Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moi eli kun on jalkapäivä joka näyttää tältä

Jalkakyykky 4x5
SJMV 4x5
Jalkaprässi 4x10
Reidenojennus 4x20
Reidenkoukistus 4x20
Pohjekoneita..

Niin millä liikkeillä vaihtaisin Reidenkoukistuksen/ojennuksen, vituttaa tollasten laitteitten kanssa leikkiminen yli kaiken. Ojennuskone vielä menee, mutta koukistuskoneen kanssa ei tule kesää.

Ojennuskone vielä menee, mutta koukistuskoneen kanssa ei tule kesää.

Kelpaisikos näistä liikkeistä joku tilalle? Sinänsä sama, millä sen treenaa, mutta jos motivaation kanssa tulee ongelmia, niin varmasti on parempi harkita toista liikettä. Kaikki koukistuskoneet eivät ole samanlaisia ja itse en myöskään pidä kaikista (huono asento), kun toisissa taas "viihtyy".

http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html#anchor1942303

Niin millä liikkeillä vaihtaisin Reidenkoukistuksen/ojennuksen, vituttaa tollasten laitteitten kanssa leikkiminen yli kaiken. Ojennuskone vielä menee, mutta koukistuskoneen kanssa ei tule kesää.

Heitä ne vaan vittuun tuosta ohjelmastasi eikä niitä tarvitse korvata millään. Kyykky, SJMV ja prässi antavat ihan tarpeeksi kyytiä niin etu- kuin takareisillekin. Reidenojennus- ja koukistuskoneet sinänsä sopivat hyvin niiden perään, jos haluaa kevyemmillä pumppailuliikkeillä hapottaa jalat lopullisesti, mutta jos sellaiseen ei tunne tarvetta niin voit ihan rauhassa jättää molemmat pois.

?

Ja sitten semmonen kysymys, että miten tuo sarjapainojen/intensiteetin nostaminen käytännössä toimisi parhaiten lihaskasvun kannalta? Tällä hetkellä threadista "FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä" Timba79:n 2-jakoisen runko käytössä. Tähän asti oon menny vaan sillä lailla että kun sarjat menee tarpeeksi kevyesti (esim viimesessä sarjassa ois vielä pariin toistoon varaa tietyillä painoilla) niin lisään siinä vaiheessa 2,5kg lisää.

Mitä tuohon selän aktivoimiseen tulee, niin vielä tarkistaisin ne tekniikat siten, että soudutkin yrittää vetää mahdollisimman napaan, eli reisiä pitkin, eikä liian ylös ylävatsoihin tms. Myös se tunne että vetää kyynärpäillä eikä kämmenillä auttaa itellä. Sitten kannattaa vielä kokeilla selän etukäteisväsytystä vaikkapa pulloverilla koneessa tai jos ei sitä ole, niin ylätaljaan narulla. Tuolla kun muutaman kevyehkön 15-20 sarjan pumppaa ja saa verta latseihin, niin varmasti auttaa saamaan kontaktin selkään niissä raskaammissa liikkeissä sen jälkeen.

Mikä olisi paras sellainen ohjelma tai metodi, jossa pääpaino on erityisesti perusliikkeiden progressiossa, mutta mukana on myös avustavaa hypertrofia-reeniä pienemmille lihasryhmille? Treenikokemukseltani olen ns. kokenut aloittelija (=treenannut alle vuoden, mutta omaa jo hyvät perustiedot ja -taidot voimaharjoittelusta).

Mikä olisi paras sellainen ohjelma tai metodi, jossa pääpaino on erityisesti perusliikkeiden progressiossa, mutta mukana on myös avustavaa hypertrofia-reeniä pienemmille lihasryhmille? Treenikokemukseltani olen ns. kokenut aloittelija (=treenannut alle vuoden, mutta omaa jo hyvät perustiedot ja -taidot voimaharjoittelusta).

Oletko jo vetänyt SS:ssää. Siinähän on pääliikkeet, ja voit mahd. ottaa mukaan ne liikkeet mitä suositellaa siinä ss:ketjussa, taisivat olla haukkarit,ojentajat, leuat, dippi ja vatsat.

Hei nyt oikeesti, kertokaa minullekki mitä vittua nää kaiken maailman progressio, -volyymi ja intensiteettikeissit sun muut tarkottaa :DDD että rautalangasta että miten niitä reenejä vedetään ja sarjapainojen nostoja toteutetaan

vitun uusavuttomat käyttäkää ees googlea.

Jaa, jos minua tarkotit nii oon kyllä yrittäny guugletella vaan eihä niistä paskoista tajua yhtää mitää... Ja mun käsittääkseni tämä ketju on justii "uusavuttomille" jotka ei tiiä näitä kaikkia salillakäymisen hienouksia?

Hei nyt oikeesti, kertokaa minullekki mitä vittua nää kaiken maailman progressio, -volyymi ja intensiteettikeissit sun muut tarkottaa :DDD

Proggressio = sarjapainojen ja/tai treenivolyymin nousu ajan myötä. Välttämätön edellytys kehitykselle, koska ilman proggressiota hinkkaisit samoja painoja vielä vuoden päästäkin ilman kehitystä. Proggression järjestelmälliseen toteuttamiseen on lukuisia tapoja, mutta alussa riittää se, että lisää hieman rautaa tankoon aina kun suinkin pystyy.

Volyymi = yleiskäsitteenä treenimäärä yhdessä liikkeessä tai harjoituksessa, riippuu siis liikkeiden määrästä, sarjamääristä ja sarjapituuksista.

Intensiteetti = treenin "kovuus" suhteessa omaan kapasiteettiin. Kevyt treeni, jossa joka sarjaan jätetään varaa = pieni intensiteetti ja hampaat irvessä, mahdollisesti tehokeinojen avulla kuoleman rajamaille vedetty treeni = suuri intensiteetti.

Järkevässä ohjelmassa volyymi ja intensiteetti on sovitettu yhteen niin, että treeniä on tarpeeksi ja se on riittävän kovaa mahdollistaakseen kehityksen mutta että ohjelman jaksaa vielä suorittaa loppuun asti järkevillä painoilla ja siitä palautuu ajoissa. Tapoja tähän on sitten lukuisia ja niitä ei parilla rivillä käydä läpi.

että rautalangasta että miten niitä reenejä vedetään ja sarjapainojen nostoja toteutetaan

Ota valmis ohjelma, mene salille ja treenaa sen ohjelman mukaan. Jos ohjelmassa on annettu valmis proggressio, kuten esim. SS:ssä, niin toimi sen mukaan ja muuten lisää joka liikkeessä rautaa tankoon aina kun voit. Ei se sen vaikeampaa ole.

Jaa, jos minua tarkotit nii oon kyllä yrittäny guugletella vaan eihä niistä paskoista tajua yhtää mitää... Ja mun käsittääkseni tämä ketju on justii "uusavuttomille" jotka ei tiiä näitä kaikkia salillakäymisen hienouksia?

Itseasiassa googlella löytyt jokasesta asiasta 10 sekunnissa kattavaa tietoa. Mutta joo eihän se mua haittaa jos niitä täällä kyselee, olin väsyny ja pääsin vast himaa töistä ni olin vähä ärtsy, sori!

Massankeräys ohjelma.

Moro! Elikkä tästä aiheesta on varmasti jo miljoona eri ketjua, mutta en löytänyt mitään sopivaa jotai hain + minulla on joitain omiakin kysymyksiä tänne, niin menee helpommin näin.

Elikkä massaa pitäisi alkaa keräämään ja joku hyvä treeniohjelma pitäisi saada (myös syömiseen liittyvät vinkit ovat tarpeen!). Monijakoinen treeniohjelma on paras? Vai onko sillä väliä, onko 4 vai 1 jakoinen?

Ja treenipäivistä sen verran, että onko väliä pitääkö 3-4 päivää putkeen treeniä ja sitten 3pv vapaata? vai onko (tottakai ne ovat suositeltavia) välipäivät PAKOLLISIA?

Parhaiten sopivat päivät minulle olisivat to,pe,la,su mutta saako tuosta mitään hyvää aikaan? Katselin tuossa Arnoldin kultaista kuusikkoa ja sitten tuli sellainen mieleen etten voi 3pvä peräkkäin vetää samaa ohjelmaa joten to ja la olisivat pakollisia päiviä, mutta mikä päivä niiden lisäksi?

En oikein tiedä mikä ohjelma olisi paras massan keräykseen ja mitä ruokia kannattaisi syödä.. Vissiin melkein kaikenlaista mättöä sopisi syödä ja tietenkin myös proteiinipitoista paljon?

Eli oisko mitään sopivaa ohjelmaa noille päiville, vai joudunko ottamaan myös ma,ti ja ke treenipäiviin mukaan?

Ja kertokaa ihmeessä hyviä ohjelmia, jos tiedätte ! Ihan liikkeiden lukumääriä myöten :)

Kiitos jo etukäteen vastanneille ja toivottavasti jaksoitte lukea koko romaanin :D

Jos mahdollista ripottele treenit tasaisesti viikolle, mutta jos ei onnistu niin tuolla 4 on-3 off jaollakin pystyy treenaaman. jako pitää vain rakentaa niin että samat lihat eivät tulisi peräkkäisinä päivinä treenattua.

Jos mahdollista ripottele treenit tasaisesti viikolle, mutta jos ei onnistu niin tuolla 4 on-3 off jaollakin pystyy treenaaman. jako pitää vain rakentaa niin että samat lihat eivät tulisi peräkkäisinä päivinä treenattua.

kiitos! Jooh elikkä arnoldin ohjelmaa ei ainakaan noille päiville saa millään :P

ei saa ei. 2 jakoinen, vetävät/työntävät olisi mahdollinen, ainakin teoriassa, voi olla käy parin viikon päästä aika raskaaksi. Tietty joku nelijakoinen olisi paras, mutta jos olet aloittelija, ei ole oikein kannattavaa.

ei saa ei. 2 jakoinen, vetävät/työntävät olisi mahdollinen, ainakin teoriassa, voi olla käy parin viikon päästä aika raskaaksi. Tietty joku nelijakoinen olisi paras, mutta jos olet aloittelija, ei ole oikein kannattavaa.

Jos ottaisin 4 jakoisen treeniohjelman to,pe,la,su päiviksi, niin että jokaiselle päivälle tulisi oma lihasryhmä, olisiko mahdollista kerätä hyvin massaa?

Jos ottaisin 4 jakoisen treeniohjelman to,pe,la,su päiviksi, niin että jokaiselle päivälle tulisi oma lihasryhmä, olisiko mahdollista kerätä hyvin massaa?

1: Rinta + Selkä
2: Jalat + Vatsa
3: -
4: Kädet + Olkapäät

Jos haluaa neljälle päivälle runtua jakaa niin sitten vaikka näin:

1: Rinta + Selkä
2: Etureidet + Vatsa
3: Kädet + Olkapäät
4: Takareidet + Vatsa

Perse ottaa runtua varmasti molempina jalkapäivinä jos tekee liikkeinä esim. etureisille etukyykky + reiden ojennus ja takareisipäivälle suorin jaloin tai tavallinen maastaveto + reiden koukistus.

Onko väliä millaisia sarjoja tekee massankeräystä ajatellen? 3x10 ok? Ja jos vetäisi esimerkiksi kolme- tai neljäjakoisella, niin mitkä liikkeet millekkin lihasryhmälle? Ja onko 2 liikettä per lihas hyvä? vai otanko lisää?

Kuinkas usein tuota treeniohjelmaa pitäisi muuttaa? Nyt kesästä olen tuota 3-jakoista käyttänyt ja progressio on ollut ihan mukavaa, mutta jotkin lihakset (rinta ja olkapää) tuntuvat hieman laahaavan muusta kehityksestä. Esimerkiksi penkissä sarjapainot ovat nousseet puolessa vuodessa semmoiset 15kg, joka ei mitenkään huono ole, mutta viimeaikoina kehitys on junnannut paikallaan aika pahasti. Jaloissa samaan aikaan kehitys on vain kiihtynyt. Onko vika siis nyt rintatreenissä, jota pitäisi hieman muuttaa? Nykyiset rintaliikkeet ovat olleet pääasiassa penkki, vinopenkki (tangolla tai käsipainoilla), peck-deck ja dumbell flyesit. Pitäisikö ottaa joku muu liike vaihteeksi?

Back
Ylös Bottom