- Liittynyt
- 26.12.2008
- Viestejä
- 833
Eihan kukaan voi kieltaa etta raamatulla ei olisi ollut suuri vaikutus koko ihmiskuntaan. Olitpa ateisti tai muslimi niin jos pidat itseasi edes jossain maarin loogisena ja jarkevana ihmisena, niin kyllahan sa aika mielenkiinnolla lukisit etta mista siina on kysymys, vain sen takia mita se on saanut aikaan maailmassa.
Sen sijaan nama irrationaaliset loogisuuden irvikuvat julistavat sen vain paskaksi satu kirjaksi, ilman etta ovat edes lukeneet sita. Minkalaisessa maailmassa elaa ihminen jota ei kiinnosta maailmaan niin rankasti muuttanut kirja? Sen sijaan kuitttaa sen vain jollain teinimaisella pinnallisella vitsilla spaghettihirvioista. Nojaa tieteeseen etta jahas tama ei voi olla totta koska se tama mies nimelta dawkins sanoi nain, enpa siis ikina tule lukemaan tata kirjaa, suljen mieleni taysin kaikelta missa sanotaan jumala tai raamattu, ja luon oman fantasiamaailmani jossa raamattua ja jumalaa ei ole edes olemassa. Onhan Jumala olemassa ateistinkin maailmassa vaikka he eivat siihen uskoisi, koska ihmiset jotka uskoo siihen elaa samassa maailmassa ateistien kanssa niinkuin Jumala olisi olemassa.
Nyt vahan annoin ajatusten luistaa pois pointista. Mutta joo vaikka molemmat uskomme relativismiin, meidan sanoma voi olla hyvinkin erilainen.
Ei ole teologian tutkintoa. raksa amis 89
Ei kukaan ole missään nimessä kieltänyt raamatun vaikutusta länsimaiseen kulttuuriin, siitähän jopa parjataan kirkkoa satojen vuosien jälkeenkin. En näkisi kuitenkaan raamatun tai sen osien kritiikkiä loogisuuden irvikuvaksi, se ei kuitenkaan ole kokonainen ja yhteinen kirja, vaan nidos useista. Ei en ole lukenut koko raamattua läpi, mutta vanha testamentti ja osa uuttakin on pitkälti läpi kahlattu avustavan eksegetiikkakirjallisuuden kanssa (mm. Heikki Räisäsen tuotanto). Etenkin raamatun syntyhistorian tuntien uskallan sitä kritisoida viesteissäni, mielestäni se ei pysty turvautumaan kriittiseltä tarkastukselta tarpeeksi hyvin olleensa paikkaansapitävä myös nykypäivänä. Uskallan väittää, että kristillisyys on myös miljardien ihmisten oma fantasiamaailma, en ymmärrä oletusta missä kristillisyys ja sen Jumala nostetaan kaikkien muiden (myös vanhempien) uskontojen edelle ja ne ohitetaan keskustelussa täysin. Jumalan olemassaololla ateistien maailmassa näen sen olevan vain idean tasolla. Platonista, suorastaan.
Ja täytyy kuitenkin muistaa, että molemmilla on oikeus perustaa maailmankuvamme relativismiin, silläkin on eri muotoja.
Koska Newton uskoi jumalaan niin se todistaa että jumala on olemassa? Mutta ei fyysisesti vaan jollain idean tasolla? Kai se ajatus jumalasta nyt on olemassa ihan ilmankin Newtonia. Mikä sun pointti nyt on? Miten Newton liittyy tässä nyt mihinkään?
) Jos tarkoitus on oppia jotain maailmasta niin tekoälyt ja tietokoneohjelmat ovat kuitenkin aina vain apuvälineitä, joiden tarkoitus on pureskella monimutkainen tieto helpommin käsiteltävään muotoon. Ihminen sitten kuitenkin tekee sen oivalluksen, että mitä tämä kaikki tarkoittaa ja miten se sopii muuhun kokonaisuuteen.