Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Olen vähitellen vakuuttunut, että ensi vuonna alkaa uusi maailmantalouden taantuma. Yleinen talouden epävarmuus lykkää investointeja kaikkialla ja rahat käytetään velkojen maksamiseen. Siitä seuraa liikkeellä olevan rahamäärän (tilapäinen) supistuminen, joka johtaa deflaatioon. Raaka-aineiden hintojen lasku puhkaisee jossain vaiheessa kultakuplan, mikä romahduttaa uskon kullan asemaan turvasatamana.
Eurooppalaiset pankit kärsivät jo nyt rahapulasta, minkä jokainen näkee määräaikaistilien korkotarjouksista (>2%, ohjauskorko 1%) ja lainan saannin vaikeutumisesta (asuntokaupan hiljeneminen). Rahapula johtaa omaisuuden realisoimisiin eli osakkeet, asunnot ja myös sijoituskulta yms. myydään vaikka tappiolla. Pahimmassa tapauksessa pankit ryhtyvät irtisanomaan yritysten lainoja kuten 90-luvun lamassa. Siitä seuraa ankara työttömyys ja hidas toipuminen. YLE:n elävässä arkistossa on katsomisen arvoisia videoita siitä, mitä pankkijärjestelmän ongelmat ja poliitikkojen tunarointi voivat aiheuttaa hyvillekin yrityksille.:(
Talousjärjestelmän romahtamisesta vakuuttuneiden ei kannata ostaa ylihintaista inflaatiosuojaa (sijoituskulta), vaan muuttaa omaisuus rahaksi useisiin valuuttoihin hajauttaen. Konkurssien yhteydessä omaisuutta myydään polkuhintaan, jolloin pieni rahakkaiden joukko tekee elämänsä parhaat kaupat. Itse en kuitenkaan usko syvään lamaan Suomessa, koska euron ansioista lainoja eivät ole ulkomaisissa valuutoissa, eikä devalvaatiosta ole pelkoa. Puolet omaisuudesta on silti käteisenä kunnes pöly alkaa laskeutua.
Mitäs hyviä osingonmaksajia teiltä löytyy salkuista? Olen tässä etsiskellyt vakaita osingonmaksajia, joilla on tapana säilyttää hyvät osingot vuodesta toiseen, eikä vain vuonna 2012. Fortumia ja Aspoa on jo salkussa ennestään.
Mitäs hyviä osingonmaksajia teiltä löytyy salkuista? Olen tässä etsiskellyt vakaita osingonmaksajia, joilla on tapana säilyttää hyvät osingot vuodesta toiseen, eikä vain vuonna 2012. Fortumia ja Aspoa on jo salkussa ennestään.
Mitenkäs YIT ja Sampo jos jonkin sortin lamaa pukkaa? Just kattelin vanhempien asunnon vieressä työmaita, yks kerrostalo piti alkaa rakentuu lähistölle, mutta nyt vietiin kontit ja tarvikkeet pois. Toisesta talosta naapurissa jäi muutama tyhjä asunto. Tuli vaan mieleen, että kannattaako nyt vielä ostaa?
Elisaa olin harkitsemassa tässä just, jotenkin se tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta kun Teliasonera, ehkä siksi että toiminta on vähän rajottuneempaa maantieteellisesti.
Mä taasen itse suosin TeliaSoneraa juurikin sen mahdollisuuksien takia. Molemmat noista on ns. kassakoneita, mutta TeliaSoneralla on huomattavasti isompi potentiaali pitkässä juoksussa. No tästä varmaan voidaan vääntää maailman tappiin asti, eli toki myös sitä riskiä TS:ssä enempi. Ehkä sitten voisi olla jonkun ratkaisu omistaa molempia?
Olen monesti meinannut ostaa TeliaSoneraa, mutta aina se on vain jäänyt. Nyt sitten päätin omakohtaisen kokemuksen takia, että en osta, niin huonosti siellä asioita hoidetaan. Lapsellista ja tarpeetonta yhden miehen kapinaa, mutta perusasioiden on vain toimittava mun yritysarvomaailmassa. Yritysasiakkaana soitin heidän palvelunumeroon (ei olla heidän asiakkaita edes, niin luulisi kiinnostavan saada kokonaan uusi asiakas). Ymmärrän toki, että talo on iso ja kukaan ei voi tietää kaikesta kaikkea, mutta tapahtui tämä perinteinen: kysyin palveluista, joista olemme kiinnostuneita yrityksessämme. Minut ohjattiin kolme kertaa aina seuraavalle yritysvastaavalle kun edellinen ei osannut palvella ja lopulta ei osannut tämä viimeinenkään, vaan pyysi laittamaan sähköpostia heidän yritysasiakaspalveluosoitteeseen, että sieltä ottavat sitten yhteyttä. No näin tein. Viikko sitten. Kukaan ei ole kontaktoinut.
Varmaan minun viestini makaa vielä joko a) meiliboksissa tai b) asiakkuudenhallintajärjestelmässä sitä pyöritellään, että kuka hoitaa, kelle nakki napsahtaa jos ko hlö kerkeää keskittyä uuteen asiakkaaseen.
Fortum, Kone, Olvi, TeliaSonera, Orion...siinä mun salkun osingonmaksajat. Lisäksi Noksua ja Kemiraa, hyvin vähän F-securea...oon viimeaikoina laittanu joka kk satasen pintaan kiinni noihin ensiksi mainittuihin. Tällä hetkellä salkun selkeästi painavimmat laput ovat Fortum ja Orion. Salkku on miinuksella lähtötasosta (n.1,5 vuotta), mutta niin kai se on monella muullakin. En oo hätiköinyt vaan ostanut tasaisesti joka kk 50-100 egeä, ja sijoittanut osingot uudelleen salkkuun. Sijoitushorisontti on pitkä, joten pikavoittoja en hae.
Minä en ainakaan osannut noista E & TS tehdä valintaa ja ostin kumpaakin. Nyt jälkiviisaampana voi sanoa että Elisa on ollut noista selvästi parempi hankinta. TS tuli kyllä hankittukin ns. enemmän väärässä kohtaa kuin E, mutta vaikka sen olisi ostanut paremmassakin kohdin olisi Elisa silti tuotoltaan pysynyt selvästi parempana viimesen parin vuoden ajalta.
Kannattaa muistaa että kysyntään vastataan kyllä jollain tapaa aina. Jos pohjanmaalla ei kasvatettais turkkia, sitä kyllä tehtäis siitä edestä kiinassa tai muualla josta välillä kuulee niitä elävältänylkemisjuttuja.
Onkos siinä mitään eroo jos ostan osakkeita NYSE:stä? Nordnetissä tili ja sieltä pitäs pystyä noita ostamaan. Kulut toki suuremmat, mutta onko jotain muuta huomioitavaa?
Myös Samsungin osake nousee vain jos joku on valmis maksamaan siitä enemmän ja kaikki tienattu on pois asiakkailta. Vaikka kullalla spekuloidaan siinä missä kaikilla muillakin raaka-aineilla, perimmäinen tarkoitus on ollut rahan arvon säilyttäminen. Minun on vaikea nähdä miten tämä rinnastuu (fiat)valuuttakauppaan.
Jos pelottaa että Lloyd Blankfein romauttaa kurssin heti kun on itse ostanut, ei kannata varmaan sijoittaa mihinkään julkisesti noteerattuun yhtiöönkään. Todellisuudessa kuitenkin ne pukumiehet ovat aivan yhtä surkeita ennustajia kuin me tuulipuvut. Ja treidaus on kultaharkoilla hieman hankalampaa.
Kultaan ja valuuttakauppaan verrattuna Samsungin ja muiden yhtiöiden osakkeiden ero on siinä, että ne tuottavat työllä lisäarvoa. Eli arvo ei nouse vain siksi, että joku haluaa maksaa osakkeesta enemmän uskoen kuplaan. Kullalla ja valuutalla ei tuoteta mitään arvoa.
Nyt ei sinulla oikein matematiikka ole hallussa. Jos odotusarvo on negatiivinen (ilman kaupankäyntikuluja), raha valuu suurelta joukolta pienelle alati rikastuvalle ryhmälle tai hinta lähestyy nollaa.
Inflaatio+kaupankäyntikulut. Aina kun joku voittaa, niin toinen häviää kullan tapauksessa. Kuitenkin tuo hinta nousee usein pitkiä ajanjaksoja, joten lyhyellä välillä veikkaan voittotodennäköisyyden olevan yli 50%.
Kävinpäs lunastamassa pitkään muhineen perintöraha-rahaston. Hieman siitä jäi voitolle mutta inflaatio lienee syönyt senkin osan. Kovempaa piippuun eli varmaankin koko potti Nokian osakkeisiin. Lumia menestynee ja uusia mallejakin on tulossa pian. Pieni summa vielä kyseessä, niin turha se on hajauttaa. Luotto Nokiaan on kova! Useat sijoittajatkin neuvovat ostamaan...
Millaiselta näyttää pakkislaisten sijoitusvuosi 2012? Minkälaisia tavoitteita olette asettaneet itsellenne ja millaisella strategialla? Itse ajattelin keskittyä etsimään hyviä osingonmaksajia suomesta ja ulkomailta, ja sijoittaa niihin n. 500-1000e per kk, riippuen miten jää ylimääräistä säästöön. Tavoitteena kuitenkin saada salkkua kasvatettua uusilla sijoituksilla ja osingoilla vuoden aikana 10te ja siihen päälle sitten mahdollinen arvonnousu. Velkavivun ottaminen käyttöön myös mietityttää, mutta kuitenkin max 50% nykyisen salkun koosta.
Nokiaan luottoa myös täällä vuodelle 2012, tosin lisää en ajatellut ostaa. Tällä hetkellä reilu 1000 kappaletta salkussa. Olisin tyytyväinen jos tuonne 6e paikkeille nousis edes..
Itse yritän jotain pientä osaa lisää. Pääpaino kanssa osinkoyhtiössä. Ainakin osingot yritän sijoittaa takaisin jollei sitten nekin rahat mene pihan tekoon. Nyt ois kyllä hyvä vuosi ostaa kun hinnat on alhaiset. Mitään eurotavoitteita on turha laittaa kun on tosiaan nuot pihat tuossa tehtävä pois vielä.
En poissulje pieniä sijoituksia, esim. 1000-2000 euroa, joihin enempikin start-up vaiheen tapauksiin. Yksi sellainen onkin ollut jonkin aikaa vetämässä, eli Greenvironment.
En poissulje pieniä sijoituksia, esim. 1000-2000 euroa, joihin enempikin start-up vaiheen tapauksiin. Yksi sellainen onkin ollut jonkin aikaa vetämässä, eli Greenvironment.
Pienet firmat kiinnostais muakin. Ajattelin että voisin jossain vaiheessa rueta sijottamaan osingot pienempiin, kasvuhakuisiin yrityksiin, mutta vähän on epäselvää mistä kautta noihin voi sijoittaa. Aalto Capitalin kautta ilmeisesti joihinkin, mutta onko muita?
Kuin myös. Lisäksi jatkan Seligsonin rahastojen kanssa neppailua, pääpaino P-amerikka/Global 25 brands (näissä on 50% rahastoistani tällä hetkellä).
Myös Seligsonin Phoenix saattaisi kiinnostaa nyt. Phoenixia, Pharosta, Phoebusta ja Pharmaa minulla ei ole ennestään. Kaikkia muita Seligsonin osakerahastoja on. Pharmakin saattaisi olla järkevä valinta lisäksi, mutta se löytyy jo vaimon salkusta niin antaa toistaikseksi olla.
Pienet firmat kiinnostais muakin. Ajattelin että voisin jossain vaiheessa rueta sijottamaan osingot pienempiin, kasvuhakuisiin yrityksiin, mutta vähän on epäselvää mistä kautta noihin voi sijoittaa. Aalto Capitalin kautta ilmeisesti joihinkin, mutta onko muita?
Määrittele pieni? Panostaja on kanssa yksi vaihtoehto jos siis haluaa sijoittaa jonkun kautta eikä suoraan. Eipä näitä listattuja melkein start-uppeja paljon ole, eikä taida olla oikein saumaa meidän parin tonnin seteillä ihan oikeiden start-uppien rahoittamiseen. Vaikkakin mun mielestä joku start-up rahasto voisi olla ihan mielenkiintoinenkin.
EDIT: Jottei tule epäselvyyksiä, niin Panostaja nimenomaan ei sijoita start-uppeihin ollenkaan. Mutta sitä kautta saa valmiiksi hajautetun salkun pk sektorin yhtiöitä.
Määrittele pieni? Panostaja on kanssa yksi vaihtoehto jos siis haluaa sijoittaa jonkun kautta eikä suoraan. Eipä näitä listattuja melkein start-uppeja paljon ole, eikä taida olla oikein saumaa meidän parin tonnin seteillä ihan oikeiden start-uppien rahoittamiseen. Vaikkakin mun mielestä joku start-up rahasto voisi olla ihan mielenkiintoinenkin.
Suoraviivaisimpia tapoja piensijoittajalle sijoittaa start-upiin, on mennä töihin sellaiseen. Riittää ainakin jännitystä elämässä, kun on niin palkka kuin sijoituksetkin (lainarahalla) kiinni samassa paikassa. Syke on välillä sama kuin vuoristoradalla. :D