Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla ei ole lapsia, niin se mahdollistaa tällaisen kylähulluomakotitalorakentamisen.:D Eksän kanssa me alettiin taloa rakentamaan ja mietittiin asia niin, että saadaan säästöillä pirtti tehtyä, kun molemmilla oli suurin piirtein 50 kiloa pankissa. Vituiksihan se meni.
Hommat alkoi talvella 2007 ja keväällä 2008 oli perustukset tehtynä. Sitten runko ja vesikatto nopealla aikataululla. Me laskettiin homma niin, että koska mä osaan tehdä, niin jään täysipäiväisesti omalle raksalle ja emäntä menee töihin tienaamaan rahaa (suhteellinen käsite lähihoitajan tienaaminen). Olinkin syksyyn 2008 täysipäiväisesti omalla raksalla, mutta sitten tarjottiin duunia, josta ei voinut kieltäytyä. Raksalla hiljeni ja homma jatkui pääsääntöisesti viikonloppuhommina.
Kaksi päivää ennen joulua exä antoi lahjansa eli sanoi pakkaavansa laukkunsa. Siinä sitä olin keskeneräisen pirtin kanssa vähän aikaa ihmeissäni. Sovittiin, että saan eksän maksettua pihalle sillä, että palautan hänen sijoittamansa rahat. En siis maksanut periaatteessa talon arvosta, vaan palautin sijoituksen. Sitten olikin tilit tyhjät ja motivaatio nollissa.:D
Määräaikaisen työsopparin loppuessa 2009 keväällä minulle tarjottiin lennosta vielä parempaa duunia ja taas oli mentävä tienuulle. 2010 syksyllä jälleen määräaikaisen duunin päättyessä oli tilillä sen verran rahaa, että jättäydyin työelämän ulkopuolelle ja jatkoin raksaa. Olinhan mä koko tuon ajan lomilla ja viikonloppuisin siellä askarrellut, mutta hidastahan sellainen on.
Palasin kolmisen kuukautta takaperin jälleen töihin sopivan tilaisuuden ilmaantuessa eteen. Pirtti on nyt valmistumaan päin ja oon siellä kesästä asti asustellut. Muuttotarkastus on tosin tekemättä, kun sähkärillä on hommat vielä vähän vaiheessa...
Nyt säästän yläkertaan ja ulkorakennukseen rahaa.
En voi suositella kenellekkään tätä rakentamisen muotoa. Toisaalta saan julmettua tyydytystä siitä, että talo on oikeasti itse tehty ja just sellainen, kun halusin. Ei tää mitään hartiapankkirakentamista ole, tää on pikemminkin perseenreikärakentamista.
Perkema, lipsahti väärä termi!:DTarkoitit varmaan suklaahämisrakentamista![]()
Kiitokset tsempeistä. Kai se henkistä voimaa on vaatinut monta kertaa, mutta en mää tän kanssa lujilla ole ollut. Silloin kun eksä lähti, niin silloin piti hetken aikaa kelailla, että mitä v*ttua sitä raksan kanssa tekisi. Aika äkkiä se tuolloin oli selvää, että homma jatkuu. Oikeastaan rakentaminen kävi määrätyllä tavalla helpoksi tuossa vaiheessa, kun kiire loppui kun seinään. Ei ollut enään kiire päästä muuttamaan ja kun ei ollut rahaa, niin ei voinut ihan kamalasti mihinkään ryhtyä. Toisaalta taas ei onneksi ollut aikaakaan, kun oli päivätyö. Homma niin sanotusti selkiytyi pirusti.Tsemppiä Jimmylle. On varmasti vaatinut henkistäkin voimaa tuollainen hommeli.
Vaikka mä kaiken oonkin itse tehnyt, niin ei tää kuitenkaan ole kovin raskasta ollut. Sen ekan kevään ja kesän painoin 7-17 raksalla, mutta sen jälkeen himmasin tahtia. En oo juurikaan ennen kello kymmentä raksalle mennyt ja illallakin oon ajoissa pois lähtenyt. Pikku hiljaa on tullut väkerreltyä. Ja onhan tuota tehty pitkällä aikajanalla. Jotain 40-luvun massiivipuisia peilioviakin oli hyvä laittaa iltatöinä, kun oli joutunut toiselle paikkakunnalle muuttamaan duunin takia. Ne meni mukavasti pienissä pätkissä talven ajan, kun yhden oven karmeineen laittaminen vei kuitenkin sen 40 viikkotuntia.Ja välillä sitä kuvittelee että itsellä on raskasta tämä rakentaminen kun ei jaksaisi petsata muutamaa takkahuoneen listaa :(
Nyt tulin törmänneeksi "worst case scenarioon" mitä voi koskaan talon suhteen tulla. Kaverit ostivat unelmien talon rempattuna ja remppasivat sitä vielä hieman itsekin, hienolta paikalta ja nyt, noin vuoden myöhemmin talo sai purkutuomion kun on aivan homeessa. Itku pääsi itseltänikin, en voi kuvitella edes pahimmissa painajaisissani heidän tunteitaan.
Mulla on helposti hinta tuossa haarukassa ellei jopa allekkin. Oon tasan kerran laskenut kaikki kuitit ja pienet kuitittomat hankinnat yhteen. Pätäkkää oli tuolloin palanut 46 kiloa. Tuosta on jo hetki aikaa, mutta ei tuon jälkeen ole mitään isoja menoja ollut, paitsi sähkö- ja vesihommat.Jimmylle ja Samwaiss:lle täytyy kyl nostaa hattua jos todella ovat päässeet tohon 700-800€/m2 hintaan.
LVI-kuvat ja valvonta 500 euroa. Oli vielä ilmeisen hyvät kuvat, koska putkiporukan nokkahahmo ne useampaan kertaan erinomaisiksi kehui.LVI-kuvat teetin ulkopuolisella, sähkö kuvat, KVV-vastaava ja sähkärikin tuttuja, eli nämäkin kulut aika minimissään.
Mulla pirtti tuli kalliolle tuulettuvalla alapohjalla, ei massanvaihtoja eikä räjäytyksiä. Soraa eri muodoissaan ei tontille tuotu kuin kolme kertaa (sis. ajotien) ja mitään ei viety kertaakaan pois. Kaivuri tontilla 4-5 päivää, en enään tarkalleen muista. Naapurissa kaivettiin viikko tolkulla moneen eri kertaan, tekivät tosin pihatkin samalla. Kalliota räjäytettiin pirtin tieltä ihan älyttömät kuutiomäärät ja sitten louhe ajettiin pois.- Kaivurityöt. Rahaa palanut kaivuihin, täyttöihin noin. 10 000€
Mulla makso LVI suunnitelmat 1000€, kilpailutin useamman paikan ja tää oli selvästi halvin. KVV-vastaavan palkkio 500€. Sähkäri joka myös suunnittelee on lapsuuden tuttu joka ei meinaa suostua ottamaan rahaa vastaan..
Mulla pyöreesti mennyt fyrkkaa näin:
Luvat ja liittymät 15k€, maanrakennushommat 10k€, perustukset + runko&katto eristyksineen 45k€, ikkunat 10k€, Johan tossa on +80k€ palanut.. Mikään noista ei vielä ole edes valmista vaan kaikkiin menee vielä lisää.
Talossa kaksi kerrosta ja reilu parisataa neliötä.
)
^Paljonko tontti kustansi?
Löytyykö mistään hyvää työvaiheet sisältävää esim excel-pohjaa elementti/talopakettirakentajalle? Vai miten olette silloin aikoinaan aloittelevana rakentajana koonneet yhteen eri työvaiheet (maapohjatyöt, perustukset pirstaloitu aliosioikseen, salaojat jne, elementtien pystytys ym)? Työvaiheiden tunnistamiseksi ja kustannuslaskentaan kokeilin tuota rakentaja.fi:n KotiOptimia, mutta softa on kyllä niin ikävä käyttää. Suoraan jostain 90-luvulta. Yleensä ohjelmistoasioissa menee niin, että niillä haluaa päästä exceleistä eroon, mutta nyt tuntuu vanha kunnon excel hyvältä ja aina toimivalta vaihtoehdolta. Ei ole sidottu tiettyyn koneeseen jne.
Löytyykö mistään hyvää työvaiheet sisältävää esim excel-pohjaa elementti/talopakettirakentajalle? Vai miten olette silloin aikoinaan aloittelevana rakentajana koonneet yhteen eri työvaiheet (maapohjatyöt, perustukset pirstaloitu aliosioikseen, salaojat jne, elementtien pystytys ym)? Työvaiheiden tunnistamiseksi ja kustannuslaskentaan kokeilin tuota rakentaja.fi:n KotiOptimia, mutta softa on kyllä niin ikävä käyttää. Suoraan jostain 90-luvulta. Yleensä ohjelmistoasioissa menee niin, että niillä haluaa päästä exceleistä eroon, mutta nyt tuntuu vanha kunnon excel hyvältä ja aina toimivalta vaihtoehdolta. Ei ole sidottu tiettyyn koneeseen jne.