Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Osaakos joku sanoa et mimmonen kehitys (naisilla) on noitten painojen suhteen? Ymmärsin, että jos on treenannu aikasemmin niin lihasmuistilla voi saada nopeetakin tulosta, mutta nyt alkaa jurppimaan ku painot ei nousekkaan.. Kuuluu varmaan asiaan, ja tiedän, että hiljaa hyvä tulee, mutta oon niin samperin kärsimätön.. Onkos mitään järkeä jos nykyset sarjat on 3 x 8-10 jos sais korkeemmilla painoilla tyyliin tehtyä 3 x 4-6, jos liikeet on kummiski puhtaita?? Ja osaakos joku sanoa jottain hyviä tavotepainoja (+ saavutusajat) penkki, kyykky, hauis ja ojentajille? Ei siis mitään kilpailukuntoa tavotteena vaan semmonen timmi, että lihakset erottuu sopivasti ja jonkun näkönen naisellisuuskin olemassa, vaikka oon kyllä luonnostaan ruumiinrakenteeltani aika paljon miehekkäämpi ku keskiverto nainen, mutta kumminkin. Toivottavasti joku ymmärsi mitä haen takaa.. Ku en tiedä oikeen mikä olis realistista ja selkee tavote motivois vieläkin enemmän, vaikka siitä kyllä ei oo tällä hetkellä vielä ainakaa puutetta. Täällä ku kattelee noita muitten painoja ni kyllä silmät pyörii päässä välillä, tosin ovat varmaan treenanneetkin jonkun aikaa? :)

Jos haluaa seurata painon pudotusta ja muutenkin kehitystä. Niin kannattaako ottaa ne kuvat välipäivänä vail salipäivänä jolloin lihakset on pumpissa ? Ja oisko 2vko välein hyvä napsia kuvat vai jopa 1vko välein ??

Terve kaikille.

Oisko jollakin viisaammalla heittää neuvoja pöytään..

Eli niin peruskysymys tähän kevääseen kun sixpäkin hankkiminen / rasvaprosentin alentaminen.
Itsestäni: Olen 181 cm pitkä ja aamupaino pyörii siinä 78-79 kg. Salilla tullu käytyä noin vuosi ja jonkin verran lihasta saatu vahvistettua. Tuon vuoden aikana kuitenkin painoa tippunu semmoset 3 kiloa. Aikoinaan noin 3 vuotta sitten olen painanut 97 kg, jos sillä on jotain merkitystä tähän asiaan...
Kuitenkin haluaisin saada ns. timmin kropan missä sixpäk näkyy. Tämä tarkoittaa siis diettiä jos olen oikein ymmärtänyt ?
Kysymykseni kuitenkin on, että kannattaako painoa pudottaa mihin asti ja miten pitkään ? Ajatukseni oli pudottaa painoa noin 75 kiloon, tämän jälkeen vetää massakaudella 5 kg takaisin lihaksena. Kuulostaako järkevältä?
Olen hieman itsekriittinen niinkuin mitoista näkyy, mutta vatsassa kyllä läskit hölskyy "normaaleista" mitoistani huolimatta. Tarkoitus olisi myös, etten näytä miltään riisikepiltä. Toisin sanoen painoni voi olla vaikka 100 kg, mutta rasvaprosentin pitäisi pysyä kurissa. Olisiko neuvoja / muutoksia omiin ajatuksiini ?

Toivottavasti en ollut viestissäni liian sekava... :)

Jos haluaa seurata painon pudotusta ja muutenkin kehitystä. Niin kannattaako ottaa ne kuvat välipäivänä vail salipäivänä jolloin lihakset on pumpissa ? Ja oisko 2vko välein hyvä napsia kuvat vai jopa 1vko välein ??

Sama se must o millo sen kuvan otat kuha tilanne o mahd sama. Kuvia voi ottaa vaikka päivän välein ja tehä giffin siitä. Eiköhä siitä näy hyvi kehitys. Helpoin tapa samaa tilanteesee o aamulla herätessä, nii maha ei pömpötä ruuasta ja lihakset o aika samas tilantees vaikka ois treenipäivä. Ofc ennen treeniä ja ruokailua pitäs noi kuvat räpsiä. Ite en ainakaa huomaa ittessäni eroja aamuisi ku meen esim suihkuu tms. Eipä sitä tuu kateltuukaa.

Itellä sama ja myös tahdon tietää. Uskon ettei oo mut varmuutta asiasta ei oo eli haluun et joku mua viisaampi kertois vastauksen jos on.

Sitten oma kysymys. Oks sil haittaa jos teen kaks jakosta mutta on vaa a ja b ohjelmat? Eli teen ma A ti B ke väli to taas A pe taas B ja sit viikoloppu vapaa. Ohjelmat ottaa eri lihaksii. Jako täl hetkel yläkroppa(=A) ja jalat+vatsat(=B). B ottaa myös alaselkää paljon enemmän ku A. Kulmasoutu o ainoo joka vähän saattaa rasittaa alaselkiä A:n ohjelmassa, eli rasitusta ei tuu liiaa mielestäni samalle lihakselle. En kyllä tätä pitää tee, kun vaihdan ohjelman tohon elaston 2 jakoseen joka löytyy tält foorumilt. Vielä ei oo palkka tullu, eli varaa ei oo salilla käymiseen enkä jaksa rasittaa mutsia niillä maksuilla, ku syön jo ku hevonen :D.

Ohjelmat tarkalleen:
A yläselkä, rinnat, hauikset, ojentajat, olkapäät, forkut
-Kulmasoutu 3x10
-penkki 4x10 (koitan saada rintaa mukaa kehityksessä.)
-pystypunnerrus 2x8-10
-Ranskalainen punnerrus 2x10
-hauiskääntö tangolla 2x6-8
-rannekääntö tangolla 2x10

B Jalat, vatsat
-Kyykky 4x10
-SJMV 4x10(vaikka ei oikee tahdo onnistua vielä ku ei taivu, korvaan seuraavaks bulgaaralaisella kyykyllä)
-Pohkeet istuen 4x15
-reiden ojennus 3x15
-reiden koukisus 3x10
-Vatsat 10kg lisäpainoil 3x20

E: en ollu varma kumpaa kannatti pistää, tänne vai sille treeniohjelma kysymys palstalle. Toivottavasti ei oo liia vaikee vastata, kun tän threadin idea oli sisältää lyhyitä ja selkeitä kysymyksiä :D.

Unohtu noi vatsat kokonaa :D.

E: Varmaa ois kannattanu aikoinaa jakaa vähä sekotella a:n ja B:n ohjelmien liikeitä keskenää järkeväl taval :/

17v 65kg 181cm, tavoitteena ois saada lihasmassaa eli painoa + isommat lihakset. Kysymyksenä ois minkälaista treeniä pitäs tehä elikkä minkälaisissa sarjoissa ja kuinka usein? kiitos jo etukäteen

17v 65kg 181cm, tavoitteena ois saada lihasmassaa eli painoa + isommat lihakset. Kysymyksenä ois minkälaista treeniä pitäs tehä elikkä minkälaisissa sarjoissa ja kuinka usein? kiitos jo etukäteen

Voisin vastata tähän tosi pitkästikin, mutta ei tarvitse. Kaikki löytyy jo täältä pakkikselta. Hakua käyttöön arskan kultasen kuusikon tai starting strenghtin lisäks. ;)

Elikkäs...

Oon 15v. Painoa on vähä alle 100kg:wtf: Ja pituutta 173cm, eli ylipainoa on aika reilusti.

Oon alkanu käymään aika ahkerasti 5 kuukautta salilla ( 4-5 kertaa viikossa ).
Yleensä teen vaan penkkiä, hauista, ojentajaa, vinopenkkiä, joskus maastavetoja ja soudan joskus 6 - 15 min. Penkistä menee 65
Painon olen pyrkinyt pitämään alle 100kg.

Ruokavalio menee suunnilleen näin:

Aamulla 7:30 : Pala ruisleipää, Fitline aamudrinkki ja banaani.

Kouluruoka 10:45 : Yleensä kasvivaihtoehtoa ja puolet siitäkin salaattia.

Kotona 15 :30 : Peruskotiruokaa

Kotona 18:00 : Meinaa tulla nälkä, joten napostelen leipää tai syön jotain hedelmiä.

Iltapalalla: 21:30 : Jugurttia, leipää tai vihanneksia.

Karkkia sorrun joskus syömään :S

Nyt on alkanut läski vituttamaan ja haluan siitä eroon.

Miten muokkaisin tätä rytmiä että saisin painoa hinattua alemmas ja samalla lihasta/voimaa lisää?

Haluasin jostain semmosen ohjelman jossa, kerrottais sanantarkalleen mitä syön, milloin, kuinka paljon ja miten liikun.

Kannattaako alkaa syömään mitään proteiinijauheita? Vai tuleeko siitä vain lisää painoa, joka ei ole lihasta?

Saattaa olla aika paljon pyydetty näillä tiedoilla.

Kiitos jo näin etukäteen :).

Mikä mättää mulla dipissä kun alkaa muutamien toistojen jälkeen tulemaan rintalastaan todella repivä ja repeämisen tunne? Pitää yleensä lopettaa sarja siihen kun ei kertakaikkiaan pysty jatkamaan, melko pystyssä yleensä teen eli ojentajapainotteisesti. Lämmittelyissäkään ei tuntuisi olevan puutetta, tänää kässäripenkin ja vinopenkin jälkeen kokeilin ja silti meni vituiks. Eipä tuo sinällään haittaa, kapeata penkkiä yleensä teen ojentajille pääliikkeenä mutta dippiäkin olis mukava tehdä vaihteluna.

Valitettavasti olen laiska enkä jaksa kirjottaa tarkkoja juttuja, mutta jotain vinkkejä annan hyvinkin mielelläni. Alotetaan vaikka tosta ohjelmasta. Tällä hetkellä et treenaa selkää etkä jalkoja oikeestaan lainkaan. Mitä nyt nuo satunnaiset mavet ottaa selkään ja takareisiin. Eti pakkotoistosta joku hyvä ohjelma alottelijalle eli Arskan kultanen kuusikko tai starting strength. Paitsi jos haluat käydä 4-5krt viikossa salilla, eti joku kaksjakonen. Vaikka vetävät (selkä, hauis, takareidet, pohkeet) ja työntävät (olkapäät, ojentajat, rinnat, etureidet) liikkeet eri päivinä.

Kannattaa kattoa vaikkapa kalorilaskurilla suuntaa-antava kalorinkulutuksesi ja syödä sitten sen mukaisesti. Jos rasvaa halutaan polttaa, kaloreiden pitäisi olla n. 500kcal alle kulutuksen. Sinne samaseen kalorilaskuriin (ruokapäiväkirja) kannattaa laittaa päivän ruokailut ni näet paljonko on kaloreita tullut. Punttitreenin jälkeen voit juosta vaikka 20min juoksumatolla, jotta saat kulutuksesi korkeammaksi.

Proteiinijauhoja voit ostaa vaikka palautusjuomaks. Et sä niistä lihoa sen enempää kuin mistään muustakaan, jos kalorit pysyy sopivina. Proteiinia on hyvä syödä riittävästi (sun tapauksessas vaikka n. 170g päivässä), jotta saat pidettyä lihaksesi.

E: Ja internettiä lukemalla oppii oikeesti tosi paljon ihan mistä vaan.

Mikä mättää mulla dipissä kun alkaa muutamien toistojen jälkeen tulemaan rintalastaan todella repivä ja repeämisen tunne? Pitää yleensä lopettaa sarja siihen kun ei kertakaikkiaan pysty jatkamaan, melko pystyssä yleensä teen eli ojentajapainotteisesti. Lämmittelyissäkään ei tuntuisi olevan puutetta, tänää kässäripenkin ja vinopenkin jälkeen kokeilin ja silti meni vituiks. Eipä tuo sinällään haittaa, kapeata penkkiä yleensä teen ojentajille pääliikkeenä mutta dippiäkin olis mukava tehdä vaihteluna.

Miten syvään teet?

Mä en tee kovin syvään:

http://www.youtube.com/watch?v=3sSMiuCV6y8

Ei ole tuollaista repivää tunnetta ollut, mutta voisi kuvitella että sulla rintaliha venyy vähän turhan paljon. Olen tuon tuntee kokenut penkissä ja vinopenkissä ja oikeati tuntui siltä että repeää koko lihas.

Ei kukaa sulle ruokapäiväkirjaa maksutta tee, ellei joku ny jostai syystä aikaa löydä ja jaksavuutta, mutta täältä löytyy joitain ruokailuvinkkejä kaloreineen toisessa postissa. Siellä myös ohjelmia. Arskan kultasen kuutosen (=golden six) löydät takuuvarmasti tältä foorumilta omana juttuna ja myös ton starting strength. Senku vähä lueskelet noita ja kyselet sitten lisää. Kalorilaskuri mittaa sun noin olevan kulutuksen. Suosittelen vaakaa hankkimaan ja mittailemaa aamupainoa säännöllisesti aamu vessan jälkee ja enne aamupalaa. Siitä seuraat et paino tippuu sen noin 0,5kg viikossa, nii tahti o hyvä. Huomioi se että aamupaino saattaa heitellä melkein 1,5kgki. Mullakin se on noinki paljo heittäny, mut ksyeessä oli 4:00 herätys ja aamupaska ei tahtonu tulla oikee :(. Aloittelijoiden osiossa myös diettaamisee oleva oma juttu. Sielt saat tietoa dieteistä lisää. Eiku onnea painon pudotuksee ja alkavaa saliuraan. Kannattaa ehkä viel sanoa ettei lihasta saa samalla ku paino putoo. Laihduta vaa ylimääräne ja opettele tekniikoita kevyillä painoilla ja pitkillä toistomäärillä kunnolla ja sitten vaa lihasta hankkimaan, kun oot mielestäs timmissä kunnossa. Ei oo mitenkää liian myöhäistä alottaa, eli älä kiirehdi. Ite alottelin 18v ja siltiki pitää hillitä ittenki ettei mee treeni harakoilel kiirehtimisen takia.

oon 16 vuotias poika ja harrastan futista ja kehonrakennusta. osaako kukaan kertoa, mitä kannattaa syödä jotta kehittyy nopeasti vahvaksi/lihaksikkaaksi. siis ihan normi ruoasta, ei mitään proteiinijuomii jne. -kiitos etukäteen

No jos nyt lähdetään siitä liikkeelle mikä on kireenä eli rintalihat. Ja minkä takia ne lihakset on kireenä, vinopenkin ja kässäripenkin. Eli toisin sanoen teet ensin kaksi liikettä minkä johdosta rintalihat on kireet ja sen jälkeen teet liikkeen missä venytys on aivan äärimmäinen.

oon 16 vuotias poika ja harrastan futista ja kehonrakennusta. osaako kukaan kertoa, mitä kannattaa syödä jotta kehittyy nopeasti vahvaksi/lihaksikkaaksi. siis ihan normi ruoasta, ei mitään proteiinijuomii jne. -kiitos etukäteen

Syöt sellaset 2g proteiinia painokiloa kohden, riittävästi hiilareita ja sellaset 20-30% energiasta rasvaa. Ei noinkaa tarkkaa tartte olla, kunhan saat noin 500+ kcal päiväs ja tarpeeks protskuu, lepoo ja treenaat hyvin ja oikein. Syöt vaa joka aterialla protskuu ja kunnolla muuta monipuolisesti. Jos vielä hifistelyyn tähtää nii rasva- ja proteiinipitoinen iltapala. Se vähentää yöllä olevaa kataboliaa, jos ny oikein muistan. Mistä sitten tiiät saatko tarpeeks protsuu? Laskin vaa kätee ja kalorilaskuri.fi:ltä tutkiskelemaa ja mittailemaa syömiäsi ruokia. Ite kyl aina googleen vaa. Pistän esim "lohi ravintosisältö". Ei sen ny niinkää tarkkaa tartte olla, että luulisin arvion riittävän. Varsinki jos arvioit aina vähä alas. Tärkeintä o vaa se et kalorit on plussalla, eli syöt enemmän kuin kulutat. Nopeasti lihas ei kokemuksen perusteella naturaalina käy. Alkuun tietenki vähä nopeemmi. Tietenki voi käyttää testoboostereita yms, mut ite en suosittele.

Miten syvään teet?

Mä en tee kovin syvään:

http://www.youtube.com/watch?v=3sSMiuCV6y8

Ei ole tuollaista repivää tunnetta ollut, mutta voisi kuvitella että sulla rintaliha venyy vähän turhan paljon. Olen tuon tuntee kokenut penkissä ja vinopenkissä ja oikeati tuntui siltä että repeää koko lihas.

Teen about siihen syvyyteen että kyynärvarsi ja olkavarsi (?) on 90 asteen kulmassa, en yhtään sen alemmas, ehkä aavistus vähempi. Penkissä ja vinopenkissä ei koskaan ole samanlaista tunnetta tullut.

Crrc:lle - on tuota dippiä tullut silloin tällöin tehtyä lämmittelynäkin ennen muita punnerrusliikkeitä, ja silloinkin alkaa +10 toiston jälkeen tulemaan toi repivä tunne.

En sillain oikeen tajua, kun dippiä on tullut ennen tehtyä melko paljonkin ilman mitään ongelmia. Mutta noin vuosi sitten alkoi toi repeämisen tunne ilmenemään kesken sarjan, riippumatta missä vaiheessa treeniä sen tekee.

Teen about siihen syvyyteen että kyynärvarsi ja olkavarsi (?) on 90 asteen kulmassa, en yhtään sen alemmas, ehkä aavistus vähempi. Penkissä ja vinopenkissä ei koskaan ole samanlaista tunnetta tullut.

Crrc:lle - on tuota dippiä tullut silloin tällöin tehtyä lämmittelynäkin ennen muita punnerrusliikkeitä, ja silloinkin alkaa +10 toiston jälkeen tulemaan toi repivä tunne.

En sillain oikeen tajua, kun dippiä on tullut ennen tehtyä melko paljonkin ilman mitään ongelmia. Mutta noin vuosi sitten alkoi toi repeämisen tunne ilmenemään kesken sarjan, riippumatta missä vaiheessa treeniä sen tekee.

Ei kuulu vahvimpaan tieto/osaamisalueeseeni, mutta voiskos lihas olla yksinkertasesti jumissa = koko ajan supistuneessa tilassa ja kun sitten tota dippiä teet niin tulee just tuo repivä tunne..? Mulla oli niin joskus aikoinaan oikeen pakaralihaksen kanssa, eipä muuten häirinny mut just tietyt liikeet repi niin maan perkeleesti.. Parani ku pitkään ja hartaasti venyttelin ja jotain lämpövoidettakin taisin ahteriini hinkata.. :D

EDIT: Kuinkas nopeesti tuota liikettä teet? Jos lihas ottaa nokkiinsa liian rykäsevästä tahdista tjn..

Mulla on sama ongelma rintalastan kanssa dipissä, enkä oo enää uskaltanut sitä tehdä. Mitä oon ottanu asiasta selvää niin aika yleinen ongelma, ja monilla mennyt ohi jatkamalla dippaamista. Toinen skenaario mitä jatkamisesta on aiheutunut on rintalastan halkeaminen. Mua ei kiinnostanut ottaa selvää enempää :D

problem: miksi minulla menee vatsat ihan pumppiin nykyisin jo ensimmäisestä sarjasta, tekipä sitten mitä tahansa vatsalihasliikettä..? Pidin vatsojen tekemiseen taukoa 1,5vkoa, eikä ongelma ollut hävinnyt. Pitäisikö venytellä enemmän vai mitä? Samaten myös kyljessä olevat lihakset oikuttelee.. :/ Kun aloitin treenaamisen n. puoli vuotta sitten, pystyi vatsoja tekemään aika huoletta melko paljon vaikkei kuntoo vielä hirveesti ollut, nyt määrä on vähentynyt koko ajan. Voisiko asiaan vaikuttaa se, kun tein vatsoja joka treenin päätteeksi, eli 3-4kert viikossa?

Ei kuulu vahvimpaan tieto/osaamisalueeseeni, mutta voiskos lihas olla yksinkertasesti jumissa = koko ajan supistuneessa tilassa ja kun sitten tota dippiä teet niin tulee just tuo repivä tunne..? Mulla oli niin joskus aikoinaan oikeen pakaralihaksen kanssa, eipä muuten häirinny mut just tietyt liikeet repi niin maan perkeleesti.. Parani ku pitkään ja hartaasti venyttelin ja jotain lämpövoidettakin taisin ahteriini hinkata.. :D

EDIT: Kuinkas nopeesti tuota liikettä teet? Jos lihas ottaa nokkiinsa liian rykäsevästä tahdista tjn..

Niinno en tiiä. Kun se ei oikeestaan tunnu rintalihaksissa vaan rintalastassa, siinä niitten välissä jossa niiden kiinnityskohdat on, niin mä ainakin oletan. Teen mä melko ripeästi mutten kyl mitenkää nopealla alaslaskulla.

Back
Ylös Bottom