kipeänä? Kalorilaskurissa esim. merkkaatteko pieniä plussia tms kipeilyn takia,
koska kehohan käy kuitenkin kovemmilla kierroksilla ja mahd kuluttaa enemmän kipeänä? Se kiinnostaisi kanssa, että jos tulee kipeäksi niin pidättekö kuitenkin esim.
seuraavan päivän vielä plussakaloreilla?

Treeniohjelmien nopea vaihtoväli myös vähän epäilyttää, mutta toisaalta pidän hauskuutta tärkeänä asiana treenissä ja siksi treeniohjelman vaihtelu näinkin
tiukalla välillä houkuttaa.

Mittatietoa: 183.5cm 75 kg 15% rasvoilla (laadukkaampi kotivaaka ei edes inbody, mutta ainakin kehitystä voi seurata tällä)

Sikabulkille en enää koskaan ryhdy kun ongelma on ollu just toi painon paha jojoilu.

Mielipiteitä? Asiantuntijoiden kommentteja ja ehdotuksia?

Minkälaisill ohjelmilla ite ootte aloittanu?

Löysin joltai sivulta tälläsen ohjelman aloittelijalle:

Jalkaprässi 3x12
Reidenkoukistus 3x12
Penkkipunnerrus 3x10
Hauiskääntö käsipainoilla / scott-penkki vinotangolla 3x10
Vinopenkki 3x10
Ranskalainen punnerrus / dippi 3x10
Ylätalja 3x10

Pitäiskö mun tota ruveta käyttää vai oisko jollai parempi ohjelma mulle?

Minkälaisill ohjelmilla ite ootte aloittanu?

Löysin joltai sivulta tälläsen ohjelman aloittelijalle:

Jalkaprässi 3x12
Reidenkoukistus 3x12
Penkkipunnerrus 3x10
Hauiskääntö käsipainoilla / scott-penkki vinotangolla 3x10
Vinopenkki 3x10
Ranskalainen punnerrus / dippi 3x10
Ylätalja 3x10

Pitäiskö mun tota ruveta käyttää vai oisko jollai parempi ohjelma mulle?
Vastasin jo:
Joss pakko on tuota tehdä niin rannekääntö, dippi ja vinopenkki pois. Ylätaljan tilalle leuat/kulmasoutu ja prässin tilalle etu- tai takakyykky.

Ota se kultainen kuusikko suoraan, niin pääset helpommalla.

Mitenkäs tuo bulkkaus sitten tapahtuu, elikkä kannattaako HIIT;tiä tehdä 4-5 kertaa viikossa jos on bulkilla?

Olen ollut tässä dietillä nyt 2kk ja rasvaprossa n. 12-13% ja nyt olis tarkotus yrittää syödä päiväs n.3000-3500 kaloria.
Eli vaikuttaako tuo HIIT lihasten kasvuun paljoakin ja pystyykö sillä pitämään rasvaprossat alhaisena ylipäätänsä?

Tuskimpa se paljoa vaikuttaa, pitää vain syödä enemmän. Joku viisaampi voi kertoa enemmän.

Riittääkö hauiksille kerran viikossa 3x8 hauiskääntö tangolla, 3x6 scott hauis kp ja keskitetty hauiskääntö 2x10 (kummallekkin kädelle siis 2 sarjaa)?

Riittääkö hauiksille kerran viikossa 3x8 hauiskääntö tangolla, 3x6 scott hauis kp ja keskitetty hauiskääntö 2x10 (kummallekkin kädelle siis 2 sarjaa)?

Kuinka moni jakonen ohjelma sulla on? Varmasti riittää, ennemminkin kysymys ois onko tuossa liikaa.

Tää ei kyllä mun mielestä pidä paikkaansa. Muutaman kuukauden kävelykeppi kinkkailun jälkeen toisesta kintusta lähti n. 3cm lihaa pois eikä se ole 9kk kyykkäilyn jälkeen juurikaan tasottunut, toisen jalan etu- ja takareisi on huommavasti suurempi. Tähän olen ottanut lääkkeeksi yhden jalan sjmv:tä ja prässiä. Voimatasotkin on ihan eri luokkaa jalkojen välillä, joten uskoakseni sama pätee tuohon haukka95:n tapaukseen.

Okei. Mulla on penkissä ja reidenojennuksessa jäänyt toi epätasaisuus kokonaan pois tason noustessa. Mut onhan tää vähä eri asiakin kun molemmat jalat ja kädet oli samassa pisteessä ennen treenin aloittamista ja sulla toinen jalka sai rasitusta toisen levossa ollessa.

Miten saisi alaselän hyvin auki? On pirun kipeä kyykyn/maven/ muun selkäliikkeen jälkeen. Kauhea kipu ja kun yrittää venyttää, esim tavoittelemalla varpaita niin sattuu pirusti. Mavessa tyyli kunnossa, sen olen jo vanhemmalt voimanostajalta varmistanut. Auttaako hieronta? Mavekin pudonnut aika paljon sarjapainoissa. Mikäs selässä mahtaa olla ja miten sen saisi auki?

Miten saisi alaselän hyvin auki? On pirun kipeä kyykyn/maven/ muun selkäliikkeen jälkeen. Kauhea kipu ja kun yrittää venyttää, esim tavoittelemalla varpaita niin sattuu pirusti. Mavessa tyyli kunnossa, sen olen jo vanhemmalt voimanostajalta varmistanut. Auttaako hieronta? Mavekin pudonnut aika paljon sarjapainoissa. Mikäs selässä mahtaa olla ja miten sen saisi auki?

Onko kipu lihaksissa vaiko rangassa?

Lihasjumeihin ja kipuihin auttaa hieronta (itsellä paras on ollut fysioterapeutti joka jotenkin painelemalla ilmeisesti peukaloillaan venytti/hieroi lihaksia), venyttely, roikkuminen ja kävelylenkit. Ja putkirullaustakin voi koittaa. (pakkiksen venyttelyoppaassa muistaakseni oli ohjeet)

Onko kipu lihaksissa vaiko rangassa?

Lihasjumeihin ja kipuihin auttaa hieronta (itsellä paras on ollut fysioterapeutti joka jotenkin painelemalla ilmeisesti peukaloillaan venytti/hieroi lihaksia), venyttely, roikkuminen ja kävelylenkit. Ja putkirullaustakin voi koittaa. (pakkiksen venyttelyoppaassa muistaakseni oli ohjeet)

Kyllä kipu on lihaksissa, painamalla lihaksia tuntee kivun, rangassa ei mitään kipua tunnu. Pitääpä mennä hierojalle ja venytellä paremmin.

Back
Ylös Bottom