Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Fuhrer mä en tajua, että kuinka noinkin paljon tietävä voi yleistää noin rankalla kädellä asioita? Sehän on ihan ihmisestä kiinni, että riittääkö ''jaksaminen'' ja motivaatio moneen isoon lihasryhmään samana päivänä. En mä nyt sitä tarkoittanut, että sitä ei jokainen jaksaisi läpi käydä, mutta itselleni kovan penkkisarjan jälkeen maastaveto tuottaisi helvetinmoista tuskaa. Ajatuskin tuntuu jo kauhealta, joten miksi ne pitäisi siis laittaa samalle päivälle, kun ne voi järkevästi tehdä myös eri päivinä?

Siksi maastaveto ei kuulukaan soututreeniin.

Ja mikä estää lisäämästä voluumia viikottain sitä mukaa kun työkapasiteetti kasvaa?

Toki on olemassa muitakin jakoja, tämä on vain minun mielipiteeni, ja tuo on ehkä yleisin jako mitä käytän ohjelmissa. Eri asia sitten onko painotus horisontaali vai vertikaalisissa punnerruksissa.

Nyt kun toinen päivä jo tätä vuotta niin hämmästelen edelleen miten ihmiset vuonna 2012 pitää maastavetoa selkäliikkeenä. EMG tutkimuksissa maastaveto pukeilta (mikä olisi enemmän selkäliike kuin normaali maastaveto) rasittaa takareisiä vähän enemmän kuin suorin jaloin maastaveto.

Tottahan toikin, mutta turha oikeastaan näistä asioista on väitellä, koska varmasti molemmat tavat ovat niitä oikeita. Kuten myös sinäkin niin itse kerroin mielipiteeni siitä, että itselleni ei ainakaan sovi kaksi isoa ''lihasryhmää'' samaan treeniin, mutta eipä niiden tarvitse sopiakaan, kun eri päiville jaoteltu jakokin on aivan yhtä hyvä, kun sen oikein suunnittelee.

Crrc totta, mutta kummasti suurinosa taitaa sen maastavedon tehdä selkäpäivänä, vaikka se ei ole selkäliike.

btw. olenko jossain välissä luokitellut maastavedon selkäliikkeiden kategoriaan? Taisin vain sanoa, että jos sen ohjelmaan haluaa niin tekisin sen selkäpäivänä.

Crrc totta, mutta kummasti suurinosa taitaa sen maastavedon tehdä selkäpäivänä, vaikka se ei ole selkäliike.

btw. olenko jossain välissä luokitellut maastavedon selkäliikkeiden kategoriaan? Taisin vain sanoa, että jos sen ohjelmaan haluaa niin tekisin sen selkäpäivänä.

Fuhrer puhu rinta/selkä jaosta.

Itse sanoit että et jaksaisi tehdä maastavetoa penkin jälkeen.

Jos et luokittelet sitä selkäpäivään niin miksi teet sen selkäliikkeiden yhteydessä?

Fuhrer puhu rinta/selkä jaosta.

Itse sanoit että et jaksaisi tehdä maastavetoa penkin jälkeen.

Jos et luokittelet sitä selkäpäivään niin miksi teet sen selkäliikkeiden yhteydessä?

Kyllä? Sanoin myös, että en ikinä tekisi Rinta/Selkä jaolla, joten jos vähänkin omaa päättelykykyä niin maven sijoittaisin Ninnin postaamassa jaossa selkäpäivälle, koska kyykky ja mavehan olisi aivan hullu ya tehdä samanapäivänä, joten miksi maastaveto ei sopisi aloittamaan selkäpäivää, koska alaselkähän siinä kuitenkin osumaa ottaa?

Kiitos kaikille vastauksista. Tämä kuitenkin menee minun tietämykseen+tavoitteisiin nähden jo sellaiseksi hifistelyksi, että taidan pitäytyä alkuperäisessä jaossa enkä muuttamaan ohjelmaa, koska joku vain sattuu tietämään asioista enemmän.

Ninnin alkuperäinen ohjelmarunko oli ihan hyvä ja mave selkäpäivään, sinnehän se kuuluu.

Ja nusnus, raskaita maveja tehdessä loppuojennus ottaa ainakin mulla alaselkään, tekis mieli väittää että jos mavessa kipeytyy takareidet niin se on tehty väärin sjmv:nä :)

Itse treenaan jalat ja selän samalla kertaa, siinä sitä jaksamista vaaditaan :) Tosin toiselle tulee aina vain yksi liike, jalkapäivänä ylätalja, ja toisessa treenissä on mave, etukyykky, leuanveto + alatalja/kulmasoutu.

Nyt kun toinen päivä jo tätä vuotta niin hämmästelen edelleen miten ihmiset vuonna 2012 pitää maastavetoa selkäliikkeenä. EMG tutkimuksissa maastaveto pukeilta (mikä olisi enemmän selkäliike kuin normaali maastaveto) rasittaa takareisiä vähän enemmän kuin suorin jaloin maastaveto.

Pukeilta veto tuntuukin paljon enemmän takareisissä kuin normiveto. Tai ainakin henkilökohtaisesti näin, kun asento on käytännössä suoriltajaloinveto kun tanko lähtee korkeelta. Joka tapauksessa mave on selkäliike siinä missä takakyykky etureisiliike. Eli ei välttämätä eniten työtä tekevä lihas, mutta kumminkin + 40%.

Olis tarkotus ensivuoden alussa aloittaa elämäni ensimmäinen dieetti, ja ajattelin ottaa HIITin avuksi. Mulla on nyt treeninä Powerhousun fiksu nelijakoinen, jossa on tiistaina vuorossa etureidet ja perjantaina takareidet. Mille päiville suosittelisitte vedettävän ton HIITin?

Entäs kun dieettaan pelkän 500kcal vajeen sijaan miinuskaloreilla + HIITillä, niin paljonko ottaisitte tosta -500kcal pois?

Täällä on nyt pikkasen erikoisia mielipiteitä siellä sun täällä.

Lähdetään siitä liikkeelle että maastaveto rasittaa käytännössä jokaista lihasta mitä ihmiskehossa on.

Usein siinäkin on kyse tekniikkaongelmista. Paransin yhden mun treenattavan vetoa n. 65kg reilussa kahdessa kuukaudessa. Kun opetin uuden tekniikan niin kas kummaa, takareidetn, pakarat, epäkkäät, alaselkä olivatkin yhtäkkiä kipeenä.
Sama juttu etukyykyn kanssa, rontti 50kg samassa ajassa. Kaikkein kipeimmäksi tuli perse, etureidet, kyljet ja vatsa.

Nnaikou, sinulla on selvästi ongelma työkapasiteetin kanssa, kannattaisi parantaa sitä niin voit alkaa tekemään vähän haastavampia treenejä.

Näin olen sen itsekin kokenut, että ei voi maastavetoa laittaa mihinkään lihasryhmän kategoriaan, mutta kyllä mun mielestä on kaikista luonnollisinta, että se sielä selkäpäivän yhteydessä on, koska ainakin itselläni on alaselkä paljon kovemmalla, mitä perse tai takareidet. Toki mulla voi olla huono tekniikka, mutta en mä sitä kyykyn kanssa samalle päivälle laittaisi tai en myöskään sillä jalkapäivänä kyykkyä korvaisi, joten eikö selkäpäivän aloittavaksi liikkeeksi ole ihan hyvä vaihtoehto? Kuten sanoit se rasittaa jokaista lihasryhmää kehossa ja jos se ottaa suurelta osin myös alaselkään, joten mikä ongelma siinä on, että se ei sielä voisi sitten olla?

Miten niin mulla on joku ongelma jos koen jonkun treenityylin toista tyyliä mielekkäämmäksi? Oletan sun kuitenkin myöntävän, että ei ole yhtä oikeaa tapaa treenata tai ei voi tietää, että mikä tyyli kellekkin sopii, joten jos esimerkiksi ite en koe sitä mielekkäänä treenata selkää ja rintaa samana päivänä niin miksi mun pitäisi se tehdä? Tekeekö se mulle jonkinlaisen ongelman ja jos en niitä treenaa niin mun treenit ei silloin ole haastavia? Menee mun mielestä jo alan ihmiseltä tälläinen homma naurettavaksi paskanjauhamiseksi :D

Tällähetkellä paras kehitys 5 vuoden aikana on tullut juuri kyseisellä ninnin postaamalla jaolla. Tällähetkellä menen 1-jakoisella eteenpäin, mutta eipä tästä varmaan mitään tule, koska mulla on se ongelma näiden treenien kanssa..

Lähdetään siitä liikkeelle että maastaveto rasittaa käytännössä jokaista lihasta mitä ihmiskehossa on.

Tämä on ollut se miunkin käsitys, kyseessä kun on aika kokonaisvaltainen liike. Itse teen 2-jakoisella(yläkroppa/alakroppa) maven jalkapäivänä, koska siinä jalat ottavat kunnolla osumaa. Oma lähtöasentokin vaikuttaa aika paljon, se kun on aika syvä.

Näin olen sen itsekin kokenut, että ei voi maastavetoa laittaa mihinkään lihasryhmän kategoriaan, mutta kyllä mun mielestä on kaikista luonnollisinta, että se sielä selkäpäivän yhteydessä on, koska ainakin itselläni on alaselkä paljon kovemmalla, mitä perse tai takareidet. Toki mulla voi olla huono tekniikka, mutta en mä sitä kyykyn kanssa samalle päivälle laittaisi tai en myöskään sillä jalkapäivänä kyykkyä korvaisi, joten eikö selkäpäivän aloittavaksi liikkeeksi ole ihan hyvä vaihtoehto? Kuten sanoit se rasittaa jokaista lihasryhmää kehossa ja jos se ottaa suurelta osin myös alaselkään, joten mikä ongelma siinä on, että se ei sielä voisi sitten olla?

Miten niin mulla on joku ongelma jos koen jonkun treenityylin toista tyyliä mielekkäämmäksi? Oletan sun kuitenkin myöntävän, että ei ole yhtä oikeaa tapaa treenata tai ei voi tietää, että mikä tyyli kellekkin sopii, joten jos esimerkiksi ite en koe sitä mielekkäänä treenata selkää ja rintaa samana päivänä niin miksi mun pitäisi se tehdä? Tekeekö se mulle jonkinlaisen ongelman ja jos en niitä treenaa niin mun treenit ei silloin ole haastavia? Menee mun mielestä jo alan ihmiseltä tälläinen homma naurettavaksi paskanjauhamiseksi :D

Tällähetkellä paras kehitys 5 vuoden aikana on tullut juuri kyseisellä ninnin postaamalla jaolla. Tällähetkellä menen 1-jakoisella eteenpäin, mutta eipä tästä varmaan mitään tule, koska mulla on se ongelma näiden treenien kanssa..

Miten voit treenata 1-jakoisella jos juuri kirjoitit että jo rinnan ja selän treenaminen samassa treenissä on liikaa?

Jos alaselkä on kovemmalla kuin jalat niin silloin sun vetotekniikassa on virhe.

E: Enkä sano että tuo vetävät/työntävät on väärä tapa treenata. Se on vain huomattu käytännössä että on parempiakin tapoja. Samasta syystä en käytä jalkaprässiä vaan kyykkyjä. Ei jalkaprässi huono ole mutta niin kauan kun on parempia vaihtoehtoja niin käytän niitä.

Ja vielä toinen juttu, ohjelman mielekkyys ei ole kauhean hyvä tapa mitata sen tehokkuutta.

Esimerkiksi GVT-treeni (10x10) rinnalle ja selälle ei ole kauhean mielekästä, mutta tehokasta. Tai erilaiset EST-treenit (energy systems training), kaikkea muuta kuin mukavaa.

Miten voit treenata 1-jakoisella jos juuri kirjoitit että jo rinnan ja selän treenaminen samassa treenissä on liikaa?

Jos alaselkä on kovemmalla kuin jalat niin silloin sun vetotekniikassa on virhe.

E: Enkä sano että tuo vetävät/työntävät on väärä tapa treenata. Se on vain huomattu käytännössä että on parempiakin tapoja. Samasta syystä en käytä jalkaprässiä vaan kyykkyjä. Ei jalkaprässi huono ole mutta niin kauan kun on parempia vaihtoehtoja niin käytän niitä.
Tällä hetkellä mulla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin treenata kyseisellä jaolla, joten siksi treenaan 1-jakoisella. Se ei ole mulle mikään ongelma, kuten väitit, mutta jos olisi mahdollisuus niin treenaisin millä tahansa muulla jaolla, mutta nyt sitä ei ole, joten tällä mennään..

Joo no sen tiedän itsekin, että todennäköisesti isoilla painoilla tehtäessä mun tekniikka on todella huono, mutta alaselkään mulla ottaa. Tosin seuraavana päivänä on sitten perse ja takareidet alaselkää ''kipeämmät'', joten en sitten tiedä lopullista sijaintia, että mihin se nyt todellisuudessa ottaa, mutta ei se nyt mua noin hifistely tyylisesti edes kiinnosta.

Sä siis vertaat treenityylejä/ jakoja jalkojen treenaamiseen vapailla painoilla vs. hilavitkuttimiin? :D Eiköhän noi ole nyt vähän huono vertailukohde, koska mä olen saanut sellaisen käsityksen, että ei ole yhtä oikeaa tapaa treenata, kun taas liikkeissä pitäisi aina suosia vapaapainoliikkeitä.

Tiedät varmaan, mitä tarkoitin, joten toi lopun päteminen on mielestäni aika turhaa.. Tarkoitin, että kun verrataan kahta perus ohjelmaa niin mielestäni niistä ei voida sanoa, että kumpi tyyli on tietylle ihmiselle parempi.

En tiedä vietitkö koulutuksestasi jonkun osan itse salilla, mutta aloittelijalle tälläiset 10x10 jne tyylit ovat mun mielestä se paras tapa mennä metsään ;)

Siivekkeet/Latissimus Dorsi

Tunnetusti leuanveto on erittäin tehokasta reeniä siivekkeille ja ylipäätänsä selälle,
mutta mitä muita tehokkaaksi todettuja liikkeitä on siivekkeille?

Tällä hetkellä mulla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin treenata kyseisellä jaolla, joten siksi treenaan 1-jakoisella. Se ei ole mulle mikään ongelma, kuten väitit, mutta jos olisi mahdollisuus niin treenaisin millä tahansa muulla jaolla, mutta nyt sitä ei ole, joten tällä mennään..

Joo no sen tiedän itsekin, että todennäköisesti isoilla painoilla tehtäessä mun tekniikka on todella huono, mutta alaselkään mulla ottaa. Tosin seuraavana päivänä on sitten perse ja takareidet alaselkää ''kipeämmät'', joten en sitten tiedä lopullista sijaintia, että mihin se nyt todellisuudessa ottaa, mutta ei se nyt mua noin hifistely tyylisesti edes kiinnosta.

Sä siis vertaat treenityylejä/ jakoja jalkojen treenaamiseen vapailla painoilla vs. hilavitkuttimiin? :D Eiköhän noi ole nyt vähän huono vertailukohde, koska mä olen saanut sellaisen käsityksen, että ei ole yhtä oikeaa tapaa treenata, kun taas liikkeissä pitäisi aina suosia vapaapainoliikkeitä.

Tiedät varmaan, mitä tarkoitin, joten toi lopun päteminen on mielestäni aika turhaa.. Tarkoitin, että kun verrataan kahta perus ohjelmaa niin mielestäni niistä ei voida sanoa, että kumpi tyyli on tietylle ihmiselle parempi.

En tiedä vietitkö koulutuksestasi jonkun osan itse salilla, mutta aloittelijalle tälläiset 10x10 jne tyylit ovat mun mielestä se paras tapa mennä metsään ;)

Miksi 10x10 on aloittelijoille huono tapa? Onko se sitten aloittelijaystävällisempi tehdä kaksi liikettä/lihasryhmä, joissa molemmissa 5 sarjaa?
Ja siis, jos kyseessä on ensikertalainen niin en käytä GVT:tä heti. Silloin riittää paljon pienempikin voluumi tekemään eron.

Ja kyllä, ei ole yhtä tapaa treenata, se on hyvä muistaa. Mutta silti on olemassa huonompia ja parempia vaihtoehtoja tehdä samat asiat.
Pelkkä mielipide ei ole hyvä perustelu.

Hifistelytyylisesti? Haluatko vähän avata tätä?

Mikäköhän mulla on alavatsassa, kun sinne koskiessa tuntuu kipua vatsalihaksissa? Reenatessa ei kyl tunnu oikeen minkäänlaista kipua, voiko olla tulehdus?

Toinen kyssä, miten maven sais yhdistettyy arskan kutoseen? Leukojen tilalle?

Back
Ylös Bottom