Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Eipä niillä sokereilla ja muilla ole merkitystä, kunhan laskee kalorit. Jos ei jaksa itse tehdä excel-taulukkoa, niin kalorilaskuri.fi (tjsp) hoitaa homman kotiin. Proteiinia 2-3g per rasvaton painokilo ja rasvaa noin 1g per rasvaton painokilo, loput hiilareita niin, että miinusta tulee 500-1000kcal. Mä vedän roskaruokaa, sokeroituja juomia ja muita herkkuja, mutta kun kalorit ja makrot pysyvät rajoissa, niin no problemo.

Start: Onko sulla dietti päällä vai onko tästä tulossa pidempi ilmiö? Dietillä voi mun mielestä pitääkin, offilla en näe tarvetta...
n.900 kaloria per protskujauhepirtelö että dietistä ei varsinaisesti voi puhua. Tekee vaan tiukkaa toi 4500-5000kaloria per päivä kun toi oma vatsalaukku vetää niin vähän kerralla ja ruoanlaitto aikakin vähän kortilla että noi jauhot on aika helppo ratkasu. Käytännössä se toinen setti on siis välipala ja toinen ajaa tuhdin palautusjuoman asian. Mutta tätä oon jatkanut jo useamman vuoden, kuhan nyt ääneen pohdin onko toi fiksua.

Paljonko täytyy syödä..?

Ideana olisi käydä salilla ma, ke ja pe. Lenkillä ti,to ja la.
Ja tarkoituksena olisi syödä +500kcal/viikko.

Olenko käsittänyt oikein? Salipäivinä syödään kulutus + 500kcal ja lenkkipäivinä kulutus + 500kcal.
Ja päivänä, jolloin ei käydä salilla eikä lenkillä, syödään kulutuksen verran.

Osaako joku kertoa, miksi lidlin pakaste vadelmissa on 12g/hh 100g kohden? Kaloreita on 29, joten sekään ei täsmää... Sokereita ei pakkauksen mukaan ole lisätty. Joku sanoi, että amerikassa tai mistä ikinä tulevatkaan lasketaan kuidut mukaan? Vai onkohan vaan tapahtunut joku virhe...

12hiilareita on 48kcal, joten tuosta kalorimäärästä on ilmeisesti miinustettu imeytymättömät kuidut, jolloin energiamäärä saadaan näyttämään kuluttajalle pienemmältä. muuta en keksi

Mites muut laktoosi-intolerantikot on korvannut esim. maitorahkan/raejuuston etc. Itselläni vetää jo pienikin määrä laktoosia pakin sekaisin.

Mites muut laktoosi-intolerantikot on korvannut esim. maitorahkan/raejuuston etc. Itselläni vetää jo pienikin määrä laktoosia pakin sekaisin.

Jossain täällä Pakkiksella on laskettu, että laktoosinpilkkoja + Ehrmann tulee halvemmaksi kuin laktoosittomien rahkojen ja raejuustojen ostaminen. Toisaalta eihän noita mikään pakko ole syödä, saahan sitä proteiinia lihasta ja herasta + munat, soijatuotteet...

Osaako joku kertoa, miksi lidlin pakaste vadelmissa on 12g/hh 100g kohden? Kaloreita on 29, joten sekään ei täsmää... Sokereita ei pakkauksen mukaan ole lisätty. Joku sanoi, että amerikassa tai mistä ikinä tulevatkaan lasketaan kuidut mukaan? Vai onkohan vaan tapahtunut joku virhe...

Taitaa joittenkin lidlin tuotteiden ravintoarvot olla päin helvettiä. Jossain pastillirasiassa luki "light kurkkupastilli" jossa ei ole yhtään sokeria. Hiilaria kuitenkin 96g/100g, mutta kaloreita alle 300.

Muutaman viimeisen päivän makrot:
P/H/R

218/248/70-83 (Yht. n. 2500 kcal, ei liikuntaa)

264/268/99 (Yht. n 3000kcal, puntti 50, lenkki 45)

298/446/123 (Yht. n 4000 kcal, lenkki 45)

Tuo 4000 päivä oli hieman ylilyönti, vaikka massaahan tässä on tarkoitus hankkia, mutta ilman että rasvaa kertyisi. (Pieni kaveri kyseessä, 70kg, 181cm).

Mutta mites tuo yleinen rasvan määrä? Voisko tuosta poistaa noin 10-30g päivästä? (Helposti saa pois ottamalla muutama ylimääräisen rypsiöljylusikan pois).

Sitten tuo proteiini. Tosiaan kun painoa on se 70kg, ja nyt tulee noin 3-4g proteiinia per päivä, suurin osa siitä muuttuu rasvaksi jos tarvetta ei ole, eikös?

Ensiksi kaikki ylimääräinen kertyy rasvaksi, oli se sitten protskua, hiilaria tai rasvaa. Ja omaan silmääni nuo näyttävät ihan hyviltä makroilta. Tietenkin tuo 3000kcal päivä sisälsi sen verran liikuntaa, että onko tuo vielä sulla +kaloreilla? Ja rasvaa olisi hyvä tulla se 1g/painokilo, mutta ei se hyvä rasva ikinä pahaksi ole. Ja muista, että aina sitä rasvaa kertyy, kun ollaan pluskaloreilla, mutta jos osaat vetää oikein tuon massankasvatuksen niin silloin voi rasvaprosentti itsessään pienentyä ja rasvaa ei kerry paljon.

Tuollaiset ns. mättöpäivätkin ovat ihan okei bulkilla, sillä keho käyttää niistä saadut ravintoaineet sitten seuraavassa treenissä ja tuo voi näin jopa boostata lihaskasvua, jos sen kanssa on ollut ongelmia. Niitä ei kuitenkaan kamalan usein kannata vetää. Itse sallin tuollaisen yli tuhat kaloria yli kulutuksen päivän ehkä kerran kahteen viikkoon, jos sitäkään. Kunhan muutoin syö puhtaasti ja hyvin.

^ Kiitos tästä.

Pitää oppia ehkä vähän katsomaan omaa kroppaa jossa on lihasta sekä rasvaa vähäsen ennen kun sitten esim juoksukesällä voi poistella ne rasvat ja olla "lihaksikkaassa" juoksukunnossa. Nyt kun sitä on tottunut kattomaan pelkkää luuta ja nahkaa... vaati ehkä totuttelua. 75kg:ta kohti mennään siis!

Olen nyt dieetillä, noin -1000kcal/päivä. mikä on pisin aika jota suosittelisitte vetämään tollasilla miinuskaloreilla?

Näkisin, että vedät 6-10 päivää 1000 miinuksilla ja sit mättöpäivä eli kalorit +1000 normaalikulutuksesta, ja sit voit jatkaa taas -1000 kalori tahdilla. Niinkauan ku paino tippuu / pääset haluamaasi painoon. Muista vitaminti ja rasvat.

Olen lukenut kaikki stickyt ja FAQ:ut asiasta, mutta varmistetaan vielä pari asiaa.

Miten kannattaisi aloittaa rasvanpolttoon ja lihasmassan mahdollisimman hyvään säilymiseen pyrkivä dieetti? Kyseessä olisi siis elämäni ensimmäinen moinen.

Sen verran osaan itse päätellä, että sokeroidut tuotteet kannattaa vaihtaa lighteihin, jättää pastat vähemmälle ja vaihtaa punainen maito rasvattomaan.

Mitä vielä pitäisi tietää ennen? Treeniin ei kai tarvitse tehdä muutosta, tosin olen ajatellut vaihtaa 1-jakoisen 2-jakoiseen, kun taidan keretä viikossa vielä neljännenkin kerran salille. Käytän palkkarina ja välillä muutenkin, esim. aamupalan ohessa, malto+hera+kreatiini-sekoitusta, sillä tavalla, että treenin jälkeen siinä on isompi määrä hiilareita. Pitäisikö tuohon tehdä muutosta, entä kreatiini dieetillä?

En ole laskenut kaloreitani bulkin aikana, tiedän vain, että niitä on tullut tarpeeksi. Pitäisikö nyt aloittaa, jotta varmasti saisi maksimaalisen onnistumisen?

Ja ihan lopuksi, suositteletteko jotain sapuskoja näin dieettisafkaksi? Vihreän teen vaikutuksesta on höpisty, mutta kuppi päivässä riittäköön. Entä pitäiskö jotain tiettyjä mättöjä jättää pois?

Ite en suosittele kreatiinia dietillä, kerää nestettä ja heittelee painoa liikaa, tää siis ihan IMO.

Pidä kalorit 500-1000 alle päiväkulutuksen ja pidä mättöpäivä 6-10 päivän välein. Jos paino ei lähde tippumaan, niin kato kalorit uudelleen. Dietin onnistuminen on mielestäni 80 % korvien välissä, jos sulta löytyy motivaatio, niin melkein millä tahansa tyylillä paino tippuu ja ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa polttaa rasvaa, toisille toimii toinen jne jne.

Kalorit kannattaa laskea, se helpottaa hommaa huomattavasti.

PS: ite vedän dietillä puntin jälkeen aina 20 min pyöräilyn/crosstrainer session. Autaa itellä ainaki ihan hemmetisti.

Ite en suosittele kreatiinia dietillä, kerää nestettä ja heittelee painoa liikaa, tää siis ihan IMO.

Pidä kalorit 500-1000 alle päiväkulutuksen ja pidä mättöpäivä 6-10 päivän välein. Jos paino ei lähde tippumaan, niin kato kalorit uudelleen. Dietin onnistuminen on mielestäni 80 % korvien välissä, jos sulta löytyy motivaatio, niin melkein millä tahansa tyylillä paino tippuu ja ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa polttaa rasvaa, toisille toimii toinen jne jne.

Kalorit kannattaa laskea, se helpottaa hommaa huomattavasti.

PS: ite vedän dietillä puntin jälkeen aina 20 min pyöräilyn/crosstrainer session. Autaa itellä ainaki ihan hemmetisti.

Melkeinpä ainoa asia mistä olen samaa mieltä on se että eri ihmisillä toimii eri jutut.

Totta helvetissä kreatiinia kannattaa syödä dieetillä, itse asiassa, jokaista ravinnetta joka auttaa lihasmassan hankinnassa kannattaa käyttää.

Mitä hyötyä on tommosesta 20min aerobisesta? Lisäät vain kortisolin määrää, ja pidennät treenin pituutta entisestään. Mikset mieluummin treenaisi tuota "ylimääräistä" 20 minuuttia?
Miten määrittelet sen että se auttaa hemmetisti?

Totta helvetissä kreatiinia kannattaa syödä dieetillä, itse asiassa, jokaista ravinnetta joka auttaa lihasmassan hankinnassa kannattaa käyttää.

Ehdottomasti! Ei mitään järkeä jättää kreatiinia nimenomaan dietillä pois ja samalla menettää kreatiinin tuoma voimaetu. Toki jos ei kiinnosta pitää kiinni voimatasoista vaan antaa sarjapainojen pudota suosiolla. Tosin se ei kyllä sitten enää edesauta lihasmassan säilyttämistä... Samoin kreatiinin tuoma neste on vain hyväksi dietillä kun nestettä poistuu lihaksista glykogeenivarastojen tyhjentyessä. Eri asia tietysti sitten jos pitää saavuttaa joku tietty kunto ja bostailla mahdollisimman nesteettömällä kunnolla päivästä toiseen vaikka rannalla tai uimahallissa:D

Ja en näe mitään syytä pitää 6-10 välein mättöpäiviä. Toki ne buustaa hieman aineenvaihduntaa, mutta mielestäni kerran kuukauteen voisi olla parempi.

Furher ja rynnäkkö:

Edelleen IMO en näe siitä suurta hyötyä miinuskaloreilla. Ja niinkuin totesin, toisille auttaa ja toisille ei dietillä. Itellä, kun kalorit on miinuksella, niin krea ei tahdo toimia, muutakuin kerää nestettä. Toisaalta en käytä krea plus kaloreillakaan. Dietillä itellä ainaki sarjapainot tippuu joka tapauksessa, ja jos suosittelisin jotain, niin se olis treeniboosteri tai vastaava. Itellä on myös melko tiukka budjetti, niin mielestäni turhaa rahantuhlausta, jos jokatapauksessa tulokset tippuu. Edelleen IMO.

20 min aerobinen toimii itelle hyvin ja saan sillä tiputettua painoa. En nyt osaa sen paremmin tuota selittää, edellenkin mulle toimii, kaikille välttämättä ei. Hemmetisti = huono määritelmä, mutta koitan sanoa vain, että toimii. Jos nyt muistan oikein, niin luin jostain, ( enkä löydä nyt sitä tekstiä tähän) että puntin jälkeen hiilarivarastot on tyhjillään, joten silloin kannattaa tehdä tuo aerobinen liikunta jos haluaa edistää rasvanpolttoa. Kokeilin ja on toiminut mulle.

Sicceli: No voihan sen tietty pitää kerran kuussa, mutta silloin mielestäni päivätahdilla -500-1000 kaloria per päivä on aika kova.

doya, nesteen kerääminen on yksi kreatiinin tehtävistäkin.

Et käytä kreatiinia, mutta se on silti turhaa koska se ei hyödytä?

Ja sitäpaitsi, jos dieetillä tippuu sarjapainot tai lähtee lihasmassaa niin dieetti on väärin tehty.

Minä aina kummaksun kavereita, joilla on 30kiloa ylimääräistä ja dieettavat siitä 10kg pois, niin kylläpä kuulemma lähtee lihasta ja voimat tippuu :D En nyt tarkoita doyaa, vaan kunhan tulin mumisemaan.

Back
Ylös Bottom