Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli jos oikeen oon lukenut ja ymmärtänyt
niin että jos tekee smithi telinessä niin vaikuttaako se huonommin tuloksiin?
kuin kenties vapaalla tangolla tehdyt?

Vapaalla tangolla tehdessä liike kohdistuu myös muualle ja on siksi myös paljon parempi, koska joudut keskittymään esimerksi tasapainoon yms. paljon enemmän kuin smithissä tehdessä jossa liikerata on vakio.

^Tarkennus: vaikka jokin tasapainon kehitys ei olisikaan itseisarvo, niin viimekädessä kehitys on aina kehon adaptoitumista siihen, että sitä rasitetaan yli totuttujen rajojensa ja vapaapainoliikkeet ovat kokonaisvaltaisesti rasittavampia, eli tältä kannalta parempia, kuin ohjatuilla liikeradoilla tehdyt liikkeet. Koneilla on paikkansa viimeistelyliikkeinä, mutta perusta on parempi rakentaa raskaiden vapaapainoliikkeiden varaan.

Que pasa? Jalat vapaana aktivoituu aivan väkisinki suora vatsalihas. Mitä haittaa siitä siusta on, että myös lonkankoukistaja aktivoituu? Tietysti jos on olemassa lonkan virheasento, mut siitähän ei nyt ollu mitään puhetta..

Palikoihin saa tosiaan kokoa parhaiten tekemällä isoja moninivelliikkeitä(kyykyt, mave jne) isoilla painoilla. Hyviä "eristäviä" vatsalihasliikkeitä ovat dragon flagsit, voimapyörä ja jalan nostot roikkuen, näissä aktivoituu myös syvät vatsalihakset. Vinoille vatsalihaksille täsmälääkkeenä russian twistejä ja tuulimyllyä. Syville vatsalihaksille vacuumeja, pitoja ja vaikka pilates 100.

Tärkeintä on muistaa, että vatsalihas on lihas siinä missä vaikka pakaralihaskin, eli treenaa vatsoja kuten treenaat muitakin lihaksia.

Gue Esa! Sanoiko alkuperäisen kysymyksen esittäjä, että hän tekee rutistukset jalat vapaana roikkuen? EI! Luultavasti hän on tehnyt niitä jalat jossain tuettuna, koska mainitsi, että pystyy tekemään niitä aivan helvetin monta toistoa saamatta tuntumaa.

Koita muistaa, että kyseessä on aloittelijoiden palsta, jossa kysymyksiä esittävät todellakin ALOITTELIJAT. Niin kaunis idea kun tuo dragon flagsien teko onkin, niin tässä osiossa ei todennäköisesti kukaan kysymysten esittäjistä pysty liikettä tekemään. Toinen aika haastava liike, joka menee todella helposti liiaksi lonkankoukistajille on nuo jalannostot roikkuen. Eihän siitä periaatteessaa haittaa ole että ne aktivoituu, mutta helposti käy niin että lonkankoukistajat menevät failureen ennen vatsoja.

Okei selvä ollaanpas täällä ystävällisiä kun neuvotaan alottelijaa:)
eiks oo sillai et vapaa päivinä saa olla vähemmän kalorei ku sali pvnä?
Oon huomannut sen että mulla on kasvanut ojentajat jonkun verran mutta ei hauis:(
mikä olisi vikana?

Okei mutta kenties auttaa?
oon ottanut ennen treeniä ja treenin jälkeen.

No jos et keksi rahalle parempaa käyttöä, niin kyllähän noitakin voi toki käyttää. Ei varmasti haittaa ole, mutta hyödyt on IMO aika marginaalisia. Palautusjuomassa ja ylipäätään lisäravinteissa nyt pystyy hifistelelmään vaikka millä tavalla. Itsekin varmaan käyttäisin kaikkea mahdollista jos rahaa olis. :D

Ja ennen treeniäkin noita voi vedellä...

Jepajepa:) Hyvin ainakin mulla menee treenit ruvennu kokeilee hauiskääntöä sillä z muotosel tangol
ja 5kgn painoil ja koht vois laittaa 10kgn painot päihin:)
Saisinko vastauksen mun edelliseen kysymykseen et miks hauis ei kasva? Tai sit vast 2kk päästä:)

Olen 17-vuotias salibandyn pelaaja, joka haluaisi räjähtävyyttä jalkoihin ja voimaa keskivartaloon. Lisäksi mielessä olisi saada vähän kokoa ja näköä yläkroppaan. :) Lisäksi tähän täytyisi yhdistää muukin harjoittelu (lenkkeily, mäkijuoksu, loikat yms.) jos joku viitsisi auttaa kehittämään toimivan treeniohjelman auttaisi asiaa paljon.

Tämä on ensimmäinen viestini pakkotoistoon enkä ollut oikein varma mihin tämän pistäisin, joten pyydän hieman ymmärrystä, kiitos. :)

E: Unohdin mainita huonokuntoisen selkäni, jonka vuoksi lääkäri on kieltänyt kokeilemasta mavea tai kyykkyä ja suositteli jalkojen treenaamiseen prässiä ja koukistajia ja ojentajia. Lisäksi sanoi että selkä tulisi treenata ala- ja ylätaljoilla.

Jepajepa:) Hyvin ainakin mulla menee treenit ruvennu kokeilee hauiskääntöä sillä z muotosel tangol
ja 5kgn painoil ja koht vois laittaa 10kgn painot päihin:)
Saisinko vastauksen mun edelliseen kysymykseen et miks hauis ei kasva? Tai sit vast 2kk päästä:)

Mitenköhän sitä hauista mahdat treenata?

Kannattaa muuten välissä (5kg levyjen ja 10kg levyjen) laittaa tankoon 5kg ja 2,5kg levyt per puoli. Jos painoja lisää vähän vähemmän kerrallaan, niitä saa lisätä useammin ja kehityskin on nopeampaa.

33r0: Tuolla yläkulman hakukoneella löytyy vaikka mitä, kun vähän hakee. Varmaan joku perus yks- tai kaksjakonen ohjelma vois olla hyvä. Esimerkiksi (se aina suositeltu) Arnoldin kultainen kuusikko (http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/) voisi olla hyvä. Jalkakyykky täytyy korvata sitten vaan jalkaprässillä. Räjähtävyyttä voit treenata juurikin noilla hyppelemisillä, mäkijuoksuilla ja sprinteillä.

Pidä tiukkana ja jännitettynä. Tuon perustelen sillä, että pääsen raskaasta kyykystä helpommin ylös, jos jännitän ja keskityn keskivartaloon erikseen (ei kyykkyä kyllä keskivartaloa jännittämättä voi tehdä).

Rinnalleveto kehittää hermostoa. Työskenteleviä lihaksia siitä on vähän turha ruveta luettelemaan, koska työskentelemättömien lihasten lista olisi pienempi. Siinä ei ole mitään varsinaista lihasta millä sen teet vaan siinä hermoston täytyy osata aktivoida oikeat lihakset oikeassa tahdissa. Nyt muuten kun rupesin oikeen ajattelemaan, mitkä lihakset eivät akivoidu lainkaan riven aikana? Rintalihakset ja ojentajat tulis mieleen, että ne ei paljoa mitään siinä tee, mutta..?

Niin, näin vähän ajattelinkin tosta rivestä. Ja varmaa räjähtyvyyttä tulee tätä liikettä tehdessä, koska eihän sitä voi hitaasti nostaa :) Olisi kiva tietää myös lisäks, että mitä liikkeitä tuo rive edesauttaa :) Nii ja ainakin SS-treenissä rive voidaan korvata pendlay rowlla joten voisko tästä olettaa, että selkä ottaa jonki verran hittiä ?

Gue Esa! Sanoiko alkuperäisen kysymyksen esittäjä, että hän tekee rutistukset jalat vapaana roikkuen? EI! Luultavasti hän on tehnyt niitä jalat jossain tuettuna, koska mainitsi, että pystyy tekemään niitä aivan helvetin monta toistoa saamatta tuntumaa.

Koita muistaa, että kyseessä on aloittelijoiden palsta, jossa kysymyksiä esittävät todellakin ALOITTELIJAT. Niin kaunis idea kun tuo dragon flagsien teko onkin, niin tässä osiossa ei todennäköisesti kukaan kysymysten esittäjistä pysty liikettä tekemään. Toinen aika haastava liike, joka menee todella helposti liiaksi lonkankoukistajille on nuo jalannostot roikkuen. Eihän siitä periaatteessaa haittaa ole että ne aktivoituu, mutta helposti käy niin että lonkankoukistajat menevät failureen ennen vatsoja.

Joo, oon aina tehnyt rutistukset jalat tuettuna. Ei ole koskaan tullu mielee tehdä ilman tukea, koska mut ollaan opetettu tekemään se jalat tuettuna. Tosin tänään tein vähä rutistuksia ja otti mukavasti , kun teki liikkeen "hitaasti" niin, että varmisti, että yläselkä nousee kunnolla ja absit on jännityksessä.

Niin, ja nuo dragon flagit on aivan mahdottomia mun lihaksistolla. Edes voimapyörää en pysty vääntämään. En tiedä johtuuks se vatsojen "heikkoudesta" vai jonkun muun kuten selän "heikkoudesta".

Niin, näin vähän ajattelinkin tosta rivestä. Ja varmaa räjähtyvyyttä tulee tätä liikettä tehdessä, koska eihän sitä voi hitaasti nostaa :) Olisi kiva tietää myös lisäks, että mitä liikkeitä tuo rive edesauttaa :) Nii ja ainakin SS-treenissä rive voidaan korvata pendlay rowlla joten voisko tästä olettaa, että selkä ottaa jonki verran hittiä ?

Luulen, että SS:ssä rive korvataan jollain selkäliikkeellä (esim. pendlay row), jos riveä ei haluta sen monimutkaisuuden vuoksi tehdä, koska kyseisessä ohjelmassa ei muuten ole minkäänlaista selkäliikettä (paitsi mave). Unohdin tuossa aikasemmassa viestissä kokonaan pohtia riveä "apuliikkeenä". Räjähtävyyden unohdin myös mainita. Kyllä siinä periaatteessa se alku on kuin mave. Maven ykkösmaksimia se ei kuitenkaan paras ole kehittämään, koska painothan on rinnallevedossa huomattavasti maastavetoa pienemmät. Nopeutta tosin maastavetoon sillä varmasti saa (isommatkin painot saattaa saada hieman nopeammin ylös). Sitä varmaan ei tarvii mainitakkaan, että rinnallevedon hallitseminen auttaa "aika paljon" työnnössä. Tempaustakaan ajatellen rivestä tuskin on haittaa.

Munkin tekis joskus mieli opetella rinnalleveto (ja työntö sekä tempaus) kunnolla, koska ne ovat ihan hauskoja liikkeitä. Se rinnallevetokohta on mulle varmaan vaan se vaikein, mutta en mä ole näitä harjotellutkaan kuin ehkä viiden toiston verran joskus huvikseni. Kahvakuulalla on tullu kyllä näitä tehtyä, mutta salin kuulat alkaa käymään liian kevyiksi.

E: Dragon flagit jos on mahdottomia, suosittelen tekemään ne nin, että teet ensin perus jalannoston penkillä, mutta nostat myös perseen ilmaan ja sitten tuut sieltä dragon flagin tapaan alas (eksentrisiä toistoja). Nekin ovat raskaita (etenkin kun ite teen voimapyörän kanssa superina periaatteessa), mutta jalkojen koukistaminen polvista keventää liikettä.

Olen 17-vuotias salibandyn pelaaja, joka haluaisi räjähtävyyttä jalkoihin ja voimaa keskivartaloon. Lisäksi mielessä olisi saada vähän kokoa ja näköä yläkroppaan. :) Lisäksi tähän täytyisi yhdistää muukin harjoittelu (lenkkeily, mäkijuoksu, loikat yms.) jos joku viitsisi auttaa kehittämään toimivan treeniohjelman auttaisi asiaa paljon.

Tämä on ensimmäinen viestini pakkotoistoon enkä ollut oikein varma mihin tämän pistäisin, joten pyydän hieman ymmärrystä, kiitos. :)

E: Unohdin mainita huonokuntoisen selkäni, jonka vuoksi lääkäri on kieltänyt kokeilemasta mavea tai kyykkyä ja suositteli jalkojen treenaamiseen prässiä ja koukistajia ja ojentajia. Lisäksi sanoi että selkä tulisi treenata ala- ja ylätaljoilla.

Selkä on huonokuntoinen, tarkalleen ottaen miten?
Lääkärit ei yleensä ottaen tajua vastusharjoittelusta hölkäsen pöläystä - prässi ei ole alaselkävaivaiselle yhtään sen parempi vaihtoehto kuin kyykky, mieli teksis sanoa, että pahempi jopa, ainakin etukyykkyyn tai goblet squattiin verrattuna.
Ja miksi selkä tulisi treenata juuri taljavirityksillä? Mitä vikaa on esim. leuanvedoissa tai souduissa?

Selkä on huonokuntoinen, tarkalleen ottaen miten?
Lääkärit ei yleensä ottaen tajua vastusharjoittelusta hölkäsen pöläystä - prässi ei ole alaselkävaivaiselle yhtään sen parempi vaihtoehto kuin kyykky, mieli teksis sanoa, että pahempi jopa, ainakin etukyykkyyn tai goblet squattiin verrattuna.
Ja miksi selkä tulisi treenata juuri taljavirityksillä? Mitä vikaa on esim. leuanvedoissa tai souduissa?

Sehän tässä varmaan se suurin ongelma on että lääkäritkään ei ole osanneet sanoa mikä siellä on vikana mutta alaselkä oireilee melko usein. Prässiä olen tehnyt aiemminkin eikä se ole aiheuttanut mitään ongelmia. Ja tuosta taljoilla treenaamisesta en osaa sanoa muuta kuin että niillä minun käskettiin se tehdä, tosin leuanveto ei aiheuta myöskään mitään ongelmia.

Okei selvä ollaanpas täällä ystävällisiä kun neuvotaan alottelijaa:)
eiks oo sillai et vapaa päivinä saa olla vähemmän kalorei ku sali pvnä?
Kutakuinkin ihan sama syötkö treenipäivänä 3000 ja vapaapäivänä 2000 vs joka päivä 2500. Pitkän ajan keskiarvolla on enempi merkitystä.

Oon huomannut sen että mulla on kasvanut ojentajat jonkun verran mutta ei hauis:(
mikä olisi vikana?

Geenit

Jos alaselkä oireilee niin jättäisin toistaiseksi pois kaikki liikkeet, joissa alaselkä kuormittuu merkittävästi, myös jalkaprässin.
Ja ASAP asiantuntevalle fysiatrille / mahdollisesti magneettikuviin jos fysiatri kokee tarpeelliseksi.
Oireiden aiheuttaja / syntymekanismi mahdollisimman luotettavasti selville ja kuntoutus käyntiin.

Ja jos engelska taittuu niin alaselkävaivojen raamattu Low Back Disorders by Stuart McGill lukuun. Harmittavan harva lääkäri / fysioterapeutti yms on lukenut kyseisen herran teoksia.

Jos alaselkä oireilee niin jättäisin toistaiseksi pois kaikki liikkeet, joissa alaselkä kuormittuu merkittävästi, myös jalkaprässin.
Ja ASAP asiantuntevalle fysiatrille / mahdollisesti magneettikuviin jos fysiatri kokee tarpeelliseksi.
Oireiden aiheuttaja / syntymekanismi mahdollisimman luotettavasti selville ja kuntoutus käyntiin.

Ja jos engelska taittuu niin alaselkävaivojen raamattu Low Back Disorders by Stuart McGill lukuun. Harmittavan harva lääkäri / fysioterapeutti yms on lukenut kyseisen herran teoksia.

Tarkoitus olisi kai elokuussa mennä ihan kunnollisiin tutkimuksiin.

En löytänyt tyhmien kysymysten ketjua. Laitoin siis tänne tämän: sattuuko kukaan tietämään mikä on liike 'Back raise off a pommel horse'?

Back
Ylös Bottom