Paino ei tipu normaalipainon sisällä, Apuanne kaivataan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ling
  • Aloitettu Aloitettu
Hei,

Viikkotolkulla googlesta ja forumeilta olen vastauksia etsinyt, mutta netistä löytyy niin ristiriitaista tietoa.
Mutta asiaan:

Yritän saada painoa putoamaan ja laihdutusoperaationi alkoi jo vuosi sitten keväällä, kun painoin 70kg. Sain tiputettua painoa syömällä 1300-1400cal/vrk, juoksemalla tunnin lenkkejä ja aloitin myös innokkaan salitreenin (4-5 kertaa viikossa) ensin 62kg kesäkuuhun mennessä ja 60kiloon syyskuuhun. Sitten lopetin kaloreiden laskemisen ja valitettavasti säännöllisen punttitreeninkin, mutta juoksin 5/viikko ja tein lihashuoltoa omalla keholla (pilatesta kanssa) joka arkipäivä. Paino pysyi kuukausia 62-63kg, kunnes nopeasti alkukesästä nousi 67 kiloon, kiitos epäsäännöllisen elämän ja ruokailun.

Kesäkuussa liityin uudestaan salille ja sain painon 2viikossa putoamaan 65kiloon. Sittemmin ei ole mitään tapahtunut. Ei myöskään kaventumista, olen mitannut itseni jo vuoden.
(vyötärö 70cm, napa 86cm, reisi levein 59cm ja rinnan alta 79cm)

Viikossa juoksen 45-50km (keskinopeus 10-11km/h), salilla käyn 3 kertaa, noin 2-3h kerrallaan, hot joogaa ja muutakin aerobista liikuntaa satunnaisesti.

Ravinto:
Syön päivittäin aika samanlailla.
Aamupala:
Joko - munakas (1muna+valkuainen, loraus maitoa, sipuli, vihreä papu 100g ja tonnikala 150g, suolaa)
Tai - ehrmann rahka, hunaja 7g, banaani
Cappucino joskus kanssa tai teetä

Lounas on jotain näistä:
- Smoothie marjoista, kevytmaidosta ja hamppuproteiinista
- Ehrmann rahka ja joku hedelmä (jos en ole syönyt tätä aamulla)
- joskus kiireessä nutrilett-patukka 58g
- tai tuo munakas jos en ole sitä jo samana päivänä syönyt

Illallinen on:
- 100g jäävuorisalaattia, 100g kanaa/lohta+100g katkarapuja, kurkkua, pinjansiemenijä 20g ja loraus sweet chili kastiketta, ehkä tomaattia
TAI - 200g broccolia ja papuja, ehkä tonnikalaa ja sweet chili kastiketta 2rkl. Suolaa.
Kahvia tai teetä maidolla.

Välipaloina saatan syödä mansikoita, vesimelonia ja luumuja. Yleensä en. Smoothieen saattaa sujahtaa puolikas avocado.
Heinäkuusta saakka pidin kalorit 1100/vrk, sitten kokeilin viikon ketoosidieettiä, mutta paino nousikin 2kg. Nyt olen viikon vasta kokeillut calorie cyclingiä, jolloin syön 1000cal kaksi päivää ja sitten joko 1400 tai 1600cal. Määrää nostan pähkinöillä, täysjyväpastalla ja kaurapuurolla.

Pituus on 165cm. Kävin juuri inbody-mittauksessa, jossa rasvaprosenttini oli 20,1. Paino kera ruuan ja vaatteiden 66,9 eli BMI 24,9 ja "rasvaton massa" 54kg. Toiveissa olisi saada paino 57-58 kiloon.

Olen todella kiitollinen kaikesta avusta ja rakentavasta kritiikistä, koska tämä alkaa turhauttaa toden teolla.

Oletko nainen? 20% rasvaa on aika normaali naisilla. Ota huomioon, että vuodessa tulee lihastakin mikä hämää tossa painossa.

Oon aina sanonu että laittakaa kuvia niin näkee vähän niitä lähtökohtia konkreettisemmin.

Kesäkuussa liityin uudestaan salille ja sain painon 2viikossa putoamaan 65kiloon. Sittemmin ei ole mitään tapahtunut. Ei myöskään kaventumista, olen mitannut itseni jo vuoden.
(vyötärö 70cm, napa 86cm, reisi levein 59cm ja rinnan alta 79cm)

Viikossa juoksen 45-50km (keskinopeus 10-11km/h), salilla käyn 3 kertaa, noin 2-3h kerrallaan, hot joogaa ja muutakin aerobista liikuntaa satunnaisesti.

--Tuossa treenaamisessa minä näen pienen epäkohdan. Käytä tuo 3h mieluummin siellä aeroopisissa treeneissä kuin salilla ja vastaavassti salilla treenataan vain se 1h kerrallaan.
Punttisali ei oo mikään ajanviettopaikka, vaan siellä treenataan tippa leuassa. Ei kukaan jaksa painaa 3h täysillä eikä siinä ole mitään järkeäkään.
Jos ei tuo vaikuta sun painoon 3kk sisään, niin sitten voisi jo kokeilla yhtä rasvaa polttavaa lääkeainetta(clenb.......

Juu, anteeksi, olen nainen ja 22 vuotias. Kuvia en halua/pysty juuri nyt lataamaan, vaikka se varmaan vähän auttaisi. Olen aika normaalin kokoinen, mutta haluan olla paljon rasvattomampi, että lihas erottuisi. Nyt on vähän epämiellyttävä olo nahoissa.

Tiedän, että 20% on ihan terveellinen, mutta haluan silti kaventua, sekä esteettisistä syistä ja siksi, että olen liian painava ammattitanssijaksi, joksi valmistun.

Tuo 3h kuntosalia pitää tarkentaa, että lämmittelen 15-20min, sitten 1,5h nostelen painoja ja loput ajasta venyttelen, mutta mun venytyksetkin menee kevyestä kuntoilusta. Aerobista voin toki lisätä, mutta toivoin tuon 4-5 kertaa lenkkeilyn plus satunnaiset muut cardiot/kävelyt riittävän. Lisäänkö?

Miten sä saat salitreeniin kulumaan 1,5h? Jos ei olla hankkimassa voimaa vaan lihaserottuvuutta ja/tai rasvanpolttoa, niin suosittelisin tekemään supersarjoja/lyhyillä palautuksilla nuo jumppailut, ja silloin ei kyllä millään voi treeniin mennä 1,5h - tai jos meneekin, niin takuulla koko aika ei ole ollut tehokasta tekemistä.

Voisitko harkita vaihtavasi kaksi lenkkeilykertaasi intervallityyppisiin juoksu/kävelylenkkeihin, kuntopyöräsessioihin, mäkijuoksuun tms? Suosittelen lämpimästi. Tekevät hyvää ja lukemani mukaan polttavat rasvaa tehokkaammin kuin tasavauhtiset aerobiset.

Okei kiitos vinkistäsi, Teen kyllä välillä intervallitreeniä julksumatolla, mutta vain kerran kaksi viikossa. Haluan voimaa, en enää suurempia lihaksia, vain tuota rasvaa vähemmän, että erottuisivat. Mulla on jo aika muhkeat reisilihakset...

Suuri osa teistä varmaan tekee aika monijakoista sarjaa, mulla on vain käsipäivä johon otan mukaan selkälihakset ja jalkapäivä jolloin treenaan lopuksi vielä vatsan. Siksi ehkä menee niin kauan?

Nämä kaikki tuntuvat niin hienosäädöltä, toivoin tottumuksiatani löytyvän isomman kngelman.

Voit unohtaa tuon myytin, että sulle kasvaa sattumalta isot lihakset. Saat kyllä tehdä töitä sen eteen ja kovasti. Muista se, että siihen kiristymiseen on tehtävä töitä ja mitä enemmän sitä läskiä on aikanaan kertynyt sitä kovempi työ siitä on päästä eroon nimim. kokemusta on. Treenaat kovaa ja kaikki mitä laitat suuhun menee puntarin kautta ja merkkaat kalorilaskuriin. Lopetat herkuttelut ja laitat makrot kuntoon. Yleensä perusvarma konsti on vähentää hiilareita ja lisätä rasvoja, kalorit sitten miinukselle sen mukaan paljonko sen painon haluaa tippuvan. Mullakin näitä kavereita ketkä ihmettelee kun ei paino tipu ja sit ei uskota ku vedetään parin päivän kännejä ja krapula mättöjä ja selitys on "emmä kauheesti viikolla syö". Ei se mitään raketti tiedettä ole, sen painon saa tippumaan pelkällä perunallakin mutta jos ei haluta panostaa näihin perusasioihin niin on turha odottaa tuloksia.

Juu, tiedän ja olen ihan kokemuksen kautta huomannut, ettei naisesta varsinkaan ihan yhdessä yössä kovin lihaksikasta saada. Uskallan kuitenkin väittää, että osaan nostaa painoja oikeaoppisesti, koska mulla kuitenkin on suht isot lihakset. Varsinkin jaloista olen saanut kuulla kommenttia. Mutta mutta...
Okei, eli ei enää ollenkaan mitään sokeripitoista, vaikka ne on max 200g/viikko pysynytkin? Ok.
Alkoholia en käytä ollenkaan, eli sitä en voi syyttää. Juon vain vettä ja kahvin kanssa maitoa. Ja noi mun kalorit on miinuksella, tiedän että sitä aina ekana epäillään, että aliarvioisi oman kulutuksen, mutta mulla menee kaikki keittiövaa'an kautta... Monessa paikassa sanotaan, että pitää vaan tehdä isompi vae, jos ei paino tipu, mutta en usko, että alle 1000 kannattaa. Sitäkin kokeilin, 1000cal päivässä, vaikkakin vain kaksi viikkoa, mutta tuloksia ei tullut. Sitten joku huudahti, että paino ei edes tippuisi niin pienellä. Ketä taas uskoa?

Kiitos kaikilla tähänastisista!

Mitenkä neiti ling selittää esimerkiksi sen,että jos sä poltat pelkästään treeneissä 1000kc ja jos sisään otetaan vain 1000kc päivässä etkä siltikään laihdu. Eli sinä olet jonkinlainen fysiologinen ihme ja ikiliikkuja joka ei kuluta lainkaan energiaa ja silti on elossa? Mikä on salaisuutesi? Lihakset vain tuntuu olevan muhkeat vaikkei mitään syökkään. Olisipa minulla samanlainen elimistö, söisi vain kaksi hernettä päivässä ja lihakset senkun pullistuisi.
Se tekee paljon rahaa vuositasolla.

Okei, vittuilua en jaksa lukea. Tunnin lenkillä kulutus on noin 600cal luokkaa ja salilla tuskin paljoa enempää.
Uskon myös siihen, että laihdutus/lihominen ym. Ei ole ihan täyttä matematiikkaa.
Ellei kukaan minuun käy öisin extraa piikittämässä, niin ihan hyvin 1000-1100cal/vrk jaksaa liikkua. Nälkä on kyllä ja niinkuin jo sanoin, kaksi viikkoa sitä vain jaksoin. Nyt teen sykleittäin. Tänään söin 1500, juoksin ja joogasin tunnin. Huomenna sitten 1200 ja juoksen taas sen tunnin tai yli.
En taida olla myöskään ensimmäinen viimeisten kilojen kanssa tuskaileva.

Syöt tosi vähän ja liikut paljon, se ei tee hyvää pidemmän päälle. Jos ei ole kiire mihinkään, niin nostaisin noita kaloreita reilusti (1000kcal aluksi, tai niin paljon että paino nousee vielä nesteiden jälkeenkin) ja vähentäisin liikuntaa. Muutaman viikon jälkeen rupeisin pikkuhiljaa tiputtamaan taas kaloreita 100kcal/vk ja samalla lisäisin taas liikunnnan määrää. En missään vaiheessa tiputtais kaloreita alle 1500kcal.

Aika perus virhe on ruveta panikoimaan ja tekemään liian suuria muutoksia jos paino ei tipukkaan. Se paino saattaa oikeasti pysyä samassa todella pitkää vaikka olisitkin miinuksilla, joten maltilla vaan. Älä turhaan stressaa niitä mittoja/vaakaa nyt, pyri vaan syömään ja elämään terveellisesti ja nauttimaan siitä. Muista, että se paino on tarkoitus myös pitää alhaalla, joka harvemmin onnistuu jos liikaa revitään tiputus vaiheessa.

Esperance: tiedän. Niinkuin jo ekassa viestissä kirjoitin, en tuntenut löytäneeni niistä ratkaisua.

Norsukuningas: Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Laihdutuksella on aina vähän "kiire", koska hinku unelmakroppaan on kova:) Mutta ymmärrän pointtisi, ja aloitinkin nyt nostamaan kaloreita 1400-1600/vrk.
Tarkoititko siis että vk=vrk eli vuorokausi? Eli nostaisin kalorit jopa 2000? En varmaan silloin joskus lihoessanikaan syönyt niin paljon päivittäin... Pituutta on vain 165cm ja peruskulutus 1590cal inbodyn mukaan. Typerää minulta oli se, etten enää muista tarkkaan miten söin vielä kaksi vuotta sitten normaalisti. Vedin kalorit vain suoraan salitreenin aloittaessani 1200/vrk.

- - - Updated - - -

Vielä lisäksi: Kirjoitan nyt syömiset ja treenit ylös ja vien ne viikon päästä asiantuntijalle, joka tekee mulle uudet ohjeet. Raportoin sitten kehityksestä, jos sitä tulee...

Esperance: tiedän. Niinkuin jo ekassa viestissä kirjoitin, en tuntenut löytäneeni niistä ratkaisua.

Ehditkö siis jo kokeilla niitä kaikkia ratkaisuvaihtoehtoja? :)
Ei ne vinkit ja ratkaisut pahemmin eroa sinun ja muiden samasta ongelmasta painivien kesken. Sinun kohdallasi näyttää aivan selvältä että syöt liian vähän suureen liikuntamäärääsi nähden.

Laihdutuksella on aina vähän "kiire", koska hinku unelmakroppaan on kova:) Mutta ymmärrän pointtisi, ja aloitinkin nyt nostamaan kaloreita 1400-1600/vrk.
Tarkoititko siis että vk=vrk eli vuorokausi? Eli nostaisin kalorit jopa 2000? En varmaan silloin joskus lihoessanikaan syönyt niin paljon päivittäin... Pituutta on vain 165cm ja peruskulutus 1590cal inbodyn mukaan. Typerää minulta oli se, etten enää muista tarkkaan miten söin vielä kaksi vuotta sitten normaalisti. Vedin kalorit vain suoraan salitreenin aloittaessani 1200/vrk.

Tuo Inbodyn ilmoittama suuntaa antava peruskulutus on luultavasti luku, jonka elimistösi kuluttaa pelkästään elintoimintoihin. Täällä saat paljon vastauksia tyyliin "varmasti syöt enemmän, on mahdotonta ettet laihdu yms", mutta valitettavasti kuulostaa siltä, että aineenvaihduntasi on kunnon buustin tarpeessa. Eli, syö enemmän, niin keho alkaa taas toimimaan normaalisti. Itse söin myös aiemmin n. 1500kcal päivässä, urheilin 6 kertaa viikossa pitämättä ollenkaan väliviikkoja - en laihtunut grammaakaan viimeisen vuoden aikana. Tämä turhautuminen johti niin kovaan suorittamiseen, että ylikunto puski päälle (stressihormonit korkealla vieläkin tänään saatujen tulosten perusteella). Sitten ei auttanutkaan kuin lepo ja RUOKA. Olimme melko samankokoisia, nyt painoa tullut 10kg lisää kevään jälkeen maltillisesti syömällä. Älä ajaudu samaan kuin minä, vaan toimi jo aiemmin ja muuta tapojasi. Jos tosiaan söit alle 2000kcal lihoessasi, niin jotain täytyy olla aineenvaihdunnallisesti ja tuolla lihasmassalla vielä - pielessä.
Liikut niin paljon, että jo hormonitoiminnankin kannalta kannattaa ravita kehoa riittävästi, ehkä unohtaa painonpudotus ainakin muutamaksi viikoksi. Mainitsit ylempänä, että mittauksen mukaan rasvaton massasi on 54kg. Eli jos painaisit tuon 58kg, niin sinussa olisi vain 4 kg rasvaa...? Eihän sellaisessa kunnossa kukaan nainen pysty olemaan kuin kisapäivänä. Aseta siis tavoitteesi realistisiksi, rasvaprosentti ja mittanauha on paljon parempi mittari kuin vaaka.
malttia, ja tsemppiä!

Ai, että nostaessasi ylikunnon jälkeen toipilaani kaloreita paino nousi 10kg? Apua...
Mietin kanssa tuota rasvatonta massaa ja eroa haluamaani painoon. Mutta vaikka normaali olenkin, niin en tosiaan mitenkään superfit. Ja viime vuonna samaan aikaan painoin 59kg hetkellisesti.
Silloin epäterveellisena aikana kalorit poukkoilivat varmasti mitrn sattuu, joskus söin kerran päivässä, joskus vedin kokonaisen suklaalevyn SEKÄ normaalit 3 ateriaa päivän aikana. Sihen aikaan järkeilin aineenvaihduntaa ihan erityyliin ja kaloreista mulla ei ollut tietoakaan:D ehkä siinä syy alkuperäiseen 70kiloon?

Kiitos vastauksestasi!

- juoksemalla tunnin lenkkejä ja aloitin myös innokkaan salitreenin (4-5 kertaa viikossa)
- Sitten lopetin kaloreiden laskemisen ja valitettavasti säännöllisen punttitreeninkin, mutta juoksin 5/viikko ja tein lihashuoltoa omalla keholla (pilatesta kanssa) joka arkipäivä.
- Viikossa juoksen 45-50km (keskinopeus 10-11km/h), salilla käyn 3 kertaa, noin 2-3h kerrallaan, hot joogaa ja muutakin aerobista liikuntaa satunnaisesti.
siksi, että olen liian painava ammattitanssijaksi, joksi valmistun.
Tuleeko sulle siis vielä noiden treenien päälle tanssitreenit ammatin puolesta? Se on jo aika hurja määrä liikuntaa noilla kaloreilla.

Miten nuo sun treenit ajoittuu päivärytmiin?

Jotenkin kiinnittyi huomio siihen, että aampala on "isompi" kuin lounas. Voisitko kuvitella jättäväsi aamupalan kokonaan pois ja syöväsi tukevamman lounaan, ja vielä vasta myöhemmin iltapäivällä?

Eli menisit käytännössä IF-tyylillä, joka voisi sopia jos treenaat iltaisin (lisää IF:stä löytyy pakkotoistosta).

Rasvaa palaisi varmasti illallisen ja kunnon lounaan välisen paaston aikana paremmin, kuin vaatimattomien aamupalan ja lounaan kanssa. Eli keskittäisit syömisen molemmin puolin lähemmäksi treeniä (8 h) ja paastoaisit loppuajan päivästä (16 h).

Back
Ylös Bottom