Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Joku 3-6 sarjaa on hyvä. Mä kokeilin juurikin kyykyssä sitä 5x5 systeemiä, missä siis ideana on tehdä jokainen sarja samalla painolla ja joka treeniin lisätään aina 2,5kg. Sitten kun kaikki viisi sarjaa ei enää meekkään sillä painolla, mennään pari viikkoa taaksepäin painoissa, eli otetaan vaikka kymppi pois. Siitä sitten taas lähdetään kasvattamaan painoja. Mä en ihan mahdottoman kauaa ehtinyt tota tekemään, kun vaihdoin ohjelmaa, mutta toimivalta se kyllä vaikutti!

Toistomäärät riippuu tietty vähän siitä, haluutko kasvattaa lihasta vai voimaa. Voimatreeniä mä teen 1-3 toistolla ja taas sellasta hybriditreeniä (massaa ja voimaa) tekisin ehkä 3-6 toistolla.

Kiitos vastauksesta, elikkäs huomenna kroppaa läpi 5x6, lähinnä haetaan tuolla lyhyemmillä sarjoilla uuttaa nousua kun tulokset on vähän junnannut paikallaan (voi myös olla että johtuu väärin syömisestä)

Uudestaan kysyn, kun kukaan ei vielä vastannut, että kannattaako käyttää 1- vai 2-jakoista ohjelmaa, jos käy joka toinen päivä salilla (3-4krt/viikko)

Joku 3-6 sarjaa on hyvä. Mä kokeilin juurikin kyykyssä sitä 5x5 systeemiä, missä siis ideana on tehdä jokainen sarja samalla painolla ja joka treeniin lisätään aina 2,5kg. Sitten kun kaikki viisi sarjaa ei enää meekkään sillä painolla, mennään pari viikkoa taaksepäin painoissa, eli otetaan vaikka kymppi pois. Siitä sitten taas lähdetään kasvattamaan painoja. Mä en ihan mahdottoman kauaa ehtinyt tota tekemään, kun vaihdoin ohjelmaa, mutta toimivalta se kyllä vaikutti!

Toistomäärät riippuu tietty vähän siitä, haluutko kasvattaa lihasta vai voimaa. Voimatreeniä mä teen 1-3 toistolla ja taas sellasta hybriditreeniä (massaa ja voimaa) tekisin ehkä 3-6 toistolla.

Tuli vielä mieleen, että mitens hauikset ja oikkarit, en oo ainakaa vielä nähny kenenkään tekevän voitreenejä noille lihoille. Pitkää vai lyhyttä sarjaa?

- - - Updated - - -

Uudestaan kysyn, kun kukaan ei vielä vastannut, että kannattaako käyttää 1- vai 2-jakoista ohjelmaa, jos käy joka toinen päivä salilla (3-4krt/viikko)

Itse 1-jakoisen käyttäjänä sanoisin, että makuasia.

No itse taas sanon. että 4 kertaa vikossa on luultavasti liikaa, varsinkin jos teet aina samat liikkeet joka treenissä. Esim. Ma,Ke,Pe,La jos teet kyykkyä, niin et saa aina varmaan parasta irti kuin niin pienet palautumisajat. Tietty jos vaihtelet vähän liikkeitä niin onnistuu varmaan paremmin. Mutta ihmiset on erilaisia nii paha sanoa. Sanon vielä että tuskin kovin kauaa jaksaisin tehdä pelkkää yksijakoista, on tuo 2-jakoinen nin paljon monipuolisempi, ei ainakaan maistu puulta.

Nahkasäkki: Kyllähän näin maalasjärelläkin voi ajatella että kyllä niitä ojentajienkin (jamuidenkin) toistomääriä kannattaa vaihdella. Itse teen tällä 2-jakoista ja kaikilla muilla 6 toistoa paitsi pohkeilla 10 ja vatsoilla 10(joskus kyllä enemmänkin). Sitten parin viikon päästä taas jatkan 10 toistolla ja sitten pohkeille 15 ja vatsoille kanssa se 15. Ei meinaa nuo pohkeet oikeen hittiä ottaa mistään 6 toistosta, tietty vois varmaa laittaa rautaa lisää niin paljon että ottais mutta näin oon tehny :)

No esim. vaa'asta ja peilistä? Aika hyvä trolli.

On, varmasti vuosituhannen kovin trolli :face::jahas:

- - - Updated - - -

hei mistä huomaa että on tulossa lihasmassaa?

Mittanauhaa käyttöön, valokuvat parhaita, vaaka, muilta voi kysästä, ja tietty seurailee sitä lihan "kovuutta" et alkaako menee hötöseks, itel ainaki helposti lähti käsist hommat ja heräsin läskinä..Tietenkin se riippuu mitä haet "lihasmassalla" ?

Tuppaa tuossa vinopenkissä loppumaan puhti ojentajilta aina ennen tisuja, miten ongelman sais korjattua? Pitääkö loppuojennus jättää kokonaan pois, siinä kun ei rinta tee hommia oikeen yhtään ja pitää liike enemmänkin pumppaavana? Suotuisa oteleveyskin olisi kiva tietää. Olen nyt tehnyt samalla oteleveydellä kun tasapenkkiä, eli pikkurillit merkkien kohdalla.

E. Lueskelin pari kertaa tuon vinopenkki-stickyn läpi ja heräsi kysymys että onko se lasku todellakin pidettävä rauhallisena ja itse ''nostolla'' ei loppupeleissä ole niin paljoa väliä?

Tuppaa tuossa vinopenkissä loppumaan puhti ojentajilta aina ennen tisuja, miten ongelman sais korjattua? Pitääkö loppuojennus jättää kokonaan pois, siinä kun ei rinta tee hommia oikeen yhtään ja pitää liike enemmänkin pumppaavana? Suotuisa oteleveyskin olisi kiva tietää. Olen nyt tehnyt samalla oteleveydellä kun tasapenkkiä, eli pikkurillit merkkien kohdalla.

E. Lueskelin pari kertaa tuon vinopenkki-stickyn läpi ja heräsi kysymys että onko se lasku todellakin pidettävä rauhallisena ja itse ''nostolla'' ei loppupeleissä ole niin paljoa väliä?

Onhan sillä nostollakin tietenkin välliä, mutta kannattaa tosiaan pitää rauhallisina ne laskut joka liikkeessä, esim penkissä näkee kun monet antaa tulla ihan vapaasti alas ja sitten rinnan kautta ylös. Eli vastustaa koko ajan alas tullessa ainakin vähäsen. Viimesen toiston ite oon taas tehnyt sillai että vastustan niin paljon kun jaksan, ainakin joissakin liikkeissä.

Esiväsytys olis yks tapa, mitä voisit käyttää. Teet esimerkiks peck deckiä (vaikka 3x12) ennen vinopenkkiä niin, että rintalihakset on jo valmiiksi hieman väsyneet. Sitten se penkkikin alkaa nopeammin tuntumaan siellä rinnoissa.

Eksentrinen (lasku) osa on lihaskasvun kannalta yhtä tärkeä kuin kosentrinen (nosto), ellei jopa tärkeämpi. Periaatteessa silleen on ihan järkevää tehdä, että laskee sitä vaikka reilut 2s ja nostaa niin nopeasti kuin pystyy.

Esiväsytys olis yks tapa, mitä voisit käyttää. Teet esimerkiks peck deckiä (vaikka 3x12) ennen vinopenkkiä niin, että rintalihakset on jo valmiiksi hieman väsyneet. Sitten se penkkikin alkaa nopeammin tuntumaan siellä rinnoissa.

Eksentrinen (lasku) osa on lihaskasvun kannalta yhtä tärkeä kuin kosentrinen (nosto), ellei jopa tärkeämpi. Periaatteessa silleen on ihan järkevää tehdä, että laskee sitä vaikka reilut 2s ja nostaa niin nopeasti kuin pystyy.

Harmi vaan ettei tuota peck deckiä löydy meikän salilta :/ Pitänee keskittyä tuohon laskuun seuraavalla kerralla enempi jos saisi hiukan paremmin tuntumaa, pitää varmaan painojakin tiputtaa sitten jonkin verran.

Harmi vaan ettei tuota peck deckiä löydy meikän salilta :/ Pitänee keskittyä tuohon laskuun seuraavalla kerralla enempi jos saisi hiukan paremmin tuntumaa, pitää varmaan painojakin tiputtaa sitten jonkin verran.

Sit teet flyes käsipainoilla tai taljassa pec deckin sijaan..

Voisihan nuitakin koittaa. Kannattaako noissa esiväsytyssarjoissa olla minkä pituiset sarjat? Mitään turhan lyhyitä sarjoja tuskin kannattaa tehdä?

Tekisin pari kolme sarjaa 12-15 toistoa, lyhyellä palautuksella (~30s) sit 1-2 min tauko ja vinopenkkiin!

Parasta on ite kokeilla ku kaikilla ei toimi samalla tavalla...

Sitten voi kokeilla vähän vähentää painoa vinopenkissä niin et paremmin saa kontaktia rintaan.

Voisihan nuitakin koittaa. Kannattaako noissa esiväsytyssarjoissa olla minkä pituiset sarjat? Mitään turhan lyhyitä sarjoja tuskin kannattaa tehdä?

En lähtis liian lyhkäsiä sarjoja tekemään. Tossa ylempänähän sanoin, et voi tehä esimerkiks 12 toistoa. Yli kymmenen toistoa on hyvä varmaan. Ja peck deck oli vaan esimerkki, totta kai tähän käy mikä vaan eristävä rintaliike.

Lyhyt, ytimekäs kysymys. Eli nyt olen kolme kuukautta vedellyt Starting Strenghtillä ja omasta mielestä ihan mukavasti kehitystä tapahtunut, paitsi penkissä :(. Eli olisiko nyt hyvä aika vaihtaa ohjelmaa esim. johonkin, joka kehittäisi massaa.

Back
Ylös Bottom