Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuinka tärkeää on treenata kunnollisen ohjelman mukaan verrattuna siihen, jos treenaa vähän satunnaisesti kaikkea. Itsellä ei ainakaan vielä ole mitään ohjelmaa käytössä, mutta yleensä teen kuitenkin samoja liikkeitä.(peck deck, ylä- ja alatalja, hauiskääntöä KP:lla ja tangolla,leuanveto, vatsalauta/rutistus, penkki, jalkaprässi mm.)
Jalkoja ei tule kauheasti tehtyä suhteessa muihin, koska polveni tulee kipeäksi ja naksuu aina jalkoja tehdessä. Kyykkyä en ole edes koittanut vielä mutta katotaan jos ton jalan sais toimimaan paremmin.

Kiitos arviosta. Oma mielikuva oli lähempänä viittätoista, mutta kun on aikansa katsellut itseään peilistä, niin muutoksia ei tahdo huomata. Jospa sitä sitten alkaisi pikkuhiljaa lopettelemaan dieettiä.

hmm... tai sitten pyrkisi vielä alemmas kun on kerran vauhtiin päästy.

Kuinka tärkeää on treenata kunnollisen ohjelman mukaan verrattuna siihen, jos treenaa vähän satunnaisesti kaikkea. Itsellä ei ainakaan vielä ole mitään ohjelmaa käytössä, mutta yleensä teen kuitenkin samoja liikkeitä.(peck deck, ylä- ja alatalja, hauiskääntöä KP:lla ja tangolla,leuanveto, vatsalauta/rutistus, penkki, jalkaprässi mm.)
Jalkoja ei tule kauheasti tehtyä suhteessa muihin, koska polveni tulee kipeäksi ja naksuu aina jalkoja tehdessä. Kyykkyä en ole edes koittanut vielä mutta katotaan jos ton jalan sais toimimaan paremmin.

En suosittele kyykkyä ennen lekurilla käymistä, jos naksuu ja sattuu polvissa. Muutenkaa jalkoja kannata tehdä ennen lekuria ja sen ohjeilla edetä. Kyykkytuhoo polvet jos väärin tekee liian isoilla painoilla. Ainakin näin olen ite ymmärtäny.

En suosittele kyykkyä ennen lekurilla käymistä, jos naksuu ja sattuu polvissa. Muutenkaa jalkoja kannata tehdä ennen lekuria ja sen ohjeilla edetä.

Mä kyllä suosittelisin, ihan jumppakepillä vaikka aluksi tekniikkaa kokeillen ja liikkuvuutta parannellen. Jos polvi on muuten normaali eikä oireile, niin syy sen naksumiseen ja kipuiluun kyykyssä on aika todennäköisesti tottumattomuus kyykkyyn. Normilääkärin treeniohjeisiin en kovin paljoa luottaisi niihinkään.

Kyykkytuhoo polvet jos väärin tekee liian isoilla painoilla. Ainakin näin olen ite ymmärtäny.

Voi myös tehdä oikein sopivilla painoilla. Kun tekniikka on kunnossa, niin liian isot painot tunnistaa siitä kun ne kolisevat varmistusrautoihin.

Joo en osaa tohon enempää sanoo ja kokeilemallahan se selvii.

Heräs täs kysymys, että kumpaa päivään kolmijakoisessa kannattaa maastaveto sijoittaa. Jalkoihin vai selkä, ojentajat ja epäkkäät päivää? Ja kannattaako kehonjako suorittaa näin:1. rinta, olkapäät, hauikset 2. jalat 3. selkä, ojentajat, epäkkäät? Liikkeet voin pyydettäessä lisätä. Maastavetohan on selkäliike, mutta tuntuu jotenki kuuluvan jalkapäivään, kun siellä polviltavetoakin teen.

Heräs täs kysymys, että kumpaa päivään kolmijakoisessa kannattaa maastaveto sijoittaa. Jalkoihin vai selkä, ojentajat ja epäkkäät päivää? Ja kannattaako kehonjako suorittaa näin:1. rinta, olkapäät, hauikset 2. jalat 3. selkä, ojentajat, epäkkäät? Liikkeet voin pyydettäessä lisätä. Maastavetohan on selkäliike, mutta tuntuu jotenki kuuluvan jalkapäivään, kun siellä polviltavetoakin teen.

Laittaisin selkäpäivään, koska kyykkyä ja mavea ei kuitenkaan jaksa tehdä tehokkaasti samassa treenissä. Jako on mun mielestäni hyvä, toki on muitakin hyviä jakoja mutta jos toi sulle toimii niin ei mitään syytä muuttaa.

Toistosarjat

Eli jos esim. teen 3 sarjan loppuun asti niin kauan kuin jaksan ja teen 12 x 9 (10 ei enää mene) x 6 (7 ei enää mene) vai että teen esim. 9 x 9 x 9 jonka jaksan tehdä loppuun asti ilman että toistomäärä kärsii. Kumpi näistä tavoista on parempi lihasten kehityksen kannalta?

Kannattaako myös viikon välein ohjelmaa vaihdella esim. 3x8 ja 5x5:en välillä?

mitenkäs voisi hyvin estää seuraavan päivän lihaskipu jos treenaa kovaa vai pitääkö joka lihas mitä on treenannut niin venytellä?

Teet sillaset 30sek-1min venytykset ja kun sanoit että oot treenannut kovaa, niin ei kannata venytellä ihan heti treenien jälkeen vaan antaa sen lihaksen vähän rauhottua ensin.

Eka lasket paljon saat proteiinia normaalista ruuasta, ja otat protskudrinkkejä niin monta että tavoiteproteiinimäärä (2-3g/painokilo) täyttyy. Jos ruuasta tulee tarpeeksi, ei tarvitse ottaa yhtäkään

Maltoo en suosittele otettavaksi about koskaan

Eli jos esim. teen 3 sarjan loppuun asti niin kauan kuin jaksan ja teen 12 x 9 (10 ei enää mene) x 6 (7 ei enää mene) vai että teen esim. 9 x 9 x 9 jonka jaksan tehdä loppuun asti ilman että toistomäärä kärsii. Kumpi näistä tavoista on parempi lihasten kehityksen kannalta?

Kannattaako myös viikon välein ohjelmaa vaihdella esim. 3x8 ja 5x5:en välillä?

Niin että mitä että? 12x9x6 ja 9x9x9, eli yhteensä 648 tai 729 toistoa? :) Opettelepa ensin järjen kanssa kirjoittamaan kysymys sillä tavalla että sen ymmärtää joku muukin kuin sinä itse, ja katsotaan sitten, mikä se kysymys loppujen lopuksi oli.

Viikon välein ei kannata ohjelmaa vaihdella, eikä sillä ole sarja- ja toistomäärien kanssa mitään tekemistä.

Terve!

Elikkä täällä tämmönen innokas 17-vuotias poika miettii, miten saada lihakset kasvamaan? Elikkä painoa on itsellä semmoset 55kg ja lihasmassan lisäystä vailla. Kysymys siis kuuluu (edellisen lisäksi) minkälaisia sarjoja ja minkälaisilla painoilla kannattaa treenata? Pari viikkoa olen käynyt 2-3krt viikossa salilla, joskus 3x15 sarjoja, joskus 4x10 sarjoja, hieman sekalaisesti siis. Käytän mysö lisäravinteita. Palautuminen on yleensä nopeaa; seuraavana päivänä olisi mahdollisuus mennä jo salille. Kerrotakoon vielä, että olen semmoinen ihminen, joka pistää jotaki suuhunsa niin se heti tipahtaa peräsuolesta alas. :) ihan vaan sanoin jos tuota tietoa tarvitsee.

Todella arvostan, jos joku jaksaa vastata tähän (sekalaiseen?) viestiin. =)

Eka lasket paljon saat proteiinia normaalista ruuasta, ja otat protskudrinkkejä niin monta että tavoiteproteiinimäärä (2-3g/painokilo) täyttyy. Jos ruuasta tulee tarpeeksi, ei tarvitse ottaa yhtäkään

Maltoo en suosittele otettavaksi about koskaan

Eikös toi 3g/kg ala mennä jo vähän yläkanttiin?

Terve!

Elikkä täällä tämmönen innokas 17-vuotias poika miettii, miten saada lihakset kasvamaan? Elikkä painoa on itsellä semmoset 55kg ja lihasmassan lisäystä vailla. Kysymys siis kuuluu (edellisen lisäksi) minkälaisia sarjoja ja minkälaisilla painoilla kannattaa treenata? Pari viikkoa olen käynyt 2-3krt viikossa salilla, joskus 3x15 sarjoja, joskus 4x10 sarjoja, hieman sekalaisesti siis. Käytän mysö lisäravinteita. Palautuminen on yleensä nopeaa; seuraavana päivänä olisi mahdollisuus mennä jo salille. Kerrotakoon vielä, että olen semmoinen ihminen, joka pistää jotaki suuhunsa niin se heti tipahtaa peräsuolesta alas. :) ihan vaan sanoin jos tuota tietoa tarvitsee.

1. syö ainakin 110g proteiinia päivässä (2g per painokilo, tossa vaiheessa voit syödä hyvinkin enemmän)
2. nuku ainakin 8 tunnin yöunet jokayö
3. tekniikat salilla kuntoon
4. kunnon ohjelma, huolelliset lämmittelyt ja venyttelyt, ohjelmia löytyy paljon pakkikselta, esim:
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/

tai sitten vaikka 2 jakoinen vetävät ja työntävät.

Kunnon perusliikkeitä esim. kyykky, maastaveto, leuanveto, kulmasoutu, penkkipunnerrus tangolla ja/tai käsipainoilla, pystypunnerrus tangolla ja/tai käsipainoilla jne.

tälläsellä pääsee hyvin alkuun.

Lisäravinteilla ei tee mitään suoraansanoen ellei ole ruokavalio kunnossa.
Painoa voi lisätä senmukaan että tuntuu hyvälle ja raskaalle jne. että lihas saa rasitusta, ei ole mitään rakettitiedettä ainakaan näin alkuun kunhan ei jokapäivä tee penkkiykkösiä äärirajoilla huonolla tekniikalla jne.

Ala poka syömään kunnola ni alkaa sitä massaa tulemahan.. Riippuu paljon liikut mut sanotaan et ainaki sen 2500-3000kcal päivässä riittää hyvin.. Protskuja 2-2,5g/ painokilo. 3x10 sarjoja vois olla iha jees ja välillä sit vaihtelua. Mulla oli kans samalla lailla et tuntu ettei paino meinaa millää nousta mut ku alko syömää OIkeesti kunnolla ni alkoha ni massaa tulemhan :)

Terve!

Elikkä täällä tämmönen innokas 17-vuotias poika miettii, miten saada lihakset kasvamaan?Kalorit pitää nostaa plussan puolelle n.500kcal yli kulutuksen ja keskityt ateriarytmiin, 5-6kertaa päivässä ruokaa napaan olis ihan hyvä. Elikkä painoa on itsellä semmoset 55kg ja lihasmassan lisäystä vailla. Kysymys siis kuuluu (edellisen lisäksi) minkälaisia sarjoja ja minkälaisilla painoilla kannattaa treenata? Aloittelija kun olet niin lähtisin ihan 1-jakoisella liikkeelle ja 2-3x15 näin aluksi kuullostaa hyvältä Pari viikkoa olen käynyt 2-3krt viikossa salilla, joskus 3x15 sarjoja, joskus 4x10 sarjoja, hieman sekalaisesti siis. Käytän mysö lisäravinteitatärkein on saada ruokavalio mallilleen ensin, mutta toki palautusjuoma on hyvä lisä. Palautuminen on yleensä nopeaa; seuraavana päivänä olisi mahdollisuus mennä jo salillevaikka näin tuntuu, niin pidä silti varsinkin tässä 1-jakoisessa 1-2 palautumispäivää välissä. Kerrotakoon vielä, että olen semmoinen ihminen, joka pistää jotaki suuhunsa niin se heti tipahtaa peräsuolesta alas. :) ihan vaan sanoin jos tuota tietoa tarvitsee.

Koitin tonne väliin jotain sopertaa

Niin että mitä että? 12x9x6 ja 9x9x9, eli yhteensä 648 tai 729 toistoa? :) Opettelepa ensin järjen kanssa kirjoittamaan kysymys sillä tavalla että sen ymmärtää joku muukin kuin sinä itse, ja katsotaan sitten, mikä se kysymys loppujen lopuksi oli.

Jos mä nyt dekoodasin kysymyksen oikein, niin vaihtoehdot ovat 1) tehdä sarjat 12,9,7 samalla painolla, jokainen loppuun tehtynä tai 2) 9,9,9 joista vain viimeinen loppuun. Ei noista tavoista kumpikaan ole absoluuttiasteikolla parempi, molemmat toimivat. Jos jotain osviittaa pitää saada, fiilispohjan ja esim. palautumisen lisäksi, niin mä ehkä vertaisin treenissä kertyvää kokonaistoistomäärää ja jos sen saa tavalla 2 selvästi suuremmaksi niin sitten sillä, muuten tavalla 1. Tuon 12,9,7-setin perusteella pitäisi kyllä saada tehtyä tavalla 2) esim. 3x10 tai 2x10, 11 eikä vain kolmea ysiä.

Viikon välein ei kannata ohjelmaa vaihdella, eikä sillä ole sarja- ja toistomäärien kanssa mitään tekemistä.

+1.

Pystypunnerruksesta käsipainoilla istuultaan.. Elikkä onko tässä kyynärpäät tarkotus vetää suhkot taakse? Ite en tuohon oo kiinnittäny aikasemmin oikeestaan mitään huomiota, mut eile vaan yks kaveri sano, et se ainaski ite tekee silleen, et vetää kyynärpäitä enempi taakse. Kukaan sieltä ei nyt tätä miun tekniikkaa tietty nää, mut jos tuon perusteella voi jotain sanoo nii hyvä. Ja sit saako selkä irrota penkistä liikkeessä? Elikkä itellä ainaski raskailla painoilla sitä kaarta tuppaa muodostumaan, nii onko tää hyvä vai huono?

Back
Ylös Bottom