Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla ei ole lapsia, niin se mahdollistaa tällaisen kylähulluomakotitalorakentamisen.:D Eksän kanssa me alettiin taloa rakentamaan ja mietittiin asia niin, että saadaan säästöillä pirtti tehtyä, kun molemmilla oli suurin piirtein 50 kiloa pankissa. Vituiksihan se meni.

Hommat alkoi talvella 2007 ja keväällä 2008 oli perustukset tehtynä. Sitten runko ja vesikatto nopealla aikataululla. Me laskettiin homma niin, että koska mä osaan tehdä, niin jään täysipäiväisesti omalle raksalle ja emäntä menee töihin tienaamaan rahaa (suhteellinen käsite lähihoitajan tienaaminen). Olinkin syksyyn 2008 täysipäiväisesti omalla raksalla, mutta sitten tarjottiin duunia, josta ei voinut kieltäytyä. Raksalla hiljeni ja homma jatkui pääsääntöisesti viikonloppuhommina.

Kaksi päivää ennen joulua exä antoi lahjansa eli sanoi pakkaavansa laukkunsa. Siinä sitä olin keskeneräisen pirtin kanssa vähän aikaa ihmeissäni. Sovittiin, että saan eksän maksettua pihalle sillä, että palautan hänen sijoittamansa rahat. En siis maksanut periaatteessa talon arvosta, vaan palautin sijoituksen. Sitten olikin tilit tyhjät ja motivaatio nollissa.:D

Määräaikaisen työsopparin loppuessa 2009 keväällä minulle tarjottiin lennosta vielä parempaa duunia ja taas oli mentävä tienuulle. 2010 syksyllä jälleen määräaikaisen duunin päättyessä oli tilillä sen verran rahaa, että jättäydyin työelämän ulkopuolelle ja jatkoin raksaa. Olinhan mä koko tuon ajan lomilla ja viikonloppuisin siellä askarrellut, mutta hidastahan sellainen on.

Palasin kolmisen kuukautta takaperin jälleen töihin sopivan tilaisuuden ilmaantuessa eteen. Pirtti on nyt valmistumaan päin ja oon siellä kesästä asti asustellut. Muuttotarkastus on tosin tekemättä, kun sähkärillä on hommat vielä vähän vaiheessa...

Nyt säästän yläkertaan ja ulkorakennukseen rahaa.

En voi suositella kenellekkään tätä rakentamisen muotoa. Toisaalta saan julmettua tyydytystä siitä, että talo on oikeasti itse tehty ja just sellainen, kun halusin. Ei tää mitään hartiapankkirakentamista ole, tää on pikemminkin perseenreikärakentamista.

Tsemppiä Jimmylle. On varmasti vaatinut henkistäkin voimaa tuollainen hommeli. Ja välillä sitä kuvittelee että itsellä on raskasta tämä rakentaminen kun ei jaksaisi petsata muutamaa takkahuoneen listaa :(

Tarkoitit varmaan suklaahämisrakentamista:)
Perkema, lipsahti väärä termi!:D

Tsemppiä Jimmylle. On varmasti vaatinut henkistäkin voimaa tuollainen hommeli.
Kiitokset tsempeistä. Kai se henkistä voimaa on vaatinut monta kertaa, mutta en mää tän kanssa lujilla ole ollut. Silloin kun eksä lähti, niin silloin piti hetken aikaa kelailla, että mitä v*ttua sitä raksan kanssa tekisi. Aika äkkiä se tuolloin oli selvää, että homma jatkuu. Oikeastaan rakentaminen kävi määrätyllä tavalla helpoksi tuossa vaiheessa, kun kiire loppui kun seinään. Ei ollut enään kiire päästä muuttamaan ja kun ei ollut rahaa, niin ei voinut ihan kamalasti mihinkään ryhtyä. Toisaalta taas ei onneksi ollut aikaakaan, kun oli päivätyö. Homma niin sanotusti selkiytyi pirusti.

Ja välillä sitä kuvittelee että itsellä on raskasta tämä rakentaminen kun ei jaksaisi petsata muutamaa takkahuoneen listaa :(
Vaikka mä kaiken oonkin itse tehnyt, niin ei tää kuitenkaan ole kovin raskasta ollut. Sen ekan kevään ja kesän painoin 7-17 raksalla, mutta sen jälkeen himmasin tahtia. En oo juurikaan ennen kello kymmentä raksalle mennyt ja illallakin oon ajoissa pois lähtenyt. Pikku hiljaa on tullut väkerreltyä. Ja onhan tuota tehty pitkällä aikajanalla. Jotain 40-luvun massiivipuisia peilioviakin oli hyvä laittaa iltatöinä, kun oli joutunut toiselle paikkakunnalle muuttamaan duunin takia. Ne meni mukavasti pienissä pätkissä talven ajan, kun yhden oven karmeineen laittaminen vei kuitenkin sen 40 viikkotuntia.

Ja edelleen. Mulla ei ollut lapsia eli raksalla hengailu ei ollut pois perheen kanssa vietetystä ajasta. Nostan kyllä hattua teille kaikille, ketkä talon teette perheen odottaessa muuttoa. Se vasta kovaa duunia on.

Nyt tulin törmänneeksi "worst case scenarioon" mitä voi koskaan talon suhteen tulla. Kaverit ostivat unelmien talon rempattuna ja remppasivat sitä vielä hieman itsekin, hienolta paikalta ja nyt, noin vuoden myöhemmin talo sai purkutuomion kun on aivan homeessa. Itku pääsi itseltänikin, en voi kuvitella edes pahimmissa painajaisissani heidän tunteitaan.

Olen aivan sanaton. Pitää toivoa että oikeudenkäynti on heidän puolellaan, kun myyjäkin on tarkoituksellisesti piilotellut ongelmia. Tuossa lienee tosi pitkä oikeusprosessi edessä?

Se pitää sanoa että tyytyväinen olen, kun tuli käytyä tämä rakennusprojektihelvetti läpi. Tietää ainakin suurinpiirtein mitä on tehnyt, joillakin (rakentavilla AMMATTIMIEHILLÄ) kun tuo ei näytä olevan lainkaan hanskassa, mitä rakentaa ja sitten myy muille paskaa. Vittu että tekisi mieli lyödä turpaan noitakin rakentajia ja myyjiä. Henkilökohtaisesti kun vielä tunnen tuon ketkun kuka tuon möi.

Nyt tulin törmänneeksi "worst case scenarioon" mitä voi koskaan talon suhteen tulla. Kaverit ostivat unelmien talon rempattuna ja remppasivat sitä vielä hieman itsekin, hienolta paikalta ja nyt, noin vuoden myöhemmin talo sai purkutuomion kun on aivan homeessa. Itku pääsi itseltänikin, en voi kuvitella edes pahimmissa painajaisissani heidän tunteitaan.

Perseestähän tommoinen on. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisissa rakenteissa nämä homevauriot ovat ja miten niitä oli peitelty?

Usein muuten valitettavasti on niin että kun oikein ammattimaisesti peitellään ja kusetetaan niin sitten oikeuskin on kusettajien puolella. Hyvät juristit? Taasen kun tahattomasti myyt kämpän josta pilkunnussija löytää homepisteen, niin sitten saadaan oikeuden kautta kymppitonnie korvauksia. Vähän kärjistettyä ja toivon itsekin todella että Hupen kaveri kohdalla oikeus oikeasti toteutuu. Muuten kannattaa jo melkein palkata mopopojat vähän oikaisemaan tätä myyjää. ;)

Jimmylle ja Samwaiss:lle täytyy kyl nostaa hattua jos todella ovat päässeet tohon 700-800€/m2 hintaan. Meidän projekti on kanssa tota samaa tyyliä, että kaikki itse tehden paitsi aivan pakolliset. Olen meidän talon kustannuksia laskenut, suunnitellut ja kilpailuttanut tosi tarkkaan ja tehnyt suunnitellessa ratkaisuja millä päästään mahdollisimman laadukkaaseen tulokseen halvalla. Saan tavaraa hyvillä alennuksilla käyttämällä suhteita, joita työn kautta voin hyödyntää. Silti meillä neliöhinta painuu välille 1000-1200€. Olen vielä itse piirtänyt kuvat ja olen itse mestarinakin. LVI-kuvat teetin ulkopuolisella, sähkö kuvat, KVV-vastaava ja sähkärikin tuttuja, eli nämäkin kulut aika minimissään. En oikeastaan ymmärrä miten tuosta voi kauheen paljon halvemmaksi päästä, ellei tosiaan ole itsellä metsää mistä ottaa materiaalit tai sit tosiaan tee ihan karvalakkimallia kierrätyskamoista..

Tähän mennessä projektissa on tehty kaikki itse paitsi:
- Kaivurityöt. Rahaa palanut kaivuihin, täyttöihin noin. 10 000€
- Sähköjen kytkentähommat.
- Peltityöt. Konesaumakatto ja reunapellitykset yht. 2pv työt.
- Puhallusvillat teki urakoitsija. (Ei tullut sen kalliimmaksi kuin olis itse villoittanut)
- Vesikaton puutöitä tehdessä ja ikkunoita asentaessa on ollut yksi timpuri auttamassa, mutta tähänkään tunteja ei ole palanut kuin noin 60.

En mäkään oikeestaan koe (vielä) että homma olis erityisen raskaaksi käynyt, vaikka joka ilta+viinloppu raksalla meneekin. Päivätöiden jälkeen iltaisin 3-4h raksalla ja viikonloppuisin 8-10h. Kun tuota rauhassa tekee itselle niin ei siitä oikeen osaa ottaa hirveetä stressiä. Välillä on vituttanut kun ollut joku paskamainen työvaihe, mutta niistäkin on päästy eteenpäin. Ainut mikä rassaa mieltä on se että lapsia näkee liian vähän. Puoli tuntia aamuisin ja 1-2h iltaisin. Välillä olen ollut viikonloppuisin koko päivän kotona skidien kanssa mikä on kyllä välillä ihan paikallaan. On ollut vähän sellaista ilmassa ettei oikein malttaisi olla poissa työmaalta..

Jimmylle ja Samwaiss:lle täytyy kyl nostaa hattua jos todella ovat päässeet tohon 700-800€/m2 hintaan.
Mulla on helposti hinta tuossa haarukassa ellei jopa allekkin. Oon tasan kerran laskenut kaikki kuitit ja pienet kuitittomat hankinnat yhteen. Pätäkkää oli tuolloin palanut 46 kiloa. Tuosta on jo hetki aikaa, mutta ei tuon jälkeen ole mitään isoja menoja ollut, paitsi sähkö- ja vesihommat.

LVI-kuvat teetin ulkopuolisella, sähkö kuvat, KVV-vastaava ja sähkärikin tuttuja, eli nämäkin kulut aika minimissään.
LVI-kuvat ja valvonta 500 euroa. Oli vielä ilmeisen hyvät kuvat, koska putkiporukan nokkahahmo ne useampaan kertaan erinomaisiksi kehui.

- Kaivurityöt. Rahaa palanut kaivuihin, täyttöihin noin. 10 000€
Mulla pirtti tuli kalliolle tuulettuvalla alapohjalla, ei massanvaihtoja eikä räjäytyksiä. Soraa eri muodoissaan ei tontille tuotu kuin kolme kertaa (sis. ajotien) ja mitään ei viety kertaakaan pois. Kaivuri tontilla 4-5 päivää, en enään tarkalleen muista. Naapurissa kaivettiin viikko tolkulla moneen eri kertaan, tekivät tosin pihatkin samalla. Kalliota räjäytettiin pirtin tieltä ihan älyttömät kuutiomäärät ja sitten louhe ajettiin pois.

Nää on näitä. Mulla vanhan liiton kaivurimies jemmasi kaikki pintamaat ja mullan tapaiset läjille. Pari vuotta aumassa ja alkavat olla nyt kelpo tavaraa. Niitä sitten on tullut kuskailtua pikku massikan takakauhalla nurmen pohjaksi. Täytöt isolta osin samalla yhdistelmällä. Hullun hommaahan se on, mutta kun löpö on suht halpaa ja itsellä oli aikaa körötellä.:D
PA310011.jpg

Tai joku savupiippu. Eihän nuo oo muuta kuin tehtäviä hommia, jos kalut kädessä pysyy. Sinne minne ei sovi kokonainen kivi, niin laitetaan puolikas ja minne puolikas ei passaa, niin täytetään kuralla.
P7040027.jpg

Sitä vaan kovasti tykkäisi, että olisi lekari käytössä. Kaksikerroksisen torpan katolle on pitkä matka. Piippuun meni 12 kiveä/varvi. Harjalle pystyi kantamaan kerralla ainoastaan kuusi kiveä, kun lape oli niin jyrkkä. Eli yhtä varvia varten piti harjalle kiivetä kolme kertaa: Kaksi kertaa kiviä kuljettaen ja kolmannella kerralla puolikas kuraämpäri kädessä.
PA030150.jpg

Omatoimisuusaste kattoon ja onnea muutamaan ratkaisevaan kohtaan mukaan, niin ollaan inhimillisissä kustannuksissa.

Mulla makso LVI suunnitelmat 1000€, kilpailutin useamman paikan ja tää oli selvästi halvin. KVV-vastaavan palkkio 500€. Sähkäri joka myös suunnittelee on lapsuuden tuttu joka ei meinaa suostua ottamaan rahaa vastaan..

Mulla pyöreesti mennyt fyrkkaa näin:
Luvat ja liittymät 15k€, maanrakennushommat 10k€, perustukset + runko&katto eristyksineen 45k€, ikkunat 10k€, Johan tossa on +80k€ palanut.. Mikään noista ei vielä ole edes valmista vaan kaikkiin menee vielä lisää.

Talossa kaksi kerrosta ja reilu parisataa neliötä.

^Paljonko tontti kustansi?

Mulla makso LVI suunnitelmat 1000€, kilpailutin useamman paikan ja tää oli selvästi halvin. KVV-vastaavan palkkio 500€. Sähkäri joka myös suunnittelee on lapsuuden tuttu joka ei meinaa suostua ottamaan rahaa vastaan..

Mulla pyöreesti mennyt fyrkkaa näin:
Luvat ja liittymät 15k€, maanrakennushommat 10k€, perustukset + runko&katto eristyksineen 45k€, ikkunat 10k€, Johan tossa on +80k€ palanut.. Mikään noista ei vielä ole edes valmista vaan kaikkiin menee vielä lisää.

Talossa kaksi kerrosta ja reilu parisataa neliötä.

Satuin sattumalta pöytälaatikoita putsatessani törmätä vastaavaan laskelmaan (talo-80 pääryhmät):

0 Rakennuttaminen 4000€ (korko muut paketissa / ilmaiseksi)

1 Maa- ja pohjarakennus 11 000€ (paalutus, salaojat ja kaivot, telineet ... muut paketissa tai ilmaiseksi)
- Ilmaista soraa ajettiin tontille muistaakseni 20 - 30 lastia, kun tuli piirrettyä vähän turhan kovat korotukset

2 Piirrustukset ja ulkopuoliset rakenteet 50 000€ (ei siitä sen enempää :))

3 Runkorakenteet 68 000€ (talopaketti)

4 Täydentävät rakenteet 12 500€ (talopaketti + autot ovi 2000€, ovipumput 500€, kourut ja muut kattoturvatuotteet 2000€, läpiviennit 500€, pellitykset 2000€ ja takka ja piippu 5000€)

5 Pintarakenteet n. 37 000€ (Vesikate 7000€, eristerappaus 15 000€, sisäpinnat ja muut n. 15 000€)

6. Kalusteet, varusteet ja laitteet n. 21 000€ (talopaketti + kiintokalusteet 15 000€ ja laitteet n. 6000€)

7. Konetekniset laitteet ja työt n. 35 000€ (TP (esim. keskusimuri) LVI 25 000€ (ml. maalämpö) sähkötarvikkeet 10 000€)

8-9 Työmaan käyttö-, yhteiskustannukset hiha-arvio n. 4000€ (sähköt, työkalut ja vakuutukset

Yllä olevat siis monessa tapauksessa aika paljonkin ylöspäin pyöristettyjä lukuja.

Yhteensä johonkin 240 000 - 250 000 välille. Kustannuslaskurin arvio 354 600€. Käsittääkseni vielä aika luotettava laskuri, joka tosin ei ottanut eristerappauksessa muuta kuin viimeisen pinnan kustannukset huomioon. Perustuksien osaltakin laskuri laski semmonen 20 000 alakanttiin :)

Vähän vajaa 200 neliöselle kämpälle tuli siis kuitenkin hintaa yli 1200€ /m2.

^Paljonko tontti kustansi?

Tontti maksoi ~23 000€. 3000m2 soraharju rinnetontti hämeestä.
Täällä jokunen kuva tontilta kun siihen ei vielä oltu kajottu.

Suurin osa maanrakennukseen käytetyistä rahoista on ollut kaivurityötunteja. Mursketta on otettu tielle ja anturoiden alle, kapillaarikatkoksi singeliä.

Löytyykö mistään hyvää työvaiheet sisältävää esim excel-pohjaa elementti/talopakettirakentajalle? Vai miten olette silloin aikoinaan aloittelevana rakentajana koonneet yhteen eri työvaiheet (maapohjatyöt, perustukset pirstaloitu aliosioikseen, salaojat jne, elementtien pystytys ym)? Työvaiheiden tunnistamiseksi ja kustannuslaskentaan kokeilin tuota rakentaja.fi:n KotiOptimia, mutta softa on kyllä niin ikävä käyttää. Suoraan jostain 90-luvulta. Yleensä ohjelmistoasioissa menee niin, että niillä haluaa päästä exceleistä eroon, mutta nyt tuntuu vanha kunnon excel hyvältä ja aina toimivalta vaihtoehdolta. Ei ole sidottu tiettyyn koneeseen jne.

Kopsasin ite osuuspankin kustannuslaskurista työvaiheet exceliin. Siitä voi sitten deletoida pakettiin kuuluvat hommat pois. Helppoa ja halpaa.

Löytyykö mistään hyvää työvaiheet sisältävää esim excel-pohjaa elementti/talopakettirakentajalle? Vai miten olette silloin aikoinaan aloittelevana rakentajana koonneet yhteen eri työvaiheet (maapohjatyöt, perustukset pirstaloitu aliosioikseen, salaojat jne, elementtien pystytys ym)? Työvaiheiden tunnistamiseksi ja kustannuslaskentaan kokeilin tuota rakentaja.fi:n KotiOptimia, mutta softa on kyllä niin ikävä käyttää. Suoraan jostain 90-luvulta. Yleensä ohjelmistoasioissa menee niin, että niillä haluaa päästä exceleistä eroon, mutta nyt tuntuu vanha kunnon excel hyvältä ja aina toimivalta vaihtoehdolta. Ei ole sidottu tiettyyn koneeseen jne.

Ei sellasta valmista kaikenkattavaa ole olemassakaan. Kaikki projektit on niin erilaisia että se on pakko kasata itse. Pääryhmänimikkeistöjä ovat nuo RT:n ylläpitämät talo 80, talo 90, talo 2000 nimikkeistöt, mutta ne on maksullisia. Googlettamalla vois tietenkin löytää jonkinlaisen pohjan. PRKK:lla on ollut ihan hyvä kustannussuunnittelu-/ seuranta exeli, mutta en sitää äkkiseltään löytänyt googlella.

Tässä on yksi esimerkki rakennusosatiedostosta.. +300 nimikkeitä...
http://www.kawerak.fi/Rakennusosalaskelmat/pdf/Rakennusosat%202006%20Pks.pdf

Kyllähän kannattaa budjetin seurantaan tehdä tarkempi taulukko, mutta kyllä ainakin KotiOptimi on antanut aika hyviä arvioita. Tästä joskus keskusteltiin aikaisemmin tällä foorumilla ja kommentit ainakin olivat sellaisia että melko tarkkoja sinnepäin arvioita oli kotioptimilla saatu.

Itsekin kopsasin OP:n laskurista exceliin pääkohdat, josta sitten jaoittelin alasivuille pienemmiksi osiksi ne pääkohdat. Voin suositella kyllä tuota tapaa valmiin pohjan googlettamisen sijasta; samalla joutuu miettimään mitä kaikkia työvaiheita ja materiaaleja projektiin tarvii ja mitä kaikkia maksaa.

Moi! Vastaus viipyi hieman, työkiireistä johtuen. Laskeskelin tuossa vielä mapista kuitteja, ja kyllä se aikaisempi neliöhinta-arvio pitää tällä hetkellä kutinsa. Sen verran täytyy kuitenkin tarkentaa, että timpuri oli mukana "urakalla", ei siitä sen enempää. Talo ei vielä ole tosiaankaan valmis. Sisääntulokuisti, takaterassi ja pihatyöt puuttuvat. Niihin menee "jokunen tonni", suurin osa puutavarasta on jo ostettuna. Eikä talossani ole tulisijaa, valmius toki siihen on. Jonkilainen varaava takka ja siihen piippu+pellitykset, puhutaan helposti vähintään 6000 euron kustannuksesta. Olen niin laiska takanpolttaja, etten halunnut sitä tässä vaiheessa tehdä. Kaikki maata vasten olevat eristykset on tehty XPS-eristeillä, talo on betonisokkelilla, paksumpi ulkoverhouslauta, jne. Edellisissä olisi voinut vielä halutessaan säästää useita tuhansia. Kaikki mahdoton ja mahdollinen on tehty itse. Tarkoituksenani on, että talo+talli(~50m2) sekä pihatyöt ovat paketissa noin 120-125k haarukassa.

Kyllä se jeesaa jos saa osaavan kirvesmiehen töihin halvalla tai ilmatteeksi. Sanotaan vaikka jos on 30e/h liksa ja rakentaa 1500 tuntia, työnantajakuluineen tuo on kuitenkin 90.000 euroa. Vähän landemmalla summa voi olla jotain 60.000 euroa, pimeänä ehkä puolet tuosta ja vaikkapa appiukko jne talkoissa, summa on tietenkin 0e (+safkat/kaljat jne). Itse teetätin (kuitilla) hommat ja pistin ukot mahdollisimman pian ulos. Ulkopuolenhjan ne pystyttelivät ja lattian valoivat. Talkooväkeä ei mulla ollut jotain satunnaista jeesausta lukuunottamatta.

Valot

Mites Timba noissa katto led-spoteissa riittää valo kun ei ole itsellä vielä niistä kokemusta ja nyt valaistusta suunnitellaan taloomme ja Led-spotit olisi tarkoitus laittaa .

Back
Ylös Bottom