Noin 6 viikkoa sitten loukkasin itseni niin että en pystynyt kivuttomasti kumartumaan suorin jaloin. Oikean jalan takareidessä tuntui kipua. Tämä tapahtu joogatunnilla, jota olin ehtinyt harrastaa kolme kertaa aikaisemmin.
Seuraavat pari päivää käveleminen tuntui oudolta vaikkei suoranaisesti kivuliasta ollutkaan.
Aloitin kuntouttamaan lihasrevähdys -ketjun ohjeilla, tekemällä kevyitä kivuttomia venytyksiä.
5. viikko oli ensimmäinen raskaampi treeniviikko ja se tuntui hyvältä. Teen Starting Strength tyyppistä ohjelmaa 2-3 kertaa viikossa.
Kolme päivää sitten uskaltauduin taas joogatunnille, varoin venyttämästä takareittä liikaa. Ei ongelmia.
Seuraavana päivänä olin salilla tekemässä kyykky-penkki-mave päivää ja juuri ennenkuin olin aloittamassa työsarjaa mavessa tuntui kuin takareisi olisi supistunut ja taipumisesta tuli kivuliasta. Lopetin treenin heti.
Nyt varmaan on hyvä idea jättää jalkatreeni/jooga pariksi kuukaudeksi kokonaan.
Ihan perusjoogaliikeet painottuvat vahvasti takareiden venytyksiin ja kuten tämä
artikkeli mainitsee se voi olla liikaa alottelijoille.
Työskentelen ja nörtteilen istuen joten takareidet tuntuvat jumittelevan vähän väliä. Tuhoaako tämä kaiken toimivuuden takareidestä? Miten saan vahvat toimivat takareiden lihakset?
Idea tuossa joogassa oli mulla se, että liikeradat laajenis ja ryhti paranisi. Ehkä lähestyn tätä ongelmaa väärästä suunnasta ja takareiden ongelmat aiheutuvat nilkan, pohkeiden ja lantion liikkuvuudesta?