@mappana
ymmärsin 100% pointtisi, tiede on todistanut, että usko parempaan lievittää kipua, surua, masennusta, ennaltaehkäisee näitä jne.
Siksi otinkin kunnon esimerkin. Vaikka miten uskoisi, että "kyllä minä paranen, kyllä minä paranen" niin halvaantunutta heppua se ei auta.
Siis samalla tavalla kuin esim. kivunlievityksessä ja uskossa, että kipu lakkaa. Kivunlievityksessä auttaa ihan luonnollisetkin asiat.
Minulla on hyvä esimerkki. Olin junnuna ateisti. Multa murtui käsi ja olin varmaan 6v. Varmasti ymmärrät, että silloin se sattui ihan saatanasti.
Menin sitten sairaalaan ja oli vappu. Jouduin venaamaan hoitoa 7h aulassa. Aina kun toitotin itselleni, että kyllä tämä tästä, niin kipu lievittyi.
Sitten välillä usko laantui, ja aloin pillittää, mikä taas lisäsi turhautuneisuutta ja tunnetta, ettei kipu koskaan lakkaa. Se taas lisäsi kipua. Sitten kun se lekuri tuli korjaamaan kättä, niin kipu lievittyi ihan helvetisti, vaikka doktori ei ehtinyt vielä tehdä mitään.
Miksikö? Koska tiesin että se on kohta ohi.
On se mieli siis vahva.
Tuskin kuitenkaan kukaan kehtaa väittää, että uskominen halvaantumisesta paranemiseen auttaa.
No miksi minä uskon että se auttoi? Koska uskon, että Jumala vastasi rukoukseen.
Mieli on jännä asia, mutta se ei kaikkeen pysty. Tää kaveri oli 15vuotta 6kk todistetusti halvaantunut. Jäi prätkällä junan alle.
Sitten se parani, saatuaan Jumalalta merkin mennä rukous parantajan luokse.
Tässä on kaksi vaihtoehtoa:
a) Jumala paransi miehen
b) Kävi vitunmoinen kerran miljardissa munkki
c) Mies uskoi paranevansa, usko vaan sattui kohdistumaan Jeesukseen. Mielen ihmeitä, tieteellisesti selitettävissä
---
useissa lievemmissä c) olisi ihan yhtä todennäköinen, mutta ei tässä. Ei mieli kaikkeen pysty.
Sama kuin, 11cm mulkun omaava heppu haluisi isomman. Tämä minimuna toitottaisi kerran tunnissa, "huomenna kun herään, on kullini vasemman reiteni kokoinen"
Auttaisiko? Ei. Ei se mieli kaikkeen pysty, taaskaan