Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Aivan ensiksi pahoittelut jos väärä alue tms... Olen uusi täällä enkä oikein parempaakaan paikkaa löytänyt kysyä (ja isoihin ketjuihin taas viesti hukkuu liian helposti massaan...)

Tilanne on nyt tämä, että heinäkuussa olen lähdössä inttiin. Aikaa siis ~3kk. Yleiskunnon parannus + laihdutus tavoitteena.
Pituutta ~187cm ja painoa ~91kg.

Juoksemista, punnerruksia sekä vatsa- ja selkälihaksia olisi tarkoituksena harjoitella. Melko aloitusvaiheessa olen, mutta jonkinverran on tullut kuitenkin liikuttua aiemmin.
Tänään kävin juoksemassa 15km lenkin, joka pienen tutkiskelun jälkeen näemmä olikin huono tapa aloittaa juokseminen. (lenkki=kävely+juoksu)

Minkälaisessa tahdilla olisi syytä aloittaa?

Ainoa tapa saada ylimääräiset pois on olla miinuskaloreilla (= saat kaloreita alle kulutuksesi) (pl. rasvaimu). Eli laske päivittäinen kaloritarve (paljonko tarvitset) ja -saanti (paljonko syöt kaloreita) Kalorilaskurissa.

Jos sivu näyttää kaloritarpeeksi esim. 2800 kcal, syö 2300 kcal. Merkkaa sivulle myös paljonko olet liikkunut että saat oikean kaloritarpeen.

(Mitä treenaat 5-6x/vko? Salia? Kokeile pudottaa salimäärä kolmeen ja lisää välipäiville tai treenin päätteeksi crosstraineria esim. 20min(/200kcal)

Treenaan fudista,kuuteen kertaan sisältyy 1-2 punttitreeniä per viikko,joista toisen voi laskea jopa seitsemänneksi harjoitukseksi(omatoiminen kuntopyörä yms.). Normaalit lajiharjoitukset kestävät kahdesta kolmeen tuntiin. Kannattaako lopettaa makean syönti?

Treenaan fudista,kuuteen kertaan sisältyy 1-2 punttitreeniä per viikko,joista toisen voi laskea jopa seitsemänneksi harjoitukseksi(omatoiminen kuntopyörä yms.). Normaalit lajiharjoitukset kestävät kahdesta kolmeen tuntiin. Kannattaako lopettaa makean syönti?

Kannattaa lopetta makean syönti. Vaikka onhan se tietty mahdollista laihtua vaikka söisitkin karkkia, jos vaan kalorit on miinuksilla. Paljon parempi se on silti jättää makeat pois, että voit syödä nekin kalorit oikeeta ruokaa. Joskus on tietty ihan järkevääkin pitää huijauspäivä, eli et mieti syömisiäs lainkaan ja syöt just sen verran ku hyvältä tuntuu. Ei kuitenkaan useemmin kuin kerran viikossa, eikä välttämättä niinkään usein.

Joo tosiaan kannattaa makean syömistä ainakin vähentää jos ei lopettaminen onnistu. Ainakin niin pitkälle ilman kuin mahdollista, ja jos/kun makeanhimo iskee niin kannattaa tosiaan kaloreita katsella. Jos makeaa tekee mieli joka päivä ja ei hellitä niin kromi (myydään tabletteina) auttaa makeannälän hallintaan.

Voisin melko kärkkäästi sanoa että kaikki ylimääräiset kalorit tulee yleensä kaikesta shaibasta, karkeista yms.

Dieetin kolme ensimmäistä viikkoa voi huoletta mennä ilman cheattipäiviä, eikä niitä edes tarvitse pitää muuten kuin jos alkaa kaali hajoamaan. Vai oliko tämän hyödyistä tieteellistä näyttöä?

jos alan miinuskalorihommaa kokeilemaa ja teen esim kyykkyjä joka ilta omatoimisesti nii voisko auttaa?eihän lihakset kuitenkaan katoa dieetissä?makean syönnin lopettaminen kylla onnistuu, en ole siitä riippuvainen vaan runsas syönti on ehkä johtunu vaan teini-iän ajattelemattomuudesta.

jos alan miinuskalorihommaa kokeilemaa ja teen esim kyykkyjä joka ilta omatoimisesti nii voisko auttaa?eihän lihakset kuitenkaan katoa dieetissä?makean syönnin lopettaminen kylla onnistuu, en ole siitä riippuvainen vaan runsas syönti on ehkä johtunu vaan teini-iän ajattelemattomuudesta.
Kyllä tuo salikäyntien hyöty kannattaa maksimoida saliohjelman noudattamisella. Saliohjelmia löytyy Pakkotoistostakin (Kultainen kuusikko ja Starting Strenght). Normaalisti ei dieetillä ehkä yksijakoisella palautuisi kunnolla(?), mutta kun painot on alussa niin keveät ja käyt 1-2x/vko salilla niin kannattaa kokeilla.

Lihasta lähtee aina dieetillä, mutta siitä ei kannata huolehtia. Kyllä ne takaisin tulevat, ja jos lihasta haluat säästää niin proteiinia 2g/painokilo pitäisi päivittäin syödä. Rasvaa 1g/painokilo. Itellä -500-1000kcal ja en pahemmin laske makroja.

Sun tosiaan kannattaa lukea Treeni/Ravinto/Aloittelijoiden osio -palstoilta mm. sticky-topiceja. Niistä oppii. Mun puheissa kannattaa muistaa aina lähdekritiikki, koska en ole juurikaan lähteitäni maininnut/linkitellyt/perustellut ja oon itsekin alussa.

Olikos sille penkille jotain omaa nimitystään jossa tanko nostetaan rinnalta vain käsivarren mitan verran?

Olen 16-vuotias lukiolainen, joka on käsistä naurettavan heikko.
9-luokalla nostin penkistä koulun liikuntatunnilla 35kg juuri ja juuri, josta jääneet traumat, kun vahvimmat sällit nostelivat lähes satasta. Olin tosin loppuvuodesta syntynyt ja murrosikä mahdollisesti tuonut lisää voimaa.
Ongelma on, että en ihan oikeasti uskalla käydä salilla. En tiedä miten laitteita käytetään, saati kehtaa mennä nostamaan mitään parin kilon naurettavia painoja karkeiden miesten seuraan.

Kodista löytyy 2x4KG painot, mutta saako noilla OIKEASTI yhtään mitään aikaan? Lisäksi tanko, mutta leukoja menee 2-3 päivästä riippuen. Onko kellään mitään vinkkejä mistä aloittaa?

Nopea kysymys johon toivoisin nopeata vastausta. Voinko käydä tänään treenaamasss olkapäitä ja huomenna ojentajia/hauista? Vaikuttaako olkapäätreeni paljon huomiseen treeneihin.

9-luokalla nostin penkistä koulun liikuntatunnilla 35kg juuri ja juuri, josta jääneet traumat, kun vahvimmat sällit nostelivat lähes satasta. Olin tosin loppuvuodesta syntynyt ja murrosikä mahdollisesti tuonut lisää voimaa.
Ongelma on, että en ihan oikeasti uskalla käydä salilla. En tiedä miten laitteita käytetään, saati kehtaa mennä nostamaan mitään parin kilon naurettavia painoja karkeiden miesten seuraan.

Kodista löytyy 2x4KG painot, mutta saako noilla OIKEASTI yhtään mitään aikaan? Lisäksi tanko, mutta leukoja menee 2-3 päivästä riippuen. Onko kellään mitään vinkkejä mistä aloittaa?

Tää vastaus on nyt aika kulunu klišee mut sun pitää vaan voittaa pelkos. Siellä salilla harvemmin ne isot ukot kellekään naureskelee vaan yleensä ne on niitä nuoria itsetunto-ongelmaisia naruja.

Jokainen meistä alottaa siltä omalta tasoltaan. Määrätietoisella duunilla treenipainot ja voimat kasvaa ja kun pääset puntin kanssa vauhtiin sua ei enää ees muiden ajatukset kiinnosta. Eli rohkeesti sinne salille vaan jonkun täältä napatun treeniohjelman kanssa.

Toi 35kg on vissii just se sama millä minä tein ensimmäisen penkkisarjani ikinä. Pelkällä tangolla lämmittelyjen jälkeen tms :D
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/
Tossa on linkki alottelijoiden osioon. Löytyy paljon mielenkiintosta asiaa treenistä, hyvästä ravinnosta jne.
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/73043-starting-strength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/
Tossa linkki aloittelijan treeniohjelmaan.
Osaat varmaan hakea googlen avulla noiden liikkeiden englanninkielisiä nimiä netistä. Sen jälkeen osaat varmaan katsoa YouTubesta liikkeiden suoritusohjeet ja uskallat jo lähteä salille yrittämään. Ja rohkaistukseks voin sanoa että suurin osa salillakäviöistä ei tosiaankaan, ainakaan mun mielestä, oo mitään "karkeita miehiä", vaan myös vanhoja mummoja ja pappoja, nuoria miehiä ja naisia, onnettomuuksissa raajojaan rikkoneita, ihan kaikenlaisia ihmisiä. Ja luulisin että monet karjut mielellään neuvovatkin jos kysyt apua. Myös salin henkilökunta auttaa, mutta et apua välttämättä kamalasti ainakaan tarvitse sen jälkeen kun olet youtubea tuijotellut ja liikkeitä opiskellut haaveenasi isot ja mahtavat lihakset.

Jos vielä tämän kaiken tehtyäsi oot sitä mieltä että ettet oikeasti uskaltaisi lähteä salille ni sitten joku muu varmaan osaa auttaa... Hyvä vaihtoehto vois olla treenikaveri, jos jotakuta sun kaveria kiinnostaisi.

Suoraan sanottuna ei saa. Salille menemisessä ei oo mitään uskaltamista. Aluks se on ihan jokasella ihmisellä niin, että kaikki muut on 100 kertaa voimakkaampia kuin itse. Ei sillä ole yhtään mitään väliä. Kaikki ovat joskus olleet aloittelijoita ja samassa tilanteessa. Ja vaikka muut naureskelisivat (mitä ei kyllä tule missään tapauksessa tapahtumaan) ni mitä vitun väliä sillä on?

Ei kukaan myöskään aluksi laitteita osaa käyttää. Eikä niitä myöskään opi, ellei pääse kokeilemaan ja ole sitä ennen selvittänyt, miten mitäkin käytetään. Eti siis itelles jokin hyvä yksjakonen ohjelma eli käytännössä ne aina suositellut Arskan kultanen kuusikko ( http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/ ) tai sitten Starting strength ( http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/ ). Nuo liikkeet saattavat kuulostaa oudoilta (vaikka noissa nyt on vaan aivan perus liikkeitä), mutta internet on tässäkin asiassa erinomainen apuväline. Googlettamalla löytyy 100% varmasti jokaseen liikkeeseen hyvät ohjeet.

Sitten sun täytyy myös treenin lisäksi muistaa ruoka ja lepo. Lepo tarkottaa käytännössä vähintään kaheksan tunnin yöunia ja treenaamista (yksjakosella) korkeintaan joka toinen päivä. Ruoka tarkottaa sitä, että sun pitää syödä n. 2g/painokilo proteiinia ja kaloreita n. 500 kcal yli kulutuksesi (jonka saat laskettua esim. kalorilaskurilla, googleta).

Siinä nyt yksinkertaistettuna nuo ohjeet, jotka varmaan päivittäin kirjotetaan pakkiksellakin jollekin alottelijalle.

Tiivistettynä: mene salille ja ala syömään. Onnea uuteen harrastukseen! :)

Voinko käydä tänään treenaamasss olkapäitä ja huomenna ojentajia/hauista?

Kuka sen kieltäisi?

Vaikuttaako olkapäätreeni paljon huomiseen treeneihin.

Ei paljoa ainakaan hauiksen ja olkapäiden osalta, koko ohjelmaa tietämättä on paha sanoa enempää. Tai älä vaan sano, että sulla on hauikselle ja olkapäille kokonaan oma treenipäivänsä :jahas:?

Tällaisena aloittelijana olis nyt muutama kysymys. Eli tästä lähtee:
1. Käytän tällä hetkellä Starting strength -ohjelmaa ja olen siis ensimmäisellä viikolla treeniä. Tarkoitus olisi myös parantaa cooper-tulosta, eli paraneeko kunto jos vetää juoksumatolla 2 x viikossa jotain lenkkiä?
2. Meneekö se sillee, että jos heittää tota lenkkiä parantaakseen kuntoa niin syödään ton kaloritarpeen lisäksi juostessa menetetyt kalorit?
3. Heikentääkö toi tuloksia (massan ja voiman kehitystä)?
4. Mistä tiedän, että milloin minun pitäisi vaihtaa ohjelmaa (siis kun Starting strengthin kanssa kehitys tyssää) ja millaiseen?
5. Milloin rupeaa tarvitsemaan lisäravinteita (palkkareita, jauhoja ja mitä lie)?

Olen tosiaan ihan puntti"urani" alussa ja näihin pitäs kipeesti saada vastaus.

Kiitos ja kumarrus, :worship:

-termis

Mullakin olisi pari kysymystä (nainen 31 vee, 170cm/60kg, liikkunut aina, pari viimeistä vuotta pääasiassa punttia):

1) Mikä olisi sopiva / kätevä proteiinilisä ja missä muodossa, kun tuntuu ettei syömällä sitä tule tarpeeksi?

2) Onko olemassa jotain "suuntaa-antavaa ohjetta" / mielipiteitä miten paljon tarvitsee lepoa viikossa, jotta lihakset ehtii kasvaa kunnolla? (Aika vaikea muotoilla tuo kyssäri :rolleyes:) Oon miettinyt, kun teen 2-jakoista 4 kertaa viikossa ja lisäksi käyn aivan sairaanrankalla ohjatulla patteri-tyyppisellä tunnilla (joka rasittaa jalkoja aika lailla) + spinningissä tai hiihtämässä /rullaluistelemassa. Lepopäiviä on tullut viime aikoina 1, joskus 2 sillei et toisena päivänä käyn vaan jollain bodybalance tms tunnilla. Onkohan riittävää lepoa jos haluaa kasvaa? Hyvältä on tuntunut ja lepään jos alkaa olemaan tukkosta, mutta "ilmoittaako" kroppa jos lepoa ei tule tarpeeksi kasvua ajatellen vai pitääkö se ns. tajuta itse?

Minulla ois semmonen kysymys että mitkä vatsalihasliikkeet _kotioloissa_ ovat kaikista tehokkaimpia? Ei nuo perusliikkeet mitä koulussa on opetettu niin oikein tunnu tehokkailta, toki on internetti on pullollaan niitä liikkeitä mutta ne ei välttämättä ole niitä parhaimpia niin päätimpä kysyä täältä. Mieluiten vaikka jos löytyisi liikkeistä joku video. Kiitoksia etukäteen.

Minulla ois semmonen kysymys että mitkä vatsalihasliikkeet _kotioloissa_ ovat kaikista tehokkaimpia? Ei nuo perusliikkeet mitä koulussa on opetettu niin oikein tunnu tehokkailta, toki on internetti on pullollaan niitä liikkeitä mutta ne ei välttämättä ole niitä parhaimpia niin päätimpä kysyä täältä. Mieluiten vaikka jos löytyisi liikkeistä joku video. Kiitoksia etukäteen.

dragon flags ja toes to bar

Back
Ylös Bottom