Auton ostamisen sietämätön tuska

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Miten joillakin on niin helppoa valita seuraava/uusi auto?
Itsellä ei ole hajuakaan taas minkä sitä tahtoisi. Kelien puolesta tällä hetkellä nelikko määräisi, mutta enpä ole jäänyt kertaakaan, koko elämäni aikana jumiin 2-vetoisellakaan autolla. Stadissa jos asuis ytimessä niin en muita miettiskään kuin nelikkoja. Täällä landella tiet aurataan joka päivä.

Järki sanoo toista ja tunteet toista. Eniwei, vaihto huonompaan on luvassa kun reilun 100ke autoa vaihdellaan n. 20-30ke uutena -autoon. No kilsoja tietty tulee vähemmän ja ikääkin 7v vähemmän.

Mitäs jos et vaihdakaan autoa? Vaikka vikoja on bemarissa ollut, onko niiden korjaaminen kuitenkaan ollut niin kallista, että kannattaisi vaihtaa uuteen autoon jonka arvo tulee rajusti alas parin ekan vuoden aikana? Eli kuinka paljon remonttia tekisit bemariin tuolla uuden auton arvonalenemalla?

Lisäksi mainostat tuolla nettiautossa, että autosi on huoltovapaa pitkäksi aikaa eli lähiaikoina siihen ei edes tarvitse tehdä remonttia :D

Mitäs jos et vaihdakaan autoa? Vaikka vikoja on bemarissa ollut, onko niiden korjaaminen kuitenkaan ollut niin kallista, että kannattaisi vaihtaa uuteen autoon jonka arvo tulee rajusti alas parin ekan vuoden aikana? Eli kuinka paljon remonttia tekisit bemariin tuolla uuden auton arvonalenemalla?

Lisäksi mainostat tuolla nettiautossa, että autosi on huoltovapaa pitkäksi aikaa eli lähiaikoina siihen ei edes tarvitse tehdä remonttia :D
No kun mähän olen siitä korjannut ne kaikki tyyppiviat niin itse ainakin ajelen turvallisin mielin tällä hetkellä. Vaikea siitä on päästä eroon sitten joskus myöhemmin kun mittarissa on 250tkm ja ikää niin perhanasti. Väliraha uuteen senkuin kasvaa ja jossain vaiheessa se vaihto tulee eteen kuitenkin. Voihan siitä laueta jotain, mistäs sen tietää, uuden volkkarin DSG:kin saattaa laueta mutta se menis takuuseen. Käytetyssä on aina riskinsä mutta omaa Bemaria pitää sen verran puolustaa että takuulla ei koko Suomen maassa ole halvempaa yhtä täydellisin huolloin (joista oikeat kuitit) ja hyvin paperein kuin oma yksilöni. Varmasti saa halvemmalla, mutta kannattaa muistaa että tämän ikäisissä on ne tyyppiviat edessä jokatapauksessa, kannattaa sitten ostaa se 5000e halvempi, eikä vain tonnin halvempi niin jää rahaa remppaan.

Huoltovapaus taas tarkoittaa mielestäni sitä että huoltoja ei ole tiedossa, jarrupalat, öljyt jne vaihdettu, kuluvia osia ei ole rikki ja katsastuksen puolesta ajoaikaa 05/2013.

Joskus nyt vain on pakko tehdä jotain kompromisseja. Mä tuskin enää ite vaihtaisin maastureista pois jos voisin, mutta kun en voi. Perä on täynnä studiokamaa kun kuvauksiin menee ja niitä ei vain saa menemään normiautoon. Pahin on jalustat, jotka ovat määrätyn pituiset, eivätkä siitä mihinkään lyhene, joten ne pitää saada perään vaakatasoon jotenkin. Piti niin tosissaan vaihtaa Freelanderi Evoqueen kun se on vain niin saatanan siisti, mutta pakko järki pitää päässä, koska sinne perään ei mahdu mun kamat ja hullua se on sitten takapenkillä roikottaa jotain releitä aina.

Joskus nyt vain on pakko tehdä jotain kompromisseja. Mä tuskin enää ite vaihtaisin maastureista pois jos voisin, mutta kun en voi. Perä on täynnä studiokamaa kun kuvauksiin menee ja niitä ei vain saa menemään normiautoon. Pahin on jalustat, jotka ovat määrätyn pituiset, eivätkä siitä mihinkään lyhene, joten ne pitää saada perään vaakatasoon jotenkin. Piti niin tosissaan vaihtaa Freelanderi Evoqueen kun se on vain niin saatanan siisti, mutta pakko järki pitää päässä, koska sinne perään ei mahdu mun kamat ja hullua se on sitten takapenkillä roikottaa jotain releitä aina.

Evoque ei olisi kompromissi. Sen ottaisin heti jos ois fyrkkaa 70ke lyödä kiinni. Ihan sama mahtusko kamat kyytiin.

Vaikea siitä on päästä eroon sitten joskus myöhemmin kun mittarissa on 250tkm ja ikää niin perhanasti. Väliraha uuteen senkuin kasvaa ja jossain vaiheessa se vaihto tulee eteen kuitenkin.

Itse ajaisin Hupen tilanteessa ehdottamasti Bemulla. Jos se on tulevaisuudessa hankala myytävä, niin aina siitä hinnalla pääsee eroon. Kyllä ne kalleimmat kilsat tollasessa on jo ajettu. Myös +300tkm ajetut autot tekevät kauppansa, kun laittaa hinnan kohdalleen.
Uuden taas jos ostaa, niin kyllä siinäkin menettää rahaa, jos tätä vain rahassa mittaa. Nuo Skodat, Corolla yms peruspaskat eivät pääse missään ominaisuuksissa edes lähelle E61 530da Bemua. Onhan niissä takuu, mutta muuta hyvää niistä on vaikea löytää.

Te miehet teette siitä niin vaikeeta ja hankalaa. Mulla on autojeni kohdalla ollut melko tarkka visio/päähänpinttymä, ja siinä ei ole sitten ihan kauheesti järkisyyt enää painaneet. Paitsi se että edellinen auto alkaa lahota ja siitä pitää päästä eroon :D. Niinpä olen noin hieman karrikoidusti kävellyt autokauppaan ja osoittanut haluamaani autoa ja sanonut että "ostaisin yhden tuommoisen, kits". Eikä ole tarvinnut katua ;)

Siis häh. Huppehan on etsiskellyt autoa vasta pari viikkoa. Tuollainen bemari kun on alla niin uutta autoa haetaan ainakin VUOSI ! Sitten kun se oikea merkki ja malli löytyy niin puoli vuotta vielä sitä täydellistä yksilöä johon rahat riittää ja kaikki on kohdallaan.

Itseä ainakin auton hankinnassa haittaa aina myös autokuume. Auton hankinnasta kun on tehty henkinen päätös, niin tuska ei lakkaa ennenkuin haluttu auto on pihassa. Itse olen auton ostossa ruvennut kääntymään enemmän sen tunteen puolelle. Tunteita noudattamalla autoilu tulee olemaan hauskempaa. Järki 40% ja tunne 60%.

Siis häh. Huppehan on etsiskellyt autoa vasta pari viikkoa. Tuollainen bemari kun on alla niin uutta autoa haetaan ainakin VUOSI ! Sitten kun se oikea merkki ja malli löytyy niin puoli vuotta vielä sitä täydellistä yksilöä johon rahat riittää ja kaikki on kohdallaan.

...ja sitten kun sen sopivan löytää ja ostaa, niin heti löytyy netistä samanlaisia halvemmalla. Itse asiassa kun sillä uudella autolla nyt ajelee, niin se onkin ihan paska. Sitten sitä syyttää itseään, kun ei ostanutkaan jotain toista autoa. Joka tosin sekin vituttaisi heti jos omaksi saisi. Työkaverit ostaa aina parempia ja halvemmalla. Klommokin on ovessa, eikä sitä ostaessa huomannut.

Itseä ainakin auton hankinnassa haittaa aina myös autokuume. Auton hankinnasta kun on tehty henkinen päätös, niin tuska ei lakkaa ennenkuin haluttu auto on pihassa. Itse olen auton ostossa ruvennut kääntymään enemmän sen tunteen puolelle. Tunteita noudattamalla autoilu tulee olemaan hauskempaa. Järki 40% ja tunne 60%.

Juuri näin. Siksi mä en edes käy autokaupoissa, enkä selaa autoilmotuksia netissä. Tyydyn ajamaan tuolla uudenkarhealla 93 Diesel-Carinalla, jolla on vasta vaatimattomat 470 tonnia körötelty. On meillä tuo 05 pösökin, tosin tuo Carina varmaan kestää pidemmälle kuin tuo Pösö.

Nuorempana tuli hankittua aina omaan varallisuuteen nähden liian kalliita autoja. Nyt körötellään tolla ja ostetaan joku kunnon vekorin sitten joskus jos sellaseen on rahaa. Toivottavasti nuot kestää ainkain seuraavat 5-10 vuotta niin ei tartte tätä tuskaa käydä läpi. ;)

Tota nelikkoa tarvitsee niin harvoin, että siihen ei imo kannata auton ostoa perustaa (ellei asu kylän päässä, jossa kelirikko on ympärivuotista, eikä pihaan tosiaan pääse). Kyllä täällä pk-seudullakin on tähän asti ihan hyvin pärjännyt vajaavetoisella, ei se ole mitenkään niin tarpeellinen, kuin täällä tietyt tahot mainostaa.

Itse vaihdoin autoa vastikään, kun edellisessä alkoi olla ärsyttäviä vikoja ja vuoden sisällä rahaa olisi pitänyt laittaa kunnostukseen/hankintoihin sievoinen summa. Hankin tilalle vuoden vanhemman, enemmän ajetun, joskin tilastollisesti katsottuna luotettavamman. Remonttia on tuohonkin luvassa vuoden sisällä aivan samalla tavalla. Seuraavaksi hankin auton, joka on halvin korjata, koska joka ikistä autoa joutuu tänäpäivänä korjaamaan ja kovalla rahalla, oli auto sitten bemari tai tojota. Tunnepuoli kannattaa autokaupassa jättää kokonaan pois, se on vaan auto, ei siihen pitäisi kiintyä (vaikka itselläni tuo on juuri ongelma). Keskittyy mieluummin muihin asioihin ja pyrkii viettämään siellä autossa mahdollisimman vähän aikaa. ;) Ja tosiaan tuo autokuume on helvetin paha tauti, se iskee parhaimmillaan monta kertaa vuodessa.

Aah..autokuume, mikä syntinen olotila.:hyvä: Itsellä myöskin pientä sellaista ilmassa, saas nähä miten äijän käy. Jos ostan jotain, niin ostan jonkun uuden pikkupaskan sopivalla koneella(esim. uusi pösö 208). Aina olen ajanut vanhoilla, josko nyt olisi uuden vuoro? Ennenkin olen moisesta haaveillut, mutta aina olen tullut järkiini..

Ihan hyvin sitä fillarillakin pääsee talvella, ei tartte edes autoa kuin täällä jotkut tahot mainostaa. Samoin se auto kulkee ihan jalan avulla, ei tartte mitään vakionopeudensäädintä kuin täällä jotkut tahot mainostaa. Ikkunatkin aukeavat käsin ihan hyvin, ei tartte mitään sähköikkunoita kuin täällä jotkut tahot mainostavat.

"Tarpeellinen" EI OLE sama asia kuin "helvetin hyödyllinen".

AUTOKUUME, siinä ei yleensä ole järjen kanssa mitään tekemistä. Itselläkin sellainen tällähetketkellä on. Onneksi haen harrasteautoa niin sitä järkeä ei tarvi paljoa löytyäkkään, kaksi käyttö rotiskoa siirtävät jo kehon paikasta a, paikaan b.

Suoraan sanottuna Huppe on helvetin idiootti jos vaihtaa tuon bemun johonki prkl toijotaan tai skoodaan. Itse ajelisin bemarilla vaan menemään ja joka vuosi mitä eteenpäin mennään niin rahaa säästyy.

Tilanne huppe vaihtaa vaikka sen skodan, maksaa välissä 10000e, ajaa liikkeestä ulos ja koittaa myydä skoodaa niin saakin enään 5000e enemmän kuin bemarista. Ja auto on paljon huonompi.

AUTOKUUME, siinä ei yleensä ole järjen kanssa mitään tekemistä. Itselläkin sellainen tällähetketkellä on. Onneksi haen harrasteautoa niin sitä järkeä ei tarvi paljoa löytyäkkään, kaksi käyttö rotiskoa siirtävät jo kehon paikasta a, paikaan b.

Suoraan sanottuna Huppe on helvetin idiootti jos vaihtaa tuon bemun johonki prkl toijotaan tai skoodaan. Itse ajelisin bemarilla vaan menemään ja joka vuosi mitä eteenpäin mennään niin rahaa säästyy.

Tilanne huppe vaihtaa vaikka sen skodan, maksaa välissä 10000e, ajaa liikkeestä ulos ja koittaa myydä skoodaa niin saakin enään 5000e enemmän kuin bemarista. Ja auto on paljon huonompi.
Käsittääkseni noi uudemmat skoodat pitävät hintansa aikas hyvin, jos sellaisen jostain syystä haluaa:jahas:
http://www.iltasanomat.fi/autot/is-selvitti-nain-sailyy-autosi-arvo/art-1288381237773.html

Back
Ylös Bottom