Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Muistan pari vuotta sitten dinolla leikkiessäni että kannattaa olla varovainen. Laite nosti 25 m korkeuteen ja voitte vaan kuvitella mitä nuori mies ensiksi kokeilee.. Laite melkein kaatu. :)

Kätevä laite se Dino nostin. Mitä aiot rempata sillä?

Maalata tän talon. N. 9 metriä harjakorkeus ja neljällä sivulla maalattavaa ylös asti (manardikatto jossa nuot mansardipäädyt) joten en ala telineillä pelaamaan.

Tämä kuva havainnollistaa aika hyvin, eli joka ilmansuuntaan on maalattavaa myös korkeammalla.

090720111170.webp

EDIT: Tuossa kuvassa talo siis tosi vaiheessa. Nurkkalaudat ja räystäslaudat ja perinnelankut alas ja rännit yms. tehty. Eli ainut mitä puuttuu ulkopinnassa on tuo maalaaminen ja tuo ylimmän kahden elementin saumaan tuleva pelti. Sen pellin pistän kanssa sitten kun olen maalannut.

perinnelankut
Mikä on perinnelankku?

Asiasta kolmanteen: Kuvassa näkyy betoninen kaivonrengas tai ojarumpu, jossa on tuli. Kestääkö betonirengas tulta halkeamatta? Olin suunnitellut patenttigrillin askartelevani moisesta...

Mikä on perinnelankku?

Asiasta kolmanteen: Kuvassa näkyy betoninen kaivonrengas tai ojarumpu, jossa on tuli. Kestääkö betonirengas tulta halkeamatta? Olin suunnitellut patenttigrillin askartelevani moisesta...

Ei kestä jos oikeasti polttaa. Halkeilee. Mutta lähinnä ongelma kosmeettinen kun tuo on niin läpeensä raudoitettu kuitenkin. Hauska nähdä kestääkö siirtämistä kun se pitäs kohta siirtää. Mutta jos tuli on jotain grillikatoksen pikkutulia, niin kestää. Mutta ei noita mun kokkoja kestä.

Perinnelankku on Teri-Talojen käyttämä nimitys siitä 200x50 lankusta mikä tulee tippalistan kanssa tuohon alakiertoon. En tiiä mistä saa nimensä.

Mikä on perinnelankku?

Tää nyt on vähän kuin opettais isäänsä nai***n, mutta se taitaa olla valkoinen vaakaraita talon alareunassa. :)

EDIT: Timba oli nopeampi! Tuota nimitystä olen kuullut käytettävän muittenkin talojen (talofirmojen) yhteydessä. Luulen, että on pohjalaistaloista peräisin...

Ei kestä jos oikeasti polttaa. Halkeilee. Mutta lähinnä ongelma kosmeettinen kun tuo on niin läpeensä raudoitettu kuitenkin. Hauska nähdä kestääkö siirtämistä kun se pitäs kohta siirtää. Mutta jos tuli on jotain grillikatoksen pikkutulia, niin kestää.
Niin vähän ajattelinkin. Kosmeettisten ongelmien kanssa tuun kyllä juttuun, jos rengas kuitenkin kasassa pysyy. Toisaalta taas, mun suunnitelmissa on muurata tiilestä tulipesä renkaan sisään eli sillä tavoin kuitenkin saa aika paljon blokattua raudoitetun betonin lämpökuormaa pois. Ihan niin kuin ei tähdellisempiäkin mielenkiinnon kohteita omalla mäellä olisi... :D

Tää nyt on vähän kuin opettais isäänsä nai***n, mutta se taitaa olla valkoinen vaakaraita talon alareunassa. :)

EDIT: Timba oli nopeampi! Tuota nimitystä olen kuullut käytettävän muittenkin talojen (talofirmojen) yhteydessä. Luulen, että on pohjalaistaloista peräisin...
Perinnelankku? Perinnelankku my ass... :D Ei siis ole mitään kyseistä lankkua vastaan, mutta minkä helvetin takia sille on tuollainen persenimi lanseerattu? Vesilista, vesilauta, tippalista, tippalauta, helmalauta, helmalista tai ihan vaan vaakasuuntainen lista ulkovuorauksen alareunassa.

Ja ei oo pohjalaistaloista lähtenyt. Ne oli ensialkuun vuoraamattomia ja sitten kun niitäkin alettiin vuorata, niin niihin tuli pääsääntöisesti pystysuuntainen peiterimalaudoitus ja niissä taas ei ole tippalautaa alhaalla.

Perinnelankku? Perinnelankku my ass... :D Ei siis ole mitään kyseistä lankkua vastaan, mutta minkä helvetin takia sille on tuollainen persenimi lanseerattu? Vesilista, vesilauta, tippalista, tippalauta, helmalauta, helmalista tai ihan vaan vaakasuuntainen lista ulkovuorauksen alareunassa.

Ja ei oo pohjalaistaloista lähtenyt. Ne oli ensialkuun vuoraamattomia ja sitten kun niitäkin alettiin vuorata, niin niihin tuli pääsääntöisesti pystysuuntainen peiterimalaudoitus ja niissä taas ei ole tippalautaa alhaalla.

:D Nuo on jotain köyhien pohjalaistaloja, jossei tuollaista lankkua ole. Rannikolla joka talossa on tuommonen perinnelista. Noh, oot kyllä siinä oikeassa, että nämä ei varmaan enää ole sitten niitä vanhoja perinteisiä "oikeita" pohjalaistaloja, vaikka pohjanmaalla onkin. Näillä hoodeilla noista puhutaan tuolla nimellä ihan yleisesti. (tai siis niissä piireissä mihin oon törmänny eli mun vastaava mestari ja sekin sanoi kyllä sen puhelimessa, eikä puhunut ees mulle, ja saattoi tarkoittaa jotain muutakin ;) ) Onko noille taloille muuten mitään nimeä? Siis vanhan ajan rannikon rikkaiden prameat talot. Niitä mun piti tarkoittaa. Teri-talokin on tehty suomenruottalaisten perinnemallien mukaan tjtn.

Milläs maalilla olette sutineet ulkoverhoukset?¨

Itsellä vahvimpana ehdokkaana Vinha, mutta Ultrakin on vielä ehdolla. Ajattelin ottaa panelit kertaalleen pintamaalattuna ja sutia ne vielä kertaalleen maassa ennen asennusta. Laitan verhouksen 28x195 panelista ja kiinni 6x60 rosteriruuveilla, koska meillä koolausväli on metri. Jostain pitäis löytyä sopivan värisiä ruuveja tai sitten maalata ruuvien kannat ennen kiinnitystä. Onkohan jotain perus spraymaalia joka tarttuis rosteriin hyvin?

:D Nuo on jotain köyhien pohjalaistaloja, jossei tuollaista lankkua ole. Rannikolla joka talossa on tuommonen perinnelista. Noh, oot kyllä siinä oikeassa, että nämä ei varmaan enää ole sitten niitä vanhoja perinteisiä "oikeita" pohjalaistaloja, vaikka pohjanmaalla onkin. Näillä hoodeilla noista puhutaan tuolla nimellä ihan yleisesti. (tai siis niissä piireissä mihin oon törmänny eli mun vastaava mestari ja sekin sanoi kyllä sen puhelimessa, eikä puhunut ees mulle, ja saattoi tarkoittaa jotain muutakin ;) ) Onko noille taloille muuten mitään nimeä? Siis vanhan ajan rannikon rikkaiden prameat talot. Niitä mun piti tarkoittaa. Teri-talokin on tehty suomenruottalaisten perinnemallien mukaan tjtn.
Pohjalaistalo on ihan omanlaisensa talo, niitä on yksi- ja kaksifooninkisia (fooninki = kerros). Siis sellaisia simppeleitä, suorakaiteen muotoisia perustaloja ilman ylimääräisiä krumeluureja. Pääsääntöisesti punaisia, valkoiset listat. Sä tarkoitat jotain huvilatyyppisiä pieniä kartanoita tai muita sen tyylisiä pirttejä. Syötäppä googlen kuvahakuun pohjalaistalo.

Pohjalaistalo on ihan omanlaisensa talo, niitä on yksi- ja kaksifooninkisia (fooninki = kerros). Siis sellaisia simppeleitä, suorakaiteen muotoisia perustaloja ilman ylimääräisiä krumeluureja. Pääsääntöisesti punaisia, valkoiset listat. Sä tarkoitat jotain huvilatyyppisiä pieniä kartanoita tai muita sen tyylisiä pirttejä. Syötäppä googlen kuvahakuun pohjalaistalo.

Joo emmää tuollaisia kansakouluja alunperin tarkoittanut. Selkeästi väärä sana, mutta aina oppii uutta. Kutsun niitä tästä lähtien vanhoiksi krumeluuritaloiksi rannikolla :)

Paskat tuo mikään lista ole. En mä ainakaan ole koskaan kuullut 200x50 mm listoista. :D Se on lankku perkele. Olkoot sitten joku muu kuin perinne, mutta lankku se on vaikka voissa paistais. :D

http://rakennusprojekti.fi/?p=2092

Siinä tän päivän aikaansaannokset. Eli maalaamista, maalaamista ja maalaamista. Kelit oli Jyväskylässä hyvät. Puolipilvistä ja ei tuulta käytännössä yhtään. Sain kierrettyä räystäslaudat ja otsalaudat kertaalleen ja tuon yhden ison päätyseinän seinäosuuden kertaalleen väriin. Huomisen jälkeen pitäs olla kaikissa pinnoissa ja väri ja tuo tänään maalattu toiseen kertaan...siis mikäli ei sada.

No hain saranat ja hakaset luukkuun, joten tuusaan sitten niitä jos sataa.

Ihan hyvin sai aikaan tänään. Meinasi vaan käsi jökkiä kunnolla. Alkoi puutumaan 6 h sutimisen jälkeen ja sitten kramppaili sormet. Tottumiskysymys, liian vähän nestettä ja magnesiumia syönyt sitten viimeksi. Tai siis tottumattomuuskysymys ehkä oikea termi.

Kertokaapa immeiset, paljonko rahaa pystyy säästämään, jos rakentaa ite oman talon? esimerkiksi ammattikoulun talonrakennuksen perustutkinnon suorittaneelta.
En ite jaksanu käyä koko trediä läpi, joten sori jos kysytty jo.

Kertokaapa immeiset, paljonko rahaa pystyy säästämään, jos rakentaa ite oman talon? esimerkiksi ammattikoulun talonrakennuksen perustutkinnon suorittaneelta.

Yleinen arvio on että rakentamisen hinnasta 30-40% on työn osuutta mistä pystyy säästämään omalla työllä. Jotkin hommat kannattaa ja jotkin on pakko teettää ammattilaisilla. Osaava säästää itse kaiken mahdollisen tehden vähintään 25% koko summasta, ehkä enemmänkin. Meidän projektissa arvioitu oman työn osuus on noin satatuhatta €, mutta siihen sisältyy suunnittelu, työnjohto yms..

Paskat tuo mikään lista ole. En mä ainakaan ole koskaan kuullut 200x50 mm listoista. :D Se on lankku perkele. Olkoot sitten joku muu kuin perinne, mutta lankku se on vaikka voissa paistais. :D
Ei se mikään lankku ole, sehän on hirsi!:D Tässä kun olen seuraillut keskutelua koskien pihapiirin pienempiä rakennuksia, niin jossain rakoliiterin seinissä tuon kokoluokan puutavara on myynti-ilmoituksissa tituleerattu hirreksi.

Cryscythen kommentissa hyvää dataa, tässä pari lisäystä.
- työn osuus riippuu myös rakennusmateriaalista eli "pitkästä puutavarasta" vs. talotehtaan puuelementti tai kivestä eli harkoista
- työn osuus riippuu myös talon ratkaisuista (muoto, kerrokset, tilat, materiaalit, varusteet jne.)
- rakentamiseen tarvitaan työkaluja eli onko niitä omasta takaa, lainattavissa vai pitääkö kaikki ostaa/vuokrata
- jos itse tekee niin mistä aika ja missä asuu sen ajan sekä yleinen elämän tilanne (pienet lapset vs. ei lapsia tms.)

Kertauksena (kun et kahlannut näitä threadeja, jota kyllä suosittelen) että esim. meillä tehtiin emännän kanssa kahdestaan talopaketin (puutalo) jälkeen töiden ohella (illat, vkonloput ja lomat) ja aikaa vierähti 3 vuotta. No, jos kaikki olisi mennyt putkeen niin 2v olisi ehken riittänyt mutta kun teki ekaa eikä kaikkea tajunnut (varsinkaan alkumetreillä) ja kroppakin laittoi matkan varrella hanttiin niin aikaa vierähti. Tuo aika asuttiin teinin kanssa (joka hoiti kotityöt raksaamisen ohella) omassa 50m2 kaksiossa.

Meillä rahaa säästyi omalla työllä arviolta 50te ja ihan kaikkea tehtyä/hierottua ei olisi välttämättä saanut rahallakaan.

Kannan oman korteni kekoon myös, että alk. 500€/m2 säästää kun tekee itse. Itse tekemiseen ei minun silmissäni kuulu mitkään perussiivoukset tms. normipuuhastelut vaan myös osa ammattitöistä. Itsellä on muutamasta talosta kokemusta, tällä hetkellä aloittelen 230m2 ja 1,5krs kohteen hanketta ja ajattelin painaa neliöhinnan talon osalta sinne 1450€ hujakoille.

Kannan oman korteni kekoon myös, että alk. 500€/m2 säästää kun tekee itse. Itse tekemiseen ei minun silmissäni kuulu mitkään perussiivoukset tms. normipuuhastelut vaan myös osa ammattitöistä. Itsellä on muutamasta talosta kokemusta, tällä hetkellä aloittelen 230m2 ja 1,5krs kohteen hanketta ja ajattelin painaa neliöhinnan talon osalta sinne 1450€ hujakoille.

Meillä tavoite ollut 1000€/neliö. 2krs/200m2 harkkorunkoinen talo. Nyt näyttää siltä että tosta tavoitteesta vähän jäädään, eli 1050-1100€/neliö on lähellä todellisuutta. Hintaa on nostanut oikeastaa suunnitelmamuutokset eli laitettiin konesaumakatto, takka, arvokkaammat portaat, parempi lämmitysjärjestelmä ym.. Hinnassa mukana myös liittymät ja ylimääräisenä mitä ei kaikille tule paineviemäripumppaamo (3k€), tontin raivaukset ja tien (150m) rakentaminen. Mulla hommaa on jeesannut se että hyvä kaveri on sähkärinä ja ottaa minimiliksaa.. Saan materiaalit kohtuu hyvillä ehdoilla. Pihoihin mulla on varattu rahaa vain muutama tonni, joka laskee kokonaisbudjettia..

Tuttava tekee puutaloa pohjanmaalle kohtuu helpolle tontille ja se tekee samaan tyyliin kuin me, eli lähes kaiken itse. Hän on päässyt 700-800€ neliöhintaan vaikkei mitenkään ole halvistellut materiaaleissa. Tuota olen kyllä ihmetellyt, koska itekin olen aika pilkuntarkkaan miettinyt kaikki ratkaisut budjetin kannalta järkeviksi..

Meillä tavoite ollut 1000€/neliö. 2krs/200m2 harkkorunkoinen talo. Nyt näyttää siltä että tosta tavoitteesta vähän jäädään, eli 1050-1100€/neliö on lähellä todellisuutta. Hintaa on nostanut oikeastaa suunnitelmamuutokset eli laitettiin konesaumakatto, takka, arvokkaammat portaat, parempi lämmitysjärjestelmä ym.. Hinnassa mukana myös liittymät ja ylimääräisenä mitä ei kaikille tule paineviemäripumppaamo (3k€), tontin raivaukset ja tien (150m) rakentaminen. Mulla hommaa on jeesannut se että hyvä kaveri on sähkärinä ja ottaa minimiliksaa.. Saan materiaalit kohtuu hyvillä ehdoilla. Pihoihin mulla on varattu rahaa vain muutama tonni, joka laskee kokonaisbudjettia..

Tuttava tekee puutaloa pohjanmaalle kohtuu helpolle tontille ja se tekee samaan tyyliin kuin me, eli lähes kaiken itse. Hän on päässyt 700-800€ neliöhintaan vaikkei mitenkään ole halvistellut materiaaleissa. Tuota olen kyllä ihmetellyt, koska itekin olen aika pilkuntarkkaan miettinyt kaikki ratkaisut budjetin kannalta järkeviksi..

Tämäkin tullut jossain täällä jo mainittua, mutta kertauksena meillä kustannus luokkaa 1150e/m2 puutalo (136+54/218m2), ml. terassit ja piha perustasolla. Erot kertynee sieltä ja täältä jotka yksittäin eivät näennäisesti ole isoja, mutta loppulaskelmassa näkyy. Jonkinlaisena listana voisi laittaa esim.
- sähkö- ja heikkovirta eli kaapelointi (putkitus vai ei, minimi vs. reilusti)
- em. laitteet kuten hälytinjärjestelmät, liiketunnistimet jne.
- valaisimet perustavaraa, design, määrä jne.
- perustuserot (paikasta riippuen)
- eristepaksuudet pohjassa ja talon ympärillä (määrä ja laatu eli EPS vs. XPS)
- yhtenä isona asiana on tekeekö kunnolla tiivin talon vai perinteisesti (kaikenlaista massaa ja teippiä yms. ratkaisua joutuu käyttämään varsinkin puutalossa)
- jne.

Totta, haarukkaa on ja edellisen teinkin kaikkineen tuonne 850e/m2 hujakoille, tässä nykyisessä projektissa vaan aion itse laiskotella enemmän enkä tee esim. runkotöitä itse laisinkaan. Suunnittelu ja muita pikkuhommia itsellä ja ulkoistettua entistä enemmän. Heilutaan siis rakentamisen ja rakennuttamisen rajalla kun rungon, verhouksen, katon, perustukset sekä kantavat rakenteet nostaa pystyy maksettu työvoima, eikä itse kuten on aiemmin tehty.

Back
Ylös Bottom