Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitäs suosittelette tälläisessä tapauksessa, kun duuni on parhaillaan sellaista, että hyvä jos kahvitauolla saa istahtaa. Jalat siis "puutuvat" päivän aikana.

Mutta haluaisin kuitenkin jalkatreeniä, tavoite on jopa mahdollisimman massatyylinen. Onko sula mahdottomuus saada 1-(/2-)jakoiseen ohjelmaan sellainen treeni, joka laittaa jalat tarpeeksi koville, mutta siten, ettei seuraavana päivänä ole niin klesana, että tästä syntyisi jonkinlainen oravanpyörä.

Pohkeita olen tehnyt 1-jakoisessa kerta viikkoon kun tuntuu joka työpäivän jälkeen jalka jo painavan, mutta pääasiallinen ongelma onkin pääliike ja -liikkeet. Millaisia toistoja ja sarjamääriä suosittelette ja pärjääkö pelkällä takakyykyllä? Riittääkö takakyykky takareisille, sillä ne ovat hieman etureisiä jäljessä, ja siten isompi ongelmakohta. Tämä olisi siis kolmesti viikossa, joista yksin tosin viikonloppuna, jolloin duunia ei ole. Jos silloin sitten vetäisi ne pohkeet? Mutta nyt haen noille kahdelle arkipäivälle simppeliä, massahakuista treeniä, joka ei kuitenkaan tapa seuraavan päivän työpäivää eikä suista sellaisen syöksykierteeseen, että parin viikon päästä on pakkohuili edessä.

Välillä tulee jopa fiiliksiä, että tänään ei jaksa, mutta silti sitä tulee raahattua itsensä salille.

Mitäs suosittelette tälläisessä tapauksessa, kun duuni on parhaillaan sellaista, että hyvä jos kahvitauolla saa istahtaa. Jalat siis "puutuvat" päivän aikana.

Mutta haluaisin kuitenkin jalkatreeniä, tavoite on jopa mahdollisimman massatyylinen. Onko sula mahdottomuus saada 1-(/2-)jakoiseen ohjelmaan sellainen treeni, joka laittaa jalat tarpeeksi koville, mutta siten, ettei seuraavana päivänä ole niin klesana, että tästä syntyisi jonkinlainen oravanpyörä.

Pohkeita olen tehnyt 1-jakoisessa kerta viikkoon kun tuntuu joka työpäivän jälkeen jalka jo painavan, mutta pääasiallinen ongelma onkin pääliike ja -liikkeet. Millaisia toistoja ja sarjamääriä suosittelette ja pärjääkö pelkällä takakyykyllä? Riittääkö takakyykky takareisille, sillä ne ovat hieman etureisiä jäljessä, ja siten isompi ongelmakohta. Tämä olisi siis kolmesti viikossa, joista yksin tosin viikonloppuna, jolloin duunia ei ole. Jos silloin sitten vetäisi ne pohkeet? Mutta nyt haen noille kahdelle arkipäivälle simppeliä, massahakuista treeniä, joka ei kuitenkaan tapa seuraavan päivän työpäivää eikä suista sellaisen syöksykierteeseen, että parin viikon päästä on pakkohuili edessä.

Välillä tulee jopa fiiliksiä, että tänään ei jaksa, mutta silti sitä tulee raahattua itsensä salille.

Mää en noista salijutuista tiedä, mutta itsekin olen sellaisessa duunissa että istua ei paljoa tarvitse. Suosittelen ainakin venyttelemään paljon pohkeita. Mä huomaan että alkaa jalkoja särkemään kunnolla jos ei venyttele. Oon myös huomannut aivan selvän yhteyden pohkeiden säryn ja unen määrän kanssa. Kannattaa testata!

Itte aloin tekemään ohjelmaa jossa on jaloille takakyykkyä + pohkeita + askelkyykkyä. Vielä ei ole tuntunut että se olisi töiden lisäksi ylitsepääsemätöntä. Mahdollisesti venyttelyn ansiosta..

Oon tottunu vetämään kaikkia liikkeitä melkein sen 10 toistoa, niin olisiko parempi jos vetäis hiukan painavimmilla painoilla vain joku 6 toistoa? Ja lihasta ollaan siis hakemassa. Osaisiko joku selvittää näit asoita mulle?

Oon tottunu vetämään kaikkia liikkeitä melkein sen 10 toistoa, niin olisiko parempi jos vetäis hiukan painavimmilla painoilla vain joku 6 toistoa? Ja lihasta ollaan siis hakemassa. Osaisiko joku selvittää näit asoita mulle?

Kyllähän se vaihtelu on tärkeetä kehityksen kannalta. Ota vaikka joka viikolle eri toistomäärä 6-15 väliltä.

h1234: gymlog 11 on juttua ojentajien eri kohtien eristämisestä, esim pushdown vastaotteella ottaa hyvin sisempään osaan.

Mikäköhän liike ottais pahaiten tohon ojentajan alaosaan?

Suosittelen tekemään ojentajillekki noita moninivelliikkeitä eli kapeaa penkkiä ja dippiä sekä tavallista penkkiä tietenkin, mutta ranskalainen punnerrus taitaa ottaa tuohon alaosaan aika hyvin.

Niin kauan kuin saat sarjapainoja vedettyä ylöspäin ei sillä ole niin väliä vaikka toistomäärät pysyisivätkin samalla alueella, mutta pidemmän päälle proggression ylläpitäminen ja voimatasojen kasvattaminen käy aika vaikeaksi jollei välillä hae vauhtia myös "normaalia" suuremmilla painoilla ja pienemmillä toistomäärilllä. Jos sarjapainot eivät nouse ajan myötä niin eivät juuri kasva ne lihaksetkaan, varsinkaan jos ollaan vielä lähellä aloittelijavaihetta.

Suosittelen tekemään ojentajillekki noita moninivelliikkeitä eli kapeaa penkkiä ja dippiä sekä tavallista penkkiä tietenkin, mutta ranskalainen punnerrus taitaa ottaa tuohon alaosaan aika hyvin.

Dippi ottaa kanssa. Tekee vaikka varsinaisen sarjan perään muutaman toiston vajaalla liikeradalla, siis ihan vaikka vaan 10-15 cm "nylkytyksiä". Takuulla on alaosa tulessa tuon jälkeen.

Mitä mieltä olette treenin aikan juotavasta proteiinijuomasta? Onko mitään hyötyä verrattuna, että joisi vasta treenin jälkeen?

Olen 27v mies ja painoa 102kg pituus 183cm. Olen treenannut pari viikkoa puolen vuoden tauon jälkeen "fiksulla nelijakoisella" ja sitä aikasempi treeni kokemus n.1.5v
Tarkoitus olisi pikku hiljaa saada painoa pois ja olenkin tässä ottanut avuksi sykemittarin,kalorilaskurin,puntarin ja mittanauhan.

1.Onko viisasta vetää esim:30-60min kuntopyörä lenkki jossa sykkeet on 140-170 ja sen jälkeen vielä salitreeni? Eipä taida olla..eli jos aamulla lenkki ja illalla sali??
2.Miten paljon on merkitystä sillä että millä tavalla treenaan aerobista? Eli onko sama jos sykkeet on 160:ssä pyöräilyssä tai vaikka soudussa?
3.Onko kalorinkulutus sama 100kg läskillä nörtillä kuin 100kg treenaajalla?:face:

Olen 27v mies ja painoa 102kg pituus 183cm. Olen treenannut pari viikkoa puolen vuoden tauon jälkeen "fiksulla nelijakoisella" ja sitä aikasempi treeni kokemus n.1.5v
Tarkoitus olisi pikku hiljaa saada painoa pois ja olenkin tässä ottanut avuksi sykemittarin,kalorilaskurin,puntarin ja mittanauhan.

1.Onko viisasta vetää esim:30-60min kuntopyörä lenkki jossa sykkeet on 140-170 ja sen jälkeen vielä salitreeni? Eipä taida olla..eli jos aamulla lenkki ja illalla sali??
2.Miten paljon on merkitystä sillä että millä tavalla treenaan aerobista? Eli onko sama jos sykkeet on 160:ssä pyöräilyssä tai vaikka soudussa?
3.Onko kalorinkulutus sama 100kg läskillä nörtillä kuin 100kg treenaajalla?:face:

1. Tekisin enemmin niin että lenkit välipäivinä kun ei ole salia
2. Sykealueethan on ne merkittävät eli aivan sama vaikka ryömisit jos saat sykkeet korkeaksi.
3. Ei ole.

Olen nyt kaksi päivää ottanut myös Fastin kreatiinia ja nyt on pakki aika kuralla. Voiko johtua kreatiinista, että onko yleensäkään ketään jolla näin olis käynnyt? Muuten olen syönnyt ihan perus ruokia. Vai voikohan syy olla pullollisessa punaista joka tuli illalla nautittua, että ei sovi näiden kanssa mixiin?

Olen nyt kaksi päivää ottanut myös Fastin kreatiinia ja nyt on pakki aika kuralla. Voiko johtua kreatiinista, että onko yleensäkään ketään jolla näin olis käynnyt? Muuten olen syönnyt ihan perus ruokia. Vai voikohan syy olla pullollisessa punaista joka tuli illalla nautittua, että ei sovi näiden kanssa mixiin?

Ota ruuan kanssa se kreatiini..

Kesäksi rasvat alas ja mahdollisesti jopa lihasta erottumaan

Elikkä tilanne on nyt se, että olen jälleen päättäväisin mielin alkanut valmistautumaan ensi kesän helteeseen ja tavoitteena on muokata kroppaa enemmän omaa silmää miellyttäväksi.
Treenitaustaa on hajanaisesti jonkin verran, lähinnä parin kolmen kuukauden pätkiä viimeisen viiden vuoden ajalta, mutta mitään pidempää treenijaksoa ei historiastani löydy.
Olen 26 vuotias 184cm ja 91kg ja tavoitteena on ensi kesänä saada lihaserottuvuutta esille, elikkä kehon esteettisyys on minulle tärkeämpi asia kuin voimatasot tjsp.
Ongelmana on treenin ja ruokavalion suunnittelu. Elikkä tällä hetkellä teen Arskan golden sixiä ja ravintoarvot menevät päivittäin 200g proteiinia, 100ghh ja n. 80g rasvaa. Kalorit päivittäin ovat asettuneet n. 2000kcal tienoille. Vaaleat viljatuotteet ja muut huonot hiilarit olen tiputtanut ruokavaliosta pois, sekä pyrin välttämään punaista lihaa.
Olen yrittänyt löytää vastauksia siihen, että kannattaako minun tehdä nyt keväällä ensin parin kuukauden bulkkijakso ja alkaa sitten diettaamaan reilulla kädellä? Vai pystynkö hankkimaan lihasta ja polttamaan rasvaa, jos saan kuitenkin proteiinia tarpeeksi kaloreiden ollessa miinuksella? Tämä ainakin kommenttien perusteella on äärimmäisen hankalaa, mutta toivossa on hyvä elää :)
Pahoittelut siitä, että kyselen asioita, joihin vastaus voisi löytyä jostain foorumin uumenista. Itse olen koittanut ongelmaa jo hyvän aikaa ratkaista saamatta selkeää vastausta tähän.

Back
Ylös Bottom