Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Elikkäs, mites tämä proteiinin syöminen menee? Suositellaan aina 2g proteiinia/painokilo, niin riittääkö jos vain salipävinä syö tuon 2g/painokilo ja sitten söisi lepopäivinä sen ''normi päivä suosituksen'' vai mitä suosittelette? Ja olisin kiitollinen jos kertoisitte halpoja ja hyviä proteiininlähteitä. :)

Elikkäs, mites tämä proteiinin syöminen menee? Suositellaan aina 2g proteiinia/painokilo, niin riittääkö jos vain salipävinä syö tuon 2g/painokilo ja sitten söisi lepopäivinä sen ''normi päivä suosituksen'' vai mitä suosittelette? Ja olisin kiitollinen jos kertoisitte halpoja ja hyviä proteiininlähteitä. :)

Levossa se keho palautuu, että proteiinin saantia ei ole syytä vähentää. Enpä ole hintavertailuja tehnyt, mutta kananmunat, jauheliha, maitorahka, soijarouhe, juustot...

edit: ja tietty herajauhe taitaa olla varsin halpaa proteiinigrammaa kohti

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/7_principles_of_exercise_selection

Tuossa artikkelissa sanotaan, että maastaveto ei olisikaan se paras liike bodareille, niin onko tämä sittenkin niin? (Oli toisen sivun yksi viimeisimmistä kohdista)

Ja toisessa artikkelissa http://www.t-nation.com/free_online...cific_hypertrophy_chest_triceps_and_shoulders sanotaan, että ojentajan ulkopäätä (lateral head) pitäisi treenata päänyli tapahtuvilla liikkeillä, niin onko myös ranskalainen penkki pään yli tapahtuva vaikka ollaankin makuuasennossa, vai täytyisikö tehdä pystyasennossa liikkeitä kuten ojentajapunnerrus seisten tangolla/kässärillä?

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/7_principles_of_exercise_selection

Tuossa artikkelissa sanotaan, että maastaveto ei olisikaan se paras liike bodareille, niin onko tämä sittenkin niin? (Oli toisen sivun yksi viimeisimmistä kohdista)

Ja toisessa artikkelissa http://www.t-nation.com/free_online...cific_hypertrophy_chest_triceps_and_shoulders sanotaan, että ojentajan ulkopäätä (lateral head) pitäisi treenata päänyli tapahtuvilla liikkeillä, niin onko myös ranskalainen penkki pään yli tapahtuva vaikka ollaankin makuuasennossa, vai täytyisikö tehdä pystyasennossa liikkeitä kuten ojentajapunnerrus seisten tangolla/kässärillä?

I know I'm going to upset a lot of people with this, but deadlifts are not a good tool for mass. They don't involve dynamic contractions, which is a huge downside. Deadlifts also put the legs through a limited range of motion which is arbitrarily determined by the radius of the standard 45-pound plate.

No, en tiedä onko joku ollut joskus sitä mieltä että olisi olemassa joku paras liike?

Mutta ylipäätään olen vahvasti eri mieltä. Miksi maastavedossa ei muka tapahtuisi dynaamista supistusta? Dynaamisen supitteen käsite on muutenkin vähän.. erilainen. Tai koko termin oikeastaan, jos supistustyyppejä on staattinen, eksentrinen, ja konsetrinen.
Maastavedon kauneushan on osittain siinä kun pitää voittaa kuollut paino.

Ja kyllä, liikerata on "vajaa", jos katsotaan polvikulmaa. Takareisille, pakaroille, selälle, epäkkäille ja latseille tulee kyllä ihan sopiva kuorma.

Maastaveto on mun mielestä yksi parhaista liikkeistä mitä on, oli tavoitteet mitkä tahansa.

heh. hauskasti just EILEN mietin tota maastaveto -kysymystä. ja aattelin että jospa kysäsen siitä, että onko se nyt ihan välttämätön liike, jos haluaa kasvattaa niitä jalkojen lihaksia, jotka näkyis helpoiten/nopeiten. - ku mietin vaan että sehän on aika paljon selkäliike ja mun mielestä enemmän voimaliike kuin bodausliike. ...
- siis ihan outoja mietin eilen... ku aattelin että en mä kauheen paksuu ala selkää haluu vaan leveemmän yläselän suhteessa kapeempaan vyötäröön. lol. - no, läskiä pois vyötäröltä ja lihasta yläselkään muilla liikkeillä; senhän nyt tietty järkikin sanoo. ja kyllähän maastaveto tukee muita liikkeitä kun keskivartalo vahvistuu.
joten kait mää sitä sit teen.

heh. hauskasti just EILEN mietin tota maastaveto -kysymystä. ja aattelin että jospa kysäsen siitä, että onko se nyt ihan välttämätön liike, jos haluaa kasvattaa niitä jalkojen lihaksia, jotka näkyis helpoiten/nopeiten. - ku mietin vaan että sehän on aika paljon selkäliike ja mun mielestä enemmän voimaliike kuin bodausliike. ...
- siis ihan outoja mietin eilen... ku aattelin että en mä kauheen paksuu ala selkää haluu vaan leveemmän yläselän suhteessa kapeempaan vyötäröön. lol. - no, läskiä pois vyötäröltä ja lihasta yläselkään muilla liikkeillä; senhän nyt tietty järkikin sanoo. ja kyllähän maastaveto tukee muita liikkeitä kun keskivartalo vahvistuu.
joten kait mää sitä sit teen.
Sä oot nainen, et saa paksua alaselkää muulla kuin nostamalla rasvat liian korkeelle.

^no, huh. ku helpotti. :D :D - no, en mä nyt yleensäkään usko että mitään isoja lihaksia edes saan helposti, mutta kunhan nyt aattelin sit maksimoida hyödynniin, ettei tuu tehtyy turhaa. :D :D

Kyseessä on pitkäpää (long head), joka ei pelkästään liikuta kyynärpäätä, vaan kulkee olkapään yli, jolloin se auttaa pulloverin tapaisessa liikkeessä. Mitä enemmän nostat käsiä eteen (kuvittele vipunosto eteen), sitä enemmän pitkäpää venyy, ja liikkeissä, jossa tämä venytys tapahtuu, kuormitus pitkälle päälle on suurin.

Mitä maastavetoon tulee, ei voisi vähempää kiinnostaa, kuinka hyväksi "massan kasvatus liikkeeksi" joku artikkeli sen luokittelee, kun tulokset kaikkialla puhuu puolestaan ja siirtovaikutus muihin liikkeisiin on todella hyvä.

^no, huh. ku helpotti. :D :D - no, en mä nyt yleensäkään usko että mitään isoja lihaksia edes saan helposti, mutta kunhan nyt aattelin sit maksimoida hyödynniin, ettei tuu tehtyy turhaa. :D :D
Totta, älä ole huolissasi lihaskasvusta.

(Ja jos sitten käy niin, että olet luontaisesti superlahjakas nainen saamaan lihasmassaa, niin harkitse kilpailua lajissa:P mutta tässä tapauksessa sulla luultavasti kasvas jo parta ja olis munat.)

^mulla kyllä on hormoonihäiriö, johon liittyy sitä mieshormoonia enemmän. mustat karvat löytyy jaloista ja käsistä sekä partakarvoja silloin tällöin. - oonkin sanonut että mul on testoo enemmän ku mun miehellä. 8)
- lihaskasvusta en tiä... ku oon aina ollu dieetillä. pöhkö.

^mulla kyllä on hormoonihäiriö, johon liittyy sitä mieshormoonia enemmän. mustat karvat löytyy jaloista ja käsistä sekä partakarvoja silloin tällöin. - oonkin sanonut että mul on testoo enemmän ku mun miehellä. 8)
- lihaskasvusta en tiä... ku oon aina ollu dieetillä. pöhkö.
Mielenkiintoista(siis ihan oikeasti).

No nyt teet sitten niin, että otat jonkinlaiset aloituskuvat itsestäsi, laitat blogin tms. pystyyn ja alat treenaamaan kunnolla ja vedät ravintoa järkevästi - kaikki aloitukseen tarvittava data löytyy tältä foorumilta. Me sitten seurataan millai susta tulee uus kehonrakennuksen superlupaus. :D

:D
VIP:eillä näkis... ;)
(tiedoksi: ei mun lihasten näkemisen takaa VIPpejä kannata hankkii.. :D - läskiä löytyy enemmän ja vähemmän. - nyt oon vuodes saanu -15kg semmosta löllöö pois. - nyt oon jo normaalipainossa sentään...)

Pitäessäni lepoviikon multa lähtee lihaksia suht paljon pois. mm. käden ympärys kutistuu puolsenttiä :D ja jos pidän useemman viikon peräkkäin ni se on aina se puolsenttiä pois per viikko. Johtuuko siitä että en sillo saa tarpeeks proteiinia. En oo nimittäin jaksanu sillo kiinnittää protskuihin oikee huomiota :D

Pitäessäni lepoviikon multa lähtee lihaksia suht paljon pois. mm. käden ympärys kutistuu puolsenttiä :D ja jos pidän useemman viikon peräkkäin ni se on aina se puolsenttiä pois per viikko. Johtuuko siitä että en sillo saa tarpeeks proteiinia. En oo nimittäin jaksanu sillo kiinnittää protskuihin oikee huomiota :D
Kannattaa pitää protskuista myös huolta silloiin lepoviikolla..Ja ei se ainakaan lihasta ole -0.5cm :D Varmaan glykogeenivarastot tyhjänä ja vettä lähtenyt.

Syömällä suuremmat lihakset?
"Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa urheilijat onnistuivat 10 viikon aikana hankkimaan kilon lihasmassaa samalla, kun he sulattivat kropasta viisi kiloa rasvaa."

Mitä mieltä porukka on tällaisista personal rainerin lausunnoista?

Ihan perusjuttuja. Alottelelevalla saliharrastajalla voi sulaa fäti ja kasvaa lihas samaan aikaan. Kuten tuossakin todataan, enemmän reenaavilla ei olekkaan enään mahdollista.

Ihan perusjuttuja. Alottelelevalla saliharrastajalla voi sulaa fäti ja kasvaa lihas samaan aikaan. Kuten tuossakin todataan, enemmän reenaavilla ei olekkaan enään mahdollista.

Missä vetäisit rajan "enemmän treenaavan" ja "aloittelijan" välillä... lasketaanko aloittelijoini muuten paljon urheilevat, mutteivät salilla käyneet tai sitten salilla joskus pari vuotta sitten käyneet ja nyt aloittamassa saliharrastusta uudestaan?

Back
Ylös Bottom