- Ikä
- 45
Tuo raha on monille ihmisille arkipäivää.
Jep. Kaupan kassat, siivoojat... Näitä riittää. Osa-aikaset työt vielä pahentaa tilannetta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo raha on monille ihmisille arkipäivää.
Pyramidin pohjalla on aina paskat palkat. Väitän kuitenkin, että monet nuoret tekevät itselleen törkeän karhunpalveluksen kieltäytymällä näistä töistä vaikka tuista saisi yhtä suurta tai lähes yhtä suurta tuloa. Työkokemus on investointi itseen ihan yhtä lailla kuin koulutuskin. Tekemällä työnsä hyvin, hommaamalla suosittelijoita ja pöhöttämällä CV:tä tuon tulotason jopa tuplaa yllättävän nopeasti. Itse aloitin työelämän kesähommissa karkeasti 1400 euron kuukausipalkalla. Kolme vuotta myöhemmin tilinauha näytti keskimäärin 2800 euroa. Asiat voisi olla täysin toisin, jos olisin jäänyt vain kotiin makaamaan ja katsonut elämää vain viikko kerrallaan eteenpäin ja laskeskellut, että sossu tuo enemmän kuin saa rakennusapupoikana rahaa.Jep. Kaupan kassat, siivoojat... Näitä riittää. Osa-aikaset työt vielä pahentaa tilannetta.
Pyramidin pohjalla on aina paskat palkat. Väitän kuitenkin, että monet nuoret tekevät itselleen törkeän karhunpalveluksen kieltäytymällä näistä töistä vaikka tuista saisi yhtä suurta tai lähes yhtä suurta tuloa. Työkokemus on investointi itseen ihan yhtä lailla kuin koulutuskin. Tekemällä työnsä hyvin, hommaamalla suosittelijoita ja pöhöttämällä CV:tä tuon tulotason jopa tuplaa yllättävän nopeasti. Itse aloitin työelämän kesähommissa karkeasti 1400 euron kuukausipalkalla. Kolme vuotta myöhemmin tilinauha näytti keskimäärin 2800 euroa. Asiat voisi olla täysin toisin, jos olisin jäänyt vain kotiin makaamaan ja katsonut elämää vain viikko kerrallaan eteenpäin ja laskeskellut, että sossu tuo enemmän kuin saa rakennusapupoikana rahaa.
Kyllähän kaupoissa pääse helposti päälle kahden tonnin bruttoon, kun tekee täyttä viikkoa ja myös ilta- ja viikonloppuvuoroja. Osa-aikaisista iso osa on niin nuoria, että asuvat vielä kotona, jolloin palkasta jää hyvin käteen. Aikoinaan kun itse olin kaupassa töissä, niin monesti 25 h/vko -tunneilla tuli joku 1300 bruttona. Mielestäni tuntimäärään nähden ok.
Jep. Kaupan kassat, siivoojat... Näitä riittää. Osa-aikaset työt vielä pahentaa tilannetta.
Pitäisi olla suomessakin joku ala millä voisi itseänsä vaarantamalla ja hurjilla työpäivillä nettoamaan paljon niinkuin beereinginmeren ravustajat, lähtisin heti!!!![]()
Pyramidin pohjalla on aina paskat palkat. Väitän kuitenkin, että monet nuoret tekevät itselleen törkeän karhunpalveluksen kieltäytymällä näistä töistä vaikka tuista saisi yhtä suurta tai lähes yhtä suurta tuloa. Työkokemus on investointi itseen ihan yhtä lailla kuin koulutuskin. Tekemällä työnsä hyvin, hommaamalla suosittelijoita ja pöhöttämällä CV:tä tuon tulotason jopa tuplaa yllättävän nopeasti. Itse aloitin työelämän kesähommissa karkeasti 1400 euron kuukausipalkalla. Kolme vuotta myöhemmin tilinauha näytti keskimäärin 2800 euroa. Asiat voisi olla täysin toisin, jos olisin jäänyt vain kotiin makaamaan ja katsonut elämää vain viikko kerrallaan eteenpäin ja laskeskellut, että sossu tuo enemmän kuin saa rakennusapupoikana rahaa.
Työkokemusta ei voi kyllä liikaa korostaa ...
Isot pojat kertoo että Norjan öljynporauslaitoilla tienaa kivasti. n. 3 kk lautalla ja sen jälkeen saman verran lomaa ennen uutta työreissua. Näin tienaa yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin keskiverto suomalainen. Tää toimistotyöläinen valinnu väärän alan..
Enpä nyt mahdottomaksi sanois, yleensä nuo isommat asunnot ostetaan kahdestaan. 2x1800€ ja siitä verot pois, ei varmaan ole 2800€/kk taloudessa käteen kaukana? Ja kun katsoo tuota käteen jäävää summaa, niin eipä tuo paljoa heitä siitä, mitä se tavallinen pulliainen suomessa käteen rahaa saa. Mediaanipalkka taitaa olla jotain 2200€/kk ja 2x2200€ miinus verot, netossa onkin eroa vain pari sataa kuussa?joo, tunnen alat. Nuo osaaikaiset ja määraikaiset työsopparit on niin perseestä noilla aloilla. Miettii että jos omistaa auton(monessa päin suomea pakko) ja haluaa omistusasunnon niin aika mahdoton tehtävä kyseisillä aloilla.
Enpä nyt mahdottomaksi sanois, yleensä nuo isommat asunnot ostetaan kahdestaan. 2x1800€ ja siitä verot pois, ei varmaan ole 2800€/kk taloudessa käteen kaukana? Ja kun katsoo tuota käteen jäävää summaa, niin eipä tuo paljoa heitä siitä, mitä se tavallinen pulliainen suomessa käteen rahaa saa. Mediaanipalkka taitaa olla jotain 2200€/kk ja 2x2200€ miinus verot, netossa onkin eroa vain pari sataa kuussa?
Tuohon kun otat huomioon myös valtion ja kunnan työntekijät, niin mediaani tippuu muutaman satasen.Mediaanipalkka alkaa olla siinä kolmen tonnin pinnassa jo. tuo taulukko vuodelta 2009.
http://www.stat.fi/til/yskp/2009/yskp_2009_2010-07-01_tie_001_fi.html
Mediaanipalkka alkaa olla siinä kolmen tonnin pinnassa jo. tuo taulukko vuodelta 2009.
http://www.stat.fi/til/yskp/2009/yskp_2009_2010-07-01_tie_001_fi.html
Palkkakuoppa on aika suhteellinen käsite. Olen kotoisin kunnasta, joka kuuluu top5-listaan Suomen pienimmissä tuloissa. Siellä 1800€ kuussa bruttona on monen mielestä suuri palkka :D Siellä sadan neliön omakotitalon parinkymmenen hehtaarin tontilla saa hintaan 50.000€.Ohhoh, nyt täytyy tunnustaa että mennyt täysin ohi tuollainen. En tiedä mistä mä sitten sen 2200 sitten revin. Näköjään minä ja monet muut ollaan sitten todella pahassa palkkakuopassa. Sinänsä kumma juttu että tässä on suht tyytyväinen talouden tuloihin silti :D
Pyramidin pohjalla on aina paskat palkat.