Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Yks sääntö mitä kuulee sanottavan on, että työt on puolet ja materiaali puolet. Eli koskee varmaan aika keskivertotaloa. Mulla pätee aika hyvin, koska mulla on osa materiaaleista ilmaisia ja osa sitten vähän kalliimpaa ja materiaalit kun kertoo kahdella, on aika lähellä kustannusarviota.

Tuttava tekee puutaloa pohjanmaalle kohtuu helpolle tontille ja se tekee samaan tyyliin kuin me, eli lähes kaiken itse. Hän on päässyt 700-800€ neliöhintaan vaikkei mitenkään ole halvistellut materiaaleissa. Tuota olen kyllä ihmetellyt, koska itekin olen aika pilkuntarkkaan miettinyt kaikki ratkaisut budjetin kannalta järkeviksi..
Tuo on kyllä halpaa, jos materiaaleissa ei oo säästelty. Ite, kun on säästänyt materiaaleissakin ja tehnyt sähköt, kaivuut ja putkihommat poislukien kaiken itse, niin neliöhinta pyörii 600-700 euron nurkilla. En vieläkään osaa sanoa, että mihin se tulee lopullisesti asettumaan, kun esimerkiksi putkihommista ei ole tullut vieläkään laskua ja pihat on pikkuisen vaiheessa.

Meillä tavoite ollut 1000€/neliö. 2krs/200m2 harkkorunkoinen talo. Nyt näyttää siltä että tosta tavoitteesta vähän jäädään, eli 1050-1100€/neliö on lähellä todellisuutta. Hintaa on nostanut oikeastaa suunnitelmamuutokset eli laitettiin konesaumakatto, takka, arvokkaammat portaat, parempi lämmitysjärjestelmä ym.. Hinnassa mukana myös liittymät ja ylimääräisenä mitä ei kaikille tule paineviemäripumppaamo (3k€), tontin raivaukset ja tien (150m) rakentaminen. Mulla hommaa on jeesannut se että hyvä kaveri on sähkärinä ja ottaa minimiliksaa.. Saan materiaalit kohtuu hyvillä ehdoilla. Pihoihin mulla on varattu rahaa vain muutama tonni, joka laskee kokonaisbudjettia..

Tuttava tekee puutaloa pohjanmaalle kohtuu helpolle tontille ja se tekee samaan tyyliin kuin me, eli lähes kaiken itse. Hän on päässyt 700-800€ neliöhintaan vaikkei mitenkään ole halvistellut materiaaleissa. Tuota olen kyllä ihmetellyt, koska itekin olen aika pilkuntarkkaan miettinyt kaikki ratkaisut budjetin kannalta järkeviksi..

Teitkö / teetko talon rappauksen itse? Rappaus maksaa ihan käsittämättömiä summia teetettynä. Ei taida 60e/m2(siis seinä -m2) riittää...

Meillä reilu 200m2 huoneiden pinta-alan mukaan laskettuna 3krs harkkotalo pihoineen maskois n. 2600e/m2. Oman työn osuus pieni. Lähinnä olen tehnyt niitä nysväyksiä, joita ei saa rahallakaan. Aikaa noihin on kyllä mennyt tolkuttomasti. Terassit ja ulkokiveykset yms. itse tehty.

Pintamateriaaleilla / kiintokalusteilla saa kyllä kämpän hintaa hilattua aika kivasti ylöspäin... Laita parkettia 90e/m2 ja laattaa 60e/m2 (meillä on :D) ja teetettynä noi menee suunnilleen 100e/m2. Osta laminaattia ja asenna itse, 90e/m säästyy (noin vain vertailuna). Keittiön voi saada varmaan 5000e itse asennettuna koneineen, tai tohon voi käyttää 25000e asennettuna. Taas pompsahti neliöhintä 100e... Otat vaatekaapit tonnilla isoon kämppään Ikeasta tai teetät puusepällä kymppitonnilla. Teet saunan kuusipaneelista tai sitten jotain eksoottista puuta seiniin ja lauteisiin + lasia jne. ja taas tonneja palaa. Terassit kestopuusta/komposiitista. Käytät valaisimiin 1000e tai yli 10te (meillä taisi mennä liki 15te...). Ostat perus oraksen hanat ja IDOn pytyt muutamalla tonnilla tai laitat jotain designia kymppitonnilla + kalliita sadesuihkuja jne. Eli pelkkä oma työ ei ratkaise vaan loppupeleissä pintamateriaaleillakin on kohtuullinen merkitys.

Pintamateriaaleilla / kiintokalusteilla saa kyllä kämpän hintaa hilattua aika kivasti ylöspäin... Laita parkettia 90e/m2 ja laattaa 60e/m2 (meillä on :D) ja teetettynä noi menee suunnilleen 100e/m2. Osta laminaattia ja asenna itse, 90e/m säästyy (noin vain vertailuna). Keittiön voi saada varmaan 5000e itse asennettuna koneineen, tai tohon voi käyttää 25000e asennettuna. Taas pompsahti neliöhintä 100e... Otat vaatekaapit tonnilla isoon kämppään Ikeasta tai teetät puusepällä kymppitonnilla. Teet saunan kuusipaneelista tai sitten jotain eksoottista puuta seiniin ja lauteisiin + lasia jne. ja taas tonneja palaa. Terassit kestopuusta/komposiitista. Käytät valaisimiin 1000e tai yli 10te (meillä taisi mennä liki 15te...). Ostat perus oraksen hanat ja IDOn pytyt muutamalla tonnilla tai laitat jotain designia kymppitonnilla + kalliita sadesuihkuja jne. Eli pelkkä oma työ ei ratkaise vaan loppupeleissä pintamateriaaleillakin on kohtuullinen merkitys.

Tämä on justiin näin. Sitten kun puhutaan asioista, mitkä jää seinin ja lattian sisälle piiloon, niin työn osuus ja materiaalien hinnat lähenevät toisiaan keskimäärin.

Sekin kannattaa huomioida, että kun uuteen taloon tuo vanhat kalusteet, niin aika usein käy niin, että ne kalusteetkin menee aika pian vaihtoon. Siihen kun lisätään vielä kallis makuaisti, niin sitä lainaa nostetaan aika reippaasti muuhunkin kuin itse rakentamiseen.

Teitkö / teetko talon rappauksen itse? Rappaus maksaa ihan käsittämättömiä summia teetettynä. Ei taida 60e/m2(siis seinä -m2) riittää...

Meillä reilu 200m2 huoneiden pinta-alan mukaan laskettuna 3krs harkkotalo pihoineen maskois n. 2600e/m2. Oman työn osuus pieni. Lähinnä olen tehnyt niitä nysväyksiä, joita ei saa rahallakaan. Aikaa noihin on kyllä mennyt tolkuttomasti. Terassit ja ulkokiveykset yms. itse tehty.

Meille ei tuu rappausta. Kyselin kyllä pari tarjousta ja ne oli materiaalit sisältäen 55-60€/m2 (himmeenä). Yhteensä olis siis maksanu meille noin 14 000€+ telineet yms. Puuverhouksen tekee alle 5000€ kaikkineen eli melkein kymppitonni säästetään tuossa. Kaikki muu tyött on tehty omin voimin paitsi kaivurihommat, lattiavalut, tasoitetyöt, takan muurauksen ja vesijohtojen kytkentähommat. Sähköjä olen tehnyt kaverin(sähkärin) kanssa kimpassa.

Keittiöstä + kodarin kalusteista mennään just tänään hieroon kauppoja. Noin 6000€ näyttää niiden hinta tällä hetkellä. Tohon vielä tulee päälle wc-kalusteet ja muutama komeron runko. Ehkä noin 7000-8000€ noihin menee. Pinnoissa me mennään sillain että laitetaan nyt seiniin pääosin valkoinen maali ja mietitään sit muuton jälkeen mihin halutaan piristystä. Lattiaan panostetaan vähän normaalia enemmän suunnitteilla korkkilattia. (Wicanders - Alaska Oak) Meillä valaisimiin menee noin 3€ (ledejöä kaikki), hanat on oraksen, sauna-matskut vielä auki, mutta kuusta ei tule.

On ihan totta että laatutaso ratkaisee paljon, mutta edullisestikin saa hyvää. Meillä ei pröystäillä huipu desingilla vaan johtoajatus enemmänkin hyvää peruslaatua ja aikaa kestävää desingia, joka ei heti muutaman vuoden päästä vituta kun on jo niin OUT.

Mitähän tuo neliöhinta ois meillä ollut, varmaan jotain 1100-1200 euroa. En mä ihmettele jos saa alta tonniinki jos tekee pitkästä ja pystyy itse tekeen paljon. Meillä tuli kuitenkin suurelementteinä ja vesikattokin talotehtaalta.

http://rakennusprojekti.fi/?p=2099

Tuossa taas tän päivän maalauspuuhastelut. Nyt on kaikki pinnat vähintään kertaalleen värissä. Hyvä keli oli tänäänkin maalata. No nyt on vähän "pantissa" noita muita hommia jos sattuu sataan. Eli vintin luukun saranointia, autotallin ullakon tuulettussäleikköjen asennusta. Ja yhteen sivuun saa jo elementtisauman pellitkin paikoilleen. Nyt vähän näyttää siltä että sadekuuron on mahdollinen. Onneksi jo kohta neljä tuntia siitä kun isoja pintoja maalailin.

Tämä on justiin näin. Sitten kun puhutaan asioista, mitkä jää seinin ja lattian sisälle piiloon, niin työn osuus ja materiaalien hinnat lähenevät toisiaan keskimäärin.

Nä tätä mä en kyllä allekirjoittais. Rakennusmateriaalien kirjo on valtava ja niin on myös hintahaitari. Esimerkkinä vaikka ihan eristys.. jotkut tekee villalla ja toiset spu:lla, toinen maksaa aika paljon enemmän.. Rakenteiden sisään saa upotettua laatua ja sitä myötä rahaa todella paljon, myös työnosuuksissa on isoja eroja riippuen vaaditusta laatutasosta.

Jos puhutaan perus talopaketin seinärakenteista niin hinnaston alapäässä tuo argumentti varmaan pitääkin paikkansa, mutta kyllä paremmasta joutuu tässäkin tapauksessa maksamaan.

Nä tätä mä en kyllä allekirjoittais. Rakennusmateriaalien kirjo on valtava ja niin on myös hintahaitari. Esimerkkinä vaikka ihan eristys.. jotkut tekee villalla ja toiset spu:lla, toinen maksaa aika paljon enemmän.. Rakenteiden sisään saa upotettua laatua ja sitä myötä rahaa todella paljon, myös työnosuuksissa on isoja eroja riippuen vaaditusta laatutasosta.

Jos puhutaan perus talopaketin seinärakenteista niin hinnaston alapäässä tuo argumentti varmaan pitääkin paikkansa, mutta kyllä paremmasta joutuu tässäkin tapauksessa maksamaan.

Toki näin, mutta spu-talot ei vielä ehkä edusta sitä massayleisön rakentamista. Se mun kuulema väittämä (jonka kirjottelin aikasemmassa viestissä) tarkoittaa juuri tuosta keskimääräistä, mitä ehkä valtaosa kehäkolmosen ulkopuolisista taloista nykyään vielä on, eli levyvillat seinään ja puhallusvilla kattoon, puurunko, kipsiseinät, maanvarainen laatta (ei paalutus), lautaverhous ei kaikkein leveimmästä laudasta, ilmanvaihto peltiputkilla, profiilipeltikatto jne. Noissa kun laskee yhteen työt ja materiaalit, niin silloin ei välttämättä kauhean kaukana ole 50/50-suhteesta. Toki sulla muistaakseni oli ammatin puolesta jo paljon enemmän näkemystä kuin mulla, joten voit vapaasti korjata tämän tarkennuksenkin. Itsehän en näistä asioista mitään tiedä, kerron vain mitä olen kuullut :)

Nyt vähän vituttaa. Talopaketin sisältö ja hinta on sovittu ja yksi asia oli jäänyt huomioimatta. Oma moka (jota vastaavakaan ei ollut näemmä hoksannut toimitussisältöä tarkastaessaan).
Eli tulee peltikatto materiaalitoimituksena, tämä on ok. Mutta itse paketti taas on ns "sateelta suojaan", niin kuin halusinkin. Eli aluskate asennettuna. No, olin jotenkin katsonut, että ruoteet on myös asennettuna, mutta nehän onkin sahatavarana 400 metriä. Tuntuu tyhmältä, että aluskate kiinnitettynä, mutta ruoteet ei. Eikö se nyt olisi näppärintä samalla kun aluskatetta asentavat laittaa myös ruoteet? Joillakin talotehtailla ainakin on "aluskate-ruodeasennus", ei vain "aluskate-asennus"...

Nyt vähän vituttaa. Talopaketin sisältö ja hinta on sovittu ja yksi asia oli jäänyt huomioimatta. Oma moka (jota vastaavakaan ei ollut näemmä hoksannut toimitussisältöä tarkastaessaan).
Eli tulee peltikatto materiaalitoimituksena, tämä on ok. Mutta itse paketti taas on ns "sateelta suojaan", niin kuin halusinkin. Eli aluskate asennettuna. No, olin jotenkin katsonut, että ruoteet on myös asennettuna, mutta nehän onkin sahatavarana 400 metriä. Tuntuu tyhmältä, että aluskate kiinnitettynä, mutta ruoteet ei. Eikö se nyt olisi näppärintä samalla kun aluskatetta asentavat laittaa myös ruoteet? Joillakin talotehtailla ainakin on "aluskate-ruodeasennus", ei vain "aluskate-asennus"...

No niin, nyt olet päässyt rakentamisen perimmäisten kysymysten äärelle. :hyper: Tarkoittaa siis että sun pitää itse tietää ja tarkastaa kaikki koska se palkattu vastaava ei näköjään ajattele nokkaansa pidemmälle. Lisäksi tuo terminologia on rakennettu rahastusperiaatteella eli "sitä saa mitä tilaa". No saivartelut sikseen ja luuria kouraan. Eiköhän tuo paketti ole vielä helppo muuttaa vaikka vesikate-asennukseen.

Itse olen sitä mieltä että jos ei aio itse noita laittaa niin se on vesikate-asennus. Ihan sillä että jos joku laittaa aluskatteen ja ruoteet (normisti ajattelematta seuraavaa vaihetta) niin katon asentaja purkaa ruoteet tai sitten ne jää vähän persiilleen. Kummasti vaikuttaa tuohon asennuksen laatuun että joku = sama asentaa aluskatteen, ruoteet ja vesikatteen --> vastuunjako on selvää jos tuo sattuisi vuotamaan. Osiin pilkkomalla haet verta nenästä.

Itse olen sitä mieltä että jos ei aio itse noita laittaa niin se on vesikate-asennus. Ihan sillä että jos joku laittaa aluskatteen ja ruoteet (normisti ajattelematta seuraavaa vaihetta) niin katon asentaja purkaa ruoteet tai sitten ne jää vähän persiilleen. Kummasti vaikuttaa tuohon asennuksen laatuun että joku = sama asentaa aluskatteen, ruoteet ja vesikatteen --> vastuunjako on selvää jos tuo sattuisi vuotamaan. Osiin pilkkomalla haet verta nenästä.

Just näin. Jos otat ruoteet asennettuna niin varmista jo nyt se tuote mitä tuotetta aiot käyttää katteena. Eri katteet kaipaa eri vahvusen ruoteen ja asennuksen eri jaolla. Ruoteita ei kannata turhaan jättää sateen armoille vaan kate heti päälle kun mahdollista. Olihan aluskatteen päälle asennettavat tuuletusrimat perushinnassa mukana..

Ruoteen asennus on normi taloon kahden mieheltä 1-2 päivän homma riippuen tosiaan tuosta ruodejaosta ja katon monimuotoisuudesta. On periaatteessa ihan sama asentaako ensin aluskatteen, sitten tuuletusrimat ja lopuksi ruoteet vai tekeekö nuo kaikki yhdessä työvaiheessa. Ruoteen asennus on helppoa, jonka voi osaa kuka tahansa kun vaan noudattaa ohjeita.

Lämmöllä vieläkin muistelen aitä kun asentelin oman katon aluskatetta ja viimeinen rivi pisti hanttiin aivan täysillä. Talon harja on noin 15m viereisiä peltoja korkeammalla ja se tarkoittaa sitä että siellä tuulee lujaa.. Oli just syysmyrsky alkamaisillaan ja tuuli painoi aluskatetta väkisin rullalle kun yritin sitä asentaa. Vettä vihmoi poikittain ja tuuli sellasisssa kivoissa puuskissa että sai koko ajan olla varuillaan että koska tuuli viskaa ukon alas katolta. Tuuletusrimojen päällä seisominen ja samalla aluskateen nitominen vaatii akrobaattisia asentoja. Kaiken kukkuraks valaisin otti vielä vettä ja sain viimeisen varttitunnin taiteilla otsalampun valossa. Seuraavana päivänä tulin tontille niin tulos oli että yksi iso mänty oli pihassa kaatunut, mutta aluskate kestänyt yllättävän hyvin . Toivottavasti ei tarvitse enää ikinä kokea tuota ihanuutta uudelleen.

... On periaatteessa ihan sama asentaako ensin aluskatteen, sitten tuuletusrimat ja lopuksi ruoteet vai tekeekö nuo kaikki yhdessä työvaiheessa. Ruoteen asennus on helppoa, jonka voi osaa kuka tahansa kun vaan noudattaa ohjeita.
....

Mites muuten tuommosella työjärjestyksellä (lopuksi vasta ruoteet) huomioidaan työturvallisuus, onko siinä jotain kikkoja? Sieltähän tulee hyvin äkkiä jostain välistä läpi jos ei yhtään ruoteita ole... Tai ite ainakin olisin tullut.

Millä olette tiivistäneet autotallissa lattian ja kipsilevyseinän välisen sauman? Olis varmaan hyvä pitää vähän kosteuttakin...

Seinän ja lattian rajaan edelleen tuo jo aiemminkin mainittu Sikaflex 11FC. Tarkat tiedot löytyy tuoteselosteesta. Mulla on tallissa rst-levyt lattianrajassa. Alareunasta liimamassalla + silikoni ja yläreunasta ruuveilla.

Sellainen L se meidän rts-levy (millinen) on eli about 50mm lattiassa ja 200mm seinällä.

Jotkut laittaa vesivanerista korkeamman seinämän ja massaa tai laittaa pienen kulman lattianrajaan alle. Vähän käyttötarkoituksesta riippuen...

... Käytät valaisimiin 1000e tai yli 10te (meillä taisi mennä liki 15te...). Ostat perus oraksen hanat ja IDOn pytyt muutamalla tonnilla tai laitat jotain designia kymppitonnilla + kalliita sadesuihkuja jne...
...Meillä valaisimiin menee noin 3€ (ledejöä kaikki), hanat on oraksen, sauna-matskut vielä auki, mutta kuusta ei tule.

Kiva ero näissä valaisimiin käytetyissä euroissa 15k€ vs 3€. Mä en pystyisi laittamaan valoihin 15 tonnia mutta on varmaan mahdollista mutta tuo 3 euroa ei voi kyllä mitenkään olla mahdollinen. Meillä idon seiska pytyt + oraksen vega hanat (1 grohe) + suihkut (oras hydra 390 + 392) kustansi aika tasan 2 tonnia (2020,29 euroa).

Kun noita toteutuneita neliöhintoja laskette niin pitääkö niihin ottaa mukaan autokatoksen neliöt?

Mites muuten tuommosella työjärjestyksellä (lopuksi vasta ruoteet) huomioidaan työturvallisuus, onko siinä jotain kikkoja? Sieltähän tulee hyvin äkkiä jostain välistä läpi jos ei yhtään ruoteita ole... Tai ite ainakin olisin tullut.

No lappeen alapäästä kun lähtee niin ekat ruoteet voi laittaa telineiltä. Mä tein niin että nostelin katolle lautaa joka vaan makasi tuuletusrimojen päällä niiden päältä asensin ensimmäiset ruoteet. Sit kun on ekat paikallaan niin pääsee jatkamaan ylös päin niiden päältä.

Kiva ero näissä valaisimiin käytetyissä euroissa 15k€ vs 3€. Mä en pystyisi laittamaan valoihin 15 tonnia mutta on varmaan mahdollista mutta tuo 3 euroa ei voi kyllä mitenkään olla mahdollinen. Meillä idon seiska pytyt + oraksen vega hanat (1 grohe) + suihkut (oras hydra 390 + 392) kustansi aika tasan 2 tonnia (2020,29 euroa).

Tuolta puuttui K välistä, eli tarkoitus oli kirjoittaa että meni 3K€ eli menee valaisimiin kolmisen tonnia. Meillä siis ihan panostetaan valaistukseen ja tollanen viisinkertainen budjetti on kyl aika pröystäilyä. Ihan perushyvän valaistuksen sais halutessaan alle tonnilla, mutta ei kyl ihan kolmella eurolla :) Näihin mun hintohin ei ole laskettu asennusta, minkä teen pääosin itse.

No lappeen alapäästä kun lähtee niin ekat ruoteet voi laittaa telineiltä. Mä tein niin että nostelin katolle lautaa joka vaan makasi tuuletusrimojen päällä niiden päältä asensin ensimmäiset ruoteet. Sit kun on ekat paikallaan niin pääsee jatkamaan ylös päin niiden päältä.

Mun piti ikään kuin kysyä, että kuinka saa aluskatteet turvallisesti ilman, että laittaa ruoteita samalla. Ruoteiden päältähän ylettyy sen seuraavan soiron aluskatetta kohtuu turvallisesti laittamaan, mutta jos pitää seisoa rimojen päällä pelkästään ja laittaa koko katto täyteen aluskatetta, niin tuntuis ehkä aika huteralta.

Back
Ylös Bottom