Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuinka monta liikettä on liikaa yksijakoisessa?

Jos ajatus ja haave olisi, että nyt pelitauon aikana (1kk ja sitten taas syksyllä) saisi jalat tehtyä kokonaan läpi kolme kertaa viikossa ja yläkropan vähintään kaksi. Ongelma on kuitenkin se, että saan esimerkiksi ojentajiin parhaimman tuntuman muutaman liikkeen sarjalla, (dippiä, k-penkkiä ja taljaa), ja sama vähän muissakin lihasryhmissä.

Eli jalkojen tuntumaan ja kasvuun riittää penkki/mave, mutta yläkropan tuntuma huutaa hiomista. Ehkä rinta hoituisi pelkällä penkillä, mutta selkää tahdon jatkossakin rääkätä ihan joka kulmasta.

Eli millaisella ohjelmalla tästä nyt kantsii jatkaa? Ei taida "pari liikettä per lihas" -meininki oikein sopia yksijakoiseen? Voin treenata useana päivänä viikossa, joten meneekö homma ihan metsään jos treenaan viikossa neljästi, niin kolmesti mukana on jalat ja vaikka aina puolet yläkropasta?

Nostetaan tämä kysymys esille, kun on tosiaan epävarmuutta tuosta yksijakoisesta. Poltanko itseni vaan loppuun jos vedän noin montaa liikettä monta päivää viikossa? Nyt olisi otollinen aika reenata jalkoja kun sarjatauko kyseessä. Muuten tuohon tulisi sitten reenit ja pelit päälle, ja se olisi jo liian rankkaa.

Nostetaan tämä kysymys esille, kun on tosiaan epävarmuutta tuosta yksijakoisesta. Poltanko itseni vaan loppuun jos vedän noin montaa liikettä monta päivää viikossa? Nyt olisi otollinen aika reenata jalkoja kun sarjatauko kyseessä. Muuten tuohon tulisi sitten reenit ja pelit päälle, ja se olisi jo liian rankkaa.

Melkeimpä joku 2-jakonen 4krt viikossa, neljällä eri reenillä vois toimia tuossa.

Mun jalkapallovalmentaja sanoi, että mun ei kannattas tehdä mitään lihastreenii painoilla, koska se kuulemma vie kaiken nopeuden juoksusta, mutta onhan niillä 100m pikajuoksijoillakin isot lihakset ja ne kiitää ku ohjukset, että miten on jatkanko lihastreenii vai ei ?

Mun jalkapallovalmentaja sanoi, että mun ei kannattas tehdä mitään lihastreenii painoilla, koska se kuulemma vie kaiken nopeuden juoksusta, mutta onhan niillä 100m pikajuoksijoillakin isot lihakset ja ne kiitää ku ohjukset, että miten on jatkanko lihastreenii vai ei ?
Sun koutsis on ääliö. Kattele tuolta voimapuolelta joku hyvä ohjelma, tai kysy suoraan jto:lta miten vois saada jalkoihin räjähtävyyttä ja nopeusvoimaa. Ehdottomasti jatkat treeniä.

Vituttaa nää junnujen valmentajat, jotka suoltaa tollasta paskaa tietämättä asiasta yhtään mitään.

Aika asiaton kysymys ja vielä vähän väärä paikka, mutta voisit kysyä herralta itseltään. Näin saisit ainakin tarkimman vastauksen. Ja sitä paitsi Mikehän on siellä kameran toisella puolella, joten miten tämä tuli mieleen.

Halusin nopeen vastauksen. Mike tuskin 247 on pakkotoiston sivuilla.

Halusin nopeen vastauksen. Mike tuskin 247 on pakkotoiston sivuilla.

Tarkoitatko nyt mikea vai mikaa gymlogista. Mikehän on sanonut täälläkin että on roinannut silloin nuoruudessa mutta ei enää? Eihän enää treenaakkaan pahemmin vai onko nyt taas alkanut. Mikäs tämä sinun into tähän juttuun on, alatko itekkin roinaamaan jos mikekin on roinannut vai?

Onko muuten mitään väliä kun nyt teen kaksijakoista että missä järjestyksessä tekee esim penkin ja kyykyn. Nyt teen ekana penan sitten kyykyn, ja sitte olka/ojentajat jne. Vai kannaataako ekana tehä jalat, tietty jossei vaikka penkkii pääse niin teen kyykyn ekana liikkenä, mutta muuten oon tehny penkkiä ekana liikkeenä. (lämmitelyjen jälkeen :d)

Tarkoitatko nyt mikea vai mikaa gymlogista. Mikehän on sanonut täälläkin että on roinannut silloin nuoruudessa mutta ei enää? Eihän enää treenaakkaan pahemmin vai onko nyt taas alkanut. Mikäs tämä sinun into tähän juttuun on, alatko itekkin roinaamaan jos mikekin on roinannut vai?

Sekotinki mikan ja miken. :jahas: Mikalla on hyvän kokosen lihakset natuksi nii pisti mietityttään.

Hei semmoinen kysymys että onko Arskan kultaisessa kuusikossa muuta liikettä
hauiksille kuin hauiskääntö? Eihän hauikset pääse kunnolla rasittumaan?
Vai olenko väärässä?:)

Hei semmoinen kysymys että onko Arskan kultaisessa kuusikossa muuta liikettä
hauiksille kuin hauiskääntö? Eihän hauikset pääse kunnolla rasittumaan?
Vai olenko väärässä?:)

Eiköhän ne hauikset saa siinä tarpeeksi kyytiä, melkein eniten koko kropan lihaksista, kun leuathan ottaa myös aika kivasti haukkariin.. Älä nyt välitä niistä haukkareista niin paljoa eläkä ainakaan lisää niille mitään liikkeitä. Tietenkin voi vaihdella vaikka viikoittain liikettä(käsipainoilla, tangolla ja vaikka taljalla).

- - - Updated - - -

Sekotinki mikan ja miken. :jahas: Mikalla on hyvän kokosen lihakset natuksi nii pisti mietityttään.

http://www.mikanyyssola.fi/?p=4436

Tuosta voit vähän lukasta, vaikka ei mitään roinaamisesta puhutakkaan.. Kyllähän ne lihakset tuppaa kasvamaan jos reenaa tuon 20 vuotta mitä mika on reenannu..

Kiitos vesqq eiku ottaa hiukan päähän kun kavereilla on 5-10cm isompi haukkari ku mulla:(
But i dont care jatkan treenaamista kovin eteenpäin ja ravinteita käytän ohjeiden mukaan:)

Millaista 1-jakoista suosittelette?? Arnoldin G6 on koluttu läpi jo pariin kertaan eri variaatioina, eli ei ainakaan ihan samaa.

No aikalailla samanlaisista liikkeistä, joita G6:ssa on, järkevä 1-jakoinen koostuu. Ei sinne juuri eristäviä liikkeitä kannata laittaa. Progression kannaltahan 1-jakoisessa olisi hyvä pitää ainakin jonkin aikaa samoja liikkeitä (varsinkin jos treenit jäävät useinkin 2 kertaan viikossa). Tietty taas jos homma maistuu ihan puulta samojen liikkeiden takia, niin vaihtelua sitten vaan. Pääasia, että jotain tekee, kuin se että ei tee mitään. Ja jos tää ajanjakso (kesä?) oli nyt sulle muutenkin enempi ylläpitotreeniä, niin ei tuo liikkeiden vaihtelu lihasmassan kannalta pahaksi ole. Kunhan liikkeet ovat noita "isoja" liikkeitä, eikä pikkunypläyksiä.

No aikalailla samanlaisista liikkeistä, joita G6:ssa on, järkevä 1-jakoinen koostuu. Ei sinne juuri eristäviä liikkeitä kannata laittaa. Progression kannaltahan 1-jakoisessa olisi hyvä pitää ainakin jonkin aikaa samoja liikkeitä (varsinkin jos treenit jäävät useinkin 2 kertaan viikossa). Tietty taas jos homma maistuu ihan puulta samojen liikkeiden takia, niin vaihtelua sitten vaan. Pääasia, että jotain tekee, kuin se että ei tee mitään. Ja jos tää ajanjakso (kesä?) oli nyt sulle muutenkin enempi ylläpitotreeniä, niin ei tuo liikkeiden vaihtelu lihasmassan kannalta pahaksi ole. Kunhan liikkeet ovat noita "isoja" liikkeitä, eikä pikkunypläyksiä.
Pystytkö heittämään jonkun rungon vielä tänne? Se treeni voisi tosiaan olla sellainen että vaihtelee vähän viikottain vaikka. Penkki-->vinopenkki kp, kyykky-->prässi?
Ojentaja ilmeisesti vaatii ''enemmän rasitusta'' kasvaakseen kuin haukkarit, ojentajat kuitenkin isommat lihat? Ojentajat ottaa osumaa hyvin kaikissa punnerruksissakin, siihen päälle vielä ranskalaisia vaikka.

Olen nyt tehnyt kohta 7kk. kympin sarjoja tyyliin kyykky 4x10. Ajattelin vaihtelun vuoksi tehdä lyhyempiä sarjoja joten miten tuo toisto / sarjapainomäärä tulisi mennä olettaen, että teen vaikkapa viisi toistoa?

5 x 8 vai 5 x 5? Vai mitenkä, rautaa nyt lisätään tietenkin tankoon, mutta nuo toisto/sarjamäärät?

1-jakoisella treenailen.

Joku 3-6 sarjaa on hyvä. Mä kokeilin juurikin kyykyssä sitä 5x5 systeemiä, missä siis ideana on tehdä jokainen sarja samalla painolla ja joka treeniin lisätään aina 2,5kg. Sitten kun kaikki viisi sarjaa ei enää meekkään sillä painolla, mennään pari viikkoa taaksepäin painoissa, eli otetaan vaikka kymppi pois. Siitä sitten taas lähdetään kasvattamaan painoja. Mä en ihan mahdottoman kauaa ehtinyt tota tekemään, kun vaihdoin ohjelmaa, mutta toimivalta se kyllä vaikutti!

Toistomäärät riippuu tietty vähän siitä, haluutko kasvattaa lihasta vai voimaa. Voimatreeniä mä teen 1-3 toistolla ja taas sellasta hybriditreeniä (massaa ja voimaa) tekisin ehkä 3-6 toistolla.

Back
Ylös Bottom