Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Pitäishän noitten tulosten nousta, että selkäkin voisi kehittyä. Onko sulla paino noussut tuona aikana?

Onhan se paino noussut, jopa 7kg. Kaikki muut tulokset kyllä noussut paitsi leuat. Leukamaksimi pysynyt siinä 16-19 toiston paikkeilla.

Älä tee 3x max, se on huono tapa. Tähtää ensin vaikka 8,8,8, sitten kun menee niin ens kerralla kokeilet 9,9,9, tai otat vaikka lisäpainoja mukaan. Kunhan et tee ensimmäistä sarjaa heti failureen asti

Joo tullu tässä kans opittua ettei sarjoja kannata failureen tehdä. Usein leuanvedoissakin se seuraavan kerran tulos saattaa olla jopa huonompi kun edelliskerran. Olen kans ajatellut tehdä 3x8 systeemillä mutta en siihen ole viitsinyt siirtyä koska on pitänyt tehdä niinkuin iso-ahrnuldi. Enköhän tästä eteenpäin kuitenkin tee sitten tuolla 3x8 systeemillä ennemmin kuin 3x max. Tattista vaan!

Et silti perustellut mikä siinä failuressa on niin kauheaa leuanvetojen kohdalla.

failureen ei pitäisi tehä koskaan, ei edes lähelle. Sarja pitäis lopettaa heti kun positiivisen vaiheen eli noston nopeus laskee huomattavasti, et vedä leukaa yhtä korkealle etc. Ethän sä maveakaan lähe enään tekemään lisää jos neljäs toisto vaikka jo jää vajaaksi loppuvaiheessa, et ainakaan runkkaamaan 2-3 vajaata toistoa lisää.. ja tätä siis nimenomaan tehään leuoissa tosi usein ja on isoin syy miksi niissä toistoissa ei kehitytä. Tietysti aloittelijalle toimii tällainenkin jonkun aikaa, mutta ei tosiaankaan ole optimaalisinta.

Miten toi ryyppääminen ja kuntoilu samana päivänä? Ainakin olen kuullut ettei puntille kannata mennä jos illalla meinaa alkoo ottaa, mutta miten esim. aamulla tunnin uimisen kanta? Onko fiksumpaa mennä aamulla ottaa se tunnin kuntouinti jos lähtee illalla vetää naamat vai jättää välistä?

ootko tosissas? Onko ikinä minkään tekeminen failureen asti koskaan hyvä idea? Saati sitten yhden isoimmista pääliikkeistä?
Se on huono idea jos haluaa kehittyä, muuten go ahead
On? Oikein käytettynä yks tehokkaimmista lihaksenkasvatuskeinoista sarjapainojen nostojen ja muiden tehostamiskeinojen ohella. Kehitystä voi saada myös monella muullakin keinolla kuin pelkillä sarjapainojen nostoilla. Ei se ole kuin vain yksi monista. Mutta jos ei sitä osaa oikein käyttää ja ei tiedä mitä tekee niin parempi jättää väliin.

^avainsanalla oikein käytettynä. Leuoissa käytettynä se ei ole hyvä idea. Paitsi jos haluaa jostain syystä loppupumppailla vaikka hauikset failureen leukojen avulla, tai jotain :confused:

Mistä johtuu, että käsipainoilla tehdyssä penkissä ojentajista loppuu puhti hyvinkin nopeasti, paljon ennen rintaa. Samaa ei tapahdu tangolla tehtäessä.

failureen ei pitäisi tehä koskaan, ei edes lähelle. Sarja pitäis lopettaa heti kun positiivisen vaiheen eli noston nopeus laskee huomattavasti, et vedä leukaa yhtä korkealle etc. Ethän sä maveakaan lähe enään tekemään lisää jos neljäs toisto vaikka jo jää vajaaksi loppuvaiheessa, et ainakaan runkkaamaan 2-3 vajaata toistoa lisää.. ja tätä siis nimenomaan tehään leuoissa tosi usein ja on isoin syy miksi niissä toistoissa ei kehitytä. Tietysti aloittelijalle toimii tällainenkin jonkun aikaa, mutta ei tosiaankaan ole optimaalisinta.
Nämä asiat on kyllä tiedossa, mutta miksi failure on yhtäkkiä niin myrkkyä leuanvedoissa, kun parissa suositussa ohjelmassa niin neuvotaan kuitenkin tekemään? G6 ja 20 toiston kyykkyohjelma tulee mieleen näin päällimmäisen. Lähinnä mietityttää tämä ristiriitaisen tiedon määrä siinä, että onko hyödyllistä vetää failureen leuat, kun niin monessa paikassa niin suositellaan tehtävän.

failure on myrkkyä kaikissa isoissa koko kehon moninivel-voimaliikkeissä, se saa hermoston tukkoon. G6 on suosittu koska siinä on arskan nimi ja jotkut ajattelee että arskakin treenasi sillä, muutenhan se on ihan juostenkustu räpellys koko ohjelma. Muista ohjelmista en tiedä, mut tää on mun vilpitön mielipide leuanvedosta

Miten toi ryyppääminen ja kuntoilu samana päivänä? Ainakin olen kuullut ettei puntille kannata mennä jos illalla meinaa alkoo ottaa, mutta miten esim. aamulla tunnin uimisen kanta? Onko fiksumpaa mennä aamulla ottaa se tunnin kuntouinti jos lähtee illalla vetää naamat vai jättää välistä?

Ei niitä treenejä ikinä kannata välistä jättää. Krapulassa ei kannata treenata, kuitenkaan. Minä en kyllä käsitä, miksi se treeni pitää jättää pois, jos illalla on aikomus kumota orhapirtelöä? Ite otan sitä toisinaan palkkariksikin. ;)

Nämä asiat on kyllä tiedossa, mutta miksi failure on yhtäkkiä niin myrkkyä leuanvedoissa, kun parissa suositussa ohjelmassa niin neuvotaan kuitenkin tekemään? G6 ja 20 toiston kyykkyohjelma tulee mieleen näin päällimmäisen. Lähinnä mietityttää tämä ristiriitaisen tiedon määrä siinä, että onko hyödyllistä vetää failureen leuat, kun niin monessa paikassa niin suositellaan tehtävän.

No vitamiini tuossa sanoikin jo että failurea kyllä käytetään erikoistekniikkana, ja oikein tehtynä se toimii leuoissakin.
Mutta kun järkeväst ajattelet, niin ei nyt ehkä ole järkeä 3 kertaa viikossa vetää leuat joka sarjalla failureen. Pelkästään jo siksi että se voi vähentää työn määrää kokonaisuudessa myöhemmillä sarjoilla. Olkapäätkin voi hieman tykätä huonoa jos loppua kohden tekniikka huononee ja tulee rykimistä. Itse pitäisin paljon parempana jättää ensimmäisissä sarjoissa pari toistoa varastoon, ja tehdä vaikka viimeinen sarja aina failureen.

Yleisesti ottaen leuat ei ole sen turvallisempi/parempi liike tehdä jokainen sarja failureen kuin mikä tahansa muukaan. Et varmasti tekisi penkkiä 3 sarjaa jokaista failureen kovinkaan kauaa..

Olen nyt pidemmän aikaa treenaillut tällä seuraavalla jalkatreenillä:

Askelkyykky/1-jalan jalkaprässi
Reidenojennus
Reidenkoukistus
Pohkeet istuen/seisten
vatsarutistus
joku muu vatsalihasliike

Syy miksi mave ja kyykky puuttuvat on se, että pelkäsin alkuun selän kestävyyden puolesta. Nyt selkä alkaa tuntua jo siltä, että se voisi mavet ja kyykyt kestää joten mieleen tuli enää sitten, että mitkä liikkeet ne korvaavat? Eli lyhyesti, jos otan mukaan maven (+ sen variaatiot) ja kyykyn niin mitä tulisi muuttaa?

Tee molempia niin koko kroppa lämpeää. Paras lämmittely on kyllä mun mielestä tehdä pienillä painoilla treenattavia lihasryhmiä.

Mun mielestä leukoja kannattaa ainakin jaksoittain alkaa tehdä lisäpainolla kun toistomaksimi ylittää kymmenen. Toistomaksimi nousee ja selkä kasvaa. Ei omaan painoon kannata jumittaa ikuisiksi ajoiksi. Ei kai kukaan tee dippiäkään ensimmäisenä punnerrusliikkeenä omalla painolla jos toistoja tulee yli 30 vaan aletaan tekemään lyhyttä tai keskipitkää sarjaa lisäpainolla. Tuolla voimailupuolen leuanveto-keskustelussa löytyy muuten mielenkiintoista juttua liittyen lisäpainojen vaikutuksesta toistomaksimiin, kannattaa lukea sieltä mitä mieltä jto on asiasta. :)

E: Tämä siis tietenkin tuohon leuanvetokeskusteluun.

Back
Ylös Bottom