Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Jep. Kaupan kassat, siivoojat... Näitä riittää. Osa-aikaset työt vielä pahentaa tilannetta.
Pyramidin pohjalla on aina paskat palkat. Väitän kuitenkin, että monet nuoret tekevät itselleen törkeän karhunpalveluksen kieltäytymällä näistä töistä vaikka tuista saisi yhtä suurta tai lähes yhtä suurta tuloa. Työkokemus on investointi itseen ihan yhtä lailla kuin koulutuskin. Tekemällä työnsä hyvin, hommaamalla suosittelijoita ja pöhöttämällä CV:tä tuon tulotason jopa tuplaa yllättävän nopeasti. Itse aloitin työelämän kesähommissa karkeasti 1400 euron kuukausipalkalla. Kolme vuotta myöhemmin tilinauha näytti keskimäärin 2800 euroa. Asiat voisi olla täysin toisin, jos olisin jäänyt vain kotiin makaamaan ja katsonut elämää vain viikko kerrallaan eteenpäin ja laskeskellut, että sossu tuo enemmän kuin saa rakennusapupoikana rahaa.

Kyllähän kaupoissa pääse helposti päälle kahden tonnin bruttoon, kun tekee täyttä viikkoa ja myös ilta- ja viikonloppuvuoroja. Osa-aikaisista iso osa on niin nuoria, että asuvat vielä kotona, jolloin palkasta jää hyvin käteen. Aikoinaan kun itse olin kaupassa töissä, niin monesti 25 h/vko -tunneilla tuli joku 1300 bruttona. Mielestäni tuntimäärään nähden ok.

Ite teen opiskelujen ohella kaupan kassalla viikonlopputöitä. Tukien ja muiden etuuksien jälkeen käteen jää työmääristä riippuen 1200-1600 euroa, joista ainut menoerä on vuokra 310e, johon sisältyy sähkö ja vesi. Kyllä näillä rahoilla saa ihan hyvin eleltyä, ei tarvitse kolikoita aina laskea ja rahaa jää ihan hyvin kaikkeen turhaankin. Se on kun ei dokaile, ei autoa, lainaa tai velkoja niin pienelläkin pärjää.

Pyramidin pohjalla on aina paskat palkat. Väitän kuitenkin, että monet nuoret tekevät itselleen törkeän karhunpalveluksen kieltäytymällä näistä töistä vaikka tuista saisi yhtä suurta tai lähes yhtä suurta tuloa. Työkokemus on investointi itseen ihan yhtä lailla kuin koulutuskin. Tekemällä työnsä hyvin, hommaamalla suosittelijoita ja pöhöttämällä CV:tä tuon tulotason jopa tuplaa yllättävän nopeasti. Itse aloitin työelämän kesähommissa karkeasti 1400 euron kuukausipalkalla. Kolme vuotta myöhemmin tilinauha näytti keskimäärin 2800 euroa. Asiat voisi olla täysin toisin, jos olisin jäänyt vain kotiin makaamaan ja katsonut elämää vain viikko kerrallaan eteenpäin ja laskeskellut, että sossu tuo enemmän kuin saa rakennusapupoikana rahaa.

Juuri näin. Ja mistä sitä tietää miten esim. vähittäiskaupassa voi luoda uraa. Ainakin S-Ryhmä tuppaa kouluttaan hyviä työntekijöitä eteenpäin... Itse kun aloitin duunissani 1999 oli mun liksa muistaakseni 42 markkaa tunnilta. Mitä tuo nyt tekee jotain 7 euroa.

Kyllähän kaupoissa pääse helposti päälle kahden tonnin bruttoon, kun tekee täyttä viikkoa ja myös ilta- ja viikonloppuvuoroja. Osa-aikaisista iso osa on niin nuoria, että asuvat vielä kotona, jolloin palkasta jää hyvin käteen. Aikoinaan kun itse olin kaupassa töissä, niin monesti 25 h/vko -tunneilla tuli joku 1300 bruttona. Mielestäni tuntimäärään nähden ok.

Jaa juu, jos vaan on tunteja mitä tekee. Vaimo oli kaupan alalla, mutta ei siis missään S-Ryhmällä ja sillä ei ainakaan ollut kuin 25-35 tuntia per viikko. Tais olla takuutunnit vain 20 tuntia per kuukausi. Työajat aivan perseestä kun työt alko aina joskus 10.00 ja kesti yleensä 18.00 asti. Koko päivä tuossa menee.

Eli jos tuolla elää meinaa niin pitää sitten kikkailla kahta duunia.

Jep. Kaupan kassat, siivoojat... Näitä riittää. Osa-aikaset työt vielä pahentaa tilannetta.

joo, tunnen alat. Nuo osaaikaiset ja määraikaiset työsopparit on niin perseestä noilla aloilla. Miettii että jos omistaa auton(monessa päin suomea pakko) ja haluaa omistusasunnon niin aika mahdoton tehtävä kyseisillä aloilla.

Velaton asunto helpottaa tilannetta tietenki mutta hyvin harvalla sellianen löytyy ja jos löytyy halutaan isompaa ja hienommalta seudulta :)

Pitäisi olla suomessakin joku ala millä voisi itseänsä vaarantamalla ja hurjilla työpäivillä nettoamaan paljon niinkuin beereinginmeren ravustajat, lähtisin heti!!! :)

Pitäisi olla suomessakin joku ala millä voisi itseänsä vaarantamalla ja hurjilla työpäivillä nettoamaan paljon niinkuin beereinginmeren ravustajat, lähtisin heti!!! :)

Isot pojat kertoo että Norjan öljynporauslaitoilla tienaa kivasti. n. 3 kk lautalla ja sen jälkeen saman verran lomaa ennen uutta työreissua. Näin tienaa yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin keskiverto suomalainen. Tää toimistotyöläinen valinnu väärän alan..

Työkokemusta ei voi kyllä liikaa korostaa. Itsellä oli brutto 6 vuotta sitten 1600e/kk ja sen aikaisen duunin ansiosta pääsin nykyiseen firmaan jossa on päässyt etenemään ja nyt on brutto about 5000e/kk

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk

Työkokemusta ei voi kyllä liikaa korostaa ...

Väänsin joskus viime vuosituhannen alussa pistooli ohimolla tietojenkäsittelyn amk-tutkintoa työn ohessa. Kurssilla oli muutama tyttönenkin. Muistan kun keskustelimme työharjoitteluista niin yksi näistä tyttösistä sanoi menevänsä Siwan kassalle hommiin kun sieltä saa palkkaa. Olisi päässyt jollain nimellisellä tuella myös harjoittelemaan alan hommiin, mutta sieltä kun ei olisi saanut rahaa ...

Samasta koulusta olen mäkin vuosien aikana ottanut tusinan verran harjoittelijoita ja lähes kaikki työllistyivät harjoittelujakson / valmistumisen jälkeen.

Isot pojat kertoo että Norjan öljynporauslaitoilla tienaa kivasti. n. 3 kk lautalla ja sen jälkeen saman verran lomaa ennen uutta työreissua. Näin tienaa yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin keskiverto suomalainen. Tää toimistotyöläinen valinnu väärän alan..

Riippuu paljon hommista. Sukulaismies on noissa hommissa huoltopuolella ja sillä ainakin hommat menee keikka periaatteella, eli jos vaikka olet ollut merellä 2 kk ja tulet kotiin ajatuksella nyt pidän lomaa niin heti saatetaan tarjota uutta keikkaa. Pakko tietysti ei ole lähteä mutta kuka sen takaa milloin tarjotaan seuraavaa jopia.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
joo, tunnen alat. Nuo osaaikaiset ja määraikaiset työsopparit on niin perseestä noilla aloilla. Miettii että jos omistaa auton(monessa päin suomea pakko) ja haluaa omistusasunnon niin aika mahdoton tehtävä kyseisillä aloilla.
Enpä nyt mahdottomaksi sanois, yleensä nuo isommat asunnot ostetaan kahdestaan. 2x1800€ ja siitä verot pois, ei varmaan ole 2800€/kk taloudessa käteen kaukana? Ja kun katsoo tuota käteen jäävää summaa, niin eipä tuo paljoa heitä siitä, mitä se tavallinen pulliainen suomessa käteen rahaa saa. Mediaanipalkka taitaa olla jotain 2200€/kk ja 2x2200€ miinus verot, netossa onkin eroa vain pari sataa kuussa?

Enpä nyt mahdottomaksi sanois, yleensä nuo isommat asunnot ostetaan kahdestaan. 2x1800€ ja siitä verot pois, ei varmaan ole 2800€/kk taloudessa käteen kaukana? Ja kun katsoo tuota käteen jäävää summaa, niin eipä tuo paljoa heitä siitä, mitä se tavallinen pulliainen suomessa käteen rahaa saa. Mediaanipalkka taitaa olla jotain 2200€/kk ja 2x2200€ miinus verot, netossa onkin eroa vain pari sataa kuussa?

Mediaanipalkka alkaa olla siinä kolmen tonnin pinnassa jo. tuo taulukko vuodelta 2009.

http://www.stat.fi/til/yskp/2009/yskp_2009_2010-07-01_tie_001_fi.html

Ohhoh, nyt täytyy tunnustaa että mennyt täysin ohi tuollainen. En tiedä mistä mä sitten sen 2200 sitten revin. Näköjään minä ja monet muut ollaan sitten todella pahassa palkkakuopassa. Sinänsä kumma juttu että tässä on suht tyytyväinen talouden tuloihin silti :D
Palkkakuoppa on aika suhteellinen käsite. Olen kotoisin kunnasta, joka kuuluu top5-listaan Suomen pienimmissä tuloissa. Siellä 1800€ kuussa bruttona on monen mielestä suuri palkka :D Siellä sadan neliön omakotitalon parinkymmenen hehtaarin tontilla saa hintaan 50.000€.

^--- itse olen funtsinut muuttavani johonki tommoseen peräperseeseen kun kuitenki reissuhommia mahdollisuus tehdä. Ei tarvisi laittaa niin helvetisti rahaa kiinni taloon.

Palkkakuoppa on niin suhteellinen asia. Aina kun vertaa naapuriin niin se tuntuu kuin ois kuopassa. Nimimerkillä karvan päälle 200k$ tuloja viime vuonna ja silti olen palkkakuopassa versus muut samoja hommia tekevät :D

Palkka yleensä korreloi koulutuksen ja työn vaativuuden kanssa. Kaikki eivät vaan voi saada hyvää palkkaa. Jos siivoamalla saisi joku rontti 4000e kuussa, niin vaihtaisin heti alaa. Toki on aloja, jossa hyvin koulutetukin saavat keskinkertaista palkkaa, kuten mm. opettajat sairaanhoitajat. Heille toivoisin lisää tuloja, mutta hiljaista taitaa olla.

Ja Valtiolla palkat ovat pääsääntöisesti ihan kohdillaan. Kuntasektorilla taas aika reilusti huonommat.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom