Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ja dipin saa hyvin korvattua just kapealla penkillä tai lattiapenkillä tai vaikka sillä penkin loppuojennuksella (Gymlogissa näin joskus tämän). Ojentaja kuitenkin aktivoituu kokonaan vasta pään yli tehtävissä ojennuksissa, joten ei siinä peli ole menetetty, jos dippi jää pois.

Mulla on ollut pitkään jo dipin kanssa ongelmia, koska se tuo epämiellyttävän ja lähes sietämättömän kivun rintalastan alueelle.. No mä olen löytänyt tekotavan, joka ei tuota niin suuria tuskia ja jonka kanssa kyllä pärjään. Tämä tapa on kuitenkin se ''toinen'', joka ottaa ehkä enemmän rinnan alueelle, kuin ojentajiin..

Toimiiko tämä siis enää käsipäivänä ojentajien pääliikkeenä, koska eikös dipistä ole kaksi variaatiota: toinen, joka ottaa enemmän rintaan ja toinen, joka ojentajiin.. Vai olenko ihan väärässä..

Kipu rintalastassa häviää mielestäni ajan (iän) myötä. Liittyy kai rintalastan vahvistumiseen/kasvamiseen tjsp.. Itsellä oli sama ongelma ennen, muttei enään.

Jos on esim. viikon reissu eikä reenimahollisuuksia niin kannattaako yrittää pitää kalorit plussilla vai miinuksilla? Joku fiksu tietty sanoo että +-0 mutta jos ei ihan just saa niin mielummin yli vai ali?

Dipin haluan pitää mukana, koska se tuntuu muuten toimivalta ja liikkeeltä, joka ottaa mulla ainakin hyvin perille, mutta toi kipu vain häiritsee osaltaan sitä..

En usko, että vahvistumisesta on kyse, koska tämän viiden vuoden aikana, kun salilla olen käynyt niin dippiä olen pystynyt tekemään aluksi ihan normaalisti, mutta mitä enemmän olen sitä tehnyt niin vaiva on ilmaantunut kuvioihin.. Yritin pitää taukoa, venyttelin ja hioin vielä tekniikan, mutta ei auta.

No, ehkä on vain jätettävä dippi ja keskityttävä muuhun.. Vähän vituttaa vain, koska muuten se on tosi loistava liike treeneihini, kun en kapeaa penkkiä voi tehdä vanhojen olkapäävaivojen takia..

Ehkä mä kokeilen vielä tarkemmin venyttelyä, koska toivon, että joku päivä koittaa treeni, jolloin kipu on kadonnut!!!

Jos on esim. viikon reissu eikä reenimahollisuuksia niin kannattaako yrittää pitää kalorit plussilla vai miinuksilla? Joku fiksu tietty sanoo että +-0 mutta jos ei ihan just saa niin mielummin yli vai ali?

Riippuu täysin tavotteista. Jos tavoite on rentoutua ja lomailla, niin kalorit kannattaa yrittää pitää poissa mielestä. Jos taas laihduttaa, niin miinuksilla ja jos nostaa painoa, niin plussilla. Viikon ajanjakso on loppupeleissä kunnon kannalta melko merkityksetöntä, mutta saattaa olla hermoston ja stressitason palautumisen kannalta ensisijaisen tärkeää.

Riippuu täysin tavotteista. Jos tavoite on rentoutua ja lomailla, niin kalorit kannattaa yrittää pitää poissa mielestä. Jos taas laihduttaa, niin miinuksilla ja jos nostaa painoa, niin plussilla. Viikon ajanjakso on loppupeleissä kunnon kannalta melko merkityksetöntä, mutta saattaa olla hermoston ja stressitason palautumisen kannalta ensisijaisen tärkeää.

No siinä ohessa nyt jos miettii kaloreita niin ei varmaan pää hajoo :) Mietin vaan että jos vetää plussaa niin eikös se sillon aika lailla rasvaksi mene? Toisaalta jos vetää miinuksilla niin onko se hyvä dieetti sillä reissussa myös proteiinin saanti on tiukilla ja treeniä ei tosiaan tule. Mutta olet oikeassa, että viikko on hyvin pieni aika. Luultavasti voisin vetää oman tuntemuksen mukaan, ehkä mielummin hieman plussaa tavoitellen, sillä kuitenkin sitä syö aina vähemmän mitä luulee :D Tuskin tuossa ajassa rasvaakaan liikaa tulee ja jos syö hyvin niin lihaskatabolia ei ole kova. Mennäänkö ihan metsään? Ja tuo viikko nyt oli vain esimerkki, tällaisia pätkiä voi olla esim. vaikka kaksikin viikkoa.

Älä kamalasti stressaa sitä syömistä siellä reissussa, mutta ainakin kun mahdollisuus niin syö mahdollisimman proteiinipitoisesti. Esim. ravintolassa mieluummin pihviä kuin pastaa tai aamupalalla ennemmin jogurttia kuin muroja. Riippu tietenkin mihin olet menossa, että millaiset ruokailumahdollisuudet on... Ja kunhan vettä on saatavilla niin silloin voi ottaa omat herat mukaan, jos ei siellä reissussa nyt oikeasti meinaa ilman pärjätä. Mulla oli omalla reissulla mukana Ranskassa, koska en halunnut tuhlata kaikkia rahoja siellä ruokaan ja olla koko aika syömässä tai etsimässä ruokapaikkaa :D

Silloin kun kerkee ja jaksaa. Jos nyt haluaa oikein hifistellä niin aamutreenin on todettu nostavan testotasoja enemmän kuin iltatreenin, mutta tuon tutkimuksen tulos ei vaikuta kenenkään tuloksiin.

Mikä olis hyvä reeniaika? Vai onko merkitystä? Aamulla kun herää vai iltamyöhään?

Omalla kohdalla tuo aamupuntti on täysin mahtodonta. Muutaman kerran olen erehtynyt sitä kokeilemaan, enkä saa edes lämmittelysarjoja tehtyä.

Miten päiväsi ohjelmaan ja kropallesi sopii. Uskoisin kuitenkin, että iltareenistä saat enemmän tehoa irti.

Aamusta on ainakin paremmat mahikset päästä tekemään liikkeitä joutumatta jonottamaan. Ja kyllä se tunnin treeni menee ihan hyvin hyvällä aamiaisella ja kahvilla (ainakin itellä toimii). Tietty jos et oo nukkunu ollenkaan niin se voi hankaloittaa asiaa (mulle riittää 5-6h unetkin vallan mainiosti).

Jep yksilöllistähän se on. Aamupuntilla tarkoitin omassa postissani reeniä 3 tuntia heräämisestä hyvin nukutun yön ja tukevan aamiaisen jälkeen. Mulla ei vaan toimi kroppa aamulla.

Toi jonottamatta juttu pitää kyllä paikkansa.

Tässä jo muutama vastasinkin, joko olet tähtäämässä kisoihin tai sitten olet muuten vaan pahasti menossa metsää harrastuksesi kanssa jos viikon lomalla pitää kaloreita funtsia. Kuten Wilmo sanoikin, älä stressaa. Vedä kaljaa, drinksuja syö hyvin ja paljon sekä LEPÄÄ. Ei pari lenkkiä uiden tai juosten tietenkään pahaksi ole.

Onko kaksi kolmen liikkeen supersarjaa riittävästi hauksille viikossa? Hauiksia treenaan rinnan kanssa samana päivänä joten selkä päivänä ne saa vielä pikkaisen rasitusta

En ole supersarjoihin sen enempää perehtynyt, mutta hauiksille suositellaan 6-12 sarjaa per viikko treenijaosta, liikkeistä ja salitaustasta riippuen.

Onko kaksi kolmen liikkeen supersarjaa riittävästi hauksille viikossa? Hauiksia treenaan rinnan kanssa samana päivänä joten selkä päivänä ne saa vielä pikkaisen rasitusta

Kyllä tuo lähtökohtaisesti on tarpeeksi, mutta ikinä näihin "onko x sarjaa viikossa riittävästi" -kysymyksiin ei voi antaa luotettavia vastauksia. Asiaan vaikuttaa hyvin paljon myös se, kuinka loppuun asti sarja vedetään sekä se, kuinka pitkä treenitausta sulla on. Volyyminhan pitäisi nousta pikkuhiljaa (toki huomattavasti hitaammin kuin esim. sarjapainokehityksen) sitä mukaa kun kertyy lisää vuosia harrastuksen parissa. Mutta jotta ei menisi saivarteluksi, niin uskaltaisin melko varmaksi vannoa että 6 kunnolla vedettyä hauissarjaa viikossa riittää haubereille, kun siihen plussataan selkätreenit lisäksi.

Lihashuollosta sen verran että miten kannattaa venytellä SS-ohjelman kaudella? Sekä treeni- että lepopäivinä? Kuinka pitkään kuuluu venyttää? Ja jos on suositella hyviä venytysliikkeitä niin nekin otetaan vastaan ilomielin!

Lihashuollosta sen verran että miten kannattaa venytellä SS-ohjelman kaudella? Sekä treeni- että lepopäivinä? Kuinka pitkään kuuluu venyttää? Ja jos on suositella hyviä venytysliikkeitä niin nekin otetaan vastaan ilomielin!

Ennen treeniä lämmittelyt ja 5-10s venytykset lihaksille. Neljä tuntia treenin jälkeen periaatteessa olis paras venytellä treenin jälkeen kuulemman, mutta joskus siinä treenin jälkeen vähän pidemmät, n. 1-2min venytykset. Lepopäivinä vois vaikka pienten lämmittelyjen jälkeen putkirullailla koko kehon läpi ja sen jälkeen suorittaa taas venyttelyt, vaikka n. 0,5-2min mittaset. Tietenkään näin paljoa ei ole pakko venytellä ja tehdä lihashuoltoa, mutta vaikka tälleen vois tehä jos oikeen ahkera on. http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/56366-pakkotoiston-venyttelyopas/ Tuossa vielä lisää.

Back
Ylös Bottom