Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En kyllä käy salilla, mutta treenan kotona, pyöräilen päivittäin, kävelen paljon ja käyn pitkillä juoksulenkeillä.
Olen hoikka 167 pitkä, mutta mulla on etureidet ja pohjelihas ihan valtavan kokoiset.
Ennen harrastin tanssia aktiivisesti ja siitä hyvästä siis jalat on tosi voimakkaat. Tai ainakin luulen niin. Tai sitten syön jotenkin todella pahasti väärin jotta lihakset on tän kokoiset.

Anyway ongelmani.
Mitä voin tehdä takareisille ja sisäreisille, ilman että vahingossa treenaan etureisiä ja pohkeita?
Koska en halua kasvattaa niitä enää yhtään, saisi mielellään vähän pienentyäkin ne.
Sisäreidet ja takareidet alkaneet kerätä myös selluliittiä ihon alle. Vai enkö mä vain liiku tarpeeksi?

^Kun et salilla käy niin kotona pystyt tekemään mahdollisimman syviä kyykkyjä ,jotka ottavat enemmän takareisiin kuin etureisiin. Jos tarvit enemmän painoja niin niitähän voi kotonakin kehitellä lähes mistä vain.

mitäs pitäis tehdä, kun tulee kesällä pidettyä pakollista taukoa salilta sillä sali on kiini 3 vk? Ajattelin ottaa ens viikon alusta arskan kultasen kuusikon käyttöön, mut mietin että kuinka huonoa on lihaksen kehityksen kannalta pitää näin iso tauko kesken ohjelman, toisaalta himasta löytyy jonkinsortin kotikuntokeskus jolla pystyy tekee ainaki ylätaljaa, habakääntöä sekä penkkipunnerusta.

Osti juuri tuollaisen pussin Hera80 ja tajusin että siinä ei olu paljoa hiilihydraatteja. Haluasin siis vain kysyä että paljon niitä hiilihydraatteja pitäisi saada treenin jälkeen, vaikka tuoremehusta tai hedelmistä?

Ihan hyväksi todettu suhde on jotain 1:1 ja 1:2 väliltä. Eli jos proteiinia vaikka 25g niin hiilaria 25g-50g. Itsellä on malto loppu niin laitan Oboy kaakaota ja maistuu muuten loistavalta.

Mites kun teen tuota Arskan kultaista kuusikkoa, ja siinä sanotaan, että esim penkkipunnerrus 3*10. Niin teenkö kaikki 3 kertaa samalla painolla vai lisäänkö aina 10 toiston jälkeen pari kiloa?

Sellasta kyselisin, että kuinka monta toistoa maastavedossa kannaataa tehä per sarja? Pyrin treenaamaan lähinnä massa hakusesti. Tähän mennessä oon vetäny 8 toiston settejä ku oon kuullu et 8-12 toistoa on hyvä massaa ajatellen, mut vähän aikaan sitten ku treenasin joku tuli kommentoimaan että maastavedossa ei kannata tehä niin pitkiä sarjoja.. joten miten on, mikä olis hyvä toistojen määrä mavessa massa mielessä, että kasvaako siinä lihat jollain 5 toistonkin seteillä hyvin?

Hei vaan. Olen juuri aloittanut kuntosalissa käynnin.

Suurin ongelmani on se ettei minulla ole vyötäröä vaan olen tasapaksu, en liian lihava kuitenkaan.
Nyt toiset sanoo salilla etten saisi tehdä paljon sivutaivutuksia, koska ne vaan paksuntaa sitä vyötäröä.
Ohjaaja kuitenkin teki ohjelman jossa vatsaliikkeet keskittyvät sivutaivutuksiin. Pienillä painoilla ja paljon toistoja.
Kuka on oikeessa?

Luin palautusjuomista ja kysyisin onko sellainen tarpeellinen vanhemmallakin rouvalla joka ei niin raskasta ohjelmaa tee?

^Miksi aiot tunkea yksijakoiseen "todella paljon liikkeitä"? Lähtökohtaisesti huono idea. Liikkeiden vaihtelu siloin tällöin vaikka yksijakoisella tekisikin taas on hyvä idea, kunhan ohjelmassa ja niissä liikkeissä on järki mukana.

Onko 14 eri liikettä yhdessä treenissä liikaa? Jokaista siis 2-3 sarjaa.

Tälläistä siis olen tehnyt muutaman viikon nyt:

Penkki 3x6-8
Vinopenkki 3x8-10
Hauiskääntö 3x10-12
Ojentajapunnerrus 3x10-15
Viparit sivuille 2x20
Kulmasoutu 3x10
Reiden koukistus 3x15-20
Reiden ojennus 3x15-20
Kyykky 2-3x8
Pohkeet 2x15 (Viparien yhteydessä)
Olankohotus 3x20
Istumaanousu 2x100
Jalkojen nosto 2x25
Peck deck 2x10-15
Viparit taakse 2x10-15

Onko 14 eri liikettä yhdessä treenissä liikaa? Jokaista siis 2-3 sarjaa.

On se yksijakoiseen liikaa. Puolet pois, perusliikkeisiin keskittyen niin alkaa kuulostaa paremmalta. Jos epäilet, niin voit toki kokeilla ja ihmetellä, kun jatkuvasti ovat paikat tukossa ja sarjapainojen kehitys katkeaa muutaman viikon sisään tykkänään.

Onko tämä väite kiistaton totuus?

Isoille lihasryhmille(selkä, jalat, perse, rinta, ojentajat) 2-5 toiston mittaiset sarjat tuovat pääasiassa maksimivoimaa, mutta eivät kasvata lihasmassaa(lihaksen kokoa, muotoa) niin hyvin kuin pidemmät sarjat(6-12 toistoa)?

Onko tämä väite kiistaton totuus?

Isoille lihasryhmille(selkä, jalat, perse, rinta, ojentajat) 2-5 toiston mittaiset sarjat tuovat pääasiassa maksimivoimaa, mutta eivät kasvata lihasmassaa(lihaksen kokoa, muotoa) niin hyvin kuin pidemmät sarjat(6-12 toistoa)?

Pääpiirteittäin näin. Tosin lihasta kasvattavan on hyvä tehdä myös voima-alueen toistoja, koska se kasvattaa treenipainoja ja isommilla treenipainoilla saa aikaan isommat lihat näin yksinkertaistettuna. Aika hyväksi havaittu voimabodailu on tyyliin 5-8 toiston sarjat. Näitä vois tehdä isommissa perusliikkeissä ja sitten taljaliikkeissä tehdä vaikka 10-15 toistoa niin ei varmasti mene metsään. Vaihtelu on toki hyvästä. Välillä voi tehdä jakson vain voimatreeniä ja välillä tehdä jopa 20 toiston sarjoja.

Pääpiirteittäin näin. Tosin lihasta kasvattavan on hyvä tehdä myös voima-alueen toistoja, koska se kasvattaa treenipainoja ja isommilla treenipainoilla saa aikaan isommat lihat näin yksinkertaistettuna. Aika hyväksi havaittu voimabodailu on tyyliin 5-8 toiston sarjat. Näitä vois tehdä isommissa perusliikkeissä ja sitten taljaliikkeissä tehdä vaikka 10-15 toistoa niin ei varmasti mene metsään. Vaihtelu on toki hyvästä. Välillä voi tehdä jakson vain voimatreeniä ja välillä tehdä jopa 20 toiston sarjoja.

Ok.

Sitten kysymys liittyen vatsoihin. Onko käytännössä mahdotonta päästä alavatsan pienestä ihrakerroksesta eroon, jos samalla haluaa kuitenkin treenata kovaa ja tavoitteellisesti(kyykyt, penkit, mavet, leuat jne.) ja syö vähintään sen verran mitä kuluttaa, luultavasti aavistuksen enemmänkin.

Olen käsittänyt niin että vatsalihaksia kasvattamalla se läski ei siitä kuitenkaan mihinkään katoa. 4-packi minulla näkyy hyvin, mutta alapalat ovat sen 1-2kilon rasvakerroksen peitossa. Vartta on 165cm ja painoa sen 68kg.

Myös hyviä liikkeitä vatsoille saa listata(syville, suorille, vinoille) Itse olen pääasiassa tehnyt, voimapyörää, tangossa roikkuen ja nostamalla varpaita tankoon, perusrutistuksia, kylkiä käsipainoilla.

En ite pidä mahottomana sitä, että +-0 tai jopa plussakaloreilla saa poltettua läskiä. Hidasta se on kyllä. Pätkäpaastoamisella ilmeisesti saa aika hyvinki toteutettua tota.

Se pitää paikkansa, ettei läskit vatsoja vemputtamalla hävii ja valitettavasti paikkansa pitää myös se, että siinä eessä on aika paljon enemmänki läskiä ku 1-2kg...

Ihan hyviä liikkeitä oot vatsoille tehny, mut vaihtelun vuoks kannattaa kokeilla miten tämmönen toimis.

A1 Dragon Flags 3xmax
B1 Voimapyörä 3x12-15
B2 Polvien nosto telineessä/roikkuen tai perus rutistukset/linkkarit (superina fillarin kanssa, tuplaten toistoja)
C1 Jalkojen nosto roikkuen 3xmax

Eli teet vaikka treenin päätteeks kolmesti viikossa a, b tai c treenin vatsoille, ihan fiiliksellä valiten. Jos siltä tuntuu, ettei vinot saa osumaa tarpeeks, ni painoilla russian twistejä vaihtelevilla rytmeillä.

En ite pidä mahottomana sitä, että +-0 tai jopa plussakaloreilla saa poltettua läskiä. Hidasta se on kyllä. Pätkäpaastoamisella ilmeisesti saa aika hyvinki toteutettua tota.

Itseasiassa mä tällä hetkellä olen tavallaan kokeilemassa tuota rasvan polttoa ilman varsinaista dieettiä. Kaloreita en laske vaan syön lähinnä nälän mukaan ja niin, että proteiinia tulee riittävästi (vaikken sitäkään tarkkaan laske). Todennäkösesti kalorimäärä vastaa aika hyvin kulutusta nyt, kun tulee kuitenkin jonkun verran pyöräiltyä salin lisäksi. Periaatteessa ajattelen kokeilevani mahdotonta ja kasvattavani lihasta kiristyessäni. Saas nähdä miten tämä tästä etenee. Tyhmää tämä on, joo, mutta en haluaisi kunnon dieetillekkään ryhtyä (koska joko se menee yli nälän puolesta tai sitten nälän poistamisen puolesta (liikaa kaloreita), en siis oikeen osaa sitä) ja kunnon bulkillekkaan en haluis ryhtyä, ettei kerry rasvaa, joka täytyy sitten kuitenkin joskus dieetata pois. Jos tässä nyt en ala minkäänlaista muutosta kehossani huomaamaan mihinkään suuntaan, alotan varmaan ihan perus plussakalorit.

E: :offtopic:

Mikä se on se syy, että ylävartalo rupeaa kaatumaan eteenpäin tehdessä overhead squattia (eka kysymys on, että mikä se on suomeksi? Valakyykky?) sekä etukyykkyä? Onko vika heikossa keskivartalossa, jaloissa, perseessä vai onko se takakyykystä korvien väliin jäänyt tapa ruveta huijaamaan selkänytkäyksellä?

Ongelmalla siis juurensa siinä kun joutunut tekemään pitkän tovin liikkuvuusharjoituksia olkapäille (samoin tosin lantionseudulle myös) että saisi OH Squatin tehtyä treenimielessä. Pelkällä tangolla liike jo ihan ok, mutta kun alkaa lisäämään painoa, rupean kaatamaan pakettia eteenpäin ja silloin oikea olkapää löytää rajansa, vuosikausien nörtteilyn ansiosta. Jollain logiikalla kun voisi kuvitella että jos ei jaloista lopu ruuti niin ei pitäisi asennolla olla sinänsä syytä muuttua painon kasvaessa.

Kolmas kysymys; onko ihmiset madaltanut Do-Win kenkiensä pohjia standardi kolmeen senttiin? Yhdelle suutarille tarjottu, mutta ei halunnut olla missään tekemisissä moisen kanssa. Onko 60 euron kenkiin järkevää tehdä vai parempi ostaa suoraan uudet?

Back
Ylös Bottom