Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos tässä nyt kerrankin laittaisi tavoitteet vähän kauemmas ja koittaisi pudotella painon 90kg:n tienoilta tuonne lähelle 70kg niin että voimat säilyisi tai mielellään jopa nousisi niin mikähän olisi järkevin tapa?
Tällä hetkellä treenailen 5/3/1 systeemillä pääliikkeiden osalta ja niiden päälle sitten fiiliksen mukaan apuliikkeitä, enemmän pumppimeiningillä nuo apuliikkeet. Tuo 5/3/1 on testatuista menetelmistä se joka itseä miellyttää eniten joten sillä olisi luonnollisinta jatkaa. Miten on, jatkaako tuolla systeemillä ilman pumppailuja pelkästään voimapuoleen keskittyen pienillä miinuskaloreilla vaikka vuoden ajan vai miten? Viimeksi pudottelin 98kg:stä 79 kiloon suht nopeasti ja siinä hävis massat ja voimat, nyt kiinnostaa lähinnä tuo voimapuoli. 500kg raakana 74kilon sarjaan vois olla tavoittelemisen arvonen tulos.

Ainakin lähestymis tapaa 5/3/1 pitää muuttaa dieetillä, koska et pysty samoihin sarjoihin painon pudotessa jos treeni taustaa on paljon. Ja muutenkin pitkät sarjat voi kulkea huonommin vaikka maksimivoima pysyisi hyvänä.

Eli ota pari kiertoa taaksepäin, ja pidä apuliikkeet isoina liikkeinä myös.

Sitten sellainen kysymys, recovery-palkkari-missälie jauhepussissa luki "ei suositella alle 18- vuotiaille". Osaako kukaan kertoa mistä johtuu tämä merkintä, ja minkälaista haittaa tästä nyt sitten voisi olla esim 16- vuotiaalle
Itellä on myös maltodextriinipussi, joka on kielletty alle 18-vuotiailta :david:

Aloittelijan kyssäri. Minkäs takia alkoholi on iso no go! Monessa kohtaa vaan törmään "tarviiko edes selitellä", tarvii? Itse olen suuri viinien rakastaja, jopa kutsuisin itseäni harrastelijaksi, ja haluaisinkin nyt tietää että onko alkoholilla muutakin haittaa treenaamisen kannalta kuin se ilmiselvä jos vetää 2 päivän kalmakrapulat niin on paha mennä salille, vai onko alkoholissa itsessään jotain joka esim pysäyttää anabolisia prosesseja?

Niin ja vielä omista juomatottumuksista, esim 2 isompaa lasia punaviiniä illassa, hows that?

Aloittelijan kyssäri. Minkäs takia alkoholi on iso no go! Monessa kohtaa vaan törmään "tarviiko edes selitellä", tarvii? Itse olen suuri viinien rakastaja, jopa kutsuisin itseäni harrastelijaksi, ja haluaisinkin nyt tietää että onko alkoholilla muutakin haittaa treenaamisen kannalta kuin se ilmiselvä jos vetää 2 päivän kalmakrapulat niin on paha mennä salille, vai onko alkoholissa itsessään jotain joka esim pysäyttää anabolisia prosesseja?

Niin ja vielä omista juomatottumuksista, esim 2 isompaa lasia punaviiniä illassa, hows that?
Alkoholi vaikuttaa proteiinisynteesiin ja sitä kautta anabolian aikaansaamiseen.En sitten tiedä tuosta määrästä, paljon on ok..
E: Ja sitten oma kysymys:Kun on dieetillä ja ottaa vaikka maltoa treenin jälkeen, sitooko se nesteitä?

No punaviininhän on todettu olevan terveydelle edistävää, mutta tämä on perus jamppojen kohdalla. En sen tarkemmin asiaan perehtynyt ole, mutta muistaakseni täältä pakkikselta joskus luin, että keho pitää alkoholia myrkkynä (tämä on totta), joten se pyrkii pääsemään siitä mahdollisimman nopeasti eroon. Siksi se alkaa käyttää alkomahoolin kaloreita ensimmäisenä energian lähteenään ja tällöin muut ravintoaineet, jos siis ollaan syöty samalla tai lähiaikoina, varastoituvat helpommin rasvaksi. (korjatkaa ihmeessä mua sillä vähän mutuilua.)

Myös alkoholin on todettu laskevan testo tasoja (http://correct-weight-loss.net/2009...-how-it-affects-muscle-building-and-fat-loss/) ja niinkuin DaVidum jo mainitsi proteiinisynteesin

Itsellä ainakin voimatasojen kehitys on paljon hitaampaa niinä kausina kun juon viikonloppuisin, verrattuna lähes kokonaan kuiviin jaksoihin. Taitaa olla aika yksilöllisiä nuo vaikutukset.

Elikkä olen reenaillut tässä G6:ta jonkin aikaa, ja tajusin vasta nyt että G6 leuat tehdään leveällä myötäotteella, kun itse olen tehnyt hartianlevyisellä vastaotteella. Onko liikkeillä kuinka merkittävä ero? Jos on, mitä minun kannattaisi lisätä ohjelmaan? Haluan jatkaa leukojen tekemistä nykyisellä tavalla.

Oon tässä nyt reilun vuoden ajan käyny puntilla ja lähdin yhessä vaiheessa mukaan tohon pelkän yläkropan treenaamispelleilyyn, ja nyt alkaa harmittaa ku jalat ei oo iha samas kunnos ku yläkroppa... :/ oon tässä viimesen kuukauden ajan about taas alkanu treenaamaan jalkoja, mutta kun on vähän huonot polvet ja lättäjalka niin nilkatkaan ei tykkää oikeen kyykkäyksestä ja prässistä jne. , niin oon sitten tehny reisienojennuksia ja koukistuksia ja pohkeita seisten. Jatkanko tolleen vaan, vai oisko jollain hyvii liikkeitä toho lisäks/tilalle ku ois kiva saada kunnolla lihast jalkoihinki :)

http://4.bp.blogspot.com/_PSmP9OXkLPU/S746uKjH63I/AAAAAAAAATA/tfrK2yAmU14/s1600/DSC01135.JPG

Onko tuo kyykkyhäkki? Toi ei oo ihan samanlainen mikä mun salilla, siellä on semmonen tanko joka menee tietyssä "liikeradassa". Miks vitussa en oo ikinä nähny kenenkään kyykkäävän tuossa? Vai onko kaikki mun salilla treenaavat jotai "mäenjalkojatreenaa"-tyyppejä. Voiko tossa vetää penkkiä/vinopenkkiä?

Eli sun salilla on smith-laite, jolla ei ole mitään yhteistä oikean kyykkyhäkin kanssa, joka on siis tuossa kuvassa. Ja jos et ole nähnyt kenenkään kyykkäävän siinä smith-laitteessa, niin ihan hyvä vain. Toivottavasti ovat sen sijaan kyykänneet ihan vapaalla tangolla.

Eli kyykkyhäkissä on paras kyykätä, ja siinä voi tehdä paljon muutakin. Smith-laitteessa taas periaatteessa voi myös tehdä mitä vain, mutta se ei kuitenkaan ole yhtä hyvä ku vapaa tanko.

mutta kun on vähän huonot polvet ja lättäjalka niin nilkatkaan ei tykkää oikeen kyykkäyksestä ja prässistä jne.

En vähättele toisten ongelmia tuntematta tapausta mutta niin se vaan menee että valtaosa "ongelmista" jotka estää kyykkäämisen ja muut raskaat jalkatreenit on tekosyitä.

Itselläni treenaminen ja oikeastaan moni muukin onnistuu paremmin maalien ja tavoitteiden kautta. Nyt pitäisi sitten asettaa seuraava välitavoite - 10kg lisää lihasmassaa.

Jos aloitan nyt syömään mahdollisimman paljon, tarkoitus olisi joka päivä saada se yli 500 kaloria plussaa, ja mahdollisimman terveellisesti, niin minkä aikatavoitteen annan itselleni tuohon? Haen nyt sellaista suhteellisen realistista enkä mitään, että viimeistään tuolloin. Vuosi? Nyt mittaa on 177cm, 79kg ja n. 17% rasvat, jos asiaan yhtään vaikuttavat.

Tarkoitus olisi treenata neljästi viikossa, pääliikkeinä sjmv, kyykky, penkki(kässärit, vino, normaali) ja isoja selkäliikkeitä. Koko kroppa läpi kahdesti viikossa. Vai onko parempia ehdotuksia tähän kohtaan?

Takana on aktiivista salitaustaa, siis kolmesti viikossa, noin puoli vuotta.

10kg lisää siis ihan lihasmassaa? No siinä voi mennä hitusen aikaa, koska jossain sanottiin, että saliharrastuksen aloittaja voi optimaalisella treenillä ja syömisellä saada tuon 10kg kasaan ensimmäisen vuoden aikana, mutta sitten kasvu hidastuu jo roimasti. 500kcal yli kulutuksen viikossa tekee teoriassa 0,5kg painonnousun/viikko. Eli jos haluat vain 10kg lisää painoa itsellesi niin sanoisin, että pyöreät 20vk. Lihasmassan määrästä en uskalla veikkailla mitään.

Ja 2-jakoinen on ihan hyvä treeniohjelma. Sen voi vielä jakaa vaikka niin, että alkuviikosta voimatreenit ja loppuviikosta hypertrofia. Ihan miten itse tykkää.

Onko ylipäätään pakkiksella tyyppejä, jotka olisi kasvattanut hyvät jalkavoimat tekemättä ollenkaan kyykkyjä? Siis koneilla.

Back
Ylös Bottom