Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Juuh elikkä pikasesti kysyn että kasvaako lihakset jos syön päivässä yhen lämpimän aterian(koulun aterian) sitten nuudelia ja leipää illalla, kun opiskeliä olen. sitten heraproteiiniä jotain 40g päivässä (kaks annosta päivässä). ja salilla käyn melkein joka päivä.

Juuh elikkä pikasesti kysyn että kasvaako lihakset jos syön päivässä yhen lämpimän aterian(koulun aterian) sitten nuudelia ja leipää illalla, kun opiskeliä olen. sitten heraproteiiniä jotain 40g päivässä (kaks annosta päivässä). ja salilla käyn melkein joka päivä.

Kasvavat jos kaloreita ja proteiinia tulee tarpeeksi ja treeni tarjoaa tarvittavan ärsykkeen. Lyö päivän syömisesi www.kalorilaskuri.fi ja katso miten kulutuksen kanssa käy. Siitä sitten muokkaamaan ruokavaliota. Samalla otat käyttöön saliohjelman, tuollaisesta salilla joka päivä ravaamisesta kun ei ole mitään hyötyä ellei se tosiaan ole hyvin suunniteltua. Lihakset tarvitsevat myös lepoa kehittyäkseen.

^ Itselläkin on vastaavanlaista kipua vatsassa aina sillointällöin. Yleensä esim. jos juoksen niin saattaa alkaa pistämään juuri vasemmalta puolelta alavatsaa. Toinen tapaus milloin saattaa sattua/pistää on punttitreenin jälkeen, kun kävelen himaan. Kipu on vain väliaikaista, loppuu yleensä kun istahdan hetkeksi, mutta kiinnostaisi tietää mistä johtuu.

Tuosta tulikin mieleen että itellä samanlaista juurikin treenin jälkeen, pelkkä normaali kävely sattuu joskus mahaan. Hetken aikaa vain. Se umpilisäke on muuten oikealla puolella, jos sinulla sattuu vasemmalle puolelle niin tuskin on se ainakaan.

- - - Updated - - -

Siinä se on, kun ei muuten satu ollenkaan... On tämä ihmisruumis ihmeellinen kapistus, kun ei tiedä yhtään mitä sisällä tapahtuu. Varsinkin kun arkeen tulee uusia rutiineja, kuten kovia treenejä. Taitaa jäädä nyt mavet tekemättä...
Korvaavia treeniliikkeitä otetaan vastaan (joilla olisi samoihin lihasryhmiin vaikutus kuin mavella?)

No suorin jaloin maastaveto, mutta voi olla ettet tuotakaan pysty tekemään täysin kivuttomasti josset pysty maveakaan, mutta kokeile. Se on vähän enemmän takareisien kuin alaselän liike, otat sen takia vaikka mukaan niitä perus selänojennuksia. Tietty jos jaksat niin kannattaisi selvittää mistä tuo kipu johtuu jos voisi mahd. korjata jollakin tavalla. Siellä voi olla joku ahituksissa kehossa, tai jotakin.

Eipä tolla paljoa kannata odottaa

Mulla heräs kiinnostus tohon HIIT:ttiin ja olis pari kysymystä siihen liittyen. Olen 186/87kg, käynyt salilla n. 9kk ja suurinpiirtein alusta asti olen ollut plussilla ja saanut paljon massaa, voimaa ja lihasta.
Haluaisin silti saada rasvoja vähän alas ja siksi tota hiittiä rupesin miettimään.

Mutta jos on tuo hiitti päällä, pitäisi varmaan hetkeksi unohtaa lihaskasvu ja keskittyä tohon diettaamiseen? Vai onko mahdollista vetää normaalia salitreeniä ja hiittiä samaa aikaan?
Ja minkälainen kalorivaje olisi sellainen oiva keskitie? Ja mitä tällasessa dieetissä hiitin kanssa on syytä huomioida, suhteessa lihasten säilymiseen? Runsas proteiini, muuta?

Riittävästi rasvaa, proteiinia ja salitreeniä ni sillä ne lihakset säilyy. HIIT tulee tietysti salitreenin lisäksi vaan polttamaan rasvaa. Lihaksia voi olla hankalaa kasvattaa dietillä, joten se varmaan kannattaa suosiolla unohtaa, mutta salitreenillä saa kulutusta kuitenkin korkeammaksi ja lihakset säilymään. Ruokaa -200-1000kcal alle kulutuksen, sellanen -500kcal on ihan hyvä.

Pitääpä tässä kysyä että onko kehitys ollut normaalivauhtista, Kuukausi on nyt käyty salilla ja kyykky on noussu 50kg:lla 3x8 -> 80kg:lla 3x8 ja SJMV on noussut 50kg:lla 3x10 -> 90kg:lla 3x8?
Toisaalta etureisien sarjapainot on noussut 25->35 ja takareisien painot 25->40. Hauiksessa ei ole kehitystä juuri ollenkaan ollut ja ylätaljan sarjapainot on noussut vain 45->50. Eli siis onko kehitys ollut normaali tahtista aloittelijalta joka on käynyt kuukauden salilla?
Ja sitte vielä toinen kysymys eli tein tänään jalka ja selkä reenin ja aikaa meni 1h 10min, eli teinkö turhan hitaalla tahdilla kun aloitin tekemään aina kun olin henkisesti ja fyysisesti valmis vai kannattaako tehdä tietyn ajan jälkeen esim. 1min tauon jälkeen?

Pitääpä tässä kysyä että onko kehitys ollut normaalivauhtista, Kuukausi on nyt käyty salilla ja kyykky on noussu 50kg:lla 3x8 -> 80kg:lla 3x8 ja SJMV on noussut 50kg:lla 3x10 -> 90kg:lla 3x8?
Toisaalta etureisien sarjapainot on noussut 25->35 ja takareisien painot 25->40. Hauiksessa ei ole kehitystä juuri ollenkaan ollut ja ylätaljan sarjapainot on noussut vain 45->50. Eli siis onko kehitys ollut normaali tahtista aloittelijalta joka on käynyt kuukauden salilla?
Ja sitte vielä toinen kysymys eli tein tänään jalka ja selkä reenin ja aikaa meni 1h 10min, eli teinkö turhan hitaalla tahdilla kun aloitin tekemään aina kun olin henkisesti ja fyysisesti valmis vai kannattaako tehdä tietyn ajan jälkeen esim. 1min tauon jälkeen?

Kysyn vain että mikä se tuollainen jako on missä on selkä-jalkapäivä. Ei varmasti ole kovin hyvä jako. Miellumin ylä/alaroppa tai työntävät/vetävät.

Kysyn vain että mikä se tuollainen jako on missä on selkä-jalkapäivä. Ei varmasti ole kovin hyvä jako. Miellumin ylä/alaroppa tai työntävät/vetävät.
No siis tällä hetkellä on kyseinen ohjelma, voi tosiaan ehdottaa muutoksia
Koodi:
1. Jalat, selkä, vatsat

Kyykky/prässi x3
SJMV x3
Etureidet x2
Takareidet x2
Kulmasoutu x2
Alatalja x2
Ylätalja leveä/leuanveto x2
Ylätalja kapea x2
Pohkeet x4
Vatsat x3

2. Hauis, olkapäät, ojentajat, forkut

Hauis tanko/kp x3
Hauis scott tanko/kp x3
Vipunostot sivulle/taakse x3
Pystypunnerrus tanko/kp x3
Ranskalainen punnerrus x3
Ojentajapunnerrus x3
Kohautukset x3
Rannekäännöt x3

No siis tällä hetkellä on kyseinen ohjelma, voi tosiaan ehdottaa muutoksia
Koodi:
1. Jalat, selkä, vatsat

Kyykky/prässi x3
SJMV x3
Etureidet x2
Takareidet x2
Kulmasoutu x2
Alatalja x2
Ylätalja leveä/leuanveto x2
Ylätalja kapea x2
Pohkeet x4
Vatsat x3

2. Hauis, olkapäät, ojentajat, forkut

Hauis tanko/kp x3
Hauis scott tanko/kp x3
Vipunostot sivulle/taakse x3
Pystypunnerrus tanko/kp x3
Ranskalainen punnerrus x3
Ojentajapunnerrus x3
Kohautukset x3
Rannekäännöt x3

No on tuo nyt kohtalaisen huono, missä rinta? Tee kaksijakoinen joko ylä/alkakroppa jaolla tai vetävät/työntävät.

Moi!

Oisko kellään mitään hyviä rannetukia suositella?

Tarviin lähinnä hauiskäännössä, erityisesti kun tangolla tekee vähän isommilla painoilla niin ranteet ois hyvä tukee jollain.. Ehdotelkaa jotai laadukkaita rannetukia?

Niin ja sellasta, että kun teen tota FAQ:sta otettua 2-jakosta ( http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ ), ja siirsin kyykyn ja reiden ojentajat toiseen reeniin kokonaan, koska tuntu siltä että jalat ei saa kunnolla lepoo kun tekee kyykyn yhtenä päivänä ja sjmv yhtenä. Eli onko haittaa vaikka teenkin jalat tossa samassa reenissä selän ja hauisten kanssa..?

Mulla ainaki toiminu iha hyvi, raskastahan toi on kyykky ja sjmv vetää peräkkäin mutta niinhän sen pitääkin olla :D

Niin ja kuinka usein kannattaa pitää kevyitä viikkoja? Oon nyt 6.8 lähtien jatkanu salilla käyntiä kesän tauon jälkeen enkä oo viel pitäny yhtäkää kevyttä.. Olisko ens viikolla vaikka?

Moi!

Oisko kellään mitään hyviä rannetukia suositella?

Tarviin lähinnä hauiskäännössä, erityisesti kun tangolla tekee vähän isommilla painoilla niin ranteet ois hyvä tukee jollain.. Ehdotelkaa jotai laadukkaita rannetukia?

Niin ja sellasta, että kun teen tota FAQ:sta otettua 2-jakosta ( http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ ), ja siirsin kyykyn ja reiden ojentajat toiseen reeniin kokonaan, koska tuntu siltä että jalat ei saa kunnolla lepoo kun tekee kyykyn yhtenä päivänä ja sjmv yhtenä. Eli onko haittaa vaikka teenkin jalat tossa samassa reenissä selän ja hauisten kanssa..?

Mulla ainaki toiminu iha hyvi, raskastahan toi on kyykky ja sjmv vetää peräkkäin mutta niinhän sen pitääkin olla :D

Niin ja kuinka usein kannattaa pitää kevyitä viikkoja? Oon nyt 6.8 lähtien jatkanu salilla käyntiä kesän tauon jälkeen enkä oo viel pitäny yhtäkää kevyttä.. Olisko ens viikolla vaikka?

Hyvät rannetuet on esimerkiksi nämä:

http://www.***************/5/fi/artiklar/gasp-hardcore-wrist-wraps

kuin paljon painaa yks semmonen lukko mikä laitetaan penkkipunnerrukses, ei semmonen jousilukko vaan semmonen järeempi ?

Noinkin helppo kysymys sai minut jostain syystä ihan jäihin. Ei oo tosin pää toiminu tänään ihan täysillä kierroksilla, kun ei oo ruokailut oikeen onnistunu... 2,5kg sellanen yks lukko on eli kun molemmissa päissä on sellanen lukko, tangossa on 5kg painoa niiden lukkojen puolesta.

Noinkin helppo kysymys sai minut jostain syystä ihan jäihin. Ei oo tosin pää toiminu tänään ihan täysillä kierroksilla, kun ei oo ruokailut oikeen onnistunu... 2,5kg sellanen yks lukko on eli kun molemmissa päissä on sellanen lukko, tangossa on 5kg painoa niiden lukkojen puolesta.

no joo oli kyl aika ''tyhmä kysymys'', mut piti tietää tarkka tangon paino ku alotan tol penkkipunnerruksen 5x5 ohjelmal ;)

Back
Ylös Bottom