Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei oo ehkä mikään perus kysymys mutta tuli tässä mieleen että kauan kannatais pitää treenitaukoo leikkauksen jälkeen? Multa poistettiin umpilisäke eikä ollu lekurin kans muuta puhetta kuin että ekat kaks ja puol viikkoo pitää ottaa rennommin.

Yleinen sääntö lienee, että suurempaa liikuntaa ei ekan 2 viikon aikana pitäisi harrastella. Pidättäytyisin vielä 2-3 viikkoa kovasta puntista tämänkin jälkeen, jotta kaikki laparoskooppien (todennäköinen operaatiomenetelmä) haavat ovat varmasti parantuneet ja vatsan kudokset palautuneet. Varmaan tuona aikana uiminen ja kävely ja pyöräily on ihan toimivia liikuntamuotoja. Missä vain ei nouse vatsaontelon paine kovasti (kuten painoja nostellessa).
Kirurgian el:t ja evl:t korjatkoon.

...Oon ihmetellyt mitä hyötyä saa painonnostovyöllä esim. kyykyssä, penkissä, mave:ssa? Keskivartalonlihakset saa paremmin mukaan?

Yleensä noissa liikkeissä käytetään kyllä voimanostovyötä, ja sen tarkoitus on auttaa saamaan hyvät paineet keskikroppaan ja sitä kautta tukea nostoon. Vatsaa painetaan vyötä vasten samalla kun otetaan kunnon hapet sisään ennen nostoa.

Yleinen sääntö lienee, että suurempaa liikuntaa ei ekan 2 viikon aikana pitäisi harrastella. Pidättäytyisin vielä 2-3 viikkoa kovasta puntista tämänkin jälkeen, jotta kaikki laparoskooppien (todennäköinen operaatiomenetelmä) haavat ovat varmasti parantuneet ja vatsan kudokset palautuneet. Varmaan tuona aikana uiminen ja kävely ja pyöräily on ihan toimivia liikuntamuotoja. Missä vain ei nouse vatsaontelon paine kovasti (kuten painoja nostellessa).
Kirurgian el:t ja evl:t korjatkoon.

En oo kirurgi enkä erikoistuva, mutta tänä vuonna lääkiksessä kirurgiaa opiskellu ja itse leikkauksessa ollu vajaa neljä viikkoa sitte.. Ekat kolme viikkoa ei kannata raskaita esineitä nostella, ja pitää välttää voimakkaita kiertoliikkeitä.. Liian raskaat ponnistukset voi aiheuttaa tyrän, eli suoli pullahtaa jostain sieltä leikkauksessa tehdyistä väleistä vatsaontelon ulkopuolelle. Eikä kannata mennä uimaan, siinä tulee vatsalle liikaa venymistä suuntaan ja toiseen.. Kolmen viikon jälkeen alottelet sitte ihan kevyesti, itse huomasin pelkällä kepillä kyykkäämisen vetävän jalat ihan jumiin, samoin kuin 20 min hölkkälenkin..

btw: Tehtiinkö laparoskooppisesti vai vaihtoviillosta?

Mikähän siinä muuten vaikuttaa, kun ikinä salireenin jälkeen ei tee mieli sitten yhtään mitään kiinteää ruokaa? :D Aina pitää se 30min-1h venailla että tekee edes mieli syödä. Omalla kohdalla on ainakin näin.

En ainakaan itse osannu löytää vastausta tälle haku-toiminnon avulla, mutta onko rusinan syönti treenin jälkee pahasta vai hyvästä? Siinä on n. puolet sokereista glugoosia (hyvä treenin jälkee) ja puolet fruktoosia(GI-arvojen mukaa ei hyvää). Itse varmaan rahaa saatuani hankin maltoa. Ehdotuksia tuotteelle otan vastaa. Vielä yksi kysymys samaa syssyy: Kannattaako maltoa ja heraa sekottaa keskenään ja juoda sitä palkkarina rasvattoman maidon kanssa vai kannattaako herat ja maltot juoda erikseen? Kiitokset etukäteen niille jotka vaivautuvat vastaamaan tälläsee kysymys ryöppyy :D.

Helpompi juoda yhdessä. Mieluiten veden kanssa, koska maito hidastaa imeytymistä. Välipalaksi maitoon sekoitettuna.

Luin myös että proteiini hidastais imeytymistä? Kokoaja ristiriitasta tietoa. Proteiinihan on kehon rakennus aine ja sitähän tarvitaan, että lihakset kasvaa.
Rasvat ja proteiini kun hidastavat hiilarien imeytymistä, jolloin GI-arvo ikäänkuin vähenee samaa vauhtia kuin muuta makroravinnetta lisätään. Joten, jos tuotteessa on proteiinia tahi rasvaa, ei hiilarit imeydy niin nopeasti kuin jos ne syötäisi erikseen (kuten pitäisi jotta GI pitäisi tarkemmin paikkansa)...
Tämä eri ketjusta tosin. Onks toi totta vai oks se vaa marginaalista, eli heraproteiinin ja malton sekoitus ei hidasta imeytymista, ainakaa paljoa?

Solisluuvamman seurauksena vasen käsi ollut nyt yli 2kk ilman mitään rasitusta, pian pitäis saada taas jatkaa treeniä. Tällä hetkellä näyttää kädet olevan melko eriparia, kun etenkin olkalihas tuntuu kutistuneen täysin olemattomiin tänä aikana... Mietin vaan että mitenköhän nopeeta tuo palautuu entiseen kuosiin sitten jahka alkaa taas reenaamaan? Ent mitenhän tota kannattais alkaa kuntouttamaan? Pienemmistä painoista vaan vähitellen ylöspäin kun siltä tuntuu?

Ei ole ihan peruskysymys tämä, mutta kuitenkin!
Eli, kesä lähestyy ja olen intissä... tavoitteena olisi kuitenkin saada mahd. kova rantakunto ;) Tällä hetkellä toimin Vaununjohtajana eli fyysistä rasitusta minulla ei juurikaan ole, itseasiassa ei yhtään.. Ellei MuKemarsseja lasketa :D
Toimisiko tälläinen treeniohjelma kuinka hyvin, kun ajattelee ettei siellä intissä mitään OIKEAA ruokaa saa kuitenkaan syötyä, vaan mennään aina MuKen ravintolan listojen mukaan....
Otin tälläisen treeniohjelman tuolta FAQ:sta:

1. KK 12-15x3
2. KK 8-12x3
3. KK 6-8x4

4-Jakoinen ohjelma:
1. Rinta-Hauis-Forkut
2. Jalat-Vatsat
3. Olkapää-Ojentaja
4. Selkä-Epäkkäät

Viikonloppuisin jos kävisi heittämässä jonkinsortin aamulenkin?
Aina kun kuukausi -ja- toistomäärät vaihtuu, niin tekee siinä välissä Pumppitreenin? Ihan lihaksen shokeeraamista ajatellen...?
Iltaproteiinit ja treenin jlk proteiinit, ehkä myös keskellä päivää ruokailujen yhteydessä?
Kiitän.

E: Kirjoitusvirheet.

Pitäiskä aloittaa voimaharjoittelu

MOI! oon 16 vuotias jätkä joka on käyny puol vuotta salilla. tarkotuksena ois saada paino nouseen. et kysysin pitäskö alottaa voima harjottelu jotta saa massaa vai mitä pitäs tehä???

MOI! oon 16 vuotias jätkä joka on käyny puol vuotta salilla. tarkotuksena ois saada paino nouseen. et kysysin pitäskö alottaa voima harjottelu jotta saa massaa vai mitä pitäs tehä???

No mitähän olet siellä salilla tehnyt jos et voimaharjoittelua..?

Jos haluat lihasta lisää niin syö 200-300 kcal yli kulutuksen, mutta terveellistä ruokaa. Ainakin 2g proteiinia per rasvaton painokilo. Lisäksi perusvoimatreeniä(4-12 toiston sarjoja 70-85% maksimista) käyttäen pääasiassa raskaita moninivelliikkeitä. Erilaiset simppelit 1- tai 2-jakoiset ohjelmat on varmaan sulla hyviä. Katso stickyt.

Pyörähdin tässä perinteiseen tapaani salilla eräs kaunis päivä ja kun tulin reenistä niin aloin juomaan palkkaria jolloin toinen pukkarissa ollut mies alkoi opettaa minulle uutta faktaa palkkareista. Sanoi, että siitä kun sen veden on siihen palkkariin lisännyt niin se kannattaisi juoda 20 min sisällä. Kuulemma vitamiinit yms katoaa. Vähän hämmennyin, koska en ollut moista aiemmin kuullut, joten kertokaapa te oma tietonne. Jos palkkariin sekoittaa veden esim 60 min ennen juontia (kun usein teen palkkarin valmiiksi salille jo kotona) niin vaikuttaako se ravintoarvoihin? Kiitos paljon.

Oon nyt käytelly yhen pussin tota fastin muscle plussaa, niin ostanko toisen pussin samaa, vai onko fastilla jotain parempaa? jotkut sanoo että tuo kreatiini tossa muscelissa ei oo hyväks, niin jotain muita fastin tuotteita palautumiseen ja lihaskasvuun?

Pyörähdin tässä perinteiseen tapaani salilla eräs kaunis päivä ja kun tulin reenistä niin aloin juomaan palkkaria jolloin toinen pukkarissa ollut mies alkoi opettaa minulle uutta faktaa palkkareista. Sanoi, että siitä kun sen veden on siihen palkkariin lisännyt niin se kannattaisi juoda 20 min sisällä. Kuulemma vitamiinit yms katoaa. Vähän hämmennyin, koska en ollut moista aiemmin kuullut, joten kertokaapa te oma tietonne. Jos palkkariin sekoittaa veden esim 60 min ennen juontia (kun usein teen palkkarin valmiiksi salille jo kotona) niin vaikuttaako se ravintoarvoihin? Kiitos paljon.
Palautusjuomassa ei mitään vitamiineja ole, pääasiassa heraproteiinia ja maltodekstriiniä. Joissakin kreatiinia tai glutamiinia tms. Ei mene ravintoarvoiltaan miksikään vaikka olisi 24h veteen sekoitettuna.

Oon nyt käytelly yhen pussin tota fastin muscle plussaa, niin ostanko toisen pussin samaa, vai onko fastilla jotain parempaa? jotkut sanoo että tuo kreatiini tossa muscelissa ei oo hyväks, niin jotain muita fastin tuotteita palautumiseen ja lihaskasvuun?
Halvinta heraa ja halvinta maltoo (+halvinta kreatiinia) ja niistä sekottelet itelles sopivan. Vaihtoehtoisesti halvinta valmista palautusjuomaa. Fast ei oo halvinta.

Kyllä mä kanssa suosittelisin sekottamaan veden vasta treenin jälkeen. Proteiinin denaturointi on mahdollista.

Kyllä mä kanssa suosittelisin sekottamaan veden vasta treenin jälkeen. Proteiinin denaturointi on mahdollista.

Mihin tämä perustuu? Tuskin se tunnissa käyttökelvottomaksi menee.
Entä valmiit palkkarit, gainomaxit yms. kun nehän on sekoitettu aikoja sitten?

"Proteiinit voivat myös denaturoitua voimakkaan ravistelun tai vispauksen johdosta."

Herat sekotettu vetee ja heti pilalla? En oikeen usko tuohon denaturoitumiseen.

Onko olankohautuksissa/epäkkäiden treenaamisessa supistus vai venytys tärkeämpää? Pieni nytkytysliike vai venytyksestä supistukseen? Kannattaako tehdä hitaalla negatiivisella vaiheella vai keskittyä ainoastaan nostoon ja supistukseen?

Back
Ylös Bottom