Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Lank, muistan tosiaan että aika nopeasti salilta selvisi alkuaan. Eräs vaihtoehto on tehdä joka kerta jotain uutta, erilaisia liikkeitä ja laitteita kun on paljon. Ei jostain rannekäännöistä ehkä nyt paljon hyötyä ole, mutta tulee joku käsitys siitä, paljonko raskaampia ne ovat myötä- kuin vastaotteella jne.

Näitä erilaisia ohjelmiahan on sitten vaikka miten paljon. Joidenkin mukaan aloittelijan lihas kasvaa paremmin pidemmällä, 10-15 sarjalla, ja samalla niveletkin tottuvat rasitukseen paremmin; ja toisten mukaan lyhyemmällä sarjalla oppii paremmin tekniikan ja homma on turvallisempaa sen takia. Eräs vaihtoehto olisi katsoa miten minä teen ja toimia päinvastoin... aika heikkoja kun ovat tulokseni.

Mutta ei tähän oikein mitään hyvää neuvoa pysty antamaan. Kun vähän aikaa kuluu, saa jonkun tuntuman hommaan, niin että osaa arvioda suunnilleen mitä jaksaa jne.

Mites on asian laita jos aikataulu pakottaa tämmöseen: tänä iltana haukkari&rintatreenit 19-20.30, ja huomenaamulla olisi pakko mennä tekemään ojentaja&selkäreeni heti aamusta. Tiedostan että treenaan eri lihasryhmiä mutta silti mietityttää, että onko tuosta lyhyestä palautumisajasta haittaa vaikka olenkin vasta 21v?

Onko loppupeleissä katastrofi menettää lihasta dietillä? Puhutaan paljon lihasmuistista ja että lihas kasvaa takas ''helposti'' jos sitä on ollut joskus. Silloinhan dieetillä ei tarttisi olla ihan niin nipo kaloreitten suhteen ja rauhassa olla reiluilla miinuksilla koska takashan ne tulee kohisten. Tällästä tyhjäpään pohdintaa viikon treenitauon ja kuumeen aikana saanut aikaan... :lol2:

Onko loppupeleissä katastrofi menettää lihasta dietillä? Puhutaan paljon lihasmuistista ja että lihas kasvaa takas ''helposti'' jos sitä on ollut joskus. Silloinhan dieetillä ei tarttisi olla ihan niin nipo kaloreitten suhteen ja rauhassa olla reiluilla miinuksilla koska takashan ne tulee kohisten. Tällästä tyhjäpään pohdintaa viikon treenitauon ja kuumeen aikana saanut aikaan... :lol2:

Ei sitä lihasta pitäisi huomattavasti lähteä ellet nyt lopeta treenaamista ja proteiinin syöntiä kokonaan.

Isä on aina sanonut ,että mun ei pitäs tässä iässä (14.v) vielä tehä jaloille treeniä, koska jos teet väärin siinä syntyy pian suurta vahinkoa...
Onko totta? Olen tämän ( ja myös sen takia ,että jalkani ovat hemmetin geeni-ihmeet) treenannut vain yläkroppaa. Toki on tullut harrastettua judoa ,mutta kun siinä rasitus tulee suurimmaksi osaksi ylökroppaan.
Mitkä olisivat turvallisia treenejä jaloille? Siis sellaisia ,että tekniikka ei ole niin hirveen vaikea kuten kyykyssä ( näin olen ymmärtänyt)? Ihan koko jaloille. Hackkyykky? Jalkaprässi? Mites muuten takareisien treenaus?

Anteeksi erittäin epäselkeä kirjoitusasu, en vain osaa jotenkin kirjoittaa selkeästi :arvi:
Siis kyllä mä sinuna lähtisin mielummin normaalia kyykkyä tekemään, kuin hackkiä. Prässiäkin vain kyykyn kylkiäisenä, ei niin että varsinainen jalkatreeni prässillä.
Muista tehä myös ojentajat ja koukistajat jaloista, sekä muita jalkaliikkeitä.
Jos joku ne jalat nuorena rikkoo, niin ei ne kyykyt vaan juoksu/hyppyt. Meidän jengistä tais olla kolmella osgood schlatteri, eikä ihan varmaan oo sekää sattumaa.

Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Tuollaisella harjottelen

Huom. Ohjelma menee niin, että joka toinen treenikerta tehdään penkin sijaan pystypunnerrusta 3x5 ja maastavedon sijaan rinnallevetoa 5x3.

Aloituspainojen valinta:
Ko. ohjelmassa on ideana valita työsarjojen aloituspainot niin, että ensimmäisellä treenikerralla ensin pelkällä tangolla vitonen ja sitten lisäillään painoja (2,5kg, 5kg tai 10kg kerrallaan riippuen liikkeestä ) niin kauan, että alkaa tangon liike hidastumaan tai tekniikka pettämään. Eli esim. Kyykky.

5 x 20kg
5 x 25kg
5 x 30kg
5 x 35kg
5 x 40kg (jos liike alkaa hidastumaan vaikka tässä niin tehdään sitten 2x5 lisää tällä painomäärällä ja ekan kerran kyykyt oli siinä)

Muille liikkeille sama homma ja ensimmäinen treenikerta oli siinä.

Seuraavilla treenikerroilla lisätään sitten työsarjoihin painoa joka kerta.
Kyykkyyn ja maastavetoon vaikkapa 5kg ja punnerruksiin 2,5kg.

Työsarjojen lisäksi kannattaa joka liikkeessä tehdä myös aina lämmittelysarjoja, esim näin:

2 x 5 x tanko
1 x 4 x 40% työsarjojen painoista
1 x 3 x 60% työsarjojen painoista
1 x 2 x 80% työsarjojen painoista

Kun tekee kunnon lämmittelyt työsarjoille ja painot kasvavat ja sitä myöten työsarjojen välissä tarvittavat lepotauot pitenevät, treenikerta kestää kohta helposti tunnin verran.
Ja kun painot kasvavat, käy, etenkin kyykkääminen ja maastaveto ennen pitkää todella raskaaksi.

Anyways, SS on erittäin hyvä aloittelijoiden ohjelma. Keep on trucking.

Mitä mieltä olette suunnitelmista ja toteutustavasta?

Olen 29v mies, 185 cm ja 85kg. Tavoitteeni on saada läskit mahasta ilman lihasten hävikkiä. Hiilarit pidän mahdollisimman alhaalla ja protskuja pyrin syömään paljon. Kehon rasvaprosentti on arviolta n. 15 %.

Päivän P/H/R suunnilleen seuraavanlaiset: 46%/18%/36% , 235g/90g/82g. Onko ok?

2034 kcal, n. -700kcal/vrk (lepopäivä).

Treenipäivänä syön pikkasen enemmän. Kerran viikkoon yksi mättö päivä, onko ok? 3 salitreenin lisäksi viikkoon kuuluu myös 1 fudistreeni ja mahdollisesti jokin muu aerobinen treeni.

Treeninä on menossa single factor. 10. viikolla se nyt kusahti penkin osalta. Johtuu varmaan osittain siittä, että vähensin hiilareiden syöntiä 2 viikkoa sitten. Ajattelin kokeilla viikon 10 reeniä uudestaan. Eikös tämä reeni kuitenkin sovi ihan hyvin diettaamiseenki? Tulokset 5 sarjoilla noussut ihan kivasti: mm. kyykky 100kg -> 115kg, penkki 87,5 kg -> 100 kg.

Ajattelin kohta treeniohjelmaa vaihtaa. Mutta eiköhän sellainen diettiinkin sopiva tuolta treeni-osiosta löydy.

Olisi tarkoitus alkaa treenaamaan tuo kaljamaha pois ja muutenkin saamaan lihasta kroppaan. Olen 19-vuotias, ja harrastanut jalkapalloa joukkueessa n.3 vuotta sitten ja kunto on sen jälkeen mennyt hurjasti alas, käyttänyt alkoholia tuosta lähtien melkein joka viikonloppu. Ennen olin hoikka kun treenasin, nykyään olen tuhdimmassa kunnossa kun tuolloin. Elikkäs pelkkää läskiä vain tullut ja syönyt myös ihan miten sattuu, pelkkää roskaruokaa enimmäkseen. Tykkään kylläkin kasviksista ym. todella paljon, että varmaan laihdutaminenkin onnistuu.

Haluaisin lihasta yläkroppaan ja käsiin. Tarkoitus olisi päästä ns. ''rantakuntoon'' , edes jonkiverran. Millaista treeni ohjelmaa suosittelisitte? En haluaisi niinkään massaa enään koska pelkään lihoavani vaan sellaisella ohjelmalla? Kuntosalilaitteet ovat kumminki aika tutut koska on tullut käytyä ennenkin, muttei minkään ohjelman mukaan.

Haluaisin tuloksia mahdollisimman nopeasti, mikäli se vain on mahdollista. Käytän tosin alkoholia 2 kertaa viikossa ja sitä tuskin pystyn nyt vähentämään. Painan n. 68-70kg ja olen n. 175-176 cm pitkä.
Viikonloppuisin en hae esim. pizzoja yms. roskaruokia kun baareista lähden.

Entäs miten proteiinit, siis nämä juomaan sekoitettavat? Millaista suosittelisitte?

Ja kiinnostaisi jotain pientä laihdutusvinkkiä miten saisin tuota kaljamahaa ja kasvoja laihdutettua.

Kiitos etukäteen jo vastaajalle!

Joo eli nyt alkuun semmoinen kysymys , että aloitin dieetin n. viikko sitten ja nyt mitä olen käynyt salilla ja varsinkin tänään , niin ei treenit oikeasti kulje minnekkään tänäänkin penkissä jouduin tekemään 5kg pienemmillä sarjapainoilla kuin normaalisti ja toistotkin jäivät neljään kuuden sijaan. Oli muutenkin vähän heikko olo kun söin vain ruisleivän ennen salia eli kannattaisiko ihan suosiolla tankata enemmän ennen kuin menen salille? Niin ja ehkä hölmö kysymys , mutta onko mahdollista että dieetillä voi tulla voimaa vaikka lihasta vähän lähtisikin? Ja kuinka pitkiä sarjoja suosittelisitte dieetille , minulle sanottiin että kannattaisi tehdä pitkiä sarjoja 15-20 että kuluisi enemmän kaloreita , mutta eikös taas 6 toiston sarjat vähennä sitä lihasten lähtöä dieetin aikana. Näin olen siis kuullut.
Kiitos jo näin etukäteen.

Toistot

Toistot,

Joo elikkäs koitin vähän kattella mut löyty vähän hajanaisesti vastauksia tähän, mutta mitesku lähen treenaileen ja on 3 jakoinen ohjelma ja noilla toistoilla / painolla taitaa olla isoki merkitys, et kuinka kauan vedän esim 6 x 3, 8-12x 3, 15x 3 ja
mitenkäs noitten painojen määrät kuinka niitä sit nostelee tossa samalla ja mistä sarja määrästä kannatais alottaa? Entäs kuinka kauan samalla ohjelmalla tulisi treenailla? :)

*Jos haluat toistoaluetta kierrättää nii rullaa vaikka kuukaus/setti.
*Painoja lisäile heti kun vikaan sarjaan jää vähän varaa.
*Se mistä alotat on makuasia. Alota vaikka kaseilla tai kympeillä.
*Voit jumppailla samalla ohjelmalla vaikka loppuikäsi jos sillä kehityt ja se pysyy mielenkiintoisena. Eli ei sitä ole kokoajan tarvetta vaihdella. Tuntuu olevan joku outo buumi että ohjelmaa pitää vaihtaa heti 7vk3vrk jälkeen tai kaikki menee pipariksi, vaikka ohjelmalla hyvin kehitystä vielä tulisikin.

vaikuttaako kalorimäärä hermoston palautumiseen ihan samalla tavalla kuin lihasten mikrovaurioiden palautumiseenkin? vai palautuuko se ihan omaa tahtiaan? riippuen mistä? voiko näitä kahta asiaa edes erotella toisistaan...

toinen kysymys maksimien testailusta...en ole ennen testannut maksimia missään liikkeessä, mutta olen ajatellut ihan omaksi ilokseni nyt kokeilla. Esim penkissä, millasilla nostoilla kannattaa lähteä sitä todellista maksimia haravoimaan. Jos nyt ensin nostan sen 100, sen jälkeen testaan meneekö 105. Se nousee ja päätän kokeilla 110 joka ei menekään, mutta olisiko mennyt jos en olisi tuhlannut energiaani 105 nostoon? Eli kuinka paljon isojen, lähellä maksimia olevian painojen ykkösnostot syö sitä hermostoa yhden reenin aikana? Vai voinko vaikka ihan huoletta 2,5kg välein haravoida sitä? Mjoo turhaa hifistelyä taas mutta tulipahan mieleen.

Olisi tarkoitus alkaa treenaamaan tuo kaljamaha pois ja muutenkin saamaan lihasta kroppaan. Olen 19-vuotias, ja harrastanut jalkapalloa joukkueessa n.3 vuotta sitten ja kunto on sen jälkeen mennyt hurjasti alas, käyttänyt alkoholia tuosta lähtien melkein joka viikonloppu. Ennen olin hoikka kun treenasin, nykyään olen tuhdimmassa kunnossa kun tuolloin. Elikkäs pelkkää läskiä vain tullut ja syönyt myös ihan miten sattuu, pelkkää roskaruokaa enimmäkseen. Tykkään kylläkin kasviksista ym. todella paljon, että varmaan laihdutaminenkin onnistuu.

Haluaisin lihasta yläkroppaan ja käsiin. Tarkoitus olisi päästä ns. ''rantakuntoon'' , edes jonkiverran. Millaista treeni ohjelmaa suosittelisitte? En haluaisi niinkään massaa enään koska pelkään lihoavani vaan sellaisella ohjelmalla? Kuntosalilaitteet ovat kumminki aika tutut koska on tullut käytyä ennenkin, muttei minkään ohjelman mukaan.

Haluaisin tuloksia mahdollisimman nopeasti, mikäli se vain on mahdollista. Käytän tosin alkoholia 2 kertaa viikossa ja sitä tuskin pystyn nyt vähentämään. Painan n. 68-70kg ja olen n. 175-176 cm pitkä.

Entäs miten proteiinit, siis nämä juomaan sekoitettavat? Millaista suosittelisitte?

Ja kiinnostaisi jotain pientä laihdutusvinkkiä miten saisin tuota kaljamahaa ja kasvoja laihdutettua.

Minulla on sellainen ongelma että minun salitulokseni sekä painoni ovat olleet aika pitkälti samat yli puoli vuotta, ja kiinnostaisi tietää mitä teen väärin. Käyn salilla 3 kertaa viikossa jonka lisäksi harrastan uintia tai muuta aerobista liikuntaa pari kertaa viikossa. Olen 24 vuotta vanha, 185cm pitkä ja painan 75kg, ja kalorilaskurin mukaan minun keskivertokulutukseni on noin 2500kcal päivässä. Syön nykyään kuitenkin ~3000kcal päivässä ja salipäivinä ~3500kcal, ja painoa on tullut 1-2kg lisää viimeisen 6 kuukauden aikana. Sekin painonnousu kelpais minulle jos kyse olisi lihaskasvusta, mutta jalkoja lukuunottamatta tulokset eivät ole parantuneet oikeastaan lainkaan, ja jalatkin ovat kehittyneet todella vähän, joten tuostakin ylimääräisestä painosta on todennäköisesti suurin osa läskiä.

Saliohjelmaa olen vaihtanut useamman kerran viimeisen 6 kuukauden aikana, yleensä noin 2 kuukauden välein. Viimeksi kokeilemani ohjelmat ovat Starting Strength, HIT ohjelma jonka löysin toiselta sivustolta ja parhaillaan käytän 5x5 ohjelmaa jonka löysin näiltä palstoilta. 5x5 ohjelma on nyt ollut noin kuukauden käytössä ja penkki alkoi tällä viikolla tuttuun tapaan jumittamaan vanhoissa sarjapainoissa, ja tuntuu siltä että suurin osa muistakin liikkeistä kulkee aika huonosti. Ainoa liikkee jossa kehitystä on näkynyt 5x5 ohjelmalla on toistaiseksi kyykky. ja mave tuntuu toistaiseksi helpolta koska en ole vielä päässyt vanhoihin sarjapainoihin.

Saliohjelman vaihdon lisäksi olen koittanut vaihdella oteleveyksiä sekä sarjapituuksia (en tosin 5x5 ohjelman aikana), mutta mikään ei näytä auttavan. En myöskään usko että syy olemattomaan painonnousuun on nopea aineenvaihdunta, sillä vanhempani eivät sellaista omaa.

Mitä voisin vielä kokeilla saadakseni tulokset takaisin nousuun? Tavoitteena olisi saada ainakin 5kg lihasta lisää näin aluksi (mielellään kesään mennessä), mutta kun tuota lihasta on vaikeata kasvattaa kun rautaa ei saa lisättyä tankoon, niin apu ei olisi pahitteeksi. Mitä voisin vielä kokeilla?

En hirmuisesti näistä tiedä mutta..mutta tuntuupi että tuolla alkoholilla voisi olla vaikutusta asiaan, jos muuten syö normaalisti niinä päivinä. Miksi et voi olla ryyppäämättä 2x viikossa? Mitä juot? Kuitenkin kun sitä tulee kitattua mukitolkulla niin kaloreitakin kertyy niistä sopivasti.

Mutta noin niinko muuten mitä täältä olen lukenut: miinuskaloreilla kannattaa mennä.. joku -500kcl päivässä (?), ja punttiksella tehdä enemmänkin voimatreeniä ettei lihakset katoa, koska miinuksella on aikas hankalaa kasvattaa lihaksia. Sulle siis projektiksi ensin laihdutus, sitten lihasten kasvatus. Joku paremmin tietävä varmaan korjaa jos menin ihan metsään tässä..

*Jos haluat toistoaluetta kierrättää nii rullaa vaikka kuukaus/setti.
*Painoja lisäile heti kun vikaan sarjaan jää vähän varaa.
*Se mistä alotat on makuasia. Alota vaikka kaseilla tai kympeillä.
*Voit jumppailla samalla ohjelmalla vaikka loppuikäsi jos sillä kehityt ja se pysyy mielenkiintoisena. Eli ei sitä ole kokoajan tarvetta vaihdella. Tuntuu olevan joku outo buumi että ohjelmaa pitää vaihtaa heti 7vk3vrk jälkeen tai kaikki menee pipariksi, vaikka ohjelmalla hyvin kehitystä vielä tulisikin.

Kiitoksia! Tuo oli kiva kuulla ettei välttisti tarvi edes lähteä vaihtelemaan ohjelmaa jos tuolla nykysellä lähtee kehittymään, vasta pari viikkoa käyny salilla ja tekniikoita vasta "hiomassa", ei tarvi mitään paineita siitä ottaa sitte :)

Juu ei tosiaan tarvi kun muutosta ärsykkeeseen saa monilla muillakin tavoilla. Sarjapalautumisajat, toistoalueet, sarjat, painot jne. Niin kauan kun tosiaan kehitystä tulee niin ohjelman muutokseen ei ole tarvetta ellei sitten halua vaihtelua tms.
Tuo on oikein hyvä, että aluksi haet tekniikat kuntoon. :thumbs: Ne kannattaa hieroa kunnolla heti aluksi niin säästyy monilta loukkaantumisilta, liikkeet menee minne pitää ja väärin opeteltuja tekniikoita on hyvin ikävä alkaa jälkikäteen korjaamaan. Hyviä treenejä!

Treeniohjelmaksi sopii oikeastaan mikä vain. Ihan yksinkertaista ohjelmaa kuitenkin suosittelen, joku 1- tai 2-jakoinen täältä pakkikselta, ohjelmia kyllä löytyy. Ei auta ku valita niistä. Tuo massakysymys on koominen. Mitä luulet massan olevan? Massaohjelman sinä nimenomaan tarvitset, jos haluat lihaksia kasvattaa. Ei se ohjelma lihota tietenkään, vaan ruoka. Mistä päästäänkin siihen että nyt otat jumaliste itteäs niskasta kiinni. Aika turha odotella mitään tuloksia jos ukko kiskoo viinaa kahtena päivänä viikossa ja syö päin persettä. HERÄTYS!

IMO sun ei kauheasti kannata laihduttaa ku oot ilmeisesti semmonen laihaläski tuon painon perusteella, vaan jo pelkästään sillä että alat treenaamaan ja pistät ruokailut kuntoon (reilusti proteiinia, kohtuudella hiilareita ja sopivasti rasvaa) sun kehonkoostumus muuttuu radikaalisti. Ja vähennä nyt helvetti tosiaan tuota viinan kiskomista. Ei sitä tartte absolutistiksi alkaa, mutta joku roti.

e. ai niin, nuo lisäravinteet. Pistät ensin ruokavalion jonkinlaiseen kuosiin ja mietit vasta sitten tarvitko lisäproteiinia. Samaa protskua saat ruuastakin, ja nuo lisäravinteet ei ole mitään muuta ku ruokaa jauhemuodossa.

Yritin kattella haulla mut ei löytynyt mitää, joten kysyisin sellaista että miks mut vasen hauis on huomattavasti suurempi ja kuin oikea. Olen treenannut nyt scottipenkil yms hauisliikkeil, mutta vasen kasvaa vaa nopeammin kuin oikea... :S Jotain vinkkei, tekniikkavirheitä yms?
Kiitos! :)
.

Back
Ylös Bottom